Verkko-oppimisen ohjaus
PPT-dia
Mitä ohjauksella tarkoitetaan?
PPT-dia
Ohjauksella tarkoitetaan kaikkia niitä keinoja, joilla voidaan edistää oppijan oppimista oppimisprosessissa.
Ohjauksen tehtäviä
Miten oppimisympäristö rakennetaan?
Miten vuorovaikutus luodaan?
- Mihin vuorovaikutusta tarvitaan?
- Keiden välille sitä tarvitaan?
- Millä keinoin se luodaan?
Mikä on ohjausdialogin merkitys?
Opetuksen ja oppimisprosessin läpinäkyväksi tekeminen oppijoille
- opettaja ulkoistaa eli kuvaa oppijoille koko opetus- ja oppimisprosessin alusta lähtien.
? tavoitteet, opetus- ja oppimismenetelmät, arvioini, opettajan ja oppijoiden toiminnan kuvaus ? oppijoillekin ymmärrettävämmäksi.
- edistää oppimista: oppijat tietävät mitä heiltä odotetaan ja miten he voivat toimia - heidän ei tarvitse käyttää energiaa pohtiakseen sitä, mihin opettaja toiminnallaan pyrkii.
- millä keinoin opettaja / ohjaaja edistää oppijoiden oppimista ja vaikuttaa sekä ryhmän että yksilön opiskelutoimintaan.
? opetus ja oppiminen liukuvat yhteen - niillä on yhteinen päämäärä ja useita eri toimintamalleja, joilla päämäärään tähdätään.
Ohjauksen 4-tasomalli
Verkko-opetus
Oppimispyrkimyksiä voivat olla
1. Oppimisprosessin eteenpäinvieminen
esim. motivoimalla oppijaa oppimaan ja saavuttamaan omia tavoitteitaan
3. Aiheen/asian kriittinen tarkastelu
esim. ohjaaja ohjaa oppijaa keskeisten kysymysten pariin, havaintojen kohdistamisen taito
5. Syventävään tiedonprosessointiin ohjaaminen
omien hypoteesien - olettamusten asettaminen
tiedon ulkoistaminen esim. käsitekaaviot
yhteisöllinen tiedonrakentelu
kriittinen tiedon arviointi
omien ongelmien asettaminen
6. Ongelmanratkaisu ja kognitiiviset strategiat
Ohjaustyylit
Oppijakeskeinen lähestymistapa
- hyväksyvä tyyli
- katalysoiva tyyli
- konfrontoiva tyyli
- ohjeita antava tyyli
Ohjauslauseet
- Miksi juuri tämä aihe on kiinnostava?
- Pohdi mitä tiedät asiasta etukäteen.
- Mitkä ovat aikaisemmat kokemuksesi?
- Mitkä ovat keskeiset käsitteet?
- Miten ajattelusi on muuttunut prosessin aikana?
- Miten oletuksesi eroa muista esitetyistä?
- Mitä heikkouksia löydät selityksessäsi?
- Tarkenna ongelmanasettelua.
- Mitä uusia kysymyksiä on tullut mieleesi ?
- Millä perusteilla olet päätynyt näihin ratkaisuihin?
- Miten olet suunnitellut jatkavasi eteenpäin?
- Mikä auttaisi tässä tilanteessa sinua etenemään?
- Miten minä _______:na /(tässä roolissa) voisin auttaa sinua?
Missä vaiheessa ohjataan ja miksi?
Mitä siis ohjaus voi olla?
- arvioidaan ja ymmärretään arviointi laajasti (sen tehtävät)
- annetaan palautetta eri vaiheissa
- kerätään arviointitietoa arvosanaa varten
Oppimistehtävät
- Oppimistehtävä on keino saada oppija oppimaan uusia asioita. Oppija oppii tehtävää työstämällä, jolloin hänelle syntyy uutta ja merkityksellistä tietoa. Oppimistehtävillä ohjataan esimerkiksi oppijan havaintoa, tiedonprosessointia ja työskentelyä. Oppimistehtävien avulla voidaan edistää mm. metakognitiivisten ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä.