« Koulutusresurssit
Yhteenvetoa Verkko-opetuksen tuotantoprosessi -jakson
keskusteluista
Yhteenvetoon
on koottu TieVie-koulutuksen Verkko-opetuksen tuotantoprosessi
-verkkojakson (17.9. - 20.10.2001) keskusteluissa esitettyjä
näkökulmia ja ideoita. Keskustelu perustuu osallistujien
opetuksen kehittämishankkeisiin liittyviin haasteisiin.
Verkkojakson työskentelyyn osallistui 200 yliopisto-opettajaa.
Osallistujat oli etukäteen jaettu neljään
ryhmään. Seuraavassa koosteet ryhmien keskustelusta.
Ryhmä 1
Ryhmä 1 on keskustellut tuotantoprosessista useasta
näkökulmasta. Jo pelkästään tuotantoprosessi
käsitteenä on herättänyt keskustelua
- se koettiin teennäisenä ja toisaalta koettiin,
että se korostaa rationaalista ja strukturoitua tekemistä.
Keskusteltiin myös siitä, että tuotantoprosessin
tulisi olla looginen ja systemaattinen prosessi, mutta
käytännössä asia kuitenkaan ei aina
ole niin. Kun kurssikokonaisuuksia suunnitellaan muun
opetuksen ohessa, on logiikka ja systematiikka usein hyvin
kaukana.
Ykkösryhmä keskusteli myös paljon siitä,
että tuotantoprosessin tulisi koskea koko työyhteisöä,
ja tapahtua pitkälti tiimityönä. Tiimityön
merkitystä pidettiin tärkeänä, koska
onnistunut opetustapahtuma edellyttää monenlaista
osaamista, jota yhdellä ihmisellä ei välttämättä
ole ainakaan tarpeeksi. Samoin nähtiin, että
isommassa porukassa ideoitakin syntyy enemmän ja
lopputulos varmaankin on kaikille osapuolille parempi.
Luonnollisesti keskustelua käytiin myös teknologiaan
liittyen. Koettiin, että hyvin usein puhuttaessa
tieto- ja viestintäteknologian käytöstä
opetuksessa, keskustelu pyörii nimenomaan teknologian
ympärillä. Helposti unohtuu, että tavallisessa
opetuksessakin käytetään kaikenlaista teknologiaa
(esim. ryhmätyömenetelmiä). Tiedostettiin
se, että teknologian ja teknisten välineitten
merkitys verkko-opetuksessa korostuu, mutta halutaan kuitenkin
hyödyntää nimenomaan oppimisympäristöjen
mahdollisuudet monimuotoiseen opetukseen ilman välinekeskeisyyttä.
Tekijänoikeudet nousivat tärkeäksi keskustelunaiheeksi
kaikissa ryhmissä. Mietintää aiheutti mm.
se, missä määrin jo aiemmin julkaistua
aineistoa saa sijoittaa verkkoon. Entä miten toimitaan
kuvien kohdalla?
Ryhmä pohdiskeli myös vuorovaikutuksellisuutta
verkossa. Miten vuorovaikutus saadaan toimimaan uudenlaisessa
tilanteessa? Miten sen saa esim. toimimaan kursseilla,
joilla on osallistujia 50 - 100, niin ettei kaikki aika
mene vain viestien deletoimiseen? Entä miten kirjallinen
kommunikointi eroaa suullisesta?
Kommentteja kehittämishankkeiden pohjalta
Kommenteissa tuotiin esiin näkemyksiä kurssien
toteutukseen ja tehtyihin ratkaisuihin liittyen. Pohdiskeltiin
sitä, miten keskustelu saadaan aikaan ja miten kommunikointi
sujuu verkkokurssilla. Tähän liittyen tuotiin
esiin mielenkiintoinen näkökulma - verkkokurssilla
asiat tulisi voida sanoa lyhyesti ja ytimekkäästi,
eikä vaatia sivujen mittaisia selvityksiä. Tämä
sinänsä poikkeaa totutusta ja vaatii taitoa.
Kommenteissa annettiin myös mm. vinkki keskustelufoorumin
liittämisestä itseopiskelukurssiin, jonka myötä
opiskelijat pystyisivät olemaan yhteydessä toisiinsa
ja opiskelemaan yhdessä verkon välityksellä.
