Pedagoginen muutos -verkkojakson yhteenveto
2004
Koostanut Riikka Hautala
1. Johdanto
Pedagoginen muutos -verkkojakson (10.5. - 6.6.2004) tavoitteena
oli syventää TieVie-asiantuntijakoulutuksen
aloitusseminaarissa Oulussa käsiteltyjä aiheita.
Verkkojakson työskentely avattiin jo lähiseminaarissa
pohtimalla vertaisryhmissä ongelmia ja haasteita
omaan kehityshankkeeseen liittyen.
Jakson aikana osallistujat täsmensivät omaan
kehittämishankkeeseensa liittyviä ongelmia ja
käsittelivät hankettaan analyyttisesti pedagogisen
muutoksen näkökulmasta. Jakso kesti kuukauden
ajan, ja se eteni kolmessa vaiheessa. Jakso toteutettiin
Discendum Optima -oppimisympäristössä,
jossa osallistujat keskustelivat omista kehityshankkeistaan.
Keskustelu tapahtui valitun teeman alla, joka liittyi
oman hankkeen pedagogiseen ilmiöön, tapaukseen
tai ongelmaan. Tavoitteena oli keskustelun avulla edistää
hankkeiden kehittelyä. Osallistujat kysyivät,
kommentoivat ja esittivät erilaisia argumentteja
teemojen alla. Jakson toteutuksesta vastasi Oulun yliopisto.
Jakson aikana työskenneltiin sekä vertais-
että juonneryhmissä. Työskentely pohjautui
verkkokeskusteluihin sekä vertaisryhmäopponointeihin.
Jakson päätteeksi osallistujat laativat omaan
hankkeeseensa liittyvän suunnitelman, jossa he pyrkivät
selkiyttämään hankkeeseensa liittyvää
pedagogista ideaa, ongelmaa, haastetta tai estettä.
Lisäksi osallistujat luonnostelevat hankkeensa toteutukselle
aikataulun ja palautteenkeruusuunnitelman.
Keskusteluvaiheeseen osallistui 134 osallistujaa. He
tulivat 18 eri korkeakoulusta ja edustettuina olivat lähes
kaikki tieteenalat.
Teemakeskustelualueella lähetettiin jakson aikana
664 viestiä. Viestit jakautuivat teema-alueittain
seuraavasti:
- Asiantuntijuuden jakaminen, merkitysneuvottelu 172
viestiä
- Autenttisuus 3 viestiä
- Autonomia / itseohjautuvuus 58 viestiä
- Avoimuus 7 viestiä
- Dialogi / vastavuoroisuus 15 viestiä
- Kriittisyys 13 viestiä
- Reflektio 9 viestiä
- Sitoutuminen / motivaatio 227 viestiä
- Ongelmakeskeisyys 15 viestiä
- Yhteisöllisyys, tiimityö 76 viesti
Asiantuntijavieraina olivat Erna Kentala (HY), Piritta
Leinonen (OY), Liisa Ilomäki (HY), Kati Mäkitalo
(JY), Kimmo Antila (OY), Jorma Tynjälä (JY),
Minna Lakkala (HY), Leena Kuurre (OY), Berit Peltonen
(HKKK), Aino-Maija Hiltunen (HY) ja Sinikka Sahi (HY).
2. Asiantuntijuuden jakaminen, merkitysneuvottelu
Asiantuntijuuden jakaminen -teemakeskustelualueella käytiin
keskustelua siitä, miten tuoda näkyviin yliopistoissa
tuntematonta ja piilossa olevaa asiantuntijuutta. Aihetta
pidettiin erittäin ajankohtaisena ja useilla oli
siitä kokemuksia omassa korkeakoulussa. Keskustelussa
pohdittiin, millaisia sähköisiä välineitä
asiantuntijuuden jakamiseen voisi käyttää.
Oppimisympäristöt todettiin hyviksi foorumeiksi
asiantuntijuuden jakamista varten, koska niissä voi
jakaa dokumentteja ja kommunikoida muiden kanssa. Oppimisympäristöjä
voidaan käyttää paitsi kurssien järjestämiseen
myös muuhun opetukseen, kuten tutkimustyöhön
ja työryhmätyöskentelyyn.
Keskusteluissa käytiin läpi verkkokurssien
toteuttamiseen liittyviä näkökulmia ja
ongelmia. Avoimuuden periaatetta kurssin aikana pidettiin
tärkeänä, jotta opiskelijat pääsevät
näkemään toisten töitä ja sitä
kautta saamaan ideoita omiin töihinsä. Lisäksi
on hyvä, jos verkkojakson alussa opiskelijat esittelevät
itsensä, jotta keskustelu sujuisi luontevammin. Keskustelussa
oltiin yhtä mieltä siitä, että aluksi
kannattaa olla jämäkkä ja strukturoida
opiskelijoiden toimintaa, koska yhteisen tiedonrakentelun
kulttuurin omaksuminen vie aikaa. Näin opiskelijat
saavat tukea verkossa toimimiseen.
Yhteistyön hyödyntämistä opetuksessa
pidettiin hienona asiana. Tällaisen yhteistyön
pohjana on keskeistä selvittää:
a) mitkä ovat oman opetuksen keskeiset tavoitteet
b) omat ydinosaamisalueet
c) ne alueet, joissa osaamisessa on puutetta
d) ne tahot, joilta on saatavana haluttua asiantuntijuutta
e) mahdollisuudet, niin henkiset kuin aineellisetkin,
yhteisiin hankkeisiin.
Yhteistyön kannalta loistavana ideana pidettiin
seuraavaa:
"Tulen keräämään tietoa suoraan
kurssinvetäjiltä, käymällä läpi
kurssipalautteita sekä aktivoimalla kurssit jotka
löytyvät WebCTn back-up tiedostoista. Kurssit
kerätään ja järjestetään
meidän ns. kurssi-arkistoon. Arkisto on tietokanta
jossa kursseja voi hakea eri hakukriteereillä."
Keskusteluissa kävi ilmi, että asiantuntijuuden
jakaminen monitieteellisessä ryhmässä on
haastavaa. Pohdinnan aiheena oli, miten hoitaa kurssien
sisällöllinen koordinointi. Miten voitaisiin
lisätä opettajien vuorovaikutusta? Myös
yhteisen kielen löytäminen monitieteellisessä
ryhmässä todettiin hankalaksi. Keskustelussa
ratkaisuksi muodostui ehdotus "Opettajien ohjaaminen
verkkotaitoihin" -jaksosta, jossa eri alojen opettajat
pääsisivät keskustelemaan oppimis- ja opetuskäsityksistä
sekä etsimään yhteisymmärrystä
termien käytöstä.
Keskusteluissa pohdittiin, että käytettäessä
verkkoalustaa asiantuntijuuden jakamiseen, olisi hyvä,
ettei käyttö perustuisi ulkoiseen pakkoon. Toisaalta
opiskelijoita voi olla vaikea saada mukaan keskusteluun
ilman, että vaaditaan, että kaikkien on käytävä
keskustelupalstalla. Yksi osallistuja oli päättänyt
käyttää puheenjohtajaa keskustelun lisäämiseksi.
Puheenjohtajan käytöstä oltiin montaa mieltä
ja eräs opiskelija tiivisti hyvin ajatuksensa asiasta:
"
jos sitä käytetään,
täytyy miettiä tarkasti hänen roolinsa.
Sen pitäisi olla innostaja, ehkä yhteenvetäjä
ja varottava kovin keskustelua ohjaavaa ja dominoivaa
puheenjohtajaa."
Asiantuntijuuden jakamista edistää keskustelijoiden
mukaan myös se, että ihmiset tuntevat toisensa.
Lisäksi on tärkeää oppimisen kannalta,
että asiasta keskustellaan riittävän syvällisesti.
Aikaa ongelmien ratkaisemiseen pitää olla riittävästi.
Ongelmalähtöistä työskentelytapaa
pidettiin hyvänä, erityisesti sellaista, missä
ryhmä pohtii ongelmaa ensin itsekseen ja vie sen
jälkeen kysymyksen asiantuntijan pohdittavaksi.
Asiantuntijuuden jakamisen ongelmana nähtiin, että
opetusorganisaatiossa opettajat eivät useimmiten
ole kovin hyvin perillä toisten pitämien kurssien
sisällöistä, toimintatavoista, materiaaleista
ja muista käytännöistä. Merkittävänä
haasteena pidettiin, kuinka asiantuntijuuden jakaminen
onnistuu käytännön tasolla. Kuinka halukkaita
opettajat ovat jakamaan materiaaliaan, miten tekijänoikeuskysymykset
ratkeavat jne. Tvt:stä ajateltiin olevan tässä
apua.
"Tvt:n avulla voitaisiin mielestäni ihannetapauksessa
helpottaa niin opettajien, hallinnon kuin opiskelijoidenkin
työtä. Jos nähdään se vaiva,
että asiantuntijuutta (materiaalit ja toimintatavat)
ulkoistetaan digitaaliseen muotoon ja tallennetaan esimerkiksi
johonkin oppimisympäristöön, miksipä
asiaa ei voisi ajatella hieman pidemmälle."
