Yhteenveto Arviointi-verkkojaksosta 28.2. - 27.3.2005
Koonnut verkkokeskustelujen yhteenvedoista Paula Vaskuri
Arviointi-verkkojaksolla käsiteltiin oppimisen ja
opetuksen arviointia: toisaalta mietittiin, miten opiskelijan
oppimista voi ja kannattaa arvioida, toisaalta taas pohdittiin
opetuksen palautteenkeruun mahdollisuuksia. Tavoitteena
oli tutustua palautteenkeruun tapoihin, ottaa käyttöön
uusia oppimisen arviointimenetelmiä ja kyseenalaistaa
totuttuja arviointikäytänteitä. Jakson
aikana viestejä lähetettiin 361, joita luettiin
4678 kertaa.
Opetuksen arviointi - palautteenkeruu
Arviointi-jaksolla mietittiin erityisesti verkkokurssien
ja -palvelujen palautteenkeruun ongelmia ja mahdollisuuksia.
Monissa yliopistoissa on käytössä erilaisia
sähköisiä palautejärjestelmiä,
mutta opiskelijat eivät välttämättä
ole innokkaita käyttämään niitä.
Kurssin lopussa kerättävän palautteen antaminen
ei motivoi, kun sillä ei katsota olevan merkitystä
oman kurssin toimintojen kehittymiseen. Opiskelijapalautteen
antamisesta pitäisi tulla tiivis osa toimintakulttuuria.
Palautteen keräämisellä tehdään
tärkeää korkeakouluopetuksen laatutyötä.
Yksin palautteen kerääminen ei kuitenkaan paranna
mitään laatua, vaan olennaista on se, mitä
palautteella tehdään. Esimerkiksi äänestyskoneella
voidaan tekniikan mahdollistaessa kerätä pikapalautteita
suureltakin opiskelijaryhmältä suurissa luentosaleissa,
mutta kehittäväksi toiminta muuttuu vasta sitten,
kun tällä tavalla kerätty palaute johtaa
mahdollisiin muutoksiin kurssin toteuttamisessa.
Oppimisen arviointi - merkittäviä menetelmiä
Opetuksen tulee perustua Arviointi-jakson keskustelun
mukaan opiskelijan lähtötasoon. Arviointi voi
olla lähtötasoon nähden kahdenlaista: se
joko voi ottaa lähtötason huomioon tai jättää
sen huomiotta. Lähtötason huomioiva arviointi
keskittyy opiskelijan kehittymiseen opintojakson aikana,
kun taas lähtötason huomiotta jättävä
arviointi perustuu siihen, mitä opiskelija osaa opintojakson
jälkeen. Molemmille arviointitavoille on varmasti
omat sovellutusalueensa.
Arvioinnin kriteerien selkeys niin opettajalle kuin opiskelijoillekin
nähtiin onnistuneen oppimisen ehdottomana edellytyksenä.
Arviointikriteerien pitää perustua kurssien
oppimistavoitteisiin. Tavoitteet voidaan määritellä
opettajan ja opiskelijan yhteistyössä, ja niiden
määrittelyssä tulee ottaa huomioon kuka
arvioi, miten arvioidaan ja mitä arvioidaan. Oppimisen
arvioinnista pitää tehdä läpinäkyvää,
jotta opiskelija osaa ohjata omaa oppimistaan. Kun oppimisen
tavoitteet ovat selvät, myös numeroarvioinnista
tulee opiskelijan näkökulmasta merkityksellisempää.
Jakson aikana oivallettiin arvioinnin merkitys oppimisprosessin
tärkeänä, jopa tärkeimpänä
osana.
Itsearviointi
Opiskelijoiden itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen
nähtiin jakson aikana tärkeiksi opiskelijan
oppimisen kannalta. Itsearviointitaidot voivat kehittyä
esimerkiksi opettajan antaman palautteen, vertaisarvioinnin,
portfolion, HOPSin tai oppimispäiväkirjan avulla.
Kaikki edellä mainitut arviointimenetelmät nähtiin
Arviointi-jaksolla muutenkin hyvinä tapoina tukea
opiskelijan oppimista. Itsearviointi on myös ainut
tapa arviointiin siinä tapauksessa, jos verkko-opetus
on painottunut itseopiskelutyyppiseen toimintaan. Muun
muassa tällöin voidaan hyödyntää
verkossakin erityisiä opiskelijan itsearviointilomakkeita.
Portfolio
Portfolion käyttö arvioinnissa kiinnosti jakson
aikana useita osallistujia. Portfolion etuna nähtiin
se, että se sijoittuu arviointimenetelmänä
koko oppimisprosessin rinnalle ja antaa tilaa opiskelijan
omalle ajattelutyölle. Portfolio sopii parhaiten
laajaan opintokokonaisuuteen, jolloin siitä hyvin
ohjattuna saadaan myös isoin hyöty.
Palaute
Vertaispalautteen antamiseen opiskelijoita tulee ohjata,
jotta arviointi ei ole pelkkää päänsilittelyä.
