Arviointi-verkkojakson 4. - 28.2.2002 yhteenveto
Koonnut Soile Jokinen, soile.jokinen@oulu.fi
TieVie-koulutuksen neljännellä verkkojaksolla
(4. - 28.2.2002) keskityttiin arviointiin sekä opetuksen
että oppimisen näkökulmasta. Työskentely
jaksolla aloitettiin Jyväskylän lähiseminaarissa
(24. - 25.1.2002) ryhmäytymisellä sekä
arviointiin liittyvien kiinnostavien aiheiden alustavalla
käsittelyllä ja rajaamisella. Verkkojaksoa varten
muodostettiin 17 keskusteluryhmää, joilla jokaisella
oli oma kiinnostuksenkohteensa. Keskustelijoiden nimet
löydät tästä.
Ryhmissä käsitellyt arviointiin liittyvät
teemat olivat seuraavat:
- Miten verkko-opiskelua arvioidaan?
- Portfolion käyttö arvioinnissa
- Verkossa tapahtuvan itseopiskelun arviointi
- Arvioinnin kohteet ja välineet huomioiden oppimisen
tavoitteet ja opettajan resurssit
- Yhdessä toimimalla oppiminen ja sen arviointi
- Opiskelijapalautteen merkitys ja käytännöt
(oman hankkeen kannalta)
- Arviointitavat ja oppimisprosessi
- Verkkoarviointivälineiden kartoitus ja toimivuuden
arviointi
- How do the goals of a course affect what is evaluated
and how the evaluation is carried out?
- Osaamisen/osaamattomuuden ilmeneminen ("varmat
merkit")
- Arvioinnin monipuolistaminen seuraavien kysymysten
kautta: miksi? kuka? milloin? mitä? miten?
- Millaisesta arvioinnista on hyötyä opiskelijalle?
Kuinka sovellan arviointipuuta oman verkkokurssin arvioinnissa/arvioinnin
suunnittelussa?
- Vertais- ja itsearviointi ja sen tukeminen (teknologia,
keinot, roolit, vaiheet, ongelmat, kokemukset)
- Vaihtoehtoiset arviointimenetelmät massakurssilla:
perinteisen tentin kehittäminen ja muut arviointimenetelmät
- Yleinen (tieteenalasta riippumaton) peruskonsepti
portfoliokurssin toteuttamiseksi (verkossa)
- Jatkuvan arvioinnin tavat
- Verkkotyöskentelyn arvioinnin menetelmien ja
kriteereiden kehittäminen (roolit ja niiden muutos)
Seuraavassa on koottuna verkkokeskusteluissa esiin tulleita
keskeisiä kysymyksiä ja pohdintoja ryhmissä
tehtyjen keskusteluyhteenvetojen pohjalta. Loppuyhteenvedossa
ei olla nostettu juurikaan esiin ryhmiä tai henkilöitä,
joissa/jotka tiettyä keskustelua on käyty/ovat
käyneet, vaan ryhmien keskusteluja on käytetty
joko suoraan tai yhdisteltyinä sopivien teemojen
alla.
Millaista arvioinnin tulisi olla?
Useassa verkkokeskusteluryhmässä oli pohdittu
sitä, millaista arvioinnin ideaalitapauksessa tulisi
olla. Seuraavassa kuviossa on tiivistetysti koottuna keskusteluissa
esiin tulleita seikkoja arvioinnista ja siihen liittyvistä
odotuksista.
Arviointimenetelmien pohtiminen on opintokokonaisuuden
suunnitteluprosessin tärkeä vaihe, sillä
arviointi ohjaa opiskelijan oppimisprosessia. Esille nousee
useita ratkaisua vaativia kysymyksiä ja valintoja.
Arvioinnin yhteydessä joudutaan mm. miettimään,
mitkä ovat kurssin tavoitteet. Painottuuko oppimistavoitteissa
ja arvioinnissa enemmän tuotos vai prosessi? Missä
vaiheessa oppimisprosessia/kurssia arviointia tehdään
ja mikä menetelmä kulloinkin on perusteltu ko.
ryhmälle? Suunnitellessaan kurssinsa arviointia opettajan
on siis pohdittava sen vaikutusta sekä opiskelutapoihin
että oppimiseen. Arviointitavan valinnalla opettaja
voi viestittää, millaiset tavoitteet oppimiselle
kurssilla asetetaan. Tämä ohjaa edelleen myös
opiskelijoiden toimintaa kurssilla. Näin ollen arvioinnissa
ei siis ole kyse pelkästä loppuarvioinnin suorittamisesta
vaan kokonaisen oppimiskulttuurin pohdinnasta. Keskusteluissa
kävi ilmi, että oppimista tulisi arvioida pikemminkin
taitojen kuin tietojen näkökulmasta. Arvioinnin
suuntaaminen käsitteiden ja teorioiden sovellusvalmiuksiin
muuttaa myös opetuskäytänteitä tiedon
jakamisesta oppimisen ohjaamiseen.
Opettaja pystyy omilla toimillaan ja valinnoillaan vaikuttamaan
arvioinnin ahdistavuuteen. Arviointikriteerien on oltava
avoimia, julkilausuttuja sekä rationaalisesti perusteltuja,
jotta niistä tulisi toimivia ja jopa opiskelijan
itsearviointia kehittäviä menetelmiä. Missään
ei myöskään kielletä opiskelijoiden
ottamista mukaan arviointikriteerien laadintaan. Se, kuka
tai ketkä tavoitteet asettavat, liittyy muutokseen
opettajan ja oppijan roolissa. Kurssin tavoitteista, toimintatavoista
ja arvioinnin perusteista yhdessä sopiminen kurssin
alussa, esim. arviointimatriisia käyttäen voi
lisätä opiskelijoiden sitoutumista opiskeluprosessiin
ja arviointiin päästessään vaikuttamaan
"pelisääntöihin". Se auttaa ehkä
opiskelijaa arvioimaan myös itseään sekä
suhteuttamaan saamaansa palautetta sovittuihin oppimistavoitteisiin.
Arviointikriteereistä keskustelu auttanee myös
tunnistamaan koulutusohjelmissa olevia latentteja arvioinnin
merkitysrakenteita. Erinäiset käytänteet
voivat olla selviä opettajille, mutta mistä
voidaan päätellä, että myös opiskelijat
ovat niistä tietoisia? Ryhmäkeskusteluissa tuli
myös esille, että voitaisiinko arviointia käyttää
tietoisesti eräänlaisena kokemuksellisen ja
konstruktivistisen oppimiskäsityksen piilo-opetussuunnitelmana.
