« Koulutusresurssit
Kirjallisuutta
(Päivitetty 7.6.2007)
Aarnio,
H. - Enqvist. J. 2001. Dialoginen oppiminen verkossa
DIANA-malli
ammatillisen osaamisen rakentamiseen. Kehittyvä
koulutus 2. Opetushallitus.
Aarrevaara, T., Salmela-Mattila, M., Stenvall, J. & Syväjärvi,A. 2006.
Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston
virtuaaliyliopistojen arviointi. Tampereen teknillinen yliopisto.
Yliopistopalvelut. Raportti 2. http://www11.uta.fi/laitokset/jola/heg/files/HEG-
raportti%2017_8_06%20kansineen.pdf
Aarrevaara, T., Salmela-Mattila, M., Stenvall, J. & Syväjärvi,A. 2007. Suomen virtuaaliyliopistoverkostojen arviointi. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:28. Opetusministeriö. http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/
Julkaisut/2007/liitteet/tr28.pdf?lang=fi. (luettu 7.6.2007).
Aikuiskoulutus verkossa. Verkkopohjaisten oppimisympäristöjen
teoriaa ja käytäntöä. 2000. Matikainen,
J. - Manninen, J. (toim.) Helsingin yliopisto. Lahden
tutkimus- ja koulutuskeskus.
Akateeminen Opetussuunnitelmatyö. 2007. Karjalainen
A. (toim.) Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö.
Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali 7/2007. http://www.oulu.fi/opetkeh/julkaisu/perus/akateeminen_opetussuunnitelmatyo.pdf. (luettu 7.6.2007)
Alasilta, A. 1998. Näin kirjoitat tietoverkkoon.
Viestintäopas paperin maailmasta verkkojen aikaan.
Helsinki: Inforviestintä.
Alasilta, A. 2000. Verkkoajan viestintä - tulkinta,
ilmaisu, vuorovaikutus. Pieksämäki: Kauppakaari.
Annala, J. 2007. Merkitysneuvotteluja hopsista ja sen ohjauksesta. Toimintatutkimus hopsin ja sen ohjauksen kehittämisestä korkea-asteen koulutuksessa. Acta Universitatis Tamperensis; 1225. Tampere University Press. http://acta.uta.fi/pdf/978-951-44-6912-1.pdf. (luettu 7.6.2007).
Bates, A. W. (Tony). 2000. Managing technological change.
Strategies for College and University Leaders. Jossey-Bass.
Bates, A. W. & Gary Poole. 2003. Effective Teaching
with Technology in Higher Education. Jossey-Bass.
Biggs, J. 2003. Teaching for Quality Learning in University.
Second Edition.
Bitit ja pedagogiikka. Tieto- ja viestintätekniikka
opetuksessa ja oppimisessa. 1998. Sinko, M. - Lehtinen,
E. (toim.) Opetus 2000. Atena. http://www.sitra.fi/julkaisut/sitra194.pdf?download=Lataa+pdf
Boer, H. de, Huisman, J., Klemperer, A., Meulen, B. van der, Neave, G., Theisens, H. and
Wende, M. van der. 2002. Academia in the 21st century. An analysis
of trends and perspectives in higher education and
research. Adviesraad voor het
Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT). http://www.awt.nl/uploads/files/as28.pdf (luettu 7.6.2007)
Brookfield, S.D. - Preskill, S. 1999. Discussion as a
Way of Teaching. Tools and Techniques for University Teachers.
Great Britain: The Society for Research into Higher Education
& Open University Press.
The Challenges of ICT in Finnish Education: Tieto- ja
viestintätekniikka opetuksessa ja oppimisessa. 1999.
M. Sinko, E. Lehtinen. http://www.sitra.fi/Julkaisut/sitra227.pdf
The Changing Faces of Virtual Education. 2001. Glen M. Farrell (ed.). Vancouver: The Commonwealth of Learning. http://www.col.org/colweb/site/pid/3335.
Didacta Varia. 2001. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Eisenstadt, M. - Vincent, T. 2000. The Knowledge Web.
Learning and Collaborating on the Net.
Enquist, J. 1999. Oppimisen intoa verkkotyöskentelyssä.
