Oppimisprosessiperustainen lähestymistapa verkko-opetuksen suunnitteluun
Hanne Koli ja Pasi Silander
PPT-dia
Verkko opetuksessa
- Opettajan vaikuttamisen keinot erilaiset kuin perinteisessä opetuksessa
- opettaja ei esimerkiksi ole läsnä samalla tavalla kuin luennolla
- Perinteisen opetuksen suunnittelun lähtökohtana on opettajan opetuksen eli opetusprosessin suunnittelu
- Verkko-opetuksen suunnittelun lähtökohtana on oppimisen, eli oppijan oppimisprosessin suunnittelu
Miten?
? Suunniteltava etukäteen tavoitteellisena, ajallisena kokonaisuutena
- Opintojakson tavoitteiden saavuttaminen
”Miten oppija oppii, kun luennoitsija ei luennoi ?”
- Lähi- sekä etäopetuksen sitominen yhteen
PPT-dia
Sisältökeskeisestä verkkokurssin
ja oppimateriaalin suunnittelusta oppimiskeskeiseen suunnitteluun
PPT-dia
- Pedagogiset mallit Oppimistutkimus
- Oppimista edistävät pedagogiset elementit
- Oppimisprosessiperustainen
- opetus (opetustilanteiden suunnittelu)
Oppimisprosessiperustainen verkko-opetus
Oppimisen lähtökohtia taustalla
- Oppiminen on ymmärrystä ” (käsitteellistä muutosta ja taito sen soveltamiseen käytäntöön)
- ”Ulkoa” opittua tietoa ei osata soveltaa muihin tilanteisiin (transfer eli opitun siirtovaikutus)
- Oppimista ohjaa oppijan aikaisempi tietämys
- Tietoa ei voi siirtää, jokaisen oppijan on se itse prosessoitava oppiakseen
- Tiedon prosessoinnin tapa määrittää oppimista
Oppimisprosessiperustainen verkko-opetus
Työkalu verkko-opetuksen ja oppimateriaalien suunnitteluun
- Oppimisprosessi on oppimisen ja opetuksen suunnittelun pohjana
- Oppimisprosessin suunnittelulla voidaan vaikuttaa yksilön oppimisen edistämiseen ja ohjata sitä kriittisissä kohdissa
- Mahdollistaa suunnitelmallisen tehokkaan ohjauksen prosessin aikana (resurssien ja ajan säästö)
- Oppimisprosessiperustainen opetus vaatii erityisiä valmiuksia – verkko-oppimisen ja verkko-ohjauksen taitoja
Oppimisprosessiperustainen opetus
ohjaus = ohjaajan palaute
Case oppimisprosessiperustaisen opetuksen suunnittelusta
Tutkiva ja kehittävä osaaja 2 ov (Kaikille yhteiset aineet Hamkissa)
- Opiskelija osaa analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen oppimiseensa ja ammattialansa kehittämiseen. Hän oppii käyttämään tutkimusjulkaisuja ja muuta aineistoa oppimisensa ja työskentelynsä tukena. Opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehitystyön menetelmällisiin perusteisiin sekä hallitsee tutkimustyön käytännön toteutuksen ja suullisen ja kirjallisen raportoinnin.
Tavoitteiden avaaminen
Tavoitelause avataan kysymyksiksi eli ongelmiksi
· Mikä, mitä? (tavoitteet, tulokset, seuraukset)
· Kuinka, miten? (prosessi)
· Kuka, ketkä? (henkilöt)
· Missä, mistä, mihin? (sijainti)
Kysymys aktivoi etsimään vastausta !
Yksi tavoitelause edellisestä
- Opiskelija osaa analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen oppimiseensa ja ammattialansa kehittämiseen.
? Mitä tarkoitetaan analyyttisella työskentelyotteella?
? Mitä on tutkiva työskentelyote?
? Mitä on reflektoiva työskentelyote?
? Miten opitaan ao työskentelyote?
? Mitä tarkoitetaan ao ammattialalla?
? Mitä on ammattialan kehittäminen?
? Miten ammattialaa kehitetään? jne.
1. VaiheTavoitteet ja kysymyslauseet
- Kirjaa suunnittelemasi opintojakson tavoitteet A3-paperille
- Avaa ainakin ensimmäinen tavoite kysymyslauseiksi (kysymyksen rakentamista ohjaa verbi; tietää, ymmärtää, tutustua, perehtyä, saa kokemuksia, osaa käyttää, osaa soveltaa…)
· Mikä, mitä? (tavoitteet, tulokset, seuraukset)
· Kuinka, miten? (prosessi)
· Kuka, ketkä? (henkilöt)
· Missä, mistä, mihin? (sijainti)
2. VaiheTavoite ja miten se opitaan
- Miten opitaan?
- Kysymys on siitä, miten tietoa kognitiivisesti prosessoidaan.
- Minkälaisen kokonaisprosessin tiedon prosessointi vaatii?
- Miten opitaan, kun tavoitteena käsitteellinen muutos?
Kysymys ? Miten opitaan
- Mitä tarkoitetaan analyyttisella työskentelyotteella?
- Mihin analyyttista työskentelyotetta tarvitaan?
Mieti myös
- Miten oppimisprosessi tehdään oppijalle näkyväksi ? (prosessin läpinäkyvyys)
- Miten tieto- ja viestintätekniikan avulla edistetään oppimista pedagogisesti mielekkäällä tavalla?
Oman hankkeen suunnittelua:oppimisprosessikuvaaja
- Ryhmätyötiloissa kello 17.15 asti.
- Ohje (A3-paperille):
1. Kuvaa oppijan/ryhmän oletettu aikaisempi osaaminen
2. Mieti tavoitteiden ja niistä muodostettujen kysymysten kautta, millaisin askelin tavoitteet voidaan saavuttaa
3. Luonnostele oppimisprosessikuvaaja ja oppimisprosessin eteneminen
- Oppimistehtävien aiheet ja tavoitteet
- Prosessin aikainen palaute / ohjauksen aiheet ja tavoitteet
- Opetustilanteiden (verkossa/lähi/yms.) määrä, muoto ja aiheet