Arvioinnin tulisi olla opiskelijan oppimisprosessia tukevaa.
Pelkkä numeerinen arvosana ei opiskelijalle paljon
kerro hänen osaamisestaan taikka siitä, miten
hän itse voisi oppimisprosessiaan edistää.
Kaiken kaikkiaan arvioinnista ei pitäisi tehdä
mitään suurta peikkoa, vaan opiskelijan olisi
totuttava arviointiin arkisenakin asiana ja arviointi
pitäisi nähdä oppimisen näkökulmasta
ja oppimisprosessin pitäisi jatkua arvioinnissa.
Arvioinnilla voidaan siis tehokkaasti ohjata oppimisen
tyylejä ja oppimisen syvyyttä. Arviointitavat
ja -kriteerit ohjaavat siten koko oppimisprosessia.
Millaisesta arvioinnista on hyötyä opiskelijalle?
Yksi tärkeimpiä perinteisen arvioinnin sudenkuoppia
on ollut sen kaavamaisuus, joka mahdollistaa ja käytännössä
kannustaa opiskelijaa hyödyntämään
oppimisen kannalta vähäarvoisia tentistä
selviytymisstrategioita. Koska korkeakoulututkinnon suorittaminen
edellyttää opiskelijalta arviolta n. 60-80 yksittäisen
kurssin suorittamista, tällainen toiminta tai 'arviointikäyttäytyminen'
on ymmärrettävää. Kuitenkin arviointiin
liittyvä kehittämistarve ja sen mukanaan tuomat
vaihtoehtoiset arviointimenetelmät sekä samanaikainen
verkko-opetuksen arvioinnin selkiintymätön tila
ovat synnyttäneet hedelmällisen kehittämisilmapiirin,
jonka puitteissa on mahdollista uudistaa ja luoda kokonaan
uudenlainen arviointiprosessi. Tällöin arviointi
ei hyödytä pelkästään hallinnollisia
rakenteita vaan ottaa huomioon opettajan ja oppijan tarpeet.
Uudet opetusteknologiset välineet yhdessä hyväksi
havaittujen vaihtoehtoisten arviointimenetelmien kanssa
mahdollistavat aiempaa monipuolisemman arvioinnin. Koska
opintojaksojen määrä ei verkko-opetuksenkaan
myötä ainakaan vähene, ei ole syytä
kuitenkaan rajoittua yhteen 'oikeaan' ratkaisuun, vaan
pyrkimyksenä tulisi olla mahdollisimman monitasoinen
arviointi, jossa hyödynnetään useampaa
kuin yhtä menetelmää.
Keskustelussa todettiin, että muutokset arviointikulttuurissa
ja kokeiltavat uudet menetelmät aiheuttavat ymmärrettävästi
muutosvastarintaa niin opettajissa kuin opiskelijoissakin.
Siksi on ehkä perusteltua siirtyä vaiheittain
ulkoisesta arvioinnista sisäiseen arviointiin, määrällisestä
arvioinnista laadulliseen arviointiin, tuotoksen arvioinnista
myös prosessin arviointiin ja keinotekoisesta arvioinnista
autenttiseen ja luonnolliseen arviointiin.
Moderneissa teknisissä oppimisympäristöissä
tapahtuva opiskelu ja sen arviointi edellyttävät
koko arviointiprosessin uudelleen pohtimista. Entisten
menetelmien suora siirto uuteen opiskelukulttuurin ei
välttämättä enää toimi.
Ehkäpä uudet tekniset oppimisympäristöt
mahdollistavat aivan uudenlaiset arviointiperiaatteet
tulevaisuudessa.
Keinoja arviointiin
Pohdittaessa menetelmiä verkko-oppimisen arviointiin
tulisi kehittää välineitä, joiden
avulla arviointi mahdollistetaan opettajan ja opiskelijan
yhteistoimintana. Arvioinnin kohteena voivat olla esimerkiksi
käsitteiden ymmärtäminen, verkkokeskustelut,
opiskelijoiden henkilökohtaiset tai ryhmän tuotokset
sekä opiskelijan oma kehitys. Oheiseen taulukkoon
on kerätty muutamia arviointikeinoja näiden
arviointiin.
Arviointikohde
|
Arviointikeino
|
Käsitteiden ymmärtäminen
|
Tentti (perinteinen tai autenttinen)
Monivalintatestit
Posterit
Ideakortit
Oppimispäiväkirja
Portfolio
|
Keskustelu
|
Tarkkaileva arviointi (opettaja)
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Päiväkirja
|
Tuotokset
|
Vertaisarviointi
Opettajan arviointi
Tuutorin arviointi
Itseisarviointi
|
Opiskelijan oma kehitys
|
Portfolio
Oppimispäiväkirja
Itsearviointiraportti
Vertaisarviointi
Välitestit
|
Käsitteiden ymmärtämisen arviointi
Menestyksekäs tiedeyhteisössä tai ammatissa
toimiminen edellyttää alan käsitteiden
hallintaa. Tietoja ja teorioita on osattava soveltaa.
Käsitteiden omaksumisen mittarina voisikin pitää
selviytymiskykyä asianomaiselle monimutkaisissa ja
haasteellisissa tilanteissa. Autenttinen arviointi esimerkiksi
luonnollisella tai simuloivalla tentillä soveltuu
hyvin käsitteiden soveltamistaitojen mittaamiseen.
Autenttinen arviointi voisi myös vahvistaa opiskelijan
aktiivisuutta suhteessa tietoon.
Verkko-opinnoissa ei ole yhtä helppo nähdä
opiskelijan osaamista kuin lähiopetustilanteessa.
Tähänkin ongelmaan autenttinen, ongelmasuuntautunut
tentti voisi tuoda avun paljastaessaan, onko käsite
todella sisäistetty. Verkkokeskustelussa käsitteiden
ymmärryksen taso myös paljastuu: sosiaalisessa
tilanteessa opiskelija joutuu tekemään itsensä
ymmärretyksi sekä hankkimaan sosiaalisen hyväksynnän
väitteilleen.
Tentit ja automaattisesti toteutetut, käsitteiden
ominaisuuksiin pureutuvat monivalintatestit tuntuvat sopivilta
ratkaisuilta suurten opiskelijaryhmien arvioinnissa. Massakursseilla
siirtyminen yksilöarvioinnista ryhmäarviointiin
esimerkiksi kurssin jonkin välitavoitteen suhteen
mahdollistaa muutokset verrattaessa perinteiseen tenttiin.
Käsitteen ymmärtämistä voi arvioida
esimerkiksi sopivilla ongelmalähtöisillä
ryhmätöillä tai ryhmissä laadittujen
postereiden avulla, joita toiset ryhmät kommentoivat.
Siirtyminen yksilöarvioinnista ryhmien arviointiin
saattaa vähentää arvosanan tarkkuutta yksittäisen
opiskelijan kohdalla, mutta toisaalta käsitteen ymmärtämiseen
kohdistuva ryhmätyö voi vaikuttaa myönteisesti
sekä motivaatioon että opiskelutapoihin.
Tuotoksien arviointi
Verkko-opiskelussa tuotokset ovat yksilö- tai ryhmätöitä,
joita arvioi esimerkiksi opettaja, tuutori, vertaisryhmä
tai ryhmä/henkilö itse. Erityisesti ryhmätyöt
sopivat erinomaisesti verkossa toteutettaviksi. Ryhmätyön
tekijät voivat arvioida sekä koko ryhmän
tuotosta että omaa ja toisten ryhmäläisten
panosta. Mikäli sama ryhmä tekee useampia tuotoksia
kurssin aikana, kehittää tällainen ryhmän
työskentelyn arviointi samalla ryhmädynamiikkaa.
Jos verkkokurssilla painotetaan yhdessä oppimista,
tulisi myös arvioinnin kohdistua lopputuloksen ohella
oppimisprosessiin sen sijaan, että arvioitaisiin
esim. yksilösuorituksia.
Ongelmana yhdessä toimimalla oppimisessa voi olla
se, että opiskelijoiden osallistumisen määrään
ja laatuun vaikuttavat heidän tietojensa, taitojensa
ja kokemustensa vaihteleva taso. Koska osanottajat voivat
olla hyvin heterogeenisia, voi eri ihmisten panoksetkin
kurssilla olla eri tasoisia. Tämä voi tosin
olla myös kurssin rikkaus, mutta arviointityöskentelyä
se voi hankaloittaa. Kuinka tarkastellaan erilaisilla
panoksilla osallistuneiden opiskelijoiden suorituksia?
Kuka arvioi ja missä vaiheessa arvioidaan? Prosessiluonteisessa
ryhmäoppimisessa ongelmana ovat myös opiskelijat,
jotka haluavat syystä tai toisesta jättäytyä
ryhmän ulkopuolelle. Kuinka heitä arvioidaan?
Jätetäänkö siipeilijät ainoastaan
ryhmän sisäiseksi asiaksi? Tarvitseeko heihin
puuttua?
Verkkoympäristössä tapahtuva ryhmätyö
edellyttää aktiivista vuorovaikutusta opiskelijoiden
kesken. Opiskelijat voivat arvioida ryhmässä
omaa toimintaansa ja sen kehittämistarpeita. Tällainen
arviointi voi olla opintojakson lopussa, jolloin ryhmä
yhdessä miettii näitä asioita. Asioiden
yhteinen pohdiskelu auttaa ryhmäläisiä
kehittämään myös omaa toimintaansa
ryhmässä.
Opiskelijan oman kehityksen arviointi
Oppiminen on prosessi ja tuon prosessin tiedostaminen
on tärkeää esimerkiksi opiskelijan luodessa
omaa ammatillista identiteettiään. Portfoliot,
oppimispäiväkirjat, itsearviointiraportit yms.
sopivat erinomaisesti opiskelijan oman kehityksen arviointiin.
Ne opettavat kiinnittämään huomiota omaan
oppimiseen ja sen merkitykseen ja voivat parhaimmillaan
kehittää opiskelijan metakognitiivisia taitoja.
Vertaisarviointi sopii myös oman kehityksen arviointiin,
esimerkkeinä opponointi tai parityöskentelynä
tehtävä yhteisarviointi.
Olipa arvioinnin kohde mikä tahansa, arviointitavan
on oltava luonteva osa muuta opiskelutoimintaa. Opiskelijoita
ei saa hermostuttaa esimerkiksi jatkuvalla itsearviointiraporttien
täyttämisellä. Portfolio on työläs
opiskelijalle ja se voidaankin jättää vapaaehtoiseksi
hyviä arvosanoja haluaville. Arviointitapaa valittaessa
on muistettava, että oppimisprosessi voi jatkua arviointitilanteessakin.
Tiedonhankinnan opetuksessa ja sen arvioinnissa pitäisi
pyrkiä kohti autenttista arviointia, jossa oppija
olisi itse oman oppimisensa arvioija. Tämä edellyttää
myös muuta kuin pelkästään annettujen
tehtävien tekemistä. Ennen kaikkea oppijan pitäisi
ottaa käyttöön kriittisen ajattelun taidot
eli hänen tulisi kiinnittää huomiota myös
tiedonhakemisen tuloksena saamansa aineiston laatuun ja
tarkastella sitä kriittisesti. Verkkokursseissa tuntuisi
järkevältä yhdistää autenttinen
arviointi oppimispäiväkirjaan, koska sen avulla
opiskelijat voisivat seurata omaa työskentely- ja
oppimisprosessiaan. Samalla tuutori tai opettaja saisi
tarpeellista tietoa omaa arviointiaan varten.
Verkko-opetuksen avulla voidaan pyrkiä luomaan käsitystä,
jossa oppiminen ymmärretään toimintana.
Tällöin perinteinen faktojen siirtoon perustuva
opetus hylätään lähes tyystin ja painopiste
kiinnitetään opiskelijaan toimijana, joka itse
kantaa ensisijaisen vastuun siitä, mitä ja miten
hän haluaa oppia.
Verkkokeskustelujen arviointi
Modernit oppimisympäristöt asettavat arviointimenetelmillekin
aivan uudenlaiset haasteet. Jo tämä on omiaan
hämmentämään niin opiskelijoita kuin
opettajiakin, jotka ovat tottuneet perinteisiin arviointimenetelmiin.
Erityisesti opettajat ovat haasteen edessä: kuinka
arvioida oikeudenmukaisesti opiskelijan suoritusta kun
vanhat menetelmät eivät enää toimi.
Vaikka miten tarkastelisimme arvioinnin objektiivista
luonnetta, arvioijana on aina ihminen, joko opiskelija
itse tai sitten ulkopuolinen henkilö. Arviointiin
vaikuttaa siten lukemattomat asiat, jotka ovat riippuvaisia
arvioijan kontekstista ja sen hetkisestä tilasta
ja tilanteesta.
