Ohjaus-verkkojakson yhteenveto 17.1. - 13.2.2005
Koonneet verkkotyöskentelyn pohjalta Terhikki Rimmanen,
Jenni Meriläinen ja Mikko Toriseva
TieVie-koulutuksen Ohjaus-verkkojakson tavoitteena oli
antaa käsitys ohjauksen kokonaissuunnittelusta ja
siihen liittyvistä osa-alueista keskittyen erityisesti
verkko-ohjauksen kysymyksiin. Jakson materiaaleina käytettiin
Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa (http://momu.utu.fi)
kehitettyä verkko-ohjaukseen liittyvää
materiaalia sekä Tampereen täydennyskoulutuskeskuksen
tuottamaa "Verkko-tutor" -verkkomateriaalia.
Jakson toiminnot ja tehtävät oli ryhmitelty
siten, että ensimmäinen viikko oli aikaa tutustua
jakson verkkoympäristöön sekä paneutua
jakson oppimateriaaleihin. Toisella ja kolmannella viikolla
osallistujien tehtävänä oli nostaa materiaaleista
esille verkkokeskusteluun itselleen koskettavia ja tärkeitä
teemoja. Neljännellä eli viimeisellä viikolla
työstettiin ja palautettiin omaan hankkeeseen liittyvä
ohjaussuunnitelma.
Jakson toimintaan, materiaaleihin, tehtäviin ja
keskusteluihin oltiin saatujen palautteiden perusteella
tyytyväisiä.
Verkkoryhmät 1 ja 2
Ryhmä 1: Viestejä lähetettiin 67, keskimäärin
4,5 viestiä per osallistuja
Ryhmä 2: Viestejä lähetettiin 64, keskimäärin
4,6 viestiä per osallistuja
Verkkoryhmien keskustelun yhtenä keskeisimpänä
teemana voidaan pitää ohjaussuunnitelman ja
ylipäänsä ohjauksen suunnittelun tärkeyttä.
Tähän voidaan liittää myös yleisemmin
verkkokurssin tai monimuotokurssin osalta suunnittelun
tärkeys ja suunnittelun merkitys toimivalle kokonaisuudelle.
Moni osallistujista mainitsi, että "heräsivät"
jakson materiaalin pohjalta miettimään ohjauksen
teemoja ja merkitystä erityisesti nyt verkko-opiskelun
suhteen. Keskusteluissa huomasi hyvin, että toki
ohjausta ja toiminnan ohjausta on aina mietitty ja sen
tärkeys tiedetty, mutta ehkä ennen verkkojen
laajempaa hyödyntämistä ei ole niin voimakkaasti
kiinnitetty tähän asiaan huomiota. Yleisemmässä
keskustelussa tuotiin esille tätä jo tuttuakin
teemaa, että tietoverkkojen käytön tuleminen
osaksi opetusta on vaikuttanut positiivisesti yleensä
kurssien ja jaksojen suunnitteluun. Teeman taustalla on
verkkotoimintaan liittyvä opiskelijan itseohjautuvuuden
lisääntyminen sekä verkkotoiminnalle luonteenomainen
piirre aktiivisuuden suuresta merkityksestä. Toisin
sanoen tietoverkkoja hyödyntäessä on pakko
miettiä aiempaa tarkemmin opiskelijan toimintaa kurssilla
ja rakentaa kurssi siten, että tehtävät
"aiheuttavat" toivotunlaista toimintaa, joka
johtaa oppimiseen.
Jonkun verran keskustelussa myös sivuttiin yliohjaamista
tai "rautalangasta vääntämistä"
eli sitä, milloin ohjaaminen on liian holhoavaa.
Tässä yhteydessä on hyvä huomioida
mistä milloinkin puhutaan. Ohjaamisen suunnittelulla
ei ole tarkoitus poistaa kurssin tehtäviin liittyviä
ongelmanasetteluja tai tehdä kurssista ns. "läpikäveltävän"
eli liian helpon. Oppimisen ohjaamisen osalta ei periaatteessa
voida koskaan ohjata liikaa eli tällöin tarkoitetaan
oppijan ohjaamista toimintaan ja oppijan ohjaamista oppimisprosessissa.
Kurssin toiminnot, tehtävät ja tavoitteet tulee
tuoda esille kurssilla niin selvästi, että kenelläkään
ei synny niistä epäselvyyttä eli opiskelijan
tulee helposti ymmärtää kurssin idea ja
tavoitteet sekä löytää ja ymmärtää
tehtävät. Toinen asia on sitten tehtävien
sisällöllinen vaikeus eli tehtävien vaikeustasoa
ja ongelmanratkaisun tasoa tehtävien ratkaisussa
voidaan määritellä aina kurssin tavoitteiden,
tason ja kohderyhmän mukaan.
Useilla osallistujilla oli kokemuksia opiskelijatuutorien
käytöstä ja opiskelijoiden käyttäminen
nähtiin hyvänä, toimivana ja toisaalta
välttämättömänä ratkaisuna,
kun otetaan huomioon rajalliset resurssit. Opiskelijatuutorien
käyttöä on myös puolustettavissa oppimiseen
liittyvillä näkökulmilla eli näille
opiskelijatuutoreille tämänkaltaiset tehtävät
ovat erinomaisia oppimistilanteita. Opiskelijatuutorien
käyttöä ei myöskään nähty
laadullisena ongelmana, mikä joissain yhteyksissä
on otettu esille.
Ohjaussuunnitelman merkitystä nostettiin esille
myös tutkinnonuudistuksen tuomilla uusilla reunaehdoilla.
Muutamissa viesteissä pohdittiin melko lyhyiden opintoperiodien
aiheuttamia ongelmia ainakin joidenkin kurssien osalta
ja tässä yhteydessä mietittiin ohjauksen
hyvän suunnittelun merkitystä kurssin joustavuuden
ja etenemisen turvaamisessa.
Yhdeksi keskeiseksi teemaksi nousi myös ohjaajan
rooli sekä myös opiskelijoiden rooli siinä
mielessä, että onko tämä konstruktivistinen
ja siihen läheisesti liittyvien ismien kyllästämä
ajattelu nyt ratkaisu vai aiheuttaako enemmän ongelmia
kuin yrittää ratkaista.
Jakson materiaalia kritisoitiin vahvan opettajuuteen
kohdistuvasta kritiikistä ja haluttiin korostaa opettajan
merkitystä yhä edelleen. Teemasta käydyssä
keskustelussa tulikin ilmi, että ei kukaan varmasti
halua opettajuutta lakkauttaa eikä lopullinen ratkaisu
varmasti ole täydellisessä opiskelijoiden itseohjautuvuudessa,
vaan enemmän tässä on kyse erilaisista
dimensioista ja painotuksista. Tärkeää
olisi herätellä keskustelua itseohjautuvuuden
merkityksestä, haasteista ja mahdollisuuksista myös
täällä melko opettajakeskeisessä yliopistomaailmassa.
Verkkoryhmät 3 ja 4
Ryhmä 3: Viestejä lähetettiin 53, keskimäärin
3,1 viestiä per osallistuja
Ryhmä 4: Viestejä lähetettiin 46, keskimäärin
5,1 viestiä per osallistuja
Yhteenvetona 3 ja 4 ryhmän keskusteluista voidaan
todeta, että verkkokurssin alkuvaihetta pidetään
kaikkein haasteellisimpana, jolloin opiskelijat pitäisi
saada motivoitumaan sekä toimintatavoista (lähiopetus
ja verkko) että opittavasta sisällöstä.
Todettiin, että jonkilainen alkukartoitus antaa tietoa
opiskelijoiden odotuksista ja lähtötasosta,
joka ohjaa kurssin toteutusta, pienryhmien muodostamista
ja tehtävien antoa. Tämän avulla pystytään
varmasti jollakin tasolla kartoittamaan myös oppimisen
esteitä. Kurssi kannattaa useimmiten toteuttaa monimuoto-opetuksena,
jossa:
- ensin tutustutaan materiaaliin ja sitten syvennetään
asiaa lähiopetuksessa tai
- tutustutaan teemaan ja toisiin ryhmäläisiin
lähiopetuksessa, jonka jälkeen siirrytään
itsenäiseen työskentelyyn tai ryhmätyöskentelyyn
verkossa.
Jokaisen kurssin kohdalla toimintatavan tarkoituksenmukaisuus
täytyy miettiä erikseen.
Erittäin haastavana koetaan ohjaajan rooli, joka
jäsentyy jokaiselle ohjaajalle kokemuksen kautta.
Miten saada hiljaiset kuuluviin ja liian kuuluvat hiljaisiksi!?
Se on haaste, jonka jokainen kohtaamme ja johon ei ole
yhtä oikeaa vastausta. Ohjaaja voi kerätä
ns. vahvojen henkilöiden kommentteja ja ohjata niistä
syntynyttä keskustelua ja kysymyksiä hiljaisimmille
hyvin käytännönläheisellä kielellä.
Olkoon kyse kieliopetuksesta tahi muusta. Tämä
helpottaa hiljaisempia tai kielellisesti heikompia osallistumaan
keskusteluun.
Verkkokurssin suunnittelun viisasten kivet voisivat tämän
keskustelun perusteella olla:
- Aloita pienillä käytännönläheisillä
askelmilla, jossa itse ohjaajanakin olet turvallisilla
vesillä.
- Ole itse ohjaajana läsnä etenkin kurssin
alkuvaiheessa.
- Lisää verkon käyttöä pikkuhiljaa
vaikeammilla tehtäväksiannoilla (esim. roolipeli,
ryhmätyöt jne.) ja kokoa keskusteluista teemoja
hyödyntäen omia ja osallistujien esimerkkejä
- ei valmiita oikeita vastauksia vaan esimerkkejä!
Tämäntyyppiset keskustelut jäsentävät
ajattelua ja rohkaisevat arempiakin mukaan.
- Koko oppimisprosessin ajan tue ja anna palautetta,
vedä yhteenvetoja ja ohjaa ajattelua oikeaan suuntaan.
Tämän avulla itsenäinen työskentely
ei lähde väärille urille, josta on vaikeaa
ja työlästä palata takaisin (sekä
opiskelijan että ohjaajan näkökulmasta).
Verkkoryhmät 5 ja 6
Ryhmä 5: Viestejä lähetettiin 64, keskimäärin
5,3 viestiä per osallistuja
Ryhmä 6: Viestejä lähetettiin 87, keskimäärin
5,1 viestiä per osallistuja
Keskustelussa pohdittiin ohjauksen kriittisiä kohtia
ja sitä, millaisia keinoja ohjaajan pitäisi
ohjauksen eri vaiheissa soveltaa. Varsinkin opiskelun
alku koetaan kriittiseksi vaiheeksi. Pohdittiin vilkkaasti
erilaisia keinoja alkuohjaukseen ja verkko-opiskelun "kynnyksen"
madaltamiseen sekä opiskelijoiden motivointiin (riittävän
helppo aloitustehtävä, esittäytyminen,
alkutesti jne.) Opiskelijoiden motivointi ja aktivointi
koettiin erityisen tärkeäksi kysymykseksi verkko-ohjauksessa.
Materiaalissa mainittujen ohjaajan työkalujen soveltamista
pohdittiin keskustelussa. Varsinkin kehittävän
palautteen antamisen haasteita pohdittiin vilkkaasti.
Kirjallisen palautteen "raakuus" nousi esille:
s-postitse tapahtuvassa palautteenannossa väärinkäsitysten
välttämiseksi ohjaajan täytyy soveltaa
esim. prosessikirjoittamisen keinoja. Sekä palautteen
antamisen että vastaanottamisen haasteita pohdittiin.
Koettiin tärkeäksi mm. palautteen kerääminen
opiskelijoilta oppimisprosessin eri vaiheissa sekä
opiskelijoiden ohjaaminen reflektoimaan omaa oppimistaan
ja osallistumistaan. On tärkeää, että
ohjaaja osaa soveltaa työkaluja taitavasti ja niiden
erilaiset vivahteet huomioiden.
Keskustelua virisi myös ohjaajan ominaisuuksista
ja rooleista. Pohdittiin mm. ohjausroolien dynaamisuutta.
Keskustelussa nousi esiin, että roolit eivät
ole toisensa poissulkevia, vaan pikemminkin erilaisia
näkökulmia ohjaamiseen. Todettiin, että
ohjaaja joutuu soveltamaan useita erilaisia rooleja tilanteen
mukaan ja ohjausprosessin eri vaiheissa. Ohjaajan erilaiset
roolit eivät esiinny "puhtaina." Ohjaajan
on oltava riittävän aktiivinen herättääkseen
opiskelijan mielenkiinnon, mutta toisaalta on pyrittävä
välttämään yliohjaamista. Etenkin
opiskelijoiden itsenäisen työskentelyn ohjaamisessa
on haastavaa löytää tasapaino riittävän
ohjauksen ja liian holhoamisen välillä. Erityisesti
herätti keskustelua ohjauksen sisään rakentaminen
itsenäiseen käyttöön tarkoitetun materiaalipankin
suunnittelussa. Pohdittiin esimerkiksi, miten opiskelijoita
rohkaistaan ottamaan yhteyttä ohjaajan ongelmatilanteissa.
Haasteelliseksi koettiin esimerkiksi, miten itsenäisesti
käytettäväksi tarkoitettu materiaali huomioi
erilaiset oppijat ja erilaiset ohjaustarpeet.
Oppijoiden yksilöllisyydenhuomioiminen verkko-ohjauksessa
herätti keskustelua yleisemminkin. Verkko-opiskelijoiden
luokitukset (uimarit, kellujat, kurkkijat, hukkumaisillaan
olevat) herätti paljon keskustelua jaottelun mielekkyydestä
ja siitä, miten ohjaajan pitäisi tukea erilaisia
osallistujia. erityisesti herätti keskustelua ja
kritiikkiä "kurkkijoiden" määritelmä.
Pohdittiin esimerkiksi sitä, että kurkkimisessa
ei ole yksinomaan negatiivisia piirteitä. Korostettiin,
että on erilaisia tapoja oppia. Keskustelua herätti
myös hukkumaisillaan olevien ohjaaminen. Tässä
pidettiin erityisen tärkeänä henkilökohtaista
ohjausta, ohjaajan suoria yhteydenottoja opiskelijaan.
Salmonin viisiportaista verkko-opiskelun mallia pidettiin
osuvana ja pohdittiin verkko-oppimisen eri vaiheiden tärkeyttä.
Joidenkin mielestä materiaali ja mallit keskittyvät
kuitenkin liikaa yhteisöllisen verkko-oppimisen ohjaukseen,
kun omaan verkko-opetusprojektiin ei välttämättä
sisälly opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta.
Yllättävän monella oli materiaalipankki-tyyppisiä
verkkokursseja. Keskustelevan ja vuorovaikutteisen opiskelun
soveltaminen etenkin luonnontieteiden opetuksessa koettiin
ongelmalliseksi. Pohdittiin myös dialogin eroa keskusteluun
tai vuoropuheluun verrattuna ja dialogi-käsitteen
tarkkaa määrittelyä. Keskusteltiin myös
siitä, että verkkokurssin läpi vieminen
vaatii tietyt raamit ja aikataulut. Esimerkiksi sitä
pohdittiin, miten määritellään riittävä
osallistuminen verkkokeskusteluun.
Useat kokivat mielekkäimmäksi vaihtoehdoksi
monimuotoisen ohjauksen, jossa yhdistellään
verkkoa ja lähiopetusta. Myös vuorovaikutus
koettiin tärkeäksi osaksi verkko-oppimista,
vaikka sitä ei omaan verkkoprojektiin sisältyisikään.
|