Arviointi-verkkojakson 23.2. - 19.3.2004 yhteenveto
Koonnut verkkojakson tuutoreiden tekemien tiivistelmien
pohjalta Paula Vaskuri, paula.vaskuri(a)oulu.fi
TieVie-koulutuksen neljännellä verkkojaksolla
(23.2. - 19.3.2004) keskityttiin arviointiin sekä
opetuksen että oppimisen näkökulmasta.
Työskentely jaksolla aloitettiin Jyväskylän
lähiseminaarissa (12. - 13.2.2004) ryhmäytymisellä
sekä arvioinnissa kiinnostavien aiheiden alustavalla
käsittelyllä ja rajaamisella. Verkkojaksoa varten
muodostettiin vertaisryhmien mukaan 11 keskusteluryhmää,
joilla jokaisella oli oma kiinnostuksenkohteensa. Ryhmissä
käsitellyt arviointiin liittyvät teemat olivat
seuraavat:
- I Ymmärtämisen arviointi tai seuraaminen
oppimisprosessin aikana
II Arvioinnin systemaattisuus ja läpinäkyvyys
III Tuomio tai palaute? (Mitä tarkoittaa arviointi?
Palautteen ja arvioinnin suhde)
- Tavoitteellinen oppiminen ja jatkuva arviointi
- Miten arviointi ohjaa oppimista?
- Miten arviointi ohjaa oppimista?
- Apuja opettajalle motivoivan arvioinnin suunnitteluun
ja toteuttamiseen
- Menetelmät ja työkalut, joilla voidaan arvioida,
ymmärsikö ja sisäistikö opiskelija
opetetun asian
- Miten oppimisprosessia voidaan arvioida?
- Millä tavalla arvioinnin avulla voidaan tukea
opiskelijoiden omaa oppimisen tunnistamista?
- Arviointi osana oppimisprosessia
- Opettajan ja opiskelijan erilaiset tavoitteet vaikuttavat
arviointiin
Seuraavassa on koottuna verkkokeskusteluissa esiin tulleita
keskeisiä kysymyksiä ja pohdintoja ryhmissä
tehtyjen keskusteluyhteenvetojen pohjalta. Loppuyhteenvedossa
ei ole nostettu juurikaan esiin ryhmiä tai henkilöitä,
joissa/jotka tiettyä keskustelua on käyty/ovat
käyneet, vaan ryhmien keskusteluja on käytetty
joko suoraan tai yhdisteltyinä sopivien teemojen
alla.
Arvioinnin käsite
Arviointi on jonkin asian arvon määrittelemistä.
Arvioinnissa määritellään, mikä
on tärkeää ja mikä vähemmän
tärkeää, mikä hyvää ja mikä
ei. Arviointi tulisi nähdä osaamisen arvon tai
tason määrittelynä, ei osaamattomuuden
analyysinä niinkään. Arvioinnissa on aina
kyseessä opettajan valta ja vastuu. Joskus arviointikäytäntö
saattaa kieroutua ja muodostua opiskelijan harhautukseksi.
Arviontitavat ohjaavat oppimisen ja opiskelun suuntaa.
Esimerkiksi sillä, ilmaistaanko arviointi sanallisesti
hyväksytty/täydennettävä vai numeerisesti
asteikolla 1-3 voi olla vaikutusta siihen, miten opiskelija
panostaa tehtävään ja millaisia asioita
hän opiskelee.
Arviointi-jakson aikana perinteiseen tenttiarvioinnin
ongelmia ja puutteita mietittiin ja tilalle pohdittiin
vaihtoehtoisia mahdollisuuksia ja toteutuksia. Keskeiseksi
arvioinnissa nähtiin opiskelijan oppimisen arviointi
sekä opiskelijan itsearviointi.
Jakson yksi johtopäätös on, että
arviointia tulee arvioida: Olennaisinta on pitää
mielessä arvioinnin lähtökohta ja merkitys.