Acta Univesitatis Tamperensis 677.
Farrell, G. M. 2001. The Changing Faces of Virtual Education.
Goldman, S. R. - Petrosino, A. J. 1998. Design Principles
for Instruction. In Content Domains: Lesson from.
Haasio, A. - Piukkula, J. 2001. Oppiminen verkossa. Helsinki:
BTJ Kirjastopalvelu.
Hakkarainen, K., Lonka, K. and Lipponen, L. 2004. Tutkiva
oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen
sytyttäjinä. Porvoo: WSOY.
Hakkarainen, K. - Lonka, K. - Lipponen, L. 1999. Tutkiva
oppiminen. Älykkään toiminnan rajat ja
niiden ylittäminen. WSOY.
Hakkarainen, K. - Lipponen, L. - Ilomäki, L. - Järvelä,
S. - Lakkala, M. - Muukkonen, H. - Rahikainen, M. - Lehtinen
E. 1999. Tieto- ja viestintätekniikka tutkivan oppimisen
välineenä. Helsingin kaupungin opetusvirasto.
http://www.hyvan.helsinki.fi/tutkiva/
Hatva, A. 1998. Esteettinen ja toimiva verkkojulkaisun
ulkoasu. Edita.
Heikkilä, J. - Heikkilä, K. 2001. Dialogi -
Avain innovatiivisuuteen. WSOY.
Helakorpi, S.
2005. Kohti verkostoituvaa ja verkottuvaa koulutusta.
HAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisuja.
Helakorpi, S. - Ruohonen, T. 1999. Oppi2002 oppimisympäristöjen
kehittämisprojekti. Hämeen ammattikorkeakoulu.
Herrington, A., Herrington, J., Oliver, R., Stoney, S.,
Willis, J. 2001. Quality Guidelines for Online Courses:
The Development of an Instrument to Audit Online Units
http://elrond.scam.ecu.edu.au/oliver/2001/qowg.pdf
(luettu 9.6.2005)
Jalava, U. - Palonen, T. - Keskinen, S. - Kontkanen,
L. 1999. Osaaminen yrityksessä. Turun yliopisto.
Täydennyskoulutuskeskus.
Jonassen, D. H. - Peck, K. L. - Brent, G. W. 1999. Learning
with Tecnology - A Constructivist Perspective.
Jukkara, J. - Puotala, M. 1999. Tekijänoikeudet
opetustyössä. Helsinki: Edita.
Karjalainen, A. 2002. Tentin teoria? Oulun yliopisto.
Dialogeja 4. 2. painos. http://www.oulu.fi/opetkeh/julkaisu/dialogeja/VAITOS2P.pdf. (luettu 7.6.2007)
Karjalainen, A. 2005. Koulutuksen laatujärjestelmän
perusteet. http://www.oulu.fi/opetkeh/pdf/verkkojulkaisut/
koulutuksen_laatujarjestelma_perusteet_karjalainen.pdf
Karjalainen, A. 2007. Koulutusorganisaation prosessit. http://www.oulu.fi/opetkeh/pdf/verkkojulkaisut/
koulutusorganisaation_prosessit_karjalainen.pdf. (luettu 7.6.2007)
Karjalainen A., Alha K. ja Jutila S. 2007. Anna aikaa ajatella. Suomalaisten yliopisto-opintojen mitoitusjärjestelmä. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö. http://www.oulu.fi/opetkeh/julkaisu/anna_aikaa_ajatella_2007.pdf. (luettu 7.6.2007)
Karjalainen, A. & Huusko, M. 2004. Arviointiajattelun pikaopas. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö. http://www.oulu.fi/opetkeh/pdf/verkkojulkaisut/arviointiajattelun_pikaopas.pdf. (luettu 7.6.2007)
Keituri, S. 2001. Käsikirjoittaminen. http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/oppimateriaali/suvi/
Kiviniemi, K. 2000. Johdatus verkkopedagogiikkaan. Keski-Pohjanmaan
ammattikorkeakoulun julkaisusarja A: Tutkimuksia.
The Knowlwdge Web. Learning and Collaborating on the
Net. 1998. Eisenstadt, M. - Vincent, T. (eds.). Kogan
page.
Koivisto, J. - Kylämä, M. - Listenmaa, J. -
Vainio, L. 2002. Virtuaaliopetuksen haasteet ja niihin
vastaaminen. Malleja ja menetelmiä opetushenkilöstön
osaamistarpeiden ennakointiin virtualiopetuksessa yliopistoissa
ja ammattikorkeakouluissa. VirtuaaliOTE-projektin loppuraportti.
http://www.elearningcentre.hamk.fi/itk2002/VirtuaaliOTE_raportti.pdf
Koivisto, J. - Huovinen L. - Vainio, L. 1999. Opettajat
oppimisympäristöjen rakentajina tieto-
ja viestintätekninen näkökulma tulevaisuuteen.
OPEPRO selvitys 5. Opetushallitus. OPH:n julkaisut verkosta
http://www.edu.fi/julkaisut.
http://snor.joensuu.fi/oph/opepro5.pdf
Koli, H. - Kylämä, M. 2000. Tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön strategia - välineitä
kehittämistyöhön. Opetushallitus.
Koli, H. - Silander, P. 2002. Oppimisprosessin suunnittelu
ja ohjaus. Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkesakoulu.
Julkaisu D: 134.
Koppinen, M-L - Korpinen, E. - Pollari, J. 1999. Arviointi
oppimisen tukena. Juva: WSOY.
Korkeakoulutuksen laadunvarmistus -työryhmän
muistio Opetusministeriön työryhmämuistioita
ja selvityksiä 2004:6. http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2004/korkeakoulutuksen_laadunvarmistus_-tyoryhman_muistio?lang=fi
Korkeakoulutus teoriassa - näkökulmia ja keskustelua. 2006. Ursin, Jani & Välimaa, Jussi (toim.). Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.
Korpi, M. - Niemi, P. - Ovaskainen, T. - Siekkinen, P.
- Junttila, V. 2000. Virtuaalinen oppimisympäristö
koulutusta järjestävän organisaation työvälineenä.
Jyväskylän yliopisto. Tietotekniikan tutkimusinstituutin
julkaisuja 7.
Koski, J. 1998. Infoähky ja muita kirjoituksia oppimisesta,
organisaatiosta ja tietoyhteiskunnasta. Saarijärvi:
Gummerrus.
Kotilainen, S. - Hankala, M. - Kivikuru U. 1999. Mediakasvatus.
Helsinki: Edita.
Kouluttajana verkossa - Menetelmät ja tekniikat.
2002. Saarinen, J. (toim.). Hämeen ammattikorkeakoulu.
C2.
Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000 - 2004.
Opetusministeriö, 1999.
Kujala, K. Huunonen, K. Saarinen, J. Vainio, L. & Väliharju, T. 2006.
Oppimisteknologian tulevaisuuden skenaariot. Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja. http://www.mediamaisteri.com/oppimisteknologia_2005.pdf (luettu 21.3.2006)
Kupias, P. 2002. Oppia opetusmenetelmistä. Educa-Instituutti.
Helsinki: Edita Prima.
Kämäräinen, J. - Haapasalo, L. 1998. Hyperteksti.
Laatiminen ja käyttö oppimisen, tiedonhankinnan
ja kirjallisuuden näkökulmista. Medusa.
Laadukkaasti verkossa - yliopistollisen verkko-opetuksen
ulottuvuudet. 2005. Nevgi, A., Löfström, E.
ja Evälä, A. (toim.) Kasvatustieteen laitoksen
julkaisuja. Helsingin yliopisto. Helsinki: Yliopistopaino. http://www.helsinki.fi/ktl/julkaisut/lv/laadukkaastiverkossa.pdf
Laadun tekijät. Havaintoja yliopisto-opetuksesta.
2003. Gunnel Knubb-Manninen (toim.) Koulutuksen tutkimuslaitos,
Jyväskylän yliopisto.
Laatuaskeleita – kokemuksia verkko-opetuksen laatutyöstä. 2007. Evälä, A. Karjalainen, K. & Rytkönen-Suontausta, T.
(toim.) http://www.vopla.fi/tiedostot/Artikkelit/laatuaskeleita.pdf
Laatunäkökulmia yliopisto-opiskelijan hopsiin. 2006. Ansela, M., Haapaniemi, T. & Jäntti, J. (toim.) Oppimiskeskus. Kuopion yliopisto.
Lallimo, J. & Veermans, M. 2005. Yhteisöllisen
verkko-oppimisen rakenteita. Helsingin yliopiston Avoimen
yliopiston julkaisusarja 1/2005 http://www.avoin.helsinki.fi/esittely/yhteisollisenverkkooppimisen.pdf
Leppilampi, A. - Piekkari, U. 2001. Opitaan yhdessä!
Aikuiskoulutusta yhteistoiminnallisesti. Pori: Kehitys.
Lifländer, V-P. 1999. Verkko-oppiminen. Yhteistoiminnallinen
projektioppiminen verkossa. Helsinki: Edita.
Luukkonen, J. 2000. Digitaalisen median käsikirjoitusopas.
Helsinki: Edita.
Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A. & Nevgi, A. 2006. Laadukkaasti verkossa:
verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. Kasvatustieteen laitoksen
julkaisuja. Helsingin yliopisto. Helsinki: Yliopistopaino. http://www.helsinki.fi/julkaisut/aineisto/hallinnon_julkaisuja_33_2006.pdf.
Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A. & Nevgi, A. 2006. Med hög kvalitet på nätet: handbok i nätbaserad undervisning för universitetslärare. http://www.helsinki.fi/julkaisut/aineisto/hallinnon_julkaisuja_35_2007.pdf
Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A. & Nevgi, A. 2006. Quality teaching in web-based environments: Handbook for university teachers. http://www.helsinki.fi/julkaisut/aineisto/hallinnon_julkaisuja_34_2006.pdf
Mantere, S. 2003. Champion, citizen, cynic? Social positions
in the strategy process
http://lib.tkk.fi/Diss/2003/isbn9512263297/isbn9512263297.pdf
Matikainen, J. 2001. Vuorovaikutus verkossa - verkkopohjaiset
oppimisympäristöt vuorovaikutuksen näyttämöinä.
Palmenia.
McPherson, Maggie – Nunes, Miguel Baptista: Organisational issues for e-learning. Critical susses
factors as identified by HE practitioners. International Journal of educational Management. Vol. 20
No. 7, 2006, pp. 542–558.
Meisalo, V. - Sutinen, E. - Tarhio J. 2000. Modernit
oppimisympäristöt. Tietotekniikan käyttö
opetuksen ja oppimisen tukena. Juva: Tietosanoma.
Metsämäki, M. 2000. Verkkopalvelun suunnittelu.
Helsinki: Edita.
Mezirow, J. 1996. Uudistava oppiminen. Kriittinen reflektio
aikuiskoulutuksessa. Helsinki: Painotalo Miktor.
Minne menet kielikasvatus? Näkökulmia kielipedagogiikkaan.
2000. Kaikkonen, P. - V. Kohonen (toim.). Jyväskylän
yliopisto.
Missä on tahtoa - siinä on tie. Lehtonen, M., Marttila S. & Soronen J. (toim.) Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö.
Dialogeja 7/2006. http://www.oulu.fi/opetkeh/pdf/verkkojulkaisut/Missa_on_tahtoa_-_siina_on_tie.pdf. (luettu 7.6.2007)
Murto, K. 1998. Prosessin johtaminen. Kohti prosessikeskeistä
työyhteisön kehittämistä. Jyväskylä:
Gummerus.
Mäkinen, H. 2006. Käyttäjälähtöisen verkko-oppimateriaalin luominen.
Case: Photoshop-verkkokurssi itsenäiseen opiskeluun.
HAMKin opinnäytetyöjulkaisuja. Saatavilla pdf-muodossa: http://www.hamk.fi/julkaisut/tiedostot/HeliMakinen.pdf. (luettu 14.2.2006).
Mäkitalo, K. 2006. Interaction in Online Learning Environments. How to Support Collaborative Activities in Higher Education Settings.