Keskustelijat olivat kuitenkin yhtä mieltä
siitä, että pelkkä tekniikka ei auta, vaan
tarvitaan myös "yhteen hiileen puhaltamista".
"Tekniikan avulla on mahdollista luoda edellytykset
yhteisöllisyydelle (esim. eri järjestelmien
integrointi, materiaalivarannot), mutta ilman sitoutuneita
käyttäjiä ei tilanne muuksi muutu."
Yksi osallistuja oli havainnut asiantuntijuuden jakamisessa
toimivaksi menetelmäksi hyvien esimerkkien ja toimivien
käytäntöjen esittelemisen. Hänen mukaan
opettaja voi parhaiten opettaa toista opettajaa tällaisissa
asioissa.
"Tärkeää olisi lisätä
opettajien tietoisuutta siitä, että asiantuntijuuden
jakaminen ei ole itseltä pois.."
Tiedonhankinnan ja informaatiolukutaidon opetukseen liittyvät
haasteet haluttiin tuoda esille.
"Opetusministeriö on asettanut lähivuosien
tavoitteeksi tietoyhteiskuntavalmiuksien luomisen kaikille
aloille. Virtuaaliyliopiston kehittämistavoitteet
edellyttävät laaja-alaista ja monipuolista osaamista
verkkoympäristössä. Tavoitteena on, että
jokaisella yliopistosta valmistuvalla on taito hankkia
luotettavaa tietoa kaikkia relevantteja tiedonlähteitä
hyödyntämällä sekä kyky työskennellä
verkkoympäristössä."
Keskustelussa korostettiin, että tiedonhankinnan
koulutus on kirjastojen eräs tärkeimmistä
osaamisalueista. Ongelmana nähtiin, että
"
näitä palavereja ja seminaareja
järjestetään vähän sisäänpäin
lämpiävästi: pelkkää kirjasto-
ja tietopalveluporukkaa kaikissa tilaisuuksissa, kaikissa
aina samat naamat. Missä ovat opettajat? Miten pohtia
yhteistyön kehittämistä opettajien kanssa,
jos ainuttakaan opettajaa ei ole paikalla?"
Vuorovaikutuksen lisäämisestä kirjaston
ja ainelaitosten välillä esitettiin muutamia
ideoita. Yksi oli, että kirjaston henkilökunta
voisi ottaa opettajiin yhteyttä ja käydä
heidän kanssaan keskusteluja ja siltä pohjalta
koota yhteen sellaisia ongelmakohtia, joita he ohjauksessaan
kokevat lähteiden hankinnan ja käytön kannalta.
Lisäksi ehdotettiin, että opettajille mainostettaisiin
sellaisista uusien tiedonhankintamenetelmien hyödyistä,
joista he saattaisivat innostua.
Toimintatapojen muuttaminen
Seuraava kysymys herätti paljon ajatuksia:
"Miten saada ajettua läpi toiminnan tasolle
uudet toimintatavat, jos se edellyttää toimijoilta
totuttujen toimintatapojen muuttamista ja uuden opiskelua?"
Toimintatavan muuttamisessa tärkeänä nähtiin
itse toimijoiden ottaminen mukaan muutosprosessiin, muutosta
ei pidä lähteä yrittämään
ylhäältä alaspäin. Muutosta edistää
myös se, jos uudesta toimintatavasta voidaan esittää
olevan jotain etua, esimerkiksi rahan säästöä
tai lisääntynyttä yhteistyötä.
Muutoksen läpivieminen vaatii lisäksi hyvää
johtajaa, koska johtamisella on suuri vaikutus työilmapiiriin.
Edelliseen liittyen heräsi kysymys, kuinka saada
kiireiset yliopisto-opettajat kiinnostumaan verkkostrategioista?
Tärkeänä nähtiin se, että verkko-opetuksen
täytyy antaa jotain lisäarvoa oppimiseen ja
opetukseen. Verkkoa ei tule käyttää vain
verkon vuoksi ilman pedagogista pohjaa. Myös sitä
pohdittiin, miten saada perusteltua organisaation henkilökunnalle
tieto- ja viestintätekniikan käytön lisäämisen
ja sillä saavutettavan hyödyn tai lisäarvon.
"Saavutettavan hyödyn ja lisäarvon
pitää yleensä puhua itse puolestaan, ei
sitä oikein muuten voi perustella..".
"Hyödyn ja lisäarvon tunnistamiseen
liittyy myös luottamus siihen, että työorganisaatio
varustaa henkilöstönsä riittävin voimavaroin
muutoksen toteuttamisessa. Luottamusta luo esim. konkreettinen
kuvaus siitä, millaista tukihenkilöstöä,
koulutusta, vierihoitoa, laitteistoa, ohjelmistoa muutokseen
mukaan lähtevälle henkilöstölle on
tarjolla."
Keskusteluissa etsittiin myös vastauksia siihen,
kuinka perinteisen opetuksen opettajat voisivat hyödyntää
verkkoa opetuksessaan? Kysymykseen tuli useita ehdotuksia:
"Perinteisen tyylin opettajille on paljon iloa
verkkopohjaisista oppimisympäristöistä
ja alustoista. Oppimisympäristön kautta voi
helposti jakaa materiaalia kaikille opiskelijoille, siellä
voi pitää myös keskustelupalstoja, jossa
opiskelijat pohtivat aiheen ongelmia tms."
"Verkko-opetuksen etuna on myös helppous
(mahdollisuus) käyttää muuallakin tuotettuja
materiaaleja eli ihan kaikkea ei tarvitse keksiä
tai tuottaa itse."
Kielten opettaminen verkossa
Opetuksen uudistajat II juonteessa käytiin vilkasta
keskustelua kielten opettamisesta verkossa. Kieltenopetuksen
erityisluonnetta luonnehdittiin seuraavalla tavalla:
"Kielikeskusopetuksella on luonnollisesti oma
erityisluonteensa. Aineopetuksesta se eroaa sikäli,
että sen kohteena ei ole niinkään kieliTIETO
vaan kieliTAITO. Kielitiedolla tarkoitan kieleen liittyvää
tietoa, esim. kielioppi, kielitaidolla vuorostaan kykyä
ymmärtää kuultua ja luettua sekä ilmaista
itseään suullisesti ja kirjallisesti."
Verkon käyttömahdollisuuksia kielten opetuksessa
pidettiin laajana, mutta pohdittiin myös verkon ongelmallisuutta
etenkin suullisen kommunikoinnin ja kielen lausumisen
opettelussa. Järjestettäessä kielten kursseja
verkossa onkin otettava huomioon kurssin taso ja tyyppi.
Toisaalta verkko on nopea väline oppia uusia sanoja
ja erityissanastoa esimerkiksi lukemalla verkkolehtiä.
Verkko on myös väsymätön kielitiedon
opettaja: samat tehtävät voi kerrata uudelleen,
mikä on etu paperiversioon nähden. Lisäksi
verkko poistaa erehtymisen pelon ja palaute on välitön,
kun kontaktiopetuksessa palaute tehtävistä tulee
parhaimmillaankin parin päivän päästä.
Keskustelulistalla pohdittiin myös asiantuntijuuden
jakamisen ongelmia, joissa tekninen osaaminen vaatii suurimman
osan ajasta ja pedagogista asiantuntijuutta ei jaeta.
Keskustelussa kävi kuitenkin ilmi, että kun
tekniikkaa on opeteltu aikansa, alkaa kiinnittää
enemmän huomiota verkkopedagogiikkaan.
Kysymystä verkkomateriaalien ja oppimiskäsitysten
suhteesta pidettiin keskeisenä.
"Nimenomaan mielekkäiden opiskelu- ja opetusstrategioiden
miettiminen verkkoympäristöjä ja - materiaaleja
suunniteltaessa on kai se, mihin käytännössä
pyrimme, vaikka oppiminen, erilaisista tilanteista selviytyminen,
onkin perimmäinen tavoite toiminnassamme opettajina."
Pohdinnan aiheena oli, kuinka hyvin verkkomateriaali
ja kurssit palvelevat nykyisiä oppimiskäsityksiä.
" Jos kielessä materiaalit ovat hyvin mekaanisia
niin sittenhän ollaan vielä behavioristisella
tiellä, eikö vain? Tärkeä kysymys
on, mihin suuntaan haluatte verkkomateriaalien ja kurssien
kohdistuvan, sosiokonstruktiviselle vai?"
Tärkeänä pidettiin, että opettajat
keskustelisivat omista oppimisnäkemyksistä ja
opetusnäkemyksistä, koska nämä vaikuttavat
siihen, millaisia kursseja he pitävät.
3. Autenttisuus
Autenttisuudesta keskusteltiin ainoastaan Rakenteiden
ravistelijat -verkkoryhmässä. Lyhyt keskustelu
käytiin aiheesta, kuka on oppimisen subjekti oppivassa
organisaatiossa? Todettiin, että työelämässä
usein hukataan resursseja kurssittamalla yksittäisiä
ihmisiä sen sijaan, että koulutettaisiin koko
työyhteisöä.
"Psykologinen tutkimus osoittaa, että yhdessä
harjoittelevat ihmiset kehittävät nk. transaktiivisen
muistin, joka auttaa tehokkaasti koordinoimaan toimintaa,
muistamaan tärkeitä asioita ja välttämään
virheitä. Tieto muiden yhteisön jäsenten
osaamisen jakautumisesta on tärkeä työyhteisössä
toimimisen älyllinen resurssi."
Kiinnostavana pohdinnan aiheena oli, että voisivatko
oppimisen subjektit olla kokonaisia tiimejä tai työyhteisöjä
yksilöiden lisäksi. Tvt on keskustelijoiden
mukaan yksi niistä ammatillisen osaamisen alueista,
joissa yhteisössä oppiminen on mahdollista,
vaikka yksilön oma oppiminen on taustalla.
"Toisaalta saattaisi olla mielekästä
käyttää verkkoteknologiaa ja luoda virtuaalinen
oppimisympäristö työyhteisön sisään
kehittämällä välineitä, joilla
yhteisön jäsenet voisivat yhteisönä
reflektoida käytäntöjään ja suunnitella
työnsä kehittämistä. Tällaisessa
ratkaisussa tärkeään asemaan nousevat sekä
yhteisön rakentamisen että tiedonrakentamisen
välineet verrattuna valmiiksi luotuihin oppimateriaaleihin."
4. Autonomia / itseohjautuvuus
Autonomia/itseohjautuvuus-teemakeskustelualueella esitettiin
kysymys, miten hyödyntää verkkoa, jotta
päästäisiin lähemmäs itseohjautuvaa
oppimista? Yhdeksi vastukseksi nousi PBL (Problem Based
Learning) -menetelmän käyttö. Seuraavassa
esimerkki PBL menetelmästä:
"Opiskelijat on jaettu max. 10 hengen PBL-ryhmiin.
Pienryhmät toimivat verkossa (meillä PBL-toteutukseen
on tähän saakka käytetty Profiler-oppimisalustaa).
Kullekin ryhmälle on määrätty puheenjohtaja
ja sihteeri. Ryhmille on annettu oppimisvirike, joka voi
olla artikkeli, videoleike, pieni pätkä valmista
verkkokeskustelua tms. Opiskelijat ovat tutustuneet virikkeeseen
ja verkossa keskustellen päättäneet oman
ryhmän oppimistavoitteen. Sitten onkin edetty PBL:n
askeleiden mukaisesti kohti tätä tavoitetta.
Jokainen työvaihe on tapahtunut verkossa ja kestänyt
ajallisesti noin 3-7 päivää. Työskentely
on päättynyt erilaisten "ratkaisumallien"
esittämiseen ja arviointiin sekä niistä
tehtyyn yhteenvetoon."
Tärkeäksi tässä työskentelyssä
mainittiin aikataulutus. Jotta asia etenee, täytyy
tarkasti määritellä, milloin kukin vaihe
alkaa ja milloin päättyy. Myös opiskelijoiden
perehdytystä PBL-metodiin pidettiin keskeisenä.
Lisäksi tuutoroinnilla on tärkeä sija PBL-verkkotyöskentelyn
onnistumisessa.
Itseohjautuvuutta koskevissa kommenteissa oltiin sitä
mieltä, että opiskelijoita pitäisi yliopisto-opetuksessa
ohjata autonomisuuteen pidemmällä tähtäimellä.
Keskustelijoiden mielestä on muistettava, että
verkko on vain väline ja sitä voi käyttää
joko viisaasti tai suunnittelemattomasti. Verkolle ei
pidä antaa liian suurta merkitystä itseohjautuvuuden
lisäämisessä.
"Verkko-opetuksessa ja tvt-avusteisessa opetuksessa
voi hyödyntää apuvälineitä ja
yrittää osoittaa opiskelijoille esim. keinoja
(=linkkejä), joista löytyy apua silloinkin,
kun he ovat työelämässä, eikä
ole opettajaa, jolta voi kysyä."
Keskustelijoiden näkemys oli, että itseohjautuvuuteenkin
täytyy opetella, koska opiskelijat ovat tottuneet
samaan kaiken valmiina. Koulun käynti on enimmäkseen
suorittamista, mikä juontaa keskustelijoiden mukaan
juurensa jo peruskouluun. Vastuu oppimisesta pitäisi
yliopistotasolla saada opiskelijalle, ja sen olisi oltava
kaikkien opettajien yhteinen asia.
"Se joka tyrkyttää kaiken valmiina
tekee karhunpalveluksen paitsi opiskelijoille myös
kollegoilleen, jotka yrittävät kasvattaa opiskelijoita
autonomisuuteen."
Keskusteluissa jaettiin myös erilaisia opetusideoita.
"Yksi ajatus on ollut tehdä video, jonka
avulla tutustutaan elävän elämän esimerkkeihin
ja johtamistilanteisiin, joita käytettäisiin
harjoitustöiden pohjana. Video katsottaisiin luennoilla
ja pienryhmät/työparit analysoisivat erilaisia
johtamistilanteita. Tältä pohjalta jatkettaisiin
oman harjoitustyön työstämistä verkossa
esim. optiman keskustelutilassa. Harjoitustyö vaatii
tueksi materiaalia. Olemme aloittamassa kirjaston kanssa
artikkeleiden ja kirjaosien digitointihankkeen. Verkko
toimisi siten sekä materiaalin jakelukanavana että
harjoitustyötä tekevien työalustana."
Hyvänä asiana pidettiin mahdollisuutta opiskelijoille
saada työskennellä äänitiedostojen
avulla. Keskustelussa kävi ilmi, että äänitiedostona
julkaistut luennot ovat opiskelijoiden suosiossa, koska
niitä voi kuunnella rompulta esimerkiksi ajaessa
tai lenkkeillessä.
5. Avoimuus
Avoimuus-teemakeskustelualueella lähdettiin liikkeelle
avoimuus-käsitteen määrittelystä.
Yksi opiskelija tulkitsi sen tarkoittavan monimuotoisuutta
ja määrittämättömyyttä.
Lisäksi hän määritteli avoimuuden
dialogin ja merkitysneuvottelun mahdollistamiseksi siten,
että pedagogista prosessia ja ympäristöä
olisi mahdollista muokata ja suunnistaa prosessin aikana.
Esimerkiksi TieVie-tekniikan, tulisi taipua monenlaiseen,
eikä jämähtää mihinkään
yksittäisiin näkemyksiin ja toimintatapoihin.
Hänen mukaan TieVie-tekniikan tulee mahdollistaa:
- erilainen informaation käsittely, tallennus,
muokkaus, järjestely jne.
- erilainen vuorovaikutus henkilöiden välillä
- opettajan / kasvattajan ohjaava (vaihteleva) rooli
vuorovaikutuksessa
- em. komponenteista koostuvan ympäristön
muokkaaminen tilanteen ja henkilöiden tarpeiden
mukaan.
Keskusteluissa yhdeksi kehityssuunnaksi tällä
hetkellä mainittiin ns. modulaarisuus. Modulaarisuutta
määriteltiin seuraavalla tavalla:
"
että ei yritetäkään
enää rakentaa yhtä isoa järjestelmää,
jonka alla olisi kaikki tarvittavat työkalut ja palvelut,
vaan kootaan tarvittava kokonaisuus maailmalla jo olemassa
olevista ja hyviksi havaituista työkaluista eri tarkoituksiin.
Eli ei sitouduta minkään tiettyyn järjestelmään
tai pedagogiseen ratkaisuun, vaan tarjotaan erilaisia
työkaluja, joista esim. jokainen kouluttaja valitsee
omaan opetukseensa sopivat tilanteen mukaan (esim. yhteisöllisen
tiedonrakenteluympäristön, materiaalien ja dokumenttien
jakamiseen tarkoitetun välineen tai vaikkapa yhteiskäyttöisen
elektronisen valkotaulun ja sen rinnalle keskustelutyökalun)."
Keskustelijat olivat sitä mieltä, että
verkko oppimisympäristöjen suhteen pitäisi
olla valinnan varaa, koska jokin yksi tekniikka ei välttämättä
sovi jokaiseen pedagogiseen toimintaan. Resurssiongelmien
takia yliopistot kuitenkin keskittyvät tukemaan vain
jotain ympäristöä, joka saa monopoliaseman.
6. Dialogi / vastavuoroisuus
Dialogi/vastavuoroisuus -teemaan liittyen kielten opettajat
miettivät, miten erityisesti kielten oppimista ja
vuorovaikutusta voisi edistää tvt:n avulla.
Esille nousi, että lähiopetuksen vuorovaikutusta
usein ylikorostetaan.
