Oppimista edistävät elementit verkko-opetuksessa
- Jatkotyöstö:
- Miten seuraavat elementit näkyvät suunnittelemassasi opintojaksossa?
-
1. Kysymysten asettaminen ja ongelmakeskeisyys
- Aidot ongelmat tiedonrakenteluprosessin lähtökohtina?
- Kuka asettaa ongelmat ja kysymykset?
? Asetetut ongelma ohjaavat tiedonrakenteluprosessia
2. Oppijan aikaisemmat käsitykset asiasta/ilmiöstä
- Oppijan aikaisemmat käsitykset asiasta vaikuttavat uuden tiedon havainnointiin ja tulkitaan
- Miten oppija ulkoistaa, tekee näkyväksi aikaisempaa tietämystään
- Hypoteesi/työskentelyteoria
3. Tiedonrakentelu
- (Oppijalle) uuden tiedon tuottaminen
- Oma selitys asiasta / ilmiöstä (työskentelyteoria) kehittyy tiedonrakenteluprosessissa
- Uusien ongelmien ja kysymysten tuottaminen
4. Autenttisuus
? Oppiminen asiantuntijakulttuuriin kasvamisen prosessina
5. Ajattelu- ja ongelmaratkaisu-prosessin ulkoistaminen
- Prosessi näkyväksi:
- oppijalle itselleen
- ohjaajalle
- muille oppijoille
- Ulkoistamalla prosessiaan oppija tulee siitä tietoiseksi ? reflektiot
6. Yhteisöllinen prosessi
- Yhteisten merkitysten hakeminen
- Sosiaalisesti hajautettu kognitio
Tavoitteena Käsitteellinen muutos
- Oppiminen on laadullinen muutos oppijan käsitteissä / tietorakenteissa
- ei vain tiedon lisääntymistä
Esimerkki oppimisprosessin etenemisestä
- 1. Aktivoivat kysymykset
- 2. Kontekstin luominen
- 3. Ongelman asettelu ja kiinnostavien kysymysten löytäminen (yhdessä opiskelijoiden kanssa)
- 4. Opiskelijoiden omat selitykset asiasta - aikaisemman tiedon ulkoistaminen (näkyväksi tekeminen)
- 5. Reflektio I (peilataan omia selityksiä ja käsityksiä)
- 6. Tiedonhaku ja yhteisöllinen tiedonrakentelu
- 7. Kysymysten jäsentäminen ja omien selitysten kehittäminen uuden tiedon pohjalta (oppimistehtävän työstäminen)
- 8. Tiedonhaku ja yhteisöllinen tiedonrakentelu
- 9. Omien selitysten kehittäminen uuden tiedon pohjalta (oppimistehtävän jatkotyöstäminen)
- 10.Reflektio II (oppimisprosessin ja lopputuotoksen tarkastelu)
-