Muutamien ryhmien keskusteluissa kiinnitettiin huomiota
erityisesti siihen, että opiskelijan suorituksen
arviointi pelkästään verkossa käytetyn
ajan perusteella ei ole perusteltua. Jo kustannussyistä
monet opiskelijat tallentavat omalle levykkeelleen tai
kovalevylleen tai jopa tulostavat verkkokurssien tavoitteet,
arviointiperusteet, tehtävät ja aikataulut.
Opiskelu siis tapahtuu huomattavassa määrin
verkon ulkopuolella, jonne taas palataan kun on tehty
esim. tarvittavat tehtävät. Verkkosuorituksen
arviointi käytetyn ajan perusteella voisi tulla kysymykseen
vain, jos opintojakso on suunniteltu esim. reaaliaikaiseksi.
Tällöin esim. chat-toimintoa käyttämällä
ryhmä työstää saman tien tehtäviään.
Mielenkiintoisen huomion verkkokeskustelujen arvioimiseen
antaa myös pohdinta siitä, miten arvioidaan
ns. tilastoissa passiivisilta näyttäviä
opiskelijoita, jotka ainoastaan seuraavat keskustelua,
mutta eivät itse aktiivisesti osallistu siihen. Tilastot
eivät myöskään kerro mitään
siitä, millaista keskustelu verkossa on ollut. Toisilla
opiskelijoilla lähetettyjen viestien määrä
voi olla huomattavasti suurempi kuin toisilla, mutta viestien
asiasisältö voi vaihdella ääripäästä
toiseen. Mielenkiintoista on pohtia myös sitä,
mikä merkitys esimerkiksi toteavilla viesteillä
('Olen kanssasi samaa mieltä') verkkokeskusteluissa
on. Vievätkö ne keskustelua eteenpäin ja
luovat pohjaa avoimemmalle keskusteluilmapiirille?
Verkkokeskustelu mahdollistaa opettajan intervention
parantamaan keskustelun laatua esimerkiksi motivoimalla
ja ohjeistamalla opiskelijoita kesken keskustelun. Tuodessaan
ajattelun näkyväksi verkkokeskustelu mahdollistaa
myös kriittisen itsereflektion. Parhaimmillaan verkkokeskusteluun
osallistuvat voivat kokea hienon oppimisprosessin. Ennen
verkkokeskustelua on hyvä tehdä kurssin pelisäännöt
selviksi - mitä tehdään esim. ns. lurkkijoille,
mitkä ovat hyvän keskustelun kriteerit jne.
Verkkokeskustelun arviointi voi olla opettajan suorittamaa
tarkkailevaa arviointia, opiskelijan suorittamaa itsearviointia
kriteereitä hyödyntäen tai vertaisarviointia
esimerkiksi eri roolien kautta. Itsearvioinnissa opiskelijat
voivat arvioida yhteistyön koko prosessia ja omaa
osuuttaan siinä sekä sitä, mitä tuo
prosessi heille opetti. Verkkokeskustelussa itsearviointi
ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Kirjallisen, rönsyilevän
keskustelun hahmottaminen voi olla hankalaa. Keskustelusta
voikin olla syytä laatia lopuksi yhteenveto. Itsearvioinnin
yhtenä ongelmana saattaa olla myös se, että
opiskelijat ovat liian ankaria itselleen. Vertais- ja
itsearvioinnin yhdistäminen voisikin antaa todellisemman
kuvan opiskelijan toiminnasta ja osaamisesta.
Ongelmaksi verkkokeskustelujen arvioinnissa nousee esimerkiksi
se, että opiskelijan kynnys viestien lähettämiseen
voi nousta korkealle, jos myös ns. tyhmät kysymykset
arvioidaan. Tästä syystä arviointikriteerien
sopiminen etukäteen on tärkeää. On
muistettava, että verkkokeskustelu on myös hyvä
ohjauksen väline. Joissakin oppiaineissa opiskelijoiden
ohjaaminen on verkkokeskustelun tärkein tavoite.
Tällöin verkkokeskustelu ei varsinaisesti ole
arviointikohde, vaikkakin myös tässä tilanteessa
ahkeria, toisia auttavia opiskelijoita voidaan palkita.
Verkkokeskustelun arvioinnissa arvosanasta on usein luovuttu
ja tyydytty seuraamaan, että keskustelu täyttää
asetetut kriteerit. Sosiokonstruktivistisen näkemyksen
mukaan oppiminen tapahtuu vuorovaikutusprosessissa. Koska
verkkokeskustelun tavoitteena on ryhmän oppiminen,
on sen pystyttävä ottamaan kollektiivinen vastuu
opiskelutoiminnastaan. Tällöin yksilöllinen
arviointi ei ole mielekästä, vaan arvosanoista
voidaan luopua tai arvioida opiskelijoita ryhmittäin.
Erinomaista roolia verkkokeskustelussa voidaan edelleenkin
palkita antamalla korkeamman arvosanan sijasta kannustava
yksilöllinen palaute.
Vaihtoehtoisista tenttikäytännöistä
Arviointiverkkojakson materiaalissa (Arviointiaavan
Sanomat) oli esiteltynä muutamia vaihtoehtoja
nk. perinteiselle tentille. Muutamien ryhmien keskusteluissa
tuli ilmi, etteivät nämä käytännöt
ole vielä kovinkaan vakiintuneita kaikissa yliopistoissa.
Eikä niiden välttämättä tarvitse
ollakaan. Jokaisen opettajan tehtävänä
onkin miettiä parhaiten opiskelijoita ja opettajaa
itseäänkin (vrt. massakurssit) palveleva kurssin
suoritusmuoto. Perinteistä kurssitenttiä voi
kehittää esimerkiksi laatimalla tentissä
olevat kysymykset eri lähtökohdista käsin
- esimerkiksi käyttämällä soveltavia
tehtäviä, keskustelemalla tenttikysymyksistä
tai keskeisistä asioista opiskelijoiden kanssa ja
muutenkin motivoimalla opiskelijoita paremmin asioiden
ja asiakokonaisuuksien oppimiseen. Perinteistä tenttiä
ei siis tarvitse väkisin pyrkiä muuttamaan nk.
vaihtoehtoisemmaksi. Jokaisella tenttityypillä on
oma sijansa, ja joskus ulkomuistikin on perusteltua (esim.
kielissä epäsäännöllisten verbien
taivutusmuodot tai kaikille yhteisen, yleisen teoriaperustan
muodostamisessa ).
Vaihtoehtoisten tenttikäytäntöjen järjestämisen
ongelmaksi muodostuu, etenkin massakursseilla, resurssi-
ja aikapula. Yhtenä uutena vaihtoehtona massakursseilla
voisi olla kuitenkin esimerkiksi ns. diagnostiset testit,
joilla opiskelijat voisivat itsenäisesti verkossa
testata omaa osaamistaan ja saada palautetta kurssin edetessä
omasta 'tasostaan'. Testien yhteyteen voisi ujuttaa myös
oheismateriaalia, jota opiskelija saisi käyttää
hyväkseen testin edetessä.
Olipa tentti sitten perinteinen tai jotain aivan muuta,
tulisi sen olla todellisuutta lähellä oleva
oppimis- ja ongelmatilanne.
Tentti verkossa
Seuraavassa on muutamia tapausesimerkkejä - todellisia
tai hypoteettisia - verkossa toteutetuista tenteistä.
Case 1.
"Erään verkkotentin saattoi tehdä
milloin vain viikon ajan. Tenttiin sai kirjautua vain
kerran. Vastaamisaikaa oli annettu normaalit kolme tuntia.
Tämän voi tarkistaa vastausten lähettämisen
ja ympäristöön kirjautumisaikojen avulla.
Tehtävät olivat monivalintoja (12 kpl) ja esseitä
(3 kpl). Ongelmaksi koitui se, että käytetty
oppimisympäristö ei kestänyt kuormitusta
vaan kaatuili ja oppilaat olivat vihaisia. Muuten nettitentti
lienee ihan toimiva ratkaisu muutenkin kokonaisuudessaan
verkossa toteutettavassa kurssissa."
Case 2.
"Yhteinen verkkotentti vaatii joko chat-toiminnon,
joka tulle usein aika kalliiksi opiskelijalle - ja toimii
usein huonosti - tai sitten jonkinlaisen viiveen, jotta
opiskelijat voivat vastata kysymyksiin yhteisesti ei reaaliajassa.
Yksilösuoritus on toisenlainen ja voi olla esim.
lomakkeelle tehty tentti, jossa kone ns. tarkistaa vastaukset
automaattisesti. Se kuinka paljon tämänlainen
tentti kuvaa opiskelijan osaamista, on kyseenalaista."
Case 3.
"Www-trakla on TKK:ssa Tietorakenteet ja algoritmit
kurssille kehitetty järjestelmä. Trakla mahdollistaa
kurssin perustehtävien ratkaisemisen ja palauttamisen
www-pohjaisella graafisella käyttöliittymällä
tai sähköpostilla. Järjestelmä jakaa
opiskelijoille ei-triviaaleja tehtäviä ja tarkistaa
ratkaisut automaattisesti. Järjestelmä on esimerkki
tietotekniikan käytöstä antamaan henkilökohtaista
palautetta automaattisesti. Varjopuolena on järjestelmän
kehittämiseen tarvittu suuri määrä
resursseja. Tällainen järjestelmä on yksi
ratkaisu sopivaan tilanteeseen massakursseilla."
Yhdeksi askarruttavaksi ongelmaksi niin verkkotenttien
kuin esimerkiksi palautettavien harjoitustöiden osalta
nousi se, onko opiskelija tehnyt tuotoksensa todella itse.
Ongelma liittynee opiskelu- ja arviointikulttuurin laajempiin
ongelmiin - onko opettajan tehtävänä vartioida
opiskelijan suorituksia, asettaako opiskelija etusijalle
oman oppimisensa vai helpommalla pääsyn?
Portfolion käyttö arvioinnissa
Portfolio on väline oman toiminnan kehittämiseen.
Portfolio antaa myös opettajalle realistisemman kuvan
opiskelijan tasosta kuin yksittäinen tentti Parhaiten
portfoliotyö tukee oppimista silloin, kun sitä
käytetään työvälineenä koko
opintokaaren ajan.
Portfolioon voidaan liittää monen tasoista
arviointia - opiskelijan itsearviointia, opiskelutovereiden
vertaisarviointia sekä opettajan antamaa palautetta.
Mitä tällä arviointitiedolla tehdään?
Kuka sitä tarvitsee? Voiko arviointi tapahtua asteikolla
hyväksytty / hylätty (täydennettävä)?
Voidaanko numeroarvostelu jättää kokonaan
pois? Arvioinnin merkitykset ovat ennen kaikkea sisäisiä
- opiskelija saa tietoa omasta oppimisprosessistaan, samoin
ohjaaja omasta opetuksestaan. Tämä voi lisätä
sekä ohjaajan ja opiskelijan vastuun ottamista omasta
työstään, kun kumpikaan ei voi kätkeytyä
eleettömän numeron taakse, vaan valintoja ja
arviointeja on perusteltava sanallisesti. Myös työnantajien
keskuudessa ollaan havahduttu uuteen arviointikulttuuriin.
Usein sanomalehdissä näkeekin jo työpaikkailmoituksia,
joissa hakijoita pyydetään toimittamaan hakemus
portfoliomuotoisena tai ainakin liittämään
hakemukseen portfolio.
Eli kaiken kaikkiaan, vaikka numeroarvioinneista portfolioiden
kohdalla luovuttaisiinkin, on portfolioiden arviointi
silti ongelmallista ja ennen kaikkea haastavaa. Jokainen
portfolio on, ja tuleekin olla, tekijänsä näköinen.
Mikäli opiskelija ei ole sisäistänyt tarkasti
portfolion tavoitetta ja kriteerejä, siitä tulee
helposti tiedon ja töiden varasto, johon on koottu
kaikki mahdollinen. Vaikka opiskelija olisikin asettanut
itselleen tavoitteet ja kriteerit, saattaa arvioijan kuitenkin
olla vaikea niitä hahmottaa laajasta materiaalista.
Toisaalta portfoliotyössä pitää myös
arvioida koko oppimisprosessia, eikä ainoastaan lopputulosta.
Portfoliotöiden arviointiin kuluu opettajalta siis
paljon enemmän aikaa, kuin esimerkiksi tavallisen
tentin tarkastamiseen. Tämän vuoksi portfolioihin
onkin hyvä sisällyttää sekä itseis-
että vertaisarviointia.
Seuraavassa taulukossa on listattuna muutamia plussia
ja miinuksia portfolityötä ajatellen. Jokaisen
opettajan ja opiskelijan kohdalla lista näyttää
varmastikin hieman erilaiselta, mutta tärkeintä
on, että asiaa pohditaan ja muodostetaan omaa näkemystä
portfolion mielekkyydestä omilla kursseilla.
Portfoliotyön plussia
|
Potfoliotyön miinuksia ja kehittämiskohteita
|
Ohjaa kokonaiskuvan muodostamiseen asiasta
|
Lisää vaatimuksia opettajille ja opiskelijoille
|
Ohjaa kokonaisuuden hallintaan
|
Opiskelukulttuurin muuttaminen portfoliotyöskentelyä
tukevaksi - myös laitoksella
|
Ohjaa oman toiminnan kehittämiseen
|
Vaatii paljon aikaa ja suunnittelua - niin opettajalta
kuin opiskelijaltakin
|
Kasvattaa itsetuntemusta
|
Vaatii opetustuokion portfoliotyöskentelystä
|
On väline oman osaamisen ja kehittymisen seuraamiseen
|
Pedagogisen ja teknisen ohjauksen tarve, portfoliokoulutusta
opettajille
|
Auttaa dokumentoimaan omaa osaamista
|
Arvioinnin haasteellisuus
|
Kysymyksiä pohdittavaksi:
- Kuinka portfolioarviointia käyttävä
kurssi tulisi aloittaa niin, että se tuntuisi opiskelijoista
kaikin puolin mielekkäältä?
- Tuntisinko itse vastaavassa tilanteessa portfolion
teon mielekkäänä?
- Minkälainen henki opiskelijaporukkaan syntyy?
- Halutaanko kurssi suorittaa kivuttomasti pois, vai
ryhdytäänkö vaativaan kirjoitusprosessiin?
Miten opettaja voi vaikuttaa motivaatioon?
- Osaako opiskelija arvioida toisen tekemää
tai itsensä tekemää portfoliota?
Keinoja portfolioarviointiin
Ennen kurssin alkua ja portfolion tekemisen aloittamista
opiskelijoita voidaan pyytää tekemään
esimerkiksi lyhyt yhteenveto siitä, mitä he
toivovat kurssilla oppivan. Kurssin edetessä opiskelijoita
voidaan pyytää palauttamaan mieliinsä kurssin
alussa tehty yhteenveto ja peilata sitä kurssin jälkeiseen
tilanteeseen - mitä he ovat kurssilla todellisuudessa
oppineet. Tällöin opiskelijat siis pohtivat
omien tavoitteidensa asettamista ja sitä, millä
keinoin tavoitteensa aikoo saavuttaa tai on jo saavuttanut.
Tavoitteiden saavuttamista ja käytettyjä menetelmiä
arvioidaan ja analysoidaan siis itse, jolloin on helpompi
pohtia myös esim. sitä, mikä on ollut epäonnistumiseen
vaikuttava tekijä. Yhtenä itsearvioinnin välineenä
voidaan käyttää myös SWOT-analyysiä,
minkä avulla opiskelija voi vertailla omia vahvuuksiaan,
heikkouksiaan, mahdollisuuksiaan ja mahdollisia uhkatekijöitä.
Opettajan on kuitenkin hyvä antaa jonkinlaiset raamit
portfoliotyön etenemiselle. Hän voi esimerkiksi
harkiten päättää, mitkä asiat
portfoliosta täytyy löytyä ja miksi. Tällöin
portfoliosta tulee ehkä jäsentyneempi ja jämäkämpi.
Portfolioon täytyy kuitenkin jättää
paljon avointa tilaa myös opiskelijalle itselleen,
sillä tämä palvelee usein hänen oppimistarkoituksiaan
parhaiten.
Korkeakouluopiskelussa opiskelijoiden on hyvä oppia
arvioimaan muiden tuotoksia ja prosessia sekä antamaan
palautetta. Uudenlaisen palautekulttuurin sisäistäminen
vaatii opettelua, sillä opiskelijoiden omat koulukokemukset
arvioinnista ja kokeiden arvostelukäytännöistä
edustavat useimmiten vanhaa kulttuuria. Vertaisarvioinnin
harjoittelu antaa opiskelijalle myös tuntumaa opettajan
ja ohjaajan työhön, sillä tällöin
hän joutuu miettimään antamansa palautteen
taustalla olevia kriteerejä, sanavalintoja ja palautteen
vastaanottajan suhtautumista. Kurssilla, jolla hyödynnetään
portfoliota, voi vertaispalaute olla vaikkapa yhtenä
kurssin oppimistavoitteena ja osasuorituksena.
Vertaisarviointi kehittää kritiikin antamisen
ja vastaanottamisen kykyä. Se soveltuu hyvin myös
verkkototeutuksiin - tällöin esittämispaineet
eivät rasita opiskelijoita ja mielipiteet voidaan
ilmaista jopa avoimemmin kuin face to face tilanteissa.
Lisäksi verkko helpottaa dokumenttien jakamista ja
tutustumista myös toisille annettuihin palautteisiin.
Portfolioiden arvioinnissa kannattaa hyödyntää
siis sekä opiskelijaa itseään että
kurssitovereiden muodostamaa yhteisöä. Lisäksi
portfoliotyötä aloitettaessa tulisi pyrkiä
kartoittamaan, tekevätkö opiskelijat jo jollekin
toiselle kurssille portfoliota ja voitaisiinko näitä
jollakin muotoa yhdistää. Portfoliosta ei saa
tulla opiskelijallekaan rasite, vaan aidosti oman kehittymisen
osoittamisen väline, sekä itselle että
muille.
Digitaalinen portfolio
Perinteisen paperimuotoisen portfolion rinnalla on alettu
käyttää myös digitaalista portfoliota.
Sanotaanhan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin
tuhat sanaa ja digitaalisissa portfolioissa on mahdollisuus
käyttää painetun tekstin lisäksi myös
muita ilmaisun keinoja, kuten kuvia, ääntä,
animaatioita tai vaikkapa videoklippejä ja sävellyksiä.
Teknologia antaa siten opiskelijalle huomattavasti enemmän
mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja tallentaa
portfolioonsa haluamaansa sisältöä.
Digitaalinen portfolio ei saa kuitenkaan olla 'kaatopaikka'
tai varasto, jonne säilötään kaikki
mahdollinen. Opiskelijan tulee harkita, mikä on oppimisen
ja edistymisen kannalta olennaista. Kun portfolio on webissä,
sen sisältö on aina saatavissa. Verkkoportfolioiden
tekeminen vaatii paljon tieto- ja viestintäteknisiä
käyttötaitoja. Portfolio on samalla myös
opiskelijan tietopankki, josta hän pystyy näkemään
ja esittelemään omaa tietotaitoaan. Myös
tekniseltä kannalta opiskelija pystyy toteamaan oman
kehityksensä, mikäli hän on käyttänyt
multimedian suomia mahdollisuuksia portfolion digitaalisessa
muodossa.
Portfolion voidaan liittää myös osaksi
oppimisympäristöä. Taideteollisessa korkeakoulussa
opiskelijat ovat tottuneet portfolioiden tekoon osana
opiskelua. Verkko-opiskelun yleistyessä TaiK:ssa
on alettu puhua nimenomaan virtuaalisen portfolion mahdollisuuksista.
Käytännössä opiskelijoille kertyy
eri kursseilta erilaisia portfolio-työnäytteitä,
mitkä tallennetaan kurssin oppimisalustaan ja mitkä
opiskelija voi sitten siirtää omille kotisivuilleen
tai vaikkapa cd:lle ja koota niistä itselleen virtuaalisen
portfolio-kansion. Kurssityöt ovat sekä opettajan
että vertaisarvioinnin kohteena oppimisympäristössä
ja jatkuva arviointi tapahtuu koko ajan keskustelun ja
eri kurssitöiden edetessä.
Opiskelijapalaute arvioinnin osana
Opiskelijoiden vastaaminen kurssipalautteeseen verkon
kautta on heikkoa, jos asiasta ei muistuta jatkuvasti.
Poikkeuksena ovat uudet, ensimmäistä kertaa
luennoitavat kurssit, joiden vastausprosentti on ollut
varsin hyvä. Kurssin palaute jää helposti
pienen aktiivijoukon ja muutaman kiukustuneen varaan.
Ellei opiskelijoilla ei ole mitään erillistä
syytä purnata, harva vaivautuu kommentoimaan kurssia
ja osa ehkä epäilee myös sitä, vaikuttaako
annettu palaute.
Verkkokeskusteluissa todettiin, että opiskelijat
ovat ujoja antamaan palautetta verkon kautta. Useinhan
syyksi esitetään, että opiskelijat eivät
luota palautteen nimettömyyteen ts. pelkäävät
opettajan saavan selville, kuka minkin palautteen on antanut.
Eräällä verkkokursseilla oli kokeiltu ylimääräisen
haamuopiskelijatunnuksen, Teemu Teekkarin luomista. Tunnus
oli ollut kaikkien kurssilaisten käytössä.
Teemu T:n kautta oli saatu aika suuren osan vapaamuotoisesta
palautteesta (jota ei kyllä kaiken kaikkiaan kovin
paljon ollut). Vallitseva arviointikulttuuri saattaa siis
omalta osaltaan vaikuttaa saadun palautteen määrään.
Kulttuurin muuttaminen on hidasta. Miten siis saataisiin
aktivoitua myös loput opiskelijat kertomaan mielipiteensä?
Verkkopalautteen antamisesta on pyritty tekemään
houkuttelevampaa mm. palautteesta annettavien extrapisteiden
avulla. Tällöin opiskelijat vastaavat kyselyyn
anonyymeina, mutta voivat halutessaan lomakkeen lähetettyään
ilmoittaa vielä opiskelijanumeronsa, jolloin vastaamisesta
voi antaa lisäpisteitä. Porkkanan on koettu
toimivan hyvin ja suurimmalta osalta kurssilaisia on todella
saatu palautetta.
Seuraavassa on koottuna kysymyksiä, jotka askarruttavat
opiskelijapalautteen kerääjää ja joita
tulisi pohtia jo ennen palautteen keräämistä.
- Missä vaiheessa opintojaksoa palautetta pyydetään?
- Millaisessa muodossa (paperiversio, sähköposti,
www-lomake, oppimisympäristön palautelomake)?
- Mistä asioista palautetta pyydetään?
- Kuka saatua palautetta käsittelee ja miten?
- Miten palauteyhteenveto palautetaan opiskelijoille
ja kollegoille?
- Kuinka luotettavasti ja kattavasti palautetta saadaan
kerättyä ja miten saatua palautetietoa käsitellään
ja käytetään?
- Miten palautejärjestelmä saadaan tukemaan
itse palautteen antamista?
- Järjestetäänkö omalla laitoksella
palautetilaisuuksia?
- Miten estetään palautejärjestelmän
jämähtäminen?
- Miten palautekeskustelut junaillaan?
- Miten opiskelijoiden äänet saadaan kuuluviin?
- Otetaanko palaute tosissaan?
- Miten opiskelijat tavoitetaan ja saatetaan mukaan
arviointikeskusteluun?
- Miten palauteaineiston analyysia voisi helpottaa?
- Miten verkkoa on hyödynnetään palautteenkeruussa?
- Miten suhtaudutaan ristiriitaisiin palautteisiin?
- Pitäisikö kerätä palautetta systemaattisesti
standardisapluunalla vai annetaanko opiskelijalle mahdollisimman
vapaat kädet palautteen antoon?
- Miten saadaan rehellistä palautetta?
- Mikä on arvioinnin tarkoitus?
- Onko opiskelija asiakas?
Esimerkkejä opiskelijapalautejärjestelmistä
Www-lomakkeiden käyttöä pidetään
suhteellisen tavallisena apuvälineenä kurssipalautteiden
keräämisessä. Verkkopalaute on kätevämpi
kuin perinteinen paperiversio: tulokset on luettavissa
nettisivulta ja systeemi piirtää vastausjakaumista
jopa diagrammit strukturoiduista kysymyksistä.
TKK:n kemian tekniikalla on ollut käytössä
ainakin parin vuoden ajan www-lomake
palautteen antamista varten. Se on tavallinen www-pohjainen
lomake, joka on linkitetty osaston opiskeluun liittyviin
sivuihin. Lomakkeessa olevat kysymykset on pyritty laatimaan
sen verran yleisiksi, että se sopii koko osaston
kursseille. Opiskelija voi täyttää lomakkeen
anonyymisti. Lähetetty lomake tipahtaa opintoneuvolan
sähköpostiin, missä kootaan kurssin päätyttyä
palauteyhteenveto saadusta palautteesta. Yhteenveto julkaistaan
koko opetushenkilökunnalle. Kyseisen järjestelmän
toimivuus on riippunut paljolti kurssista - toiset ovat
saaneet järjestelmän kautta hyödyllistäkin
palautetta, mutta yleisesti ottaen palautetta on tullut
melko vähän. Pelkkä lomakkeen olemassaolo
ei ole näyttänyt riittävän, vaan opiskelijoita
on pitänyt aktiivisesti muistuttaa lomakkeen käyttämisestä.
TTKK:n kuitumateriaalitekniikan laitoksella on ollut
käytössä pari vuotta verkon kautta annettava
kurssipalaute. Jokaisella kurssilla on sama lomakepohja,
jossa on n. kymmenen standardikysymystä sekä
mahdollisuus antaa vapaamuotoista palautetta. Opettaja
näkee kurssipalautteen yhteenvedon sekä vastauksien
määrän suoraan verkosta.