Keskusteluissa annettiin useita esimerkkejä erilaisista
tavoista hyödyntää Optimaa kurssien toteuttamisessa.
Yksi opettaja oli kokeillut eri tapoja esim. käännöstehtävien
ja kirjoitelmien korjaamisessa Optimassa, tässä
yksi esimerkki:
"jos yksi opiskelija on tehnyt mallikäännöksen
verkkoon, olen tehnyt virheiden kohdalle lisäkysymyksiä,
antanut korjausvihjeitä ja kehottanut koko ryhmää
pohtimaan ja ehdottamaan ratkaisuja. On syntynyt kivaa
keskustelua (kielten sekamelskaa, saa kirjoittaa suomeksikin,
koska kyseessä on kielellinen asia). Kun tehtävä
on käsitelty, olen maalannut tekstin vihreäksi.
Muut voivat sitten korjata omia käännöksiään
tämän mallin pohjalta."
Toinen opettaja puolestaan toi esille, että
"kollaboratiivista oppimista voisi toteuttaa
yhdessä ainelaitoksen kanssa. Esim. meillä kielikeskuksessa
jotkut ruotsin opettajat ovat vetäneet teekkareiden
ruotsin kursseja verkossa yhdessä ruotsin laitoksen
aineopiskelijoiden kanssa, jolloin teekkarit itse asian
tuntijoita ja ruotsin aineopiskelijat kielen tuntijoita.
Kurssilta oli saatu erittäin myönteistä
kokemusta."
Samantapaisia esimerkkejä oli muillakin. Oulussa
on suomen kielen jaoksen ja kielikeskuksen suomen opetuksen
välillä tehty yhteistyötä usealla
tapaa. Suomea pääaineenaan opiskelevat ovat
esimerkiksi toimineet kielikeskuksen kirjallisen viestinnän
kurssilla "ammattilaisina" kielikonsultteina
muiden aineiden opiskelijoille. Molemmat opiskelijat ovat
saaneet opintoviikkoja ja arvokasta kokemusta yhteiseltä
kurssilta.
Tekniikan tiennäyttäjät I keskusteli videoneuvottelun
hyödyntämisestä opetuksessa. Yhtenä
ongelmana pidettiin sitä, kuinka saada osallistujat
keskustelemaan. Ratkaisuiksi ehdotettiin, että chattia
voisi pitää auki luentoa seurattaessa, koska
monet ilmaisevat itseään helpommin kirjoittamalla.
Toiseksi hyväksi käytännöksi keskustelun
aikaansaamiseksi mainittiin luentojen keskeyttäminen
hetkeksi ja opiskelijoiden keskusteleminen joko pareittain
tai ryhmissä. Tämän jälkeen puheenjohtaja
voi koota kommentit ja luennoitsija vastata niihin. Lisäksi
ehdotettiin, että luentomateriaalit voisi toimittaa
osallistujille etukäteen, jotta he voivat seurata
sitä myös esityksen aikana ja tehdä muistiinpanoja.
Tämä helpottaa luentotilanteessa toimimista
puolin ja toisin.
7. Kriittisyys
Kriittisyys-teemakeskustelualueella keskustelun aiheeksi
nousi, kuinka järjestää laadukasta opetusta
ja tehdä se kustannustehokkaasti.
Yksi osallistuja pohti oman hankkeensa kannalta haastavaa
pedagogista ongelmaa, miten saada aikaan jotain oikeasti
hyvää? Miten saada aikaan luovia pedagogisia
ratkaisuja, jotka toimivat hankkeen perusajatuksen mukaisesti?
Miten saada muutkin vakuuttuneeksi siitä, että
nämä käytännöt ovat hyviä?
Kysymyksiin ehdotettiin ratkaisuksi esimerkiksi seuraavaa:
"Jos saat kuvattua kollegoiden toimivia verkkokursseja
tiivistetysti, hieman abstrahoidussa muodossa, niistä
voisi syntyä malleja/tapauksia, joista olisi helpompaa
neuvotella ja sitten soveltaa (mitäs tämä
oikeastaan muuta olisi kuin tutkimustyötä...).
Usein hyvien käytäntöjen siirtymisessä
ongelmana on, että niiden kuvailut ovat laajoja,
täynnä tapauskohtaisia "reunahuomautuksia"
ja hankalassa muodossa esitettyjä, että niitä
on vaikeaa hyödyntää sellaisenaan. Toinen
vaihtoehto on työskennellä jonkin aikaa "vierihoidossa"
sellaisen opettajan kanssa, jolla on toimivia ratkaisuja,
ja omaksua kaikkea hiljaisena tietona. Tämä
on myöskin työläs ja hidas tapa levittää
hyviä käytäntöjä."
Verkkokurssit todettiin kalliimmiksi vaihtoehdoiksi kuin
perinteinen luento-opetus. Jos opettajat ovat paikallisia,
voidaan kuitenkin säästää matka- ja
päivärahakustannuksissa.
"Toisaalta jos verrataan kaikkia kustannuksia,
joita verkkokursseista aiheutuu niin opiskelijoille kuin
opettajille ja organisaatiolle, niin jäädään
kauaksi kustannustehokkuudesta. Hyvä pointti on myös
opettajan jaksaminen: keskustelin juuri tänään
filosofian opettajan kanssa, joka totesi, että hän
pääsisi paljon vähemmällä, jos
luennoisi kurssin perinteiseen tapaan."
Keskustelijoiden mielestä asiaa pitää
tarkastella myös laajemmin kuin pelkästään
palkkioita vertaamalla. Vaakakupissa painaa mm. opintojen
saatavuus, verkkokurssit mahdollistavat opintojen tarjoamisen
myös kauempana asuville. Esimerkiksi avoimessa yliopistossa
opiskelijat ovat usein hajallaan ja ilman verkkokursseja
opinnot jäisivät kokonaan suorittamatta. Tvt
tarjoaa myös mahdollisen ratkaisun täydennysopintojen
järjestämiseen. Eri puolilla Suomea asuvat ihmiset
voivat osallistua koulutukseen yhtä aikaa mahdollisesti
työn ohessa tai osittain työaikana omalla työpaikallaan.
Toimiva verkko-opetus nähtiin myös tulevaisuuden
myyntivalttina opetustaan myyville ja tarjoaville opetusorganisaatioille:
"
ja samalla nämä organisaatiot
toteuttavat myös yhteiskunnallista velvollisuuttaan
(erilaiset kansalliset tietostrategiat). Eräs opiskelija
kertoi tietävänsä, että Jyväskylän
avoimessa yliopistossa on suunniteltua myös verkkosivujen
ja verkko-opiskelun esteettömyyttä. Hän
uskoo, että juuri tällaiset, tällä
hetkellä ei-voittoa tuottavat, ratkaisut ovat jatkossa
koulutusorganisaatioille "ässiä hihoissa".
Yhden mallin kustannustehokkuuteen pääsemisestä
tarjosi eräs Avoimessa yliopistossa toimiva. Heillä
kohtuulliseen kustannustehokkuuteen on päästy
sillä, että
- opettajan tukena on asiantunteva tiimi
- opettajalle maksetaan ensin kurssin suunnittelusta
palkkio ja sitten
- kustakin opetuskerrasta (opetusryhmästä)
opetuspalkkio (samaa suunnittelua hyödynnetään
siis moneen kertaan; väleissä saatetaan korjata
ja päivittää kurssia kokemusten myötä)
Keskustelua käytiin myös siitä, kuinka
saada henkilökuntaa osallistumaan hankkeisiin. Yhtä
mieltä oltiin, että kaikki eivät missään
tapauksessa osallistu, eikä tarvitsekaan. Verkko-opetuksen
markkinointikeinoina mainittiin, että sitä voisi
markkinoida hyvänä tapana testata keskeneräisiä
ajatuksia ja materiaaleja, kuten tutkimuksen tai artikkelin
aineistoa. Vähittäisen levittämisen menetelmää
pidettiin hyvänä. Ensin kannattaa yrittää
löytää muutama innokas jäsen, jotka
olisivat valmiita kehittelemään omaan opetukseensa
tvt:tä hyödyntäviä menetelmiä
ja kokeilemaan niitä.
"Heidän ideoitaan ja kokemuksiaan voisi
sitten vähitellen esitellä muille ja tarjota
sitä kautta konkreettisia esimerkkejä ja malleja
hyvistä uusista käytännöistä."
8. Reflektio
Reflektio-teemakeskustelualueella puhuttiin samasta teemasta
kuin kriittisyys teema-alueella, miten saada työntekijöitä
mukaan kehittämään työtään
tvt:n keinoin? Erään osallistujan hankkeessa
ongelmana oli, miten tvt-tukitoimet voitaisiin organisoida
hänen laitoksellaan. Hän jäsensi ongelman
hyvin:
1) Käytännön tukitoimien organisointi,
kun mitään erityisiä resursseja siihen
ei ole osoitettavissa. Voidaanko laitokselta valita tvt-tukihenkilö,
ja miten tämä työalue sovitetaan käytännössä
hänen muuhun toimenkuvaansa. Myös tehtäväjakoa
eri tukiorganisaatioiden (laitos, talokohtainen tuki,
tiedekunta, Opetusteknologiakeskus,...) kesken olisi hyvä
selkiyttää.
2) Tuen ulottaminen tuntiopettajiin sekä opetukseen
ja ohjaukseen osallistuviin tutkijoihin. Satunnaiset tuntiopettajat
ovat yleensä kaiken tvt-tuen ja pedagogisen koulutuksen
ulottumattomissa. Osalla yliopiston ulkopuolella työskentelevistä
tuntiopettajista on myös melko vähän opetuskokemusta,
joten tvt:n hyvien käytänteiden soveltamisessa
hyvät tukipalvelut voisivat auttaa paljonkin.
3) Asiantuntijuuden jakaminen laitoksen vakihenkilökunnan
piirissä.
Keskusteluissa todettiin, että esimiehen esimerkkinä
oleminen ja sitouttaminen toimintaan on tärkeää,
jotta henkilökunta sitoutuisi tvt:n soveltamiseen
työssään. Yliopistossa tämä voi
olla ongelmallista, koska varsinaisia esimiehiä ei
ole. Yliopistomaailmaan sovellettuna voi lähteä
liikkeelle miettimällä, löytyykö laitokselta
innokkaita ihmisiä, joihin ottaa erityisesti yhteyttä.
Motivoinnissa ei kannata myöskään unohtaa
sidosryhmien merkitystä, sillä opettajat ainakin
jossain määrin tekevät opetusta suunnitellessaan
ja toteuttaessaan yhteistyötä toisten opettajien,
laitoksen johdon ja tiedekunnan kanssa.
Yksi keskustelija suosittelee yksikön yhteisiä
opetuksen kehittämisreflektioita:
"Näissä tilaisuuksissa ne, jotka ovat
pidemmeällä, kertoisivat tvt:n uusista mahdollisuuksista
tai demoaisivat."
Toinen ehdotus on, että tvt-ammattilaiset jaettaisiin
laitoksella erilaisiin kehittämistyöryhmiin.
Tärkeää on myös se, että yritettäisiin
löytää rahaa mahdollisimman monen kouluttamiseen.
Lopuksi tvt:n opetuskäytön kehittämisen
edellytyksistä:
"Tvt-opetuksen kehittämien edellyttää
kokonaiskuvan luomista omasta opetuksesta sekä sen
suhteista oman organisaation tavoitteisiin eli strategioihin
ja tämän kaiken kytkemistä tvt:n pariin.
Kollegoja ei saa sitoutumaan tvt:n käyttöön,
jos ei kaikille ole selvillä se, että nyt on
oman organisaation työn kehittämisestä
uuden työkalun avulla. Reflektion erilaiset keinot
ovat silloin tarpeen, jotta saataisiin aikaan valaistusta."
9. Sitoutuminen / motivaatio
Sitoutuminen/motivaatio-teema-alueella yleiseen keskusteluun
haluttiin nostaa yliopisto-opettajien ja ohjaajien verkko-opetukseen
sitouttamisen ongelma. Kun on pohdittu verkko-opetuksen
mahdollisuutta opettajan/ohjaajan kanssa, on usein törmätty
empivään ja jopa suoranaisen kielteiseen asenteeseen
verkko-opiskelua kohtaan. Yleisimpiä perusteluja
torjuvalle asenteelle on seuraavassa listassa. Siinä
on myös keskustelijoiden esittämiä vastakommentteja
perusteluille.
1) Pelätään, että oma työ lisääntyy
verkko-opintojen myötä ja samalla oman työmäärän
ja työajan määrittely muuttuu epämääräisemmäksi,
ei-hallittavaksi.
- Verkko-opintoihin voi varata yhtälailla kalenterista
tilaa kuin lähiopetuksiinkin.
- Verkko-opintojen ohjauksen voi resurssoida (esimerkiksi
kokonaistyöaikasuunnitelmaan) tunnein ja pitää
tuntisuunnitelmasta kiinni.
2) Verkko-opintojen pelätään sitovan liikaa
(työ ei päätykään esim. luentotilaisuuden
päättyessä vaan viikonloppuna aamukahvien
hörppimisen ohessa verkkoa tutkaillessa opiskelijoiden
viestit "pomppaavat" vaatimaan vastausta ja
kommentointia).
- Sunnuntaikahvien aikaan ei ole pakko mennä verkkoon.
- Opettaja voi kurssin alussa sopia opiskelijoiden kanssa
"nettiketistä", joka määrittelee
mm. kuinka usein opettaja käy verkossa, esimerkiksi
maanantaisin ja torstaisin.
3) Oman työn arvon menettämisen pelko (verkko-opetusta
ei koeta oikeaksi tai ainakaan yhtä arvokkaaksi opettamismuodoksi
kuin esim. perinteinen kontaktiopetus).
- Pitkien etäisyyksien takana olevat henkilöt
kokevat verkkomahdollisuudet erittäin arvokkaaksi.
- Hyviä kokemuksia omaavaa opettajaa voi käyttää
ilosanoman levittäjänä.
4) Ei uskota että verkossa saataisiin aikaan oikeaa
vuorovaikutusta vaan ajatellaan, että oikea vuorovaikutus
vaatii kasvokkain olemista ja ei-kielellisten viestien
näkemistä.
- Verkko-opiskelussakaan ei ole kyse joko-tai -asetelmasta.
Myös lähiopetusta voidaan liittää
mukaan.
5) Pelätään tai tunnetaan epävarmuutta
omien teknisten taitojen riittämisestä tai voidaan
myös epäillä, ettei koulutettavilla ole
tarvittavia välineitä, ohjelmia tai taitoja.
- Näiden taitojen oppiminen voi olla myös
yhtenä tavoitteena. Kenenkään ei tarvitse
olla valmis.
- Tukihenkilön avun tulisi olla helposti saatavissa.
Oppimisympäristöt ovat yleensä melkoisen
yksinkertaisia. Aloittavalla verkko-opettajalla voisi
olla tuutori, jonka kanssa ensimmäiset verkkoistunnot
toteutetaan.
6) Opettajan/ohjaajan verkko-opetukseen liittyvä
palkkaus koetaan epämääräiseksi tai
epäoikeudenmukaiseksi.
- Tähän tehtäneen määritystyötä
verkko-opetuksen yleistyessä.
- Olisiko Suomen virtuaaliyliopistolla jotain annettavaa
tähän ongelmaan?
Useat keskustelijat ovat siis törmänneet ennakkoluuloihin
yrittäessään keskustella tvt:stä opetuksen
apuvälineenä. Yhtenä hyvänä valttikorttina
vastarintaa kohtaan esitettiin omien kokemusten kertominen
toisille. Avoimuus niin hyvien kuin huonojenkin kokemusten
jakamisessa voi innostaa myös toisia kokeilemaan.
Tukihenkilöajatusta pidettiin hyvänä.
Keskustelussa korostettiin, että verkkoalustojen
on oltava niin helppoja, että jokainen osaa käyttää
niitä ilman ammattimaista tvt-opiskelua. Tällöin
tukihenkilön ei tarvitse olla atk-asiantuntija, vaan
hän voi olla esimerkiksi oman alansa edustaja.
Asiaa pohdittiin myös siltä kannalta, miksi
opettajat eivät tule koulutuksiin. Yksi keskustelija
esitti kompastuskiveksi koulutuksen formalisoinnin ja
uusien hierarkioiden rakentamisen. Koulutus on hänen
mukaansa harvoin lähellä ihmisten arkea ja uusien
nimikkeiden keksiminen johtaa uusiin hierarkioihin.
Keskustelijat olivat sitä mieltä, että
sitouttamisessa pitäisi enemmän korostaa laajemmin
opetuksen kehittämistä kuin verkko-opetuksen
kehittämistä. Eräs keskustelija esitti
myös kriittisen kysymyksen: minkälaista sitoutumista
verkko-opetusasioihin voidaan olettaa ja edellyttää?
Verkko-opetusasiat vaativat innostuneisuutta - kysymys
on, miten innostaa muuttamaan käytänteitä
siten, että tvt:n integraatio olisi luonnollista?
Yhtenä innostamisen keinona pidettiin oman tieteenalan
konkreettisten esimerkkien esittämistä ops:n
kehittäjille.
Verkkojaksolla pohdittiin myös kysymyksiä siitä,
miksi verkko-opetusta pitäisi kannustaa lisäämään
ja mitä hyötyä siitä on yksittäiselle
opettajalle ja laitokselle. Oltiin sitä mieltä,
että sitoutuminen verkko-opintoihin edellyttää,
että henkilö kokee siinä olevan jotain
henkilökohtaista mielekkyyttä.
