| « Koulutusresurssit Kirjallisuutta(Päivitetty 7.6.2007)  Aarnio, 
                        H. - Enqvist. J. 2001. Dialoginen oppiminen verkossa  
                        DIANA-malli ammatillisen osaamisen rakentamiseen. Kehittyvä 
                        koulutus 2. Opetushallitus.
 Aarrevaara, T., Salmela-Mattila, M., Stenvall, J. &  Syväjärvi,A. 2006. Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston
 virtuaaliyliopistojen arviointi. Tampereen teknillinen yliopisto.
 Yliopistopalvelut. Raportti 2. http://www11.uta.fi/laitokset/jola/heg/files/HEG-
 raportti%2017_8_06%20kansineen.pdf
 Aarrevaara, T., Salmela-Mattila, M., Stenvall, J. &  Syväjärvi,A. 2007. Suomen virtuaaliyliopistoverkostojen arviointi. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:28. Opetusministeriö. http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2007/liitteet/tr28.pdf?lang=fi. (luettu 7.6.2007).
 Aikuiskoulutus verkossa. Verkkopohjaisten oppimisympäristöjen 
                        teoriaa ja käytäntöä. 2000. Matikainen, 
                        J. - Manninen, J. (toim.) Helsingin yliopisto. Lahden 
                      tutkimus- ja koulutuskeskus. Akateeminen Opetussuunnitelmatyö. 2007. Karjalainen 
                        A. (toim.) Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö. 
                        Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali 7/2007. http://www.oulu.fi/opetkeh/julkaisu/perus/akateeminen_opetussuunnitelmatyo.pdf. (luettu 7.6.2007) Alasilta, A. 1998. Näin kirjoitat tietoverkkoon. 
                        Viestintäopas paperin maailmasta verkkojen aikaan. 
                        Helsinki: Inforviestintä.                       Alasilta, A. 2000. Verkkoajan viestintä - tulkinta, 
                        ilmaisu, vuorovaikutus. Pieksämäki: Kauppakaari.                       Annala, J. 2007. Merkitysneuvotteluja hopsista ja sen ohjauksesta.   Toimintatutkimus hopsin ja sen ohjauksen kehittämisestä korkea-asteen   koulutuksessa. Acta Universitatis Tamperensis; 1225. Tampere University Press. http://acta.uta.fi/pdf/978-951-44-6912-1.pdf. (luettu 7.6.2007). Bates, A. W. (Tony). 2000. Managing technological change. 
                        Strategies for College and University Leaders. Jossey-Bass.                       Bates, A. W. & Gary Poole. 2003. Effective Teaching 
                        with Technology in Higher Education. Jossey-Bass.  Biggs, J. 2003. Teaching for Quality Learning in University. 
                        Second Edition.                       Bitit ja pedagogiikka. Tieto- ja viestintätekniikka 
                        opetuksessa ja oppimisessa. 1998. Sinko, M. - Lehtinen, 
                        E. (toim.) Opetus 2000. Atena.                      http://www.sitra.fi/julkaisut/sitra194.pdf?download=Lataa+pdf Boer, H. de, Huisman, J., Klemperer, A., Meulen, B. van der, Neave, G., Theisens, H. and 
                              Wende, M. van der. 2002. Academia in the 21st century. An analysis 
                              of trends and perspectives in higher education and 
                              research. Adviesraad voor het 
                        Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT). http://www.awt.nl/uploads/files/as28.pdf (luettu 7.6.2007) Brookfield, S.D. - Preskill, S. 1999. Discussion as a 
                        Way of Teaching. Tools and Techniques for University Teachers. 
                        Great Britain: The Society for Research into Higher Education 
                        & Open University Press. The Challenges of ICT in Finnish Education: Tieto- ja 
                        viestintätekniikka opetuksessa ja oppimisessa. 1999. 
                        M. Sinko, E. Lehtinen. http://www.sitra.fi/Julkaisut/sitra227.pdf The Changing Faces of Virtual Education. 2001. Glen M. Farrell (ed.). Vancouver: The Commonwealth of Learning. http://www.col.org/colweb/site/pid/3335.  Didacta Varia. 2001. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.                       Eisenstadt, M. - Vincent, T. 2000. The Knowledge Web. 
                        Learning and Collaborating on the Net.                       Enquist, J. 1999. Oppimisen intoa verkkotyöskentelyssä. 
                        Acta Univesitatis Tamperensis 677.                       Farrell, G. M. 2001. The Changing Faces of Virtual Education.                       Goldman, S. R. - Petrosino, A. J. 1998. Design Principles 
                        for Instruction. In Content Domains: Lesson from.  Haasio, A. - Piukkula, J. 2001. Oppiminen verkossa. Helsinki: 
                        BTJ Kirjastopalvelu. Hakkarainen, K., Lonka, K. and Lipponen, L. 2004. Tutkiva 
                        oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen 
                        sytyttäjinä. Porvoo: WSOY.  Hakkarainen, K. - Lonka, K. - Lipponen, L. 1999. Tutkiva 
                        oppiminen. Älykkään toiminnan rajat ja 
                        niiden ylittäminen. WSOY. Hakkarainen, K. - Lipponen, L. - Ilomäki, L. - Järvelä, 
                        S. - Lakkala, M. - Muukkonen, H. - Rahikainen, M. - Lehtinen 
                        E. 1999. Tieto- ja viestintätekniikka tutkivan oppimisen 
                        välineenä. Helsingin kaupungin opetusvirasto. 
                      http://www.hyvan.helsinki.fi/tutkiva/                       Hatva, A. 1998. Esteettinen ja toimiva verkkojulkaisun 
                        ulkoasu. Edita.                       Heikkilä, J. - Heikkilä, K. 2001. Dialogi - 
                      Avain innovatiivisuuteen. WSOY. Helakorpi, S. 
 2005. Kohti verkostoituvaa ja verkottuvaa koulutusta. 
 HAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisuja.  Helakorpi, S. - Ruohonen, T. 1999. Oppi2002 oppimisympäristöjen 
                        kehittämisprojekti. Hämeen ammattikorkeakoulu. Herrington, A., Herrington, J., Oliver, R., Stoney, S., 
                        Willis, J. 2001. Quality Guidelines for Online Courses: 
                        The Development of an Instrument to Audit Online Units 
                        http://elrond.scam.ecu.edu.au/oliver/2001/qowg.pdf 
                        (luettu 9.6.2005)                       Jalava, U. - Palonen, T. - Keskinen, S. - Kontkanen, 
                        L. 1999. Osaaminen yrityksessä. Turun yliopisto. 
                        Täydennyskoulutuskeskus.                       Jonassen, D. H. - Peck, K. L. - Brent, G. W. 1999. Learning 
                        with Tecnology - A Constructivist Perspective.                       Jukkara, J. - Puotala, M. 1999. Tekijänoikeudet 
                        opetustyössä. Helsinki: Edita.                       Karjalainen, A. 2002. Tentin teoria? Oulun yliopisto. 
                        Dialogeja 4. 2. painos. http://www.oulu.fi/opetkeh/julkaisu/dialogeja/VAITOS2P.pdf. (luettu 7.6.2007) Karjalainen, A. 2005. Koulutuksen laatujärjestelmän 
                        perusteet. http://www.oulu.fi/opetkeh/pdf/verkkojulkaisut/koulutuksen_laatujarjestelma_perusteet_karjalainen.pdf
 Karjalainen, A. 2007. Koulutusorganisaation prosessit. http://www.oulu.fi/opetkeh/pdf/verkkojulkaisut/koulutusorganisaation_prosessit_karjalainen.pdf. (luettu 7.6.2007)
 Karjalainen A., Alha K. ja Jutila S. 2007. Anna aikaa   ajatella. Suomalaisten yliopisto-opintojen mitoitusjärjestelmä. Oulun yliopisto.   Opetuksen kehittämisyksikkö. http://www.oulu.fi/opetkeh/julkaisu/anna_aikaa_ajatella_2007.pdf. (luettu 7.6.2007) Karjalainen, A. & Huusko, M. 2004. Arviointiajattelun pikaopas.   Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö. http://www.oulu.fi/opetkeh/pdf/verkkojulkaisut/arviointiajattelun_pikaopas.pdf. (luettu 7.6.2007) Keituri, S. 2001. Käsikirjoittaminen. http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/oppimateriaali/suvi/ 
                       Kiviniemi, K. 2000. Johdatus verkkopedagogiikkaan. Keski-Pohjanmaan 
                      ammattikorkeakoulun julkaisusarja A: Tutkimuksia.  The Knowlwdge Web. Learning and Collaborating on the 
                          Net. 1998. Eisenstadt, M. - Vincent, T. (eds.). Kogan 
                        page. Koivisto, J. - Kylämä, M. - Listenmaa, J. - 
                        Vainio, L. 2002. Virtuaaliopetuksen haasteet ja niihin 
                        vastaaminen. Malleja ja menetelmiä opetushenkilöstön 
                        osaamistarpeiden ennakointiin virtualiopetuksessa yliopistoissa 
                        ja ammattikorkeakouluissa. VirtuaaliOTE-projektin loppuraportti. 