TKK:n systeemitekniikan laboratorion kotisivuilla on
yleinen
kyselylomake ja jokaisen kurssin omilla kotisivuilla
on palautuslomakkeet (ks.
esimerkki), joihin voi vastata joko nimettömänä
tai nimen kera. Kaikkien kurssin palautuslomakkeet ovat
samanlaisia. Palautukset menevät sähköpostina
kurssin opettajalle ja/tai assistentille, riippuen siitä,
miten kurssin vetäjät ovat asian halunneet määritellä.
Yhtenä esimerkkinä opiskelijapalautejärjestelmistä
on myös Oulun yliopiston sähkötekniikan
osaston palautejärjestelmä.
Arviointipalautteen hyödyntämisestä
Palauteanalyysia on syytä miettiä jo lomaketta
suunnitellessa. Kerättävän tiedon määrä
ei välttämättä ole ratkaisevin. Viime
kädessä opintojaksosta vastaava yksittäinen
opettaja vaikuttaa keskeisesti siihen, mitä muutoksia
palautteen pohjalta tehdään. Esimerkiksi opiskelijoilta
kannattaa pyytää suoria kehittämisehdotuksia
pelkän kritiikin sijaan. Oman opetuksen kehittämisestä,
niin rakentavasta kuin kriittisestä palautteesta,
on hyvä keskustella myös jonkun oman kollegan
kanssa. Olennaista on myös tehdä itselle ja
muille näkyväksi se, miten kerätty palaute
on vuosien varrella vaikuttanut opintojakson kehitykseen.
Arviointisabluuna verkkomateriaalille
Yhdessä ryhmässä oli pohdittu erilaisia
kriteerejä verkkomateriaalille, joka on tarkoitettu
opiskelijan itsensä opiskeltavaksi. Seuraavassa on
muotoiltuna alustava arviointisapluuna verkkomateriaalin
arvioinnille.
|
Plussia
|
Miinuksia
|
Kehittämisideoita
|
Muuta
|
Verkkomateriaalin arviointi
|
|
|
|
|
Visuaalinen ulkoasu ja käytettävyys
|
|
|
|
|
Valittu lähestymistapa käsillä olevaan
aiheeseen ja millaiseen opiskeluun materiaali soveltuu
|
|
|
|
|
Teorian ja käytännön suhde
|
|
|
|
|
Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen
|
|
|
|
|
Selkeä, yksinkertainen kieli
|
|
|
|
|
Loogisuus
|
|
|
|
|
Kokonaisuuden hahmotettavuus
|
|
|
|
|
Opiskelijan johdattaminen ongelmatilanteeseen
|
|
|
|
|
Opiskelijan oppimisprosessin kuvaamisen kriteerejä
|
|
|
|
|
Henkilökohtaisen opintosuunnitelman realistisuus
ja siinä pysyminen
|
|
|
|
|
Suunnitelman joustavuus ja sen ominaisuudet rohkaista
itsetutkiskeluun
|
|
|
|
|
Opiskeltavan asian soveltaminen/käyttö
'oikeassa maailmassa'
|
|
|
|
|
Materiaalin antama tila asioiden soveltamiseen
|
|
|
|
|
Materiaalin tukevuus ongelmanratkaisussa
|
|
|
|
|
Materiaalin innostavuus esim. verkkokurssien ja
kontaktiopetuksen heikkouksien/vahvuuksien vertailuun
|
|
|
|
|
Materiaalin kannustavuus yhteistyöhön
ja toisten auttamiseen
|
|
|
|
|
Kriteerejä itseopiskelupaketin ylläpitäjän
ja kehittäjän näkökulmaan
|
|
|
|
|
Aikaisempien itsearvioiden tulosten soveltaminen
materiaalin kehittämisessä
|
|
|
|
|
Arviointiesimerkkien simuloiminen materiaalissa
|
|
|
|
|
Testiryhmän/kohderyhmän käyttö
verkkokurssien rakentamisen ja kehittämisen
välineenä
|
|
|
|
|
Lopuksi
Verkkojaksolla käytiin paljon keskustelua 'arviointi-ameebaan'
liittyvistä teemoista. Käsitteenä arviointi
on hyvin laaja ja pureutuu syvälle myös erilaisiin
oppimiskäsityksiin. Sitä ei voida erottaa omaksi
yksilölliseksi tekijäkseen opiskelussa, vaan
sen tulee olla läsnä jo kurssia suunniteltaessa.
Jatkuvan arvioinnin idea tuli esille useissa keskusteluissa
- niin opiskelijapalautteiden kuin opiskelijoiden arvioinninkin
parissa. Arviointia ei siis enää pidetä
kurssin lopuksi annettavana numeroarvosteluna, vaan arviointi
on saanut osakseen myös muita ulottuvuuksia. Opiskelijoiden
toteuttamaa vertais- ja itsearviointia korostettiin useissa
keskusteluissa. Esimerkiksi portfolioiden arvioinnissa
tämä on ensiarvoisen tärkeää
- sekä opettajan työn vähentämiseksi
että opiskelijoiden omien arviointikykyjen kehittämiseksi.
Palautteen antaminen verkossa puhututti useissa ryhmissä
- onko palautteen antaminen helpompaa kasvokkain vai verkossa?
Kummallekin suuntaukselle löytyi kannattajia, eli
näin lienee siis myös opiskelijoidenkin keskuudessa.
Mikäli esimerkiksi kurssipalautteet kerätään
verkossa olevalla lomakkeella, koettiin opiskelijoiden
aktivoinnin ja muistuttelun olevan ensiarvoisen tärkeää.
Vaikka palautelomake olisi verkossa kaikkien saatavilla
- ajasta ja paikasta riippumatta - ei se automaattisesti
tarkoita kuitenkaan sitä, että lomaketta käytettäisiin.
Arviointikulttuurissa on vielä paljon tekemistä
- puolin ja toisin.
Merkittävää oli myös huomioida, että
palautteenantoa ja arviointia tulisi koordinoida paremmin.
Esimerkiksi itsearviointia tukevaa portfoliotyötä
ei tulisi olla meneillään jokaisella kurssilla
erikseen, vaan koordinoidusti ja hallitusti. Tällöin
portfolion tekemisestä saisi aikaan mielekkään
oman oppimisen seuraamisen prosessin. Apuna tässä
voisi hyvinkin käyttää portfolion verkkoversiota,
digipofoa, josta tärkeät asiat löytyisivät
kootusti ja joita pääsisi katselemaan myös
esimerkiksi opettaja, vertaisarvioija tai vaikkapa tuleva
työnantaja.
|