"Tärkeää on, että verkko-opetuksesta
tai opiskelusta löytyisi niin henkilökohtainen
merkitys, että se saattaisi tuntua jopa persoonallisesti
merkittävältä kokemukselta tai että
se tuottaisi persoonallisesti merkittäviä oppimiskokemuksia."
Hieman toisenlainen mielipide oli, että
"
kysymys on loppujen lopuksi nykyaikaan
siirtymisestä, kilpailukyvyn säilyttämisestä
toisiin oppilaitoksiin nähden ja muuttuvan opiskelun
tarpeisiin vastaamisesta ja viime kädessä opiskelijamäärien
turvaamisesta."
Opettajalle syy verkko-opetuksen lisäämiseen
voisi olla opetusaineksen kiinnostavuuden lisääminen
(sekä yleisö että tekijä) ja myös
opetustyön mielenkiinnon lisääminen itselle.
Verkko-opetusta on kuitenkin vaikea markkinoida, jos opettaja
on tyytyväinen työtapoihinsa. Opettajalle koituva
hyöty voi olla esimerkiksi henkilökohtaisemman
otteen saaminen opiskelijoihin verkkokurssin kautta. Keskusteleminen
verkossa voi olla antoisaa, sillä verkkokurssilla
saadaan mahdollisesti mukaan hiljaisimmatkin oppilaat.
Keskustelua käytiin myös kysymyksestä
ovatko organisaationtason ongelmat pedagogisia ongelmia.
Millaisia aktivointi- ja motivointimenetelmiä voi
käyttää organisaation kanssa toimiessa?
Vastauksissa pohdittiin, että opettaja ei toimi yksin,
vaan organisaatiossa. Sillä tavoin se on ainakin
sidottu pedagogiikan toteuttamiseen käytännön
tasolla. Eli jokainen kantaa kortensa kekoon omalta osaltaan.
Motivointikeinona ehdotettiin kehottamaan organisaatiota
ottamaan kantaa konkreettisiin kysymyksiin, jotka koskevat
heidän omaa osuuttaan kokonaisuudessa:
"Tehdä heidän osuutensa näkyviksi
ja osoittaa se tarpeelliseksi."
Opetushenkilökunnan motivointiin vaikuttaa keskustelijoiden
mukaan myös se, että opetustaidon kehittämisen
tarve ei ole kaikilla yhtäläinen, eikä
siihen kohdistu enää niin kovaa painetta, kun
asema on vakiintunut. Lisäksi itsensä keittäminen
on monella alalla työlästä. Keskustelussa
pohdittiin, että jos opetustehtäviä hoitavalla
ei ole tiedossa aseman muuttumista, palkankorotusta, muuta
kehityspalkkiota tai kannustinta, jaksaako hän innostua
kehittämisestä.
Mikä on sitouttamisen ja uusien työtapojen
etsimisen viisasten kivi? Tähän yhden keskustelijan
esittämään kysymykseen tuli useita vastuksia
ja pohdintoja. Yhtenä viisasten kivenä pidettiin
tvt:n positiointia eli
"
on määriteltävä suhde
olemassa oleviin järjestelmiin, muihin työnteon
järjestelmiin, olemassa olevaan informaatioon ja
uusiin tarvittaviin osaamisiin. Ja kaikki tämä
on jaettava. "
Sitouttamisessa nähtiin tärkeänä,
että osallistujat saavat osallistua suunnitteluun
ja vaikuttaa tvt käytön muotoon. Oltiin sitä
mieltä, että moni opettaja pelkää
tvt:n olevan ylimääräinen työtaakka.
Sitoutumisen yhtenä edellytyksenä pidettiin,
että kokee hyötyvänsä tvt:n käytöstä.
Opettajat pitäisi saada myös näkemään
verkko-opetuksen hyöty pidemmällä aikavälillä.
Oltiin myös sitä mieltä, että oppimateriaalin
tuotannossa verkkoon tarvitaan erityistaitoja, joita kaikkien
ei kuitenkaan tarvitse hallita. Yhtenä sitouttamisen
keinona voisi siten olla luottamuksen lisääminen
toisten taitoihin. Pitäisi tuoda julki, että
vähäisilläkin taidoilla voi aloittaa.
Sitoutumiseen ja motivaatioon liittyen keskusteltiin
siitä, mikä on verkko-opetuksen jarruna. Yhtä
vastausta kysymykseen ei ole. Teknistä puolta pidetään
yhtenä verkko-opetuksen muutosvastarinnan syynä.
Ei ole tarvittavaa osaamista. Toisena ongelmana mainittiin
yliopistojen opettajakeskeinen opetuskulttuuri. Verkko-opiskelu
lähtee opiskelijakeskeisemmästä oppimis-
ja opetusfilosofiasta.
"Suomeksi sanottuna: verkkokurssit ovat inhottavia,
kun niillä ei voi vain istua hiljaa ja kuunnella
vastaanottavana osapuolena. Pitää itsekin TEHDÄ
jotain, ajatella, keskustella, paljastaa oma tietämyksensä
(mikä aiheuttaa älyllistä mustasukkaisuutta)
tai tietämättömyytensä (mikä
taas aiheuttaa älyllistä hävettelyä)
ja niin edelleen."
Ongelmana on myös verkoston vakiinnuttaminen niin,
että verkostoituneet laitokset jatkaisivat toimintaa
myös sen jälkeen, kun ulkopuolinen rahoitus
päättyy. Verkostoitumisen hyödyt pitäisi
saada näkemään pidemmällä aika
välillä. Sitoutumisessa voi auttaa ainakin johonkin
asti avoimuus.
"Kerrottaisiin ihmisille rehellisesti kuinka
sekaisin heidän työnsä menee pitkäksi
aikaa, mutta että se kuitenkin kannattaa koska taivaanrannassa
on sellaisia haluttavia asioita, joihin päästään
käsiksi kun muutosprosessi on käyty lävitse."
Keskustelussa oltiin myös sitä mieltä,
että "luennointi on edelleen yliopisto-opetuksen
sydän." Näin on silloin
"kun noudatetaan hyvää opetuksen ja
tutkimuksen ykseyden periaatetta eli tutkijat luennoivat
niistä asioista, joita he tutkivat ja joista he ovat
innostuneet."
Keskustelijoiden mukaan pitäisikin löytää
jokin sellainen tapa saada yhteisöllistä opiskelua,
joka ei eliminoisi tällaisia yliopisto-opiskelun
parhaita ulottuvuuksia. Luentokursseihin voisi liittyä
esimerkiksi mobiilien laitteiden tukemaa työskentelyä.
Keskustelussa tuli ilmi viime aikoina yleistynyt oppimisaihio
näkökulma,
"eli ajatus siitä, että verkossa oleva
oppimateriaali ei olisi valmiita "paketteja"
vaan pienempiä kokonaisuuksia, joita opettaja ottaa
käyttöön ja yhdistelee tarpeen mukaan omassa
opetuksessaan."
Tämän kaltainen materiaalin käyttötapa
mahdollistaa verkko-oppimisympäristöjen, opiskelijalähtöisten
työtapojen ja oppimateriaalien yhdistämisen.
Aikuisopiskelijoiden motivointi
Keskustelua käytiin myös aikuisopiskelijoiden
motivoimisesta verkko-opiskeluun. Aikuisopiskelijat suorittavat
usein opintoja työn ohella. Perinteinen lähiopetuspainotteinen
täydennyskoulutus tarjoaa hengähdystauon arkityöhön
ja mahdollisuuden pysähtymiseen ja välimatkan
ottoon työstä. Verkko-opiskelun haasteena on,
että se täytyy yrittää sijoittaa kiireiseen
työpäivään tai yön tunteihin.
Motivoinnin onnistumiseksi todettiin, että on tarjottava
jotain lisäarvoa, joka on riittävän houkuttelevaa.
Verkkopohjaisessa oppimisympäristössä se
voisi olla onnistuneesti toteutunut yhteistoiminnallisuus
eli toisilta oppijoilta saatu tuki, kommentit jne. Pakottaminen
ja uhkaileminen todettiin aikuiskoulutuksessa tuloksettomiksi,
koska osallistujat ovat maksavia asiakkaita, jotka ovat
vapaaehtoisesti hakeutuneet koulutukseen.
Sitouttamiseen liittyen otettiin esille, että on
huomioitava myös kohderyhmän sijainti. Maantieteellisesti
samassa paikassa asuvat ja yhdessä työskentelevät
ihmiset voi olla vaikea motivoida verkko-opintoihin, koska
heille on helpompaa keskustella asioista kahvipöydässä
kuin verkossa.
Keskustelussa todettiin, että omien autenttisten
ongelmien käsitteleminen yleensä motivoi. Jotkut
olivat haastatelleet osallistujia ennen koulutusta selvittääkseen
heidän koulutustarpeensa. Toisena motivoinnin keinona
on käytetty koulutuksen liittämistä opettajan
omaan opetukseen. Lisäksi on markkinoitu tukea opetuksen
suunnitteluun ja yhteistyömahdollisuuksiin liittyen
tutkintouudistuksen mukanaan tuomiin uusiin kursseihin.