Opiskelijoita pitää vaatia antamaan toisilleen
kommentteja, kehuja, ideoita ja kritiikkiä. Myös
palautteen saamiseen kannattaa opiskelijoita valmentaa.
Palaute voi motivoida ja kannustaa, mutta se voi myös
löytää sellaisia kehityskohteita, joiden
kohtaaminen opikelijasta ei välttämättä
ole helppoa.
Sanallinen palaute opettajalta todettiin joissakin keskusteluissa
numeroarviointia paremmaksi tavaksi auttaa opiskelijaa
kehittämään taitojaan. Tärkeäksi
nähtiin, että opiskelija voi luottaa saavansa
perusteltua, tarkkaa ja tasapainoista palautetta. Palautteen,
niin positiivisen kuin negatiivisenkin, tulisi myös
olla oikea-aikaista, jolloin sillä on suurin vaikutus
opiskelijan oppimisprosessiin. Palautetta tulisi antaa
pitkin kurssia. Verkossa palautetta voi antaa helposti
myös oppimisympäristön ohella sähköpostitse.
Palautteenantotavat tulee suunnitella kuitenkin niin,
etteivät ne lisää kohtuuttomasti opettajan
työtä. Samoin on tärkeä pitää
huolta siitä, että arviointitavan vaikutus opiskelijan
tekemään työmäärään
huomioidaan.
Jotta palautetta ja muuta oppimisen tukea voidaan antaa
oikea-aikaisesti, oppimisprosessin tulisi olla läpinäkyvä.
Verkossa läpinäkyväksi oppimista voidaan
tehdä muun muassa tilastotietoja seuraamalla ja erilaisilla
tehtävätyypeillä. Tällaisia tehtävätyyppejä
ovat muun muassa portfolio, oppimisloki, yhteisöllinen
oppimispäiväkirja, verkkokeskustelut ja itsearviointietapit.
Verkkokursseihin sisällytetyt kasvokkaistapaamiset
ovat myös oivia lisätapoja tarkkailla opiskelijoiden
oppimista.
Verkkokeskustelun arviointi
Verkkokeskustelun arviointi voi olla pulmallista. Siinäkin
auttaa kuitenkin selkeiden tavoitteiden märitteleminen
keskustelulle. Keskusteluissa voidaan pitää
arviointikriteereinä tavoitteen saavuttamisen lisäksi
myös mielipiteiden perustelemisen tapaa, kommenttien
laajuutta ja sisältöä sekä keskustelun
syvyyttä ja innovatiivisuutta.
Autenttinen arviointi
Arviointi-jaksolla tärkeänä huomattiin
myös se, että arviointi olisi mahdollisen autenttista
eli oppimisen arviointi olisi mahdollisimman paljon todellisuuden
tehtäviä vastaavaa. Autenttiseen arviointiin
katsottiin sopivan muun muassa soveltavat tenttitehtävät,
paritentit ja kotitentti, joissa saa hyödyntää
materiaalia, oppimispäiväkirja ja suullinen
tentti. Näillä kaikilla menetelmillä saadaan
arviointiin jokin erityinen ulottuvuus, joka tukee erilaisten
taitojen ja tietojen yhtäaikaista oppimista. Autenttisuutta
lisäisi myös se, että tenttien jälkeen
pidettäisiin palauteluennot, jossa kerrattaisiin
asioita, joita tentissä on pitänyt osata. Jakson
aikana vaihdettiin myös erityisiä verkkotentti-ideoita.
Verkkotentti yleensä on soveltava ja siinä on
lupa käyttää aineistoa vastaamisen apuna.
Erilaiset oppijat
Joissakin keskusteluryhmissä kiinnitettiin eritystä
huomiota erilaisten oppijoiden tukemiseen opetuksessa.
Pelkästään jo palautteen antaminen tukee
erilaisten oppijoiden työskentelyä. Hyvänä
ideana tuotiin myös esiin, että kursseilla voisi
olla muutama vaihtoehtoinen opiskelu- ja arviointitapa,
joista opiskelija voisi valita sopivimman itselleen. On
tärkeää, että opettaja ylipäätään
ymmärtää ottaa kurssiensa toiminnan ja
arvioinnin suunnittelussa huomioon sen, että ihmiset
oppivat ja omaksuvat asioita eri tavoin. Verkossa opetuksen
eriyttäminen voi olla joissakin tapauksissa hyvin
helppoa. Toisaalta verkossa pääsevät helpoimmin
loistamaan ne opiskelijat, joille kirjallinen itsensä
ilmaisu on luontevaa.
Lopuksi
Niin oppimisen kuin opetuksenkin arvioinnin kehittäminen
opetuksessa on opetuksen laadun lisäämistä.
Monipuolista arviointia voidaan kehittää työryhmissä,
joihin kuuluu muun muassa opiskelijoita, opettajia, tuutoreita
ja muita toimijoita, joita voidaan hyödyntää
arvioinnissa myös oppimisprosessin aikana. Erilaisten
arviointitapojen käyttäminen opetuksessa tukee
monipuolisesti oppimista.
|