                        http://www.elearningcentre.hamk.fi/itk2002/VirtuaaliOTE_raportti.pdf Koivisto, J. - Huovinen L. - Vainio, L. 1999. Opettajat 
                        oppimisympäristöjen rakentajina  tieto- 
                        ja viestintätekninen näkökulma tulevaisuuteen. 
                        OPEPRO selvitys 5. Opetushallitus. OPH:n julkaisut verkosta 
                        http://www.edu.fi/julkaisut. 
                        http://snor.joensuu.fi/oph/opepro5.pdf                       Koli, H. - Kylämä, M. 2000. Tieto- ja viestintätekniikan 
                        opetuskäytön strategia - välineitä 
                        kehittämistyöhön. Opetushallitus. Koli, H. - Silander, P. 2002. Oppimisprosessin suunnittelu 
                        ja ohjaus. Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkesakoulu. 
                      Julkaisu D: 134.  Koppinen, M-L - Korpinen, E. - Pollari, J. 1999. Arviointi 
                        oppimisen tukena. Juva: WSOY.  Korkeakoulutuksen laadunvarmistus -työryhmän 
                        muistio Opetusministeriön työryhmämuistioita 
                        ja selvityksiä 2004:6. http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2004/korkeakoulutuksen_laadunvarmistus_-tyoryhman_muistio?lang=fi Korkeakoulutus teoriassa - näkökulmia ja keskustelua. 2006. Ursin, Jani & Välimaa, Jussi (toim.). Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos. Korpi, M. - Niemi, P. - Ovaskainen, T. - Siekkinen, P. 
                        - Junttila, V. 2000. Virtuaalinen oppimisympäristö 
                        koulutusta järjestävän organisaation työvälineenä. 
                        Jyväskylän yliopisto. Tietotekniikan tutkimusinstituutin 
                      julkaisuja 7. Koski, J. 1998. Infoähky ja muita kirjoituksia oppimisesta, 
                        organisaatiosta ja tietoyhteiskunnasta. Saarijärvi: 
                        Gummerrus. Kotilainen, S. - Hankala, M. - Kivikuru U. 1999. Mediakasvatus. 
                          Helsinki: Edita. Kouluttajana verkossa - Menetelmät ja tekniikat. 
                        2002. Saarinen, J. (toim.). Hämeen ammattikorkeakoulu. 
                      C2.  Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000 - 2004. 
                      Opetusministeriö, 1999.  Kujala, K.  Huunonen, K.  Saarinen, J.  Vainio, L. &  Väliharju, T. 2006. 
 Oppimisteknologian tulevaisuuden skenaariot. Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja. http://www.mediamaisteri.com/oppimisteknologia_2005.pdf (luettu 21.3.2006) Kupias, P. 2002. Oppia opetusmenetelmistä. Educa-Instituutti. 
                          Helsinki: Edita Prima.                       Kämäräinen, J. - Haapasalo, L. 1998. Hyperteksti. 
                        Laatiminen ja käyttö oppimisen, tiedonhankinnan 
                        ja kirjallisuuden näkökulmista. Medusa.                       Laadukkaasti verkossa - yliopistollisen verkko-opetuksen 
                        ulottuvuudet. 2005. Nevgi, A., Löfström, E. 
                        ja Evälä, A. (toim.) Kasvatustieteen laitoksen 
                      julkaisuja. Helsingin yliopisto. Helsinki: Yliopistopaino. http://www.helsinki.fi/ktl/julkaisut/lv/laadukkaastiverkossa.pdf  Laadun tekijät. Havaintoja yliopisto-opetuksesta. 
                        2003. Gunnel Knubb-Manninen (toim.) Koulutuksen tutkimuslaitos, 
                        Jyväskylän yliopisto. Laatuaskeleita                        – kokemuksia verkko-opetuksen laatutyöstä. 2007.  Evälä, A. Karjalainen, K. & Rytkönen-Suontausta, T.
                      (toim.) http://www.vopla.fi/tiedostot/Artikkelit/laatuaskeleita.pdf Laatunäkökulmia yliopisto-opiskelijan hopsiin. 2006. Ansela, M., Haapaniemi, T. & Jäntti,   J. (toim.) Oppimiskeskus. Kuopion yliopisto. Lallimo, J. & Veermans, M. 2005. Yhteisöllisen 
                        verkko-oppimisen rakenteita. Helsingin yliopiston Avoimen 
                      yliopiston julkaisusarja 1/2005 http://www.avoin.helsinki.fi/esittely/yhteisollisenverkkooppimisen.pdf Leppilampi, A. - Piekkari, U. 2001. Opitaan yhdessä! 
                        Aikuiskoulutusta yhteistoiminnallisesti. Pori: Kehitys.  Lifländer, V-P. 1999. Verkko-oppiminen. Yhteistoiminnallinen 
                        projektioppiminen verkossa. Helsinki: Edita.                       Luukkonen, J. 2000. Digitaalisen median käsikirjoitusopas. 
                        Helsinki: Edita.  Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A. & Nevgi, A. 2006. Laadukkaasti verkossa:verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. Kasvatustieteen laitoksen 
                      julkaisuja. Helsingin yliopisto. Helsinki: Yliopistopaino. http://www.helsinki.fi/julkaisut/aineisto/hallinnon_julkaisuja_33_2006.pdf.
 Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A. & Nevgi, A. 2006. Med hög kvalitet på nätet: handbok i nätbaserad undervisning  för universitetslärare. http://www.helsinki.fi/julkaisut/aineisto/hallinnon_julkaisuja_35_2007.pdf  Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A. & Nevgi, A. 2006. Quality teaching in web-based environments: Handbook for university teachers. http://www.helsinki.fi/julkaisut/aineisto/hallinnon_julkaisuja_34_2006.pdf Mantere, S. 2003. Champion, citizen, cynic? Social positions 
                        in the strategy processhttp://lib.tkk.fi/Diss/2003/isbn9512263297/isbn9512263297.pdf
 Matikainen, J. 2001. Vuorovaikutus verkossa - verkkopohjaiset 
                        oppimisympäristöt vuorovaikutuksen näyttämöinä. 
                        Palmenia. McPherson, Maggie – Nunes, Miguel Baptista: Organisational issues for e-learning. Critical susses
                        factors as identified by HE practitioners. International Journal of educational Management. Vol. 20
                        No. 7, 2006, pp. 542–558. Meisalo, V. - Sutinen, E. - Tarhio J. 2000. Modernit 
                        oppimisympäristöt. Tietotekniikan käyttö 
                        opetuksen ja oppimisen tukena. Juva: Tietosanoma.                       Metsämäki, M. 2000. Verkkopalvelun suunnittelu. 
                        Helsinki: Edita. Mezirow, J. 1996. Uudistava oppiminen. Kriittinen reflektio 
                        aikuiskoulutuksessa. Helsinki: Painotalo Miktor.  Minne menet kielikasvatus? Näkökulmia kielipedagogiikkaan. 
                        2000. Kaikkonen, P. - V. Kohonen (toim.). Jyväskylän 
                        yliopisto.                       Missä on tahtoa - siinä on tie. Lehtonen, M., Marttila S. & Soronen J.   (toim.) Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö. 
                      Dialogeja 7/2006. http://www.oulu.fi/opetkeh/pdf/verkkojulkaisut/Missa_on_tahtoa_-_siina_on_tie.pdf. (luettu 7.6.2007)  Murto, K. 1998. Prosessin johtaminen. Kohti prosessikeskeistä 
                        työyhteisön kehittämistä. Jyväskylä: 
                        Gummerus.  Mäkinen, H. 2006. Käyttäjälähtöisen verkko-oppimateriaalin luominen. 
Case: Photoshop-verkkokurssi itsenäiseen opiskeluun. 
 HAMKin opinnäytetyöjulkaisuja.  Saatavilla pdf-muodossa: http://www.hamk.fi/julkaisut/tiedostot/HeliMakinen.pdf. (luettu 14.2.2006).  Mäkitalo, K. 2006. Interaction in Online Learning Environments. How to Support Collaborative Activities in Higher Education Settings. 
  Tutkimuksia–sarja nro 18. Jyväskylän yliopisto: Koulutuksen tutkimuslaitos. (Abstrakti http://ktl.jyu.fi/ktl/english/news/t06022006)                       Nevgi, A. - Kynäslahti, H. - Vahtivuori, S. - Uusitalo, 
                        A. - Ryti, K. 2002. Yliopisto-opettaja verkossa - taidot 
                        puntarissa. Verkko-opettajien osaamisalueiden ja tarjolla 
                        olevien tukipalveluiden kartoitus. Helsingin yliopisto. 
                        Kasvatustieteen laitos. http://www.virtuaaliyliopisto.fi/data/files/tapahtumat/vvyop03/svoppa.pdf                       Nevgi, A. - Tirri, K. 2003. Hyvää verkko-opetusta 
                        etsimässä. Oppimista edistävät ja 
                        estävät tekijät verkko-oppimisympäristössä 
                        - opiskelijoiden kokemukset ja opettajien arviot. Kasvatusalan 
                        tutkimuksia - Research in Educational Science 15. Suomen 
                        Kasvatustieteellinen Seura. Turku: Painosalama. Niemi, H. 1998. Opettaja modernin murroksessa. Opetus 
                        2000. Atena. Niemistö, R. 1998. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. 
                        Helsingin yliopisto. Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.                       Nurkka, A., Muukkonen, J. & Karjalainen, K. 2007. 
                          OPPIVA OPETTAJA 5. Virtuaaliyliopistohanke Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa vuosina 2000 - 2006. Tuloksia ja vaikuttavuuden arviointia. 
Lappeenrannan teknillinen yliopisto, oppimiskeskus.http://www.lut.fi/fi/oppimiskeskus/LTY_virtuaaliyliopistohanke_toiminnan_kuvaus.pdf. (luettu 7.6.2007)
 Nurmela, J. 2001. Three Years of the Information Society. 
                        A Longitudinal Survey of the Use Made of Modern Information 
                      and Communications Tecnology in Finland. Tilastokeskus. Näkymättömästä näkyvää. Verkko-opiskelun kompetenssit, 
                        mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) - hankkeen esiselvitys. Sari Tervonen ja 
                        Kirsi Levänen (toim.) http://www.komiti.fi/tiedostot/KoMiTi_verkko.pdf (luettu 30.8.2006)  Ojala, T. 2004. Riittääkö aika, riittävätkö rahat?: tutkimus verkko-opetuksen työmääristä ja -kustannuksista. Teoksessa Kähkönen, Esko (toim.) Verkko-oppimisen vakiintuessa: näkökulmia ja arvioita mielekkyydestä, rahasta ja strategioista. http://www.lut.fi/fi/oppimiskeskus/opetuksen_kehittamispalvelut/Tutkimusraportti_TiinaOjala.pdf (luettu 30.3.2006)
 Ojanen, S. 1996. Tutkiva opettaja 2. Helsingin yliopiston 
                        Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Ojanen, S. 2000. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian 
                      kehittelyä. Palmenia. Ojaniemi, K. - Nurmela, S. - Suvanto, J. - Bruun, P. 
                        1999. Opiskelijana tietoverkossa - työkaluna WebCT. 
                      Turun yliopisto. Täydennyskoulutuskeskus. A 72.   Online Tutoring e-book. Higgison, C. A. (ed.). http://otis.scotcit.ac.uk/onlinebook/ Onnismaa, J. 2003. Epävarmuuden paluu. Ohjauksen 
                        ja ohjausasiantuntijuuden muutos. Joensuun yliopisto. 
                        Kasvatustieteiden tiedekunta. Kasvatustieteellisiä 
                        julkaisuja 91. http://joypub.joensuu.fi/publications/dissertations/onnismaa_epavarmuuden/onnismaa.pdf
 Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta. 
                        2000. Enkenberg, J. - Väisänen, P. - Savolainen, 
                        E. (toim.) Joensuun yliopisto. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos. 
                        http://sokl.joensuu.fi/verkkojulkaisut/kipinat/                         Opi ja onnistu verkossa - aihiot avuksi. 2004. Liisa 
                        Ilomäki (toim.) Helsinki: Hakapaino.  Oppiminen ja asiantuntijuus. Työelämän 
                        koulutuksen näkökulmia. 1999. Eteläpelto, 
                        A. - Tynjälä, P. (toim.). Porvoo: WSOY. Oppiminen verkossa. 2001. Ari Haasio & Juha Piukkula 
                        (toim.) Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu.  Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö. 
 2006. S. Järvelä, P. Häkkinen & E. Lehtinen (toim.). Helsinki: WSOY.  Projektina verkko-oppiminen. Sisältöä 
                        ja tukea itäsuomalaisten yliopistojen yhteistyönä. 
                        2002. Esko Kähkönen (toim.) Joensuun yliopiston 
                        opetusteknologiakeskuksen selosteita 3. http://www.joensuu.fi/opetusteknologiakeskus/julkaisut/sisallon_tuotanto02.pdf Pulkkinen, J. 2003. The paradigms of e-Education An analysis 
                        of the communication structures in the research on information 
                        and communication technology integration in education 
                        in the years 20002001. Oulu, Oulun yliopisto. http://herkules.oulu.fi/isbn9514272463/ Pöysä, J. 2007. In Search for the Conceptual Origin of University
                      Students. Community in a Confluence of On- and Offline Learning Environments. Ethnographies in Technology-Rich, Multi-Sited Fields of Study. Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen Tutkimuksia-sarjassa, nro 20.  Research on Expertise and Learning. Teoksessa Durso, 
                        F. T. (ed.). Handbook of Applied Cognition. Chichester.England: 
                        Wiley.                       Saarenkunnas, M. 2004. Multidimensional participation 
                        in polycontextual computer-supported language learning. 
                        Oulu: University of Oulu. ISBN 951-42-7485-7 [WWW] URI: 
                        http://herkules.oulu.fi/isbn9514274865/                       Saarinen, J. 2001. Etäopetus opettajien täydennyskoulutuksessa 
                        ja etäopetuksen pedagogiset menetelmät. Hämeen 
                        ammattikorkeakoulu. Saarijärven Offset.  Sallila, P. - Kalli. P. 2001. Verkot ja teknologia aikuiskoulutuksen 
                        tukena. Aikuiskasvatuksen 42. vuosikirja. Kansanvalistusseura 
                        ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura.                       Salovaara, H. 2004. Oppimisen teoriasta tukea tieto- 
                        ja viestintätekniikan pedagogiseen käyttöön. http://tievie.oulu.fi/verkkopedagogiikka/. Silander, P. & Koli, H. 2003. Verkko-opetuksen työkalupakki. 
                        Oppimisaihioista oppimisprosessiin. Helsinki : Finn Lectura. Sirviö, P. - Hakola, E-M. - Koskinen, L. 1999. Opetuksen 
                        uudet toteutukset Taideteollisessa korkeakoulussa.                       Sotarauta, M. - Linnamaa, R. Kehittäjäverkostojen 
                          pullonkaulat ja verkostojen johtaminen: Esimerkkinä 
                          kuntien elinkeinopoliittinen yhteistyö. Alueellisen 
                          johtamisen tutkimusyksikkö, Seinäjoki. Tampereen 
                          yliopisto. Aluetieteen ja ympäristöpolitiikan 
                      laitos http://www.sjoki.uta.fi/sente/netlibrary/verkosto.pdf.  Tee verkkokurssi! WebCT versiolla 3. Turun yliopiston 
                        täydennyskoulutuksen julkaisuja. A 82.  Tella, S. - Vahtivuori S. - Vuorento A. - Wager, P. - 
                        Oksanen, U. 2001. Verkko opetuksessa  opettaja verkossa. 
                        Helsinki: Edita. Tenhula, Tytti 2007: Valtakunnallisesti vaikuttavaa koulutusta. Selvitys valtakunnallisen TieVie-virtuaaliyliopistohankkeen vaikuttavuudesta. Suomen virtuaaliyliopiston julkaisuja 2. Espoo: Suomen virtuaaliyliopiston palveluyksikkö. http://www.virtuaaliyliopisto.fi/data/files/svy-julkaisut/svy_julkaisu2.pdf. (luettu 7.6.2007)
  Theory and Practice of Online Learning. 2004. Anderson, 
                        T. & Elloumi, F. (toim.). Verkkoversio: http://cde.athabascau.ca/online_book Tuhat ja yksi tarinaa: TieVie-verkoston seitsemän vuotta. 2007. Merja Peurasaari (toim.). Suomen virtuaaliyliopiston julkaisuja 1. Espoo: Suomen virtuaaliyliopiston palveluyksikkö. http://www.virtuaaliyliopisto.fi/data/files/svy-julkaisut/svy_julkaisu1.pdf. (luettu 7.6.2007) Tukevasti verkko-opetukseen: Kuvauksia tukihenkilötoiminnasta 
                        Helsingin yliopistossa. 2003. Koski-Kotiranta, S. - Kynäslähti, 
                        H. (toim.). Helsingin yliopisto. Opetusteknologiakeskus. 
                        http://ok.helsinki.fi/admin/filecontrol/file_popup.php?download=175 Tulevaisuuden tekijät. Uuden opettajuuden mahdollisuudet. 
                        1998. Luukkainen (toim.) Atena.                       Tutkimuksen tuella verkko-oppimiseen. 2003. Verkko-opiskelun 
                        ja oppimisen mielekkyys. Esko Kähkönen (toim.) 
                        Joensuun yliopiston opetusteknologiakeskuksen selosteita 
                        N:o 5. http://optek.joensuu.fi/julkaisut/ttv_2003.pdf Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena 
                        - konstruktiivisen oppimiskäsityksen perusteita. 
                        Kirjayhtymä. Tynjälä, P. 2004. Asiantuntijuus ja työkulttuurit 
                        opettajan ammatissa. Kasvatus. Suomen kasvatustieteellinen 
                        aikakauskirja 2/2004. 35. vsk. 174 - 190.   Uusrenesanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. 2005. Varis, T. (toim.). OKKA-säätiön julkaisuja.  Vainio, L. - Laaksonen, K. - Kuivalahti, M. - Mahlamäki-Kultanen, 
                        S. - Viteli, J. 2001. Virtuaalinen taitokoulu. eLearning, 
                        osa oppimista päivittäisessä työssä. 
                        Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja. A 13. http://www.hamk.fi/julkaisut/tiedostot/virtuaalinentaitokoulu.pdf Vainionpää, J. 2006. Erilaiset oppijat ja oppimateriaalit verkko-opiskelussa. 
 Acta Electronica Universitatis Tamperensis; 504. Saatavilla pdf-muodossa: http://acta.uta.fi/pdf/951-44-6553-9.pdf ( 14.2.2006)  Vehviläinen, S. 2001. Ohjaus vuorovaikutuksena. 
                        Helsinki: Gaudeamus.  Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa. Verkko-opetuksen 
                        laadunhallinta ja laatupalvelu -hankkeen raportti I. 2005. 
                        toim. Janne Sariola, Annika Evälähttp://www.helsinki.fi/vopla/matskut/voplaseminaari2005/Vopla_verkkoon.pdf
  Verkko-opetus ja yliopistopedagogiikka. 2004. Korhonen, V. (toim.) Tampere: Tampereen yliopistopaino.  Verkko-oppimisen vakiintuessa. Näkökulmia ja 
                        arvioita mielekkyydestä, rahasta ja strategioista. 
                        2004. Esko Kähkönen (toim.) ISVY Itä-Suomen 
                        virtuaaliyliopisto. Joensuun yliopisto: Yliopistopaino. Verkkopedagogiikan kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa 
                        ja työssäoppimisessa. DIANA-toimintamalli. 2002. 
                        Aarnio, H. - Enqvist. J. - Helenius, M. (toim.). Opetushallitus. 
                        Helsinki: Hakapaino. Verkkopedagogiikka. 1997. Lehtinen, E. (toim.) Helsinki: 
                        Edita.                       Verkostoyhteiskunta. Käytännön johdatus 
                        verkostoanalyysiin. 1999. Mattila, M - Uusikylä, 
                        P. (toim.). Tampere: Gaudeamus. Verkot ja teknologia aikuisopiskelun tukena. 2001. Sallila, 
                        P. - Kalli, P. (toim.). Aikuiskasvatuksen 42. vuosikirja. 
                        Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen tutkimusseura. Verkot ja virtuaalistaminen oppimisen tukena. 2002. Nieminen, 
                        J. (toim.). Hämeen ammattikorkeakoulu. Viherä, M-L. Digitaalisen arjen viestintä - 
                        miksi, millä ja miten. Edita. Vuorinen, I. 1993. Tuhat tapaa opettaa. Menetelmäopas 
                        opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. 
                        Tampere: Resurssi.  Ylijoki, O-H. 1998. Akateemiset heimokulttuurit ja noviisien 
                        sosialisaatio. Vastapaino. Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja. 
                          2003. Lindblom-Ylänne, S. - Nevgi, A. (toim.) Vantaa: 
                      WSOY.  |