Opiskelijoiden motivaation väheneminen kurssin
edetessä
Opiskelijoiden motivaation väheneminen kurssin edetessä
oli aihe, joka herätti paljon keskustelua. Ilmiötä
pidettiin yleisenä monimuotoisesti toteutetuilla
kursseilla. Tuutoroinnin rooli nähtiin tärkeänä
tässä asiassa, tuutorin tehtävä on
kannustaa ja tsempata opiskelijoita eteenpäin opiskelussa.
Lisäksi kurssitehtävillä ja työskentelytavoilla
katsottiin olevan merkitystä. On tärkeää,
että tehtävät ovat motivoivia ja työskentelytavoista
erityisesti tutkivan oppimisen tavat on käytännössä
havaittu toimiviksi. Keskustelujen sitomista kurssin tehtäviin
pidettiin hyvänä tapana sitouttaa opiskelijat
työskentelyyn. Ohjeiden annon tulisi olla verkossa
selkeää, niin että ei jäisi tilaa
väärinymmärryksille.
Muita näkökulmia olivat, että yhteiset
tehtävät sitouttavat. Jos joku ei tee osuuttaan
ajoissa, on työ hukassa kaikilta. Yksi osallistuja
kertoi näyttävänsä opiskelijoille
ne työkalut, joilla hän seuraa heidän aktiivisuuttaan
Optimassa. Näin hänen ei tarvitse olla koko
ajan itse kehottelemassa, vaan opiskelijat tietävät,
että hän seuraa muutenkin.
Erittäin tärkeäksi verkkokeskustelun aikaansaajaksi
esitettiin dialogisuus. Miten se voi toimia verkossa?
Keskeistä on aloituskysymys.
"Ei siis vain oleteta, että keskustelu lähtee
käyntiin jonkin artikkelin ja yhteisen laajahkon
kiinnostuksen pohjalta, vaan laitetaan keskustelu reilusti
käyntiin napakalla ja selkeästi rajatulla kysymyksellä.
Usein provosointi voi auttaa myös. Jos keskustelu
alkaa lässähtää, heitetään
vaan uutta kysymystä kehään. Pieni asia,
mutta yllättävän toimiva!"
Keskustelua käytiin myös yhden opiskelijan
kehittämishankkeen innoittamana e-portfolion käyttämisestä
osana opintoja ja siitä, miten saada opiskelijat
ja opettajat sitoutumaan e-portfolion käyttöön.
Tärkeänä pidettiin, että opiskelijat
perehdytetään hyvin, jotta opettajat ja opiskelijat
sitä kautta sitoutuisivat e-portfolion käyttöön.
Yksi opiskelija ehdotti, että lähdettäisiin
yhdessä ideoimaan perusteluja, miksi portfolio on
tarpeellinen. Hyvänä ajatuksena pidettiin myös
sitä, että portfolio toteutettaisiin pätkissä.
Lisäksi opiskelijoille on kerrottava, mihin porfolion
arvioinnissa kiinnitetään huomiota.
TVT osaksi tutkintoa
Keskustelua käytiin siitä, että tulevien
opettajien tulisi hallita työelämään
siirtyessään esim. tiedonhankinnan taidot ja
laajemmin ymmärrettynä informaatiolukutaito.
Tvt pitäisi tuoda osaksi tutkintoa niin, että
se tulisi luonnollisena kokemuksena kaikille. Sen pitäisi
keskustelijoiden mukaan näkyä jo kurssikuvauksissa
yhtenä työmuotona. Keskustelijat pohdiskelivat,
että olisi hyvä, jos oppimisympäristöä
työskentelymuotona käytettäisiin myös
täydennyskoulutuksissa.
Toisaalta nostettiin esille, että jos opettajat
laitetaan suoraan käyttämään esimerkiksi
Optimaa, on heille järjestettävä siihen
tarpeeksi tukea. Yksi keskustelija mainitsi, että
tutkimuksissa on havaittu erilaisia ongelmia tvt-hankkeissa.
On esimerkiksi hallittava aika monimutkaista tekniikkaa
vähällä perehdytyksellä. Toiseksi
on muutettava oma käsitys oppimisen ja opettamisen
perusteista. Ratkaisuiksi näihin ongelmiin on ehdotettu,
että on oltava riittävästi teknistä
koulutusta ja teknistä tukea, reflektion käyttämistä
ja mahdollisuuksien järjestämistä verkostoitua
muiden opettajien kanssa.
10. Ongelmakeskeisyys
Ongelmakeskeisyys-teema-alueella yksi TieVie-osallistuja
pohti, että voisiko opiskelukäytössäkin
soveltaa verkossa "roikkuvien" nuorten tapaa
ratkaista yhdessä ongelmia ja kehitellä uutta.
Hän on seurannut kotiympäristössä
kuinka tätä vertaistukea annetaan ja saadaan
lähinnä irkin kautta.
Keskustelua käytiin myös tehtäväohjeistuksen
ongelmasta. Kurssimateriaaleihin ja ohjeistukseen kiteytetään
usein vain ydintehtävä, jota opettaja tarkentaa
lähiopetuksessa. Verkossa opettajan pitää
puolestaan ennakoida ja auttaa opiskelijaa muodostamaan
käsityksen siitä, miksi jotain asiaa opiskellaan,
miksi sillä on relevanssia, ja miksi se kannattaa
tehdä tietyllä tavalla jne.
Verkko-opetusta ja kontaktiopetusta verrattiin myös
opetuksen laadun näkökulmasta. Kontaktiopetuksessa
voi ainakin jossain määrin saada käsityksen
opetuksen laadusta opiskelijoiden kommenteista ja oppimistilannetta
kriittisesti arvioimalla. Kysyttiin, että saadaanko
verkkokurssilla palaute vasta kurssin päätyttyä.
Jos kurssin on lyhyt, ei palautetta ehditä keräämään
ennen kuin tilanne on jo ohi.
Opetuksen laadun arviointi liittyy olennaisesti oppimis-
ja opettamiskäsityksiin. On turhauttavaa osallistua
opetukseen, jossa julkipuhutaan toisenlaisesta oppimiskäsityksestä
kuin mitä toteutetaan.
"Voisiko karkeasti sanoa niin, että kun
opetus ja arviointi seuraavat johdonmukaisesti oppimis-
ja opetuskäsitystä, opetus on riittävän
laadukasta?"
Myös ryhmäkoon ja opetusmuodon suhteesta käytiin
keskustelua. Mietittiin, onko olemassa jotain sellaista
ryhmäkokoa, jonka jälkeen verkko-opetus voisi
olla vaihtoehtona tehokkaampi kuin kontaktiopetus. Pohdittiin,
että opetuksen tavoitteilla ja toteutustavoilla on
merkitystä asiaan. Esimerkiksi luento-opetus 100-200
opiskelijalle voi olla kontaktiopetuksena erinomainen
opetusmuoto, jos se on vuorovaikutteista, asiantuntevaa
ja ongelmalähtöistä.
"Päihittänee kirkkaasti materiaalipankin
tapaan toimivan verkko-opetuksen - vaikka materiaalit
olisivat laadukkaita, ja etenkin, jos verkossa ei ole
tarjolla henkilökohtaista/pienryhmäkohtaista
ohjausta."
"Itselläni on sellainen kokemus, että
12-15 hengen ryhmäkoko / opettaja on maksimi niin
verkossa kuin "elävänäkin", jos
opetuksen tavoitteena on teorian koettelu käytännöllä
tai toiminnan reflektointi teoreettisin näkökulmin."
11. Yhteisöllisyys, tiimityö
Yhteisöllisyys-keskustelulistalla mietittiin, miten
lisätä yhteisöllisyyttä. Kuinka voidaan
lisätä toistensa tuntemusta?
"Toisen tuntemista voidaan avittaa siten, että
jokaisella on oma esittelysivunsa, ja alussa käytetään
aikaa siihen, että opiskelijat keskustelevat toistensa
kanssa ja toisten mielenkiinnon aiheista ja yrittävät
näin aloitta yhteisen perustan rakentamisen
"
Osallistujien saaminen mukaan keskusteluun on vaikeaa.
Eräs keskustelija esitti näkökulman, johon
oli törmännyt lukemassaan artikkelissa:
"
meidän ei pitäisi miettiä,
miten saamme osallistujat mukaan keskusteluun vaan meidän
pitää miettiä, miten saisimme herätettyä
heidän tarpeensa yhteisölliseen oppimiseen ja
tämän kautta herää myös tarve
keskustelulle."
Näin ollen pitäisi siis saada luotua hyvä
ja motivoiva keskustelunaihe opintojen sisällöistä.
Yhteisöllisyys ja tiimityö keskustelualueella
yritettiin etsiä vastausta myös ajankohtaiseen
ongelmaan, miten jakaa monialaisen asiantuntijaryhmän
osaamista? Eräältä keskustelijalta tuli
ehdotus, että kannattaa aloittaa konkreettisen hankkeen
tekeminen. Yhteistyötä oppii parhaiten tekemällä.