Ketä varten arviointia tehdään? Miten tulisi
arvioida? Millaisilla arviointimenetelmillä voidaan
parhaiten tukea opiskelijan oppimisprosessia? Kuka pystyy
arvioimaan oppimistuloksen ja mitä opiskelijoiden
oppimiselta voi odottaa? Arvioinnin tulisi olla opiskelijan
oppimisen tukemista. Opettajan on arvioidessaan tärkeä
nostaa esille opiskelijan positiivisia ja vahvoja piirteitä
heikkouksien ja negatiivisten asioiden sijaan. Jakson
aikana todettiin useaan kertaan, ettei arviointi ole helppoa.
Opiskelijat voivat asettaa arvioinnille erilaisia merkityksiä
ja odottaa siltä erilaisia asioita. Yleisesti puhuttaessa
arvioinnista puhutaan usein samanaikaisesti kahdesta asiasta:
työskentelytavoista ja arviointitavoista. Nämä
asiat ovat sidoksissa toisiinsa siten, että työskentelytavat
voivat olla yhtäaikaisesti arviointia. Esimerkiksi
vertaiskommentointi on tällaista. Työskentelytavat
ohjaavat myös sitä minkä muotoista palaute
on.
Yhtenä keskustelun teemana oli mitä etua ja
lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka tuo arvioinnille.
Yhdessä viestissä ehdotettiin, että arviointi
pysyy verkossa paremmin koossa. Opettaja voi käyttää
seurantatyökaluja, jotka tosin eivät koskaan
kerro kaikkea. Muutamissa viesteissä tuli esille,
että lisäarvon miettiminen on alkanut kyllästyttää:
mieleen on noussut kysymys, miksi jokaisesta asiasta pitää
aina löytää lisäarvoa. Eivätkö
asiat ole arvokkaita sellaisinaan? Nähtiin, että
verkossa toimiminen on vain yksi vaihtoehtoinen työmuoto
muiden ohella. Jokaiselle kurssille opettaja voi valita
osia verkkoa ja osia muuta, ja siten saadaan molemmista
irti parhaat palat opetuksen ja oppimisen kannalta.
Erilaisia arviointikäytäntöjä
Arviointi-jakson keskusteluissa pohdittiin tentille vaihtoehtoisten
arviointikäytäntöjen toimivuutta eri tilainteissa.
Kaikkein eniten keskustelua herättivät portfolio
ja oppimispäiväkirja. Itse- ja vertaisarvioinnin
hyödyntämisestä opetuksessa keskusteltiin
myös paljon. Ylipäätänsä todettiin,
että arvioinnin tulee olla monipuolista, jotta opiskelijoiden
motivaatio säilyy.
Erilaisilla arviointitavoilla voidaan tukea erilaisia
oppijoita. Toisaalta erilaisissa arviointia tukevissa
tehtävissä oppiminen ilmenee eri tavalla. Tässä
yhteydessä on hyvä pitää mielessä
myös se, että erilaiset arviointitavat johtavat
erilaiseen opiskeluun. Erilaiset arviointitavat käyvät
siis eri tavoin eri opiskelijoille, eri oppiaineisiin
ja eri kursseille. Toisaalta todettiin, että vaihtoehtoiset
arviointitavat ovat monesti tenttiä työläämpiä
niin opettajalle kuin opiskelijallekin. Samalla ne kuitenkin
parantavat oppimista. Laadukas oppiminen edellyttää
työtä ja se vaatii oman aikansa.
Portfolio
Portfolion arveltiin ja todettiin olevan toimiva arviointiväline
esimerkiksi laboratoriokurssien ja kielenoppimisen kokoamiseen
ja arviointiin. Portfolion tukee myös itsearviointia.
Erityisesti näyteportfolio nähtiin hyvänä
ideana. Tällöin portfolio toimisi näytteenä
opiskelijan parhaasta osaamis Kieliportfolio taas voisi
olla oman kielitaidon näytteiden kokoelma, jonne
voisi tuoda esimerkiksi eri kurssien arviointeja.
Portfoliotyöskentelyssä nähtiin tärkeänä
myös palaute ja työn purkaminen: Koska portfolion
tekeminen on iso työ, siitä kaivataan myös
palautetta - enemmän kuin arvosana.
Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirja on hyvä väline
prosessin arviointiin yhtä lailla kuin työkalu
arvioinnin sisällyttämiseksi prosessiin. Oppimispäiväkirjaa
kerrottiin käytetyn muun muassa opiskelijan oman
oppimisen sekä kurssin siällön itsearviointiin.
Esille tuli myös kokemus, että kaikki opiskelijat
eivät pidä oppimispäiväkirjatyöskentelystä,
mutta tämä ongelma tuntuu liittyvän kaikkiin
muihinkin tehtävätyyppeihin.
Oppimispäiväkirjojen toimivuus keskustelutti
myös. Miten esimerkiksi päiväkirjan tekemiseen
motivoidutaan koko kurssin ajan? Todettiin, että
sen käyttö vaatii huolellista suunnittelua ja
ohjausta. Esimerkiksi tarkat kysymykset, joihin opiskelija
vastaa, helpottavat ja selkeyttävät oppimispäiväkirjan
tekemistä ja arviointia. Opiskelijoiden perehdyttäminen
käytettävään arviointitapaan sekä
ohjaus sen käyttöön koko oppimisprosessin
ajan on yksi onnistumisen edellytyksistä! Sama pätee
myös muihinkin arviointikäytäntöihin.
Kuitenkaan etukäteen ei voi tietää, miten
jokin työskentelytapa otetaan vastaan, joten onkin
tärkeä vain rohkeasti kokeilla erilaisia käytäntöjä
vaikkapa aluksi vain kurssin vaihtoehtoisena suorittamistapana.
Itsearviointi
Ihanteena voisi olla, että jokainen opiskelija arvioisi
jatkuvasti omaa suoritustaan ja etenemistään
ja ohjaaja kommentoisi arvioinnin onnistumista kurssin
tavoitteiden näkökulmasta. Tällainen itsearviointi
nähtiin mahdollisena yhdistää tenttiin:
tentin jälkeen opettaja tapaa jokaisen opiskelijan
kahden kesken ja kommentoi sekä tenttisuoritusta
että arviointia. Verkkokursseilla opiskelijoilta
voi pyytää itsearviointia esimerkiksi omaa oppimista
tarkastelevalla itsearviointilomakkeella. Itsearviointi
voi olla myös hyvä keino saavuttaa oppimistavoitteet.
Itsearvioinnin avulla opiskelijat saadaan pohtimaan arviointia
luontevana osana kurssia ja opiskelua. Tunnistaessaan
lähtökohtansa ja tavoitteensa myös opiskelun
suunta selkiytyy. Itsearvioinnin todettiinkin olevan hedelmällistä
erityisesti silloin, kun se pohjautuu opiskelijan omiin
oppimistavoitteisiin.
Itsearviointi nivoutuu olennaisesti myös itseopiskelupaketteihin,
joissa itsearviointi saattaa olla ainoa arviointikeino.
Näissä tapauksissa opiskelumateriaali voisi
sisältää ohjaavia testikysymyksiä,
joiden avulla opiskelijat voisivat arvioida omaa osaamistaan.
Myös väittämät ja nippelitietoja mittaavat
testit nähtiin itseopiskelumateriaalin mahdollisina
arviointivälineinä.
Gradu ja muiden opinnäytetöiden ohjauksessa
olisi hyvä, jos opiskelijan saisi miettimään
oman työnsä ansioita ja hyviä puolia. Itsearviointi
voisi keskittyä tuotoksen arvioinnin lisäksi
myös prosessiin eli siihen, mitä opiskelija
kokee oppineensa tutkielmaprosessin aikana. Itsearviointi
olisi hyvä saada luonnolliseksi osaksi graduprosessia.
Itsearviointiin liittyy myös itsekritiikki ja itsesensuuri.
Itsearvioinnissa pitäisikin keskittyä oman työn
arviointiin ja jättää suhteuttaminen muiden
töihin muiden huoleksi. Opiskelijaa voikin ohjata
pohtimaan oman työnsä hyviä puoli ja vahvuuksia,
mikä voi tuoda lopulliseen tekstiin argumentaation
vakuuttavuutta ja auttaa tuomaan tärkeät kohdat
esille.
Vertaisarviointi
Vertaispalautetta ja -arviointia puitiin jakson keskusteluissa
myös laajasti. Vertaispalautteen käyttäminen
kurssin yhtenä työmuotona saattaa myös
helpottaa opettajan työtaakkaa palautteen antamisessa.