Tutkimuksia–sarja nro 18. Jyväskylän yliopisto: Koulutuksen tutkimuslaitos. (Abstrakti http://ktl.jyu.fi/ktl/english/news/t06022006)
Nevgi, A. - Kynäslahti, H. - Vahtivuori, S. - Uusitalo,
A. - Ryti, K. 2002. Yliopisto-opettaja verkossa - taidot
puntarissa. Verkko-opettajien osaamisalueiden ja tarjolla
olevien tukipalveluiden kartoitus. Helsingin yliopisto.
Kasvatustieteen laitos. http://www.virtuaaliyliopisto.fi/data/files/tapahtumat/vvyop03/svoppa.pdf
Nevgi, A. - Tirri, K. 2003. Hyvää verkko-opetusta
etsimässä. Oppimista edistävät ja
estävät tekijät verkko-oppimisympäristössä
- opiskelijoiden kokemukset ja opettajien arviot. Kasvatusalan
tutkimuksia - Research in Educational Science 15. Suomen
Kasvatustieteellinen Seura. Turku: Painosalama.
Niemi, H. 1998. Opettaja modernin murroksessa. Opetus
2000. Atena.
Niemistö, R. 1998. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Helsingin yliopisto. Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Nurkka, A., Muukkonen, J. & Karjalainen, K. 2007.
OPPIVA OPETTAJA 5. Virtuaaliyliopistohanke Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa vuosina 2000 - 2006. Tuloksia ja vaikuttavuuden arviointia.
Lappeenrannan teknillinen yliopisto, oppimiskeskus.
http://www.lut.fi/fi/oppimiskeskus/LTY_virtuaaliyliopistohanke_toiminnan_kuvaus.pdf. (luettu 7.6.2007)
Nurmela, J. 2001. Three Years of the Information Society.
A Longitudinal Survey of the Use Made of Modern Information
and Communications Tecnology in Finland. Tilastokeskus.
Näkymättömästä näkyvää. Verkko-opiskelun kompetenssit,
mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) - hankkeen esiselvitys. Sari Tervonen ja
Kirsi Levänen (toim.) http://www.komiti.fi/tiedostot/KoMiTi_verkko.pdf (luettu 30.8.2006)
Ojala, T. 2004. Riittääkö aika, riittävätkö rahat?: tutkimus verkko-opetuksen työmääristä ja -kustannuksista. Teoksessa Kähkönen, Esko (toim.) Verkko-oppimisen vakiintuessa: näkökulmia ja arvioita mielekkyydestä, rahasta ja strategioista. http://www.lut.fi/fi/oppimiskeskus/opetuksen_kehittamispalvelut/
Tutkimusraportti_TiinaOjala.pdf (luettu 30.3.2006)
Ojanen, S. 1996. Tutkiva opettaja 2. Helsingin yliopiston
Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Ojanen, S. 2000. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian
kehittelyä. Palmenia.
Ojaniemi, K. - Nurmela, S. - Suvanto, J. - Bruun, P.
1999. Opiskelijana tietoverkossa - työkaluna WebCT.
Turun yliopisto. Täydennyskoulutuskeskus. A 72.
Online Tutoring e-book. Higgison, C. A. (ed.). http://otis.scotcit.ac.uk/onlinebook/
Onnismaa, J. 2003. Epävarmuuden paluu. Ohjauksen
ja ohjausasiantuntijuuden muutos. Joensuun yliopisto.
Kasvatustieteiden tiedekunta. Kasvatustieteellisiä
julkaisuja 91. http://joypub.joensuu.fi/publications/dissertations/
onnismaa_epavarmuuden/onnismaa.pdf
Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta.
2000. Enkenberg, J. - Väisänen, P. - Savolainen,
E. (toim.) Joensuun yliopisto. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.
http://sokl.joensuu.fi/verkkojulkaisut/kipinat/
Opi ja onnistu verkossa - aihiot avuksi. 2004. Liisa
Ilomäki (toim.) Helsinki: Hakapaino.
Oppiminen ja asiantuntijuus. Työelämän
koulutuksen näkökulmia. 1999. Eteläpelto,
A. - Tynjälä, P. (toim.). Porvoo: WSOY.
Oppiminen verkossa. 2001. Ari Haasio & Juha Piukkula
(toim.) Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu.
Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö.
2006. S. Järvelä, P. Häkkinen & E. Lehtinen (toim.). Helsinki: WSOY.
Projektina verkko-oppiminen. Sisältöä
ja tukea itäsuomalaisten yliopistojen yhteistyönä.
2002. Esko Kähkönen (toim.) Joensuun yliopiston
opetusteknologiakeskuksen selosteita 3. http://www.joensuu.fi/opetusteknologiakeskus/julkaisut/sisallon_tuotanto02.pdf
Pulkkinen, J. 2003. The paradigms of e-Education An analysis
of the communication structures in the research on information
and communication technology integration in education
in the years 20002001. Oulu, Oulun yliopisto. http://herkules.oulu.fi/isbn9514272463/
Pöysä, J. 2007. In Search for the Conceptual Origin of University
Students. Community in a Confluence of On- and Offline Learning Environments. Ethnographies in Technology-Rich, Multi-Sited Fields of Study. Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen Tutkimuksia-sarjassa, nro 20.
Research on Expertise and Learning. Teoksessa Durso,
F. T. (ed.). Handbook of Applied Cognition. Chichester.England:
Wiley.
Saarenkunnas, M. 2004. Multidimensional participation
in polycontextual computer-supported language learning.
Oulu: University of Oulu. ISBN 951-42-7485-7 [WWW] URI:
http://herkules.oulu.fi/isbn9514274865/
Saarinen, J. 2001. Etäopetus opettajien täydennyskoulutuksessa
ja etäopetuksen pedagogiset menetelmät. Hämeen
ammattikorkeakoulu. Saarijärven Offset.
Sallila, P. - Kalli. P. 2001. Verkot ja teknologia aikuiskoulutuksen
tukena. Aikuiskasvatuksen 42. vuosikirja. Kansanvalistusseura
ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura.
Salovaara, H. 2004. Oppimisen teoriasta tukea tieto-
ja viestintätekniikan pedagogiseen käyttöön. http://tievie.oulu.fi/verkkopedagogiikka/.
Silander, P. & Koli, H. 2003. Verkko-opetuksen työkalupakki.
Oppimisaihioista oppimisprosessiin. Helsinki : Finn Lectura.
Sirviö, P. - Hakola, E-M. - Koskinen, L. 1999. Opetuksen
uudet toteutukset Taideteollisessa korkeakoulussa.
Sotarauta, M. - Linnamaa, R. Kehittäjäverkostojen
pullonkaulat ja verkostojen johtaminen: Esimerkkinä
kuntien elinkeinopoliittinen yhteistyö. Alueellisen
johtamisen tutkimusyksikkö, Seinäjoki. Tampereen
yliopisto. Aluetieteen ja ympäristöpolitiikan
laitos http://www.sjoki.uta.fi/sente/netlibrary/verkosto.pdf.
Tee verkkokurssi! WebCT versiolla 3. Turun yliopiston
täydennyskoulutuksen julkaisuja. A 82.
Tella, S. - Vahtivuori S. - Vuorento A. - Wager, P. -
Oksanen, U. 2001. Verkko opetuksessa opettaja verkossa.
Helsinki: Edita.
Tenhula, Tytti 2007: Valtakunnallisesti vaikuttavaa koulutusta. Selvitys valtakunnallisen TieVie-virtuaaliyliopistohankkeen vaikuttavuudesta. Suomen virtuaaliyliopiston julkaisuja 2. Espoo: Suomen virtuaaliyliopiston palveluyksikkö.
http://www.virtuaaliyliopisto.fi/data/files/svy-julkaisut/svy_julkaisu2.pdf. (luettu 7.6.2007)
Theory and Practice of Online Learning. 2004. Anderson,
T. & Elloumi, F. (toim.). Verkkoversio: http://cde.athabascau.ca/online_book
Tuhat ja yksi tarinaa: TieVie-verkoston seitsemän vuotta. 2007. Merja Peurasaari (toim.). Suomen virtuaaliyliopiston julkaisuja 1. Espoo: Suomen virtuaaliyliopiston palveluyksikkö. http://www.virtuaaliyliopisto.fi/data/files/svy-julkaisut/svy_julkaisu1.pdf. (luettu 7.6.2007)
Tukevasti verkko-opetukseen: Kuvauksia tukihenkilötoiminnasta
Helsingin yliopistossa. 2003. Koski-Kotiranta, S. - Kynäslähti,
H. (toim.). Helsingin yliopisto. Opetusteknologiakeskus.
http://ok.helsinki.fi/admin/filecontrol/file_popup.php?download=175
Tulevaisuuden tekijät. Uuden opettajuuden mahdollisuudet.