Samalla kannattaisi sopia käytännön pelisäännöistä:
vastuun jakamisesta, miten toiset voivat kommentoida ja
esimerkiksi siitä, kuka hoitaa käytännön
asiat.
Muita vinkkejä olivat, että tiimissä täytyy
olla selkeästi vetäjä. Hänen tehtävänään
on huolehtia, että toimintaa jäsennellään,
eri vaiheiden tavoitteet asetetaan, sovitaan määräpäiviä
ja arvioidaan onnistumista. Jokaisen tiimiin kuuluvan
oman roolin löytäminen on tärkeää,
että tietää oman osuutensa yhteiseen kurssiin.
Lisäksi monialaisessa asiantuntijatiimissä kaikkien
jäsenten tulee ylittää oman osaamisensa
rajat, heille tulee myös toisen aihepiirin tuntemusta.
Seuraava puheenvuoro herätti paljon keskustelua:
"TVT-strategia on organisaationi yhteinen hanke
ja tällä hetkellä minua askarruttaakin,
kuinka saan kollegani mukaan suunnittelemaan yhteistä
tulevaisuuttamme. Pelkään pahoin, että
kovan tulosvastuupaineen ja suuren työmäärä
kanssa kamppaillessaan he eivät välttämättä
jaksa panostaa strategian suunnitteluun saatikka uusien
työtapojen ja teknologiavalmiuksien oppimiseen. Kuitenkin
strategian pohjaksi olisi tärkeää saada
heiltä tietoa tämän hetkisestä tvt:n
käytöstään ja näkemyksiä
tulevista tarpeesta. Siis miten saada organisaation henkilökunta
sitoutumaan strategiatyöhön?"
Edellä kuvattuun kysymykseen tuli useita vastauksia
ja ehdotuksia. Tärkeää tällaisessa
hankkeessa on, että takana on johdon tuki ja sitoutuminen
sekä muutama läheinen työkaveri, jotka
kokevat asian tärkeäksi. Osanottajille pitäisi
tehdä selväksi, että on kysymys tärkeästä
asiasta. Muutoksen jälkeen ei yleensä enää
voi toimia vanhaan tapaan, siksi ihmisten on tultava mukaan
päättämään ja vaikuttamaan.
Eräs keskustelija ottaisi mukaan suunnittelutiimin
johdon ja innostuneiden lisäksi jonkun vähemmän
innostuneen, henkilön jolla on kriittinen asenne
kyseistä hanketta kohtaan. Tämä auttaa
pohtimaan asioita useammalta kannalta: ymmärtämään,
miksi esiintyy muutosvastarintaa ja etsimään
uusia ratkaisuvaihtoehtoja.
Toisen keskustelijan käsityksen mukaan tällaisessa
käytänteiden aika syvällisessä muuttamisessa
kannattaa pitää mielessä kaksi asiaa: konkreettisuus
ja pienet askelet. Tvt on useille aika abstrakti ja epätodellinen
olio, joten käytännön esimerkit ovat paras
tapa saada asia menemään perille. Kaikkea ei
myöskään kannata yrittää uudistaa
kerralla, vaan aloittaa pienimuotoisemmin esimerkiksi
yksittäisten kurssien järjestämisestä.
Suurimmaksi ongelmaksi uuden opetuskulttuurin luomisessa
koetaan sen saaminen kaikkien yhteiseksi asiaksi. Muutosprosessissa
on kysymys kokonaisen sosiaalisen käytännön
muuttaminen eikä vain irrallisen teknisen taidon
hankkiminen.
"Eli ongelmana on se kuinka auttaa ihmisiä
hankkimaan uutta teknistä infrastruuria vastaavat
sosiaaliset käytännöt. Toisin sanoen kuinka
luoda teknologiaan sopiva sosiaalinen infrastruktuuri
(käytännöt, toimintatavat, sosiaalisen
organisoitumisen muodot, normit, arvot jne.)."
Toimenpiteiksi ajateltiin, että pitäisi
- ottaa käyttöön jokin Optiman tapainen
ympäristö, joka antaa mahdollisuudet vähän
joustavampiin juttuihin kuin sähköpostilista,
- siirtää opetuksen käytänteitä
ja sisältöjä verkon suuntaan,
- motivoida joukot käyttämään näin
syntyvää uutta kulttuurista rakennelmaa.
Konsultatiivinen työote
"Se suurin ongelma on varmaan siinä, että
teknisenä henkilönä haluan vaan ja ainoastaan
keskittyä siihen omaan tekniseen osaamiseen."
Keskustelussa mietittiin, että tiimissä eri
asiantuntijoiden tehtävät voivat olla hyvin
erillään toisista, mutta toinen toistensa ymmärtäminen
jossain määrin on välttämätöntä
vuorovaikutuksen onnistumiseksi. Esimerkiksi pedagogin
ja tvt-asiantuntijan pitää osata kysyä
toisiltaan erilaisia kysymyksiä. Suhdetta voidaan
ajatella konsultatiiviseksi. On kyse yhteisestä ongelmanratkaisusta,
jossa on oltava ainakin aavistus siitä, minkälaista
asiantuntijuuden jakamista toisen alueen ekspertti voisi
tarvita. Konsultatiivisessa keskustelussa voi ongelmanratkaisua
viedä eteenpäin esimerkiksi tekemällä
erityyppisiä kysymyksiä.
"On kyse dialogista, konsultaatiosta, yhteisestä
ongelmanratkaisusta, ja sitten vielä jostakin joka
on enemmän kuin nämä."
"Eli kuten Kirsti Longalta ja Kai Hakkaraiselta
voimme oppia, monimutkaiset kognitiot syntyvät ihmisten
välisissä rajapinnoissa. Yksilöllinen kognitio
ei siis riitä, vaan mitä monimutkaisempien ongelmien
ratkaisuista on kysymys, sitä varmemmin tarvitaan
ajatusten ja osaamisen yhteisöllisyyttä. Jaetussa
asiantuntijuudessa ja merkityksissä on kyse juuri
tästä."
Useat keskustelijat ovat törmänneet erilaisiin
ongelmiin yhteishankkeissa. Aina ei riitä kärsivällisyys
jakaa ajatuksia, merkityksiä ei saada neuvoteltua,
vaan yhteistyökumppanit tekevät omilla tahoillaan
jotain, mitä ei yhdessä jaeta. Myös yhteisten
tavoitteiden löytäminen voi olla hankalaa, eri
osapuolilla on mahdollisesti liian vahva agenda oman asian
läpiviemiseksi.
Mobiili oppimisympäristö
Tekniikan tiennäyttäjät I -ryhmässä
keskusteltiin mobiiliin oppimisympäristöön
liittyvistä pedagogisista ja teknisistä vaatimuksista.
Opiskelijoille ja opettajille ei verkko-opiskelukaan ole
välttämättä vielä arkipäivää,
ja siksi monet eivät halua puhuttavankaan mobiilioppimisesta.
Tästä syystä kulttuurisen kontekstin huomioiminen
on keskeistä toteutettaessa mobiilioppimiseen liittyviä
hankkeita.
Keskustelijat eivät kannata opiskelumahdollisuuksien
kehittämistä vain siitä syystä, että
on olemassa siihen sopiva tekniikka ja infrastruktuuri.
Mobiilisuuden hyödyntämiselle täytyy olla
oikea tarve. Mobiilioppiminen soveltuu heidän mukaansa
parhaiten sellaisiin opiskelukonteksteihin, joissa vaaditaan
liikkumista tai joissa ei ole mahdollista hyödyntää
pöytätietokonetta. Mobiiliuden tuoma uusi lisäarvo
oppimiseen voi olla, että se tarjoaa uudenlaisen
kognitiivisen työvälineen. Opiskelijoiden tarpeen
kartoitusta pidettiin hyvänä lähtökohtana
lähteä kehittämään mobiiliteknologioiden
käyttöä opiskelun tukena.
Yhtenä teoreettisena lähestymistapana tuotiin
esille ns. tarjouman käsite. Sitä on viime aikoina
käytetty pohdittaessa esim. teknologisten sovellusten
ja ihmisten toiminnan välistä suhdetta.
"Tarjouman käsitteessä ajatuksena on,
että välineellä on tiettyjä mahdollisuuksia
ja rajoituksia (esim. kannettavuus), mutta ne eivät
ole absoluuttisia ominaisuuksia vaan suhteessa siihen,
miten näitä mahdollisuuksia käytetään
(esim. uimarannalla kannettavuus toimii eri lailla kuin
yliopistoluennolla). Eli välineen kehittämistä
pitää tarkastella tiiviissä yhteydessä
niihin käyttökonteksteihin ja käyttötilanteisiin,
joissa sen "tarjoumia" hyödynnetään.
Sama ominaisuus on eri tavalla hyödyllinen eri käyttötarkoituksissa."
|