Todettiin, että myös opiskelijan oppimisen tavoitteiden
asettelu selkeytyy, kun hän antaa palautetta paitsi
itselleen myös vertaiselleen sekä saa palautetta
muilta ja opettajalta.
Opiskelijan motivoitunut asenne nähtiin tärkeänä
palautteen vastaanottamisessa palautteenantotyypistä
riippumatta. Itsearvioinnista ja vertaisarvionnista huomautettiinkin,
että ne saattavat kirpaista, mutta myös kasvattaa
ja olla itse asiassa oikein hyviä opiskelumenetelmiä!
Varsinkin aloittaville opiskelijoille vertaisarviointi
voi olla vaikeaa. Alussa opettaja voi olla opastavassa
roolissa ja arviointitehtävät voivat olla tarkasti
määriteltyjä ja ohjeistettuja. Vertaisarviointi
ja vertaisilta saatu tuki koetaan kuitenkin usein tärkeäksi,
ja opettaja voi halutessaan sisällyttää
vertaisarvioinnin osaksi kokonaisarviointia.
Yksi vertaisarvioinnin muoto on opponointikäytäntö,
jossa opponentti on samassa opintojen vaiheessa kuin respondentti.
Opponentit voivat olla erikseen kieli- ja muotoseikoille
sekä erikseen sisältöseikoille. Opiskelijoille
voi antaa mahdollisuuden palautteen jälkeen korjata
omaa työtään tai esitystään.
Tentti
Myös perinteistä tenttikäytäntöä
pidettiin edelleen hyvänä tapana arvioida oppimista
ja erityisesti oppimisprosessin lopputulosta. Opiskelijan
kannalta nähtiin ihanteelliseksi tilanne, jossa arvioitaisiin
sekä prosessia että lopputulosta. Tentin huonona
puolena nähtiin se, että usein tentti ratkaisee
kurssin lopullisen arvosanan yksin, jolloin muuten hyvin
edennyt kurssi saattaa kariutua yhteen epäonnistumiseen.
Tentti voi kuitenkin olla monenlainen. Erityisesti ongelmanratkaisuun
liittyvät tenttitehtävät innostivat, sillä
ongelmanratkaisun kautta nähtiin opiskelijan päässä
tapahtuvan jotakin aktiivista mekaanisen ja passiivisen
tiedon toistamisen sijaan.
Arviointi osana oppimisprosessia
Arviointi on osa oppimisprosessia, oppimistilanne. Arviointi
ei saisi olla vain irrallinen, lopullisen tuotoksen ulkoinen
arvostelu, vaan jatkuvasti oppimisprosessiin motivoivasti
vaikuttava, useita muotoja saava, erilaisten apuvälineiden
avulla toteutettava, oppimista edistävä ja syventävä
sekä tietoinen koulutuksen osa. Tärkeää
onkin arvioinnin jatkuvuus ja erilaisten arviointitapojen
yhteennivominen.
Keskusteluissa tuli esiin, että opiskelijan oman
oppimisen tunnistamisen tukeminen edellyttää
prosessimaista opiskelua. Keskustelussa tarkasteltiinkin,
miten arvioinnin avulla voidaan tukea prosessimaista opiskelua
ja sitä kautta ohjata opiskelijaa tietoisempaan oppimiseen
ja opiskeluun. Tämä kiteytyi siihen toteamukseen,
että arviointia erilaisten tehtävien muodossa
pitäisi olla läpi koko kurssin. Arvioinnin tulisi
olla osa oppimis- ja ohjausprosessia.
Prosessin arvioimisessa hyvinä välineinä
pidettiin kurssin alkuun, keskivaiheille ja loppuun sijoitetut
itsearviointituokiot. Lähtötason arvioinnissa
oppija voisi kertoa paitsi lähtötasostaan myös
siitä, mistä asioista erityisesti haluaisi saada
palautetta ja mitä asioita keskittyy kurssilla erityisesti
oppimaan. Opiskelijat voivat tehdä lähtötason
kuvauksensa myös ennakkotehtävänä,
mitä voitaisiin pitää ehtona kurssille
pääsyyn. Näin myös opettaja saisi
tietoa oman opetuksensa suunnitteluun.
Arviointikriteerit pitäisi olla sekä opiskelijalle
että opettajalla tiedossa heti kurssin alussa. Oppimisprosessi
voidaan suunnata näin kurssin ydinainekseen. Oppimisprosessin
aikana voi tarkastaa ja korjailla asetettuja arviointikriteereitä.
Väliarvioinnin avulla voidaan tarkistaa sekä
oppimisen tavoitteita että oppimisen arviointikriteereitä
kesken kurssin. Väliarvioinnissa voidaan kysyä
opiskelijoiden mielipidettä koulutuksen etenemisestä
ja kouluttajista sekä omien oppimistavoitteiden toteutumisesta.
Myös kurssin aikana arvioitavien tehtävien erilaisilla
painotuksilla työskentelyä voidaan ohjata oppimistavoitteen
kannalta haluttuun suuntaan.
Keskusteluissa nousi esille huoli siitä, että
opiskelijat eivät ole tietoisia omasta roolistaan
arviointiprosessissa. Opiskelijoiden tulisi oivaltaa,
että arviointi on heitä varten eikä opettajaa
varten kuten yleensä luullaan. Miten opiskelijat
saataisiin ymmärtämään, että
heidän oppimisprosessinsa on arvioinnin kohteena?
Arviointimatriisi voisi olla yksi keino oppimistavoitteiden
näkyväksi tekemiseen. Toinen keino voisi olla
vertaispalautteen ja itsearvioinnin käyttäminen
opintojakson aikana.
Verkko-opetukseen liitetään yleensä ajatus
siitä, että verkko tekee nimenomaan oppimisprosessin
lähiopetusta näkyvämmäksi, sillä
opiskelijan liikkeet ja kannanotot tallentuvat tietoverkkoihin.
Miten sitten arvioida opiskelijaa, joka ei jätä
juurikaan jälkiä ympäristöön?
Tärkeäksi ei voida nimetä vain sitä,
kuinka aktiivisesti ja usein opiskelija käy osallistumassa
verkkokeskusteluihin. Avuksi ehdotettiin monipuolista
arviointia, jolloin jokainen opiskelija saisi ainakin
jostain arviointimuodosta jotakin irti ja pelkät
verkkokeskustelut eivät ole arvioinnin perusta. Opiskelijan
ja opettajan persoonallisuus, kiinnostus, motivaatio,
mielentila, väsymys jne. vaikuttavat tilanteisiin
kurssin aikana ja erityyppiset arviointitavat lisäisivät
arvioinnin luotettavuutta.
Oppimisen määrä ja syvyys eivät ole
mitattavissa vain viestien määrällä.
On huomattava, että oppimisympäristön käyttökertoja
kuvaavat tilastot lipsauttavat aika helposti arvioinnin
laadullisen sijasta määrälliseen puoleen.
Motivaatio
Oppimisprosessiin liittyy myös riittävä
motivaatio jakson loppuun suorittamiseksi ja oppimistavoitteiden
saavuttamiseksi. Arviointi voi motivoida, jos se virittelee
oppijan sisäisiä motiiveja. Opettaja voi herätellä
sisäisiä motiiveja esimerkiksi pyytämällä
opiskelijoita pohtimaan opittavan asian merkityksellisyyttä
itselleen. Esimerkiksi tiedonhaun opetus on motivoivinta
silloin, kun se on osallistujalle itselleen merkityksellistä.
Myös itseohjautuvuus ja sen tuki on ehtona opiskelijan
sisäisten motiivien heräämiselle. Kysyttiin,
voiko hyväksytty/hylätty-arviointi olla lainkaan
relevanttia opetuksen kannalta? Opetuksessa koko prosessin
pitäisi motivoida - ei pelkästään
palautteen.
Tavoitteiden merkitys arvioinnissa
Arviointi liitetään liian usein osaksi ennalta
asetettuja tavoitteita. Keskustelussa mietittiin, että
tavoitteiden pitäisi olla osin joustavia siten, että
opetuksessa voitaisiin tukeutua joskus ex tempore -ratkaisuihin
ja ottaa mukaan myös ajankohtaisia teemoja. Avaamalla
asetettuja tavoitteita helpotetaan kaikkien toimintaa.
Tässä korostuu hyvän opettaja - opiskelija-vuorovaikutuksen
merkitys.
Opiskelijoiden on hyvä asettaa ja tuoda esiin omat
oppimisen tavoitteensa. Opettaja voi tavoitteisiin nojaten
toteuttaa jatkuvaa arviointia. Alkuvaiheen opintojen tavoitteena
voisi olla, että opiskelija oppii kurssin aikana
hahmottamaan, mistä kurssilla on kysymys. Eri vaiheissa
opintoja voi asettaa erilaisia oppimistavoitteita esimerkiksi
HOPS:aan. Kurssin alussa opettaja voi tehdä kartoituksen
jokaisen tavoitteista ja kirjata ne ylös. Myös
itsearviointi omiin oppimistavoitteisiin pohjautuen on
hedelmällistä. Tavoitteet voivat ohjata myös
opiskelijan työskentelyä kurssin aikana.
Tavoitteiden asettelu voi olla vaativaa ensimmäisellä
vuosikurssilla, mutta myöhemmillä vuosikursseilla
tai esimerkiksi täydennyskoulutuksessa se voi toimia
hyvin. Tavoitteiden asettelu koko opintokaarelle voi olla
yliopistossa hiukan vaikeaa, sillä kurssit ovat suhteellisen
itsenäisiä ja niissä saattaa esiintyä
enemmän tai vähemmän päällekkäisyyksiä.
Tunnistaakseen oppimansa opiskelijan tulee tiedostaa,
mitä muutoksia hänen tiedoissa ja taidoissa
on tapahtunut. Tätä voidaan tukea kurssin alussa
tavoitteiden selkeällä määrittelyllä:
opiskelijan tulee tietää omat tavoitteensa ja
kurssin tavoitteet. Esimerkiksi tieto arviointikriteereistä
ja omista lähtökohdista voivat ohjata opiskelijaa
tavoitteellisuuteen. Keskustelussa huomautettiin, että
opiskelijalla on oikeus tietää, millä kriteerein
esimerkiksi essee arvioidaan.
Kurssin tavoitteet voidaan määritellä
myös opettajan ja opiskelijoiden yhteistyössä
opintojakson alussa. Samalla kun opiskelijat arvioivat
omia lähtökohtiaan ja kurssin oppimistavoitteita,
myös opettaja saa tuntumaa opiskelijoiden lähtötasosta.
Samalla opettaja saa ennakkotietoa siitä, millaisin
odotuksin opiskelijat ovat kurssille tulleet. Kurssin
alussa on myös hyvä käydä selkeästi
läpi työskentelytavat ja aikataulut. Tämä
tukee opiskelijan ajankäytön suunnittelua.
Palaute
Palautteesta keskusteltiin monipolvisesti. Palautteen
voi nähdä kurssipalautteena, jota kerätään
opiskelijoilta kurssin aikana. Edelleen palautteen voi
nähdä opettajan antamana lausuntona opiskelijan
työstä. Palautetta voi antaa myös vertainen,
kuten aiemmin on todettu. Palautteen ja arvioinnin käsitteiden
suhdettakin mietittiin.
Arvioinnin ollessa osa oppimisprosessia jatkuva rakentava
palaute on tärkeää. Tällöin palautteella
on oppimista edistävä rooli. Missä kurssin
eri vaiheissa palautetta olisi mielekkäintä
pyytää? Opiskelijalta puuttuu usein motivaatio
antaa palautetta perinteisessä kurssin jälkeen
tehtävässä palautekyselyssä, sillä
silloin sen ei enää nähdä vaikuttavan
oman opiskelun laatuun.
Prosessinaikaiseksi palautteenantomuodoksi ehdotettiin
niin sanottuja pysäkkipaikkoja, joissa kurssin kuluessa
annetaan ja saadaan palautetta. Kokemuksesta kerrottiin,
että puoliväliarvioinnit, pysäkit ja check
pointit toimivat hyvin kokonaisvaltaisessa arviointi-
ja palauteprosessissa sekä opettajan että oppijan
näkökulmasta katsottuna.
Palautteen pyytäminen ja antaminen kurssin aikana
nähtiin kurssin loppua paremmaksi ajankohdaksi. Palautetta
tulee tällöin enemmän ja se antaa opettajalle
myös mahdollisuuden muuttaa ja parantaa kurssia jo
sen kuluessa. Välipalautteella opettaja saa lisäselvyyttä
siihen, toimivatko käytetyt opetusmenetelmät,
ja samalla voi saada tietoa, kuinka menetelmiä voisi
parantaa.
Palautteen antamiseen voi opiskelijaa motivoida myös
antamalla siitä lisäpisteitä tentissä.
Tärkein motivoimisen keino on lienee kuitenkin se,
että opiskelija voi konkreettisesti huomata, että
palautteen antamisella on merkitystä ja vaikutusta
kurssin opetukseen ja sisältöön.
Arviointi-jakson aikana vaihdettiin kokemuksia myös
verkossa kerättävästä palautteesta.
Esimerkiksi eräällä verkkokurssilla oli
käytetty vapaaehtoiseen vastaamiseen perustuvaa erillistä
keskustelufoorumia, joka oli ollut avoinna koko kurssin.
Opiskelijoiden viesteistä verkossa saa paljon palautetta
joko suoraan tai rivien välistä niilläkin
foorumeilla, joita ei erikseen ole palautteenantoon tarkoitettu.
Kokemusten mukaan opiskelijat ovat melko aktiivisia antamaan
palautetta.
Keskusteluissa tuli esille opiskelijoiden haluttomuus
vastaanottaa palautetta. Toiset opiskelijat olivat vaivautuneita
antamaan ja vastaanottamaan erityisesti vertaispalautetta.
Erään palautekyselyn perusteella saatiin seuraavat
opiskelijoiden toiveet opettajan antamasta palautteesta.
Nämä pätenevät myös vertaispalautteeseen:
- ei pelkkää positiivista ja kilttiä
- asia asiana
- rehellistä ja suoraa, ei kiertoilmaisuja
- ei arvioida, mitä olisit voinut tehdä, vaan
sitä mitä opetustuokiossa tehtiin.
Opettajan tulisi hallita hienovaraisen mutta rakentavan
palautteenannon taito. Kaikki opiskielijat eivät
ole yhtä valmiita saamaan suoraa palautetta.
Verkossa voidaan käyttää palautteenkeruuseen
keskustelupalstojen lisäksi virtuaalisia palautelomakkeita.
Keskusteluissa pohdittiin, jääkö opiskelijoilla
palaute helposti antamatta, mikäli palautelomake
ei sisälly kurssin pakollisiin tehtäviin. Mikäli
palaute on pakollinen osa kurssia, mutta palautetta ei
voi antaa anonyymina, avoimen palautteen koettiin vaikuttavan
opiskelijoiden ilmaisun laatuun. Palautelomakkeen ohjeistuksella
todettiin olevan vaikutusta opiskelijoiden näkemykseen
palautteen merkityksestä.
Mottoja
- Sisäiset motiivit ovat kaiken a ja o.
- Opetuksessa motivaation pitäisi löytyä
siitä prosessista eikä niinkään
palautteesta.
- Non scholae sed vitae discimus.
- Jopa negatiivinen henkilökohtainen suhde asiaan
on parempi oppimisen kannalta kuin välinpitämätön.
- Arvioi yhdessä opiskelijoiden kanssa.
- Tee arvioinnin perusteista selviä, jotta opiskelija
tietää, mihin hänen pitäisi pyrkiä.
- Arvioi arviointia.
Avoimia kysymyksiä
- Arvioidaanko teoreettisia tietoja vai niiden soveltamista?
Riittääkö pelkkä soveltamisen arviointi?
- Miten arviointi voidaan laatia siten, että se
mahdollisimman hyvin kuvaisi käytännön
tilannetta tai olisi sen kaltainen? Laajat kokonaisuudet
vai yksityiskohdat?
- Kuinka paljon opiskelijan yksilöllisyys tulisi
huomioida arvioinneissa? Opiskelijan henkilökohtaisen
asiantuntijuuden ja osaamisen kehittyminen ja kehittäminen?
- Voidaanko erilaisia arviointitapoja (esim. portfolioita)
voidaan pisteyttää? Miten?
- Miten lyhyeen kurssiaikaan mahdutetaan aikaa vieviä
arviointikeskusteluja?
- Kuinka rakentaa arviointimuoto, jossa huomioidaan
opiskelijoiden yksilöllisyys sysäämättä
valtavaa työtaakkaa opettajan niskaan?
|