1998. Luukkainen (toim.) Atena.
Tutkimuksen tuella verkko-oppimiseen. 2003. Verkko-opiskelun
ja oppimisen mielekkyys. Esko Kähkönen (toim.)
Joensuun yliopiston opetusteknologiakeskuksen selosteita
N:o 5. http://optek.joensuu.fi/julkaisut/ttv_2003.pdf
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena
- konstruktiivisen oppimiskäsityksen perusteita.
Kirjayhtymä.
Tynjälä, P. 2004. Asiantuntijuus ja työkulttuurit
opettajan ammatissa. Kasvatus. Suomen kasvatustieteellinen
aikakauskirja 2/2004. 35. vsk. 174 - 190.
Uusrenesanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. 2005. Varis, T. (toim.). OKKA-säätiön julkaisuja.
Vainio, L. - Laaksonen, K. - Kuivalahti, M. - Mahlamäki-Kultanen,
S. - Viteli, J. 2001. Virtuaalinen taitokoulu. eLearning,
osa oppimista päivittäisessä työssä.
Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja. A 13. http://www.hamk.fi/julkaisut/tiedostot/virtuaalinentaitokoulu.pdf
Vainionpää, J. 2006. Erilaiset oppijat ja oppimateriaalit verkko-opiskelussa.
Acta Electronica Universitatis Tamperensis; 504. Saatavilla pdf-muodossa: http://acta.uta.fi/pdf/951-44-6553-9.pdf ( 14.2.2006)
Vehviläinen, S. 2001. Ohjaus vuorovaikutuksena.
Helsinki: Gaudeamus.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa. Verkko-opetuksen
laadunhallinta ja laatupalvelu -hankkeen raportti I. 2005.
toim. Janne Sariola, Annika Evälä
http://www.helsinki.fi/vopla/matskut/voplaseminaari2005/Vopla_verkkoon.pdf
Verkko-opetus ja yliopistopedagogiikka. 2004. Korhonen, V. (toim.) Tampere: Tampereen yliopistopaino.
Verkko-oppimisen vakiintuessa. Näkökulmia ja
arvioita mielekkyydestä, rahasta ja strategioista.
2004. Esko Kähkönen (toim.) ISVY Itä-Suomen
virtuaaliyliopisto. Joensuun yliopisto: Yliopistopaino.
Verkkopedagogiikan kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa
ja työssäoppimisessa. DIANA-toimintamalli. 2002.
Aarnio, H. - Enqvist. J. - Helenius, M. (toim.). Opetushallitus.
Helsinki: Hakapaino.
Verkkopedagogiikka. 1997. Lehtinen, E. (toim.) Helsinki:
Edita.
Verkostoyhteiskunta. Käytännön johdatus
verkostoanalyysiin. 1999. Mattila, M - Uusikylä,
P. (toim.). Tampere: Gaudeamus.
Verkot ja teknologia aikuisopiskelun tukena. 2001. Sallila,
P. - Kalli, P. (toim.). Aikuiskasvatuksen 42. vuosikirja.
Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen tutkimusseura.
Verkot ja virtuaalistaminen oppimisen tukena. 2002. Nieminen,
J. (toim.). Hämeen ammattikorkeakoulu.
Viherä, M-L. Digitaalisen arjen viestintä -
miksi, millä ja miten. Edita.
Vuorinen, I. 1993. Tuhat tapaa opettaa. Menetelmäopas
opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille.
Tampere: Resurssi.
Ylijoki, O-H. 1998. Akateemiset heimokulttuurit ja noviisien
sosialisaatio. Vastapaino.
Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja.
2003. Lindblom-Ylänne, S. - Nevgi, A. (toim.) Vantaa:
WSOY.
|