Myös yhteistoiminnallisen oppimismenetelmän
soveltamisesta verkkoympäristössä tuli
vinkkejä - sen suhteen todettiin, että verkkokurssin
on parempi olla liian yksinkertainen kuin monivaiheinen.
Käytännössä tämä tarkoittaisi
sitä, että yhteistoiminnallisuuden menetelmää
voidaan käyttää, mutta yksinkertaistaen.
Verkko antaa mahdollisuuden monipuoliseen materiaalien
käyttöön.
Opetuksen vuorovaikutteisuudesta verkossa kommentoitiin
mm. siten, että massakursseilla opetus ei voi olla
kovin vuorovaikutteista. Niissä sen sijaan verkkomateriaalin
hyödyntäminen nousee keskeiselle sijalle. Verkko-opetuksessa
pystytään helposti hyödyntämään
opetuksen kerroksellisuutta kuten eräässä
hankkeessa oli ajatuksena ( ensin opiskellaan perustason
asiat, joita voidaan sitten syventää), ja samaa
modulia voidaan hyödyntää useamman tasoisilla
kursseilla. Tällöin kuitenkin kehotettiin kiinnittämään
huomiota opiskelijoiden ohjaukseen, jotta hän löytää
itseään hyödyttävän materiaalin
kaiken paljouden keskeltä.
Verkkokurssien suunnittelusta kiinnitettiin huomio siihen,
että opettajien työosuus on rajattava realistisen
suppeaksi. Tämä tulee eteen erityisesti silloin,
kun kurssilla on useita tavoitteita, jotka muotoutuvat
erilaisista palasista.
Yleistä kommentointia hankkeista ja niiden lukemisesta
esiintyi myös. Hankkeiden lukeminen koettiin hankalaksi,
koska mistään ei voinut ennalta tietää
minkälaisesta hankkeesta oli kysymys. Nimiluettelon
lisäksi koettiin tarvetta saada hankkeen nimi näkyviin
jotenkin.
Ryhmä 2
Ryhmässä 2 keskusteltiin myös tuotantoprosessista
usealta kannalta. Teknologia ja tekniset ratkaisut olivat
tässäkin ryhmässä keskustelun kohteena.
Todettiin, että tietokoneen käyttö opetuksessa
vaatii vielä tarkempaa suunnitelmaa sekä enemmän
etukäteisvalmisteluja kuin perinteinen opetus. Opettajan
on mahdotonta suunnitella kurssia kokeilematta erilaisia
teknisiä ratkaisuja. Sisällön suunnittelussa
on nähtävä kurssi kokonaisuutena ja huomioitava
mahdolliset tekniset ongelmat. Keskusteluissa tuotiin
selkeästi esiin se, että tekniikka ei saa olla
käytön kynnyskysymys, ts. tekninen toteutus
ei saa olla liian monimutkainen. Lisäksi sivujen
pitää olla riittävän keveitä,
jotta ne latautuvat tarpeeksi nopeasti myös kotikoneilta,
joissa on modeemiyhteys. Todettiin, että ympäristö
on vain oppimisen apuväline, sen ei pidä vaikeuttaa
oppimista.
Ryhmä keskusteli paljon myös oppimisalustojen
tarpeellisuudesta - tarvitaanko varsinaista oppimisalustaa
vai voidaanko tulla toimeen ilmankin? Pääsääntöisesti
koettiin, että mitään varsinaisia oppimisalustoja
ei välttämättä tarvita vaan toimeen
voidaan tulla niillä välineillä, jotka
opiskelijoilla ja opettajilla muutoinkin on käytössään
(esim. internet ja sähköposti). Mikäli
verkko-opetus on systemaattista ja laajaa, voi alustoista
olla hyötyä. Kaiken kaikkiaan ryhmässä
käytiin runsaasti keskustelua ympäristöjen
vertailusta ja oppimateriaalin valinnasta. Yksiselitteistä
vastausta tietyn ympäristön paremmuudesta tai
huonommuudesta ei saatu - koettiin, että sopivuus
riippuu pitkälti tarkoituksesta, johon sitä
käytetään. Vertailua kuitenkin kaivattiin.
Tekijänoikeusasiat puhuttivat myös kakkosryhmää.
Ryhmässä pohdiskeltiin mm. sitä, pitäisikö
kurssille laaditun oppimateriaalin olla verkossa kaikkien
saatavilla vai pitäisikö se suojata. Samoin
tuli esiin kysymys siitä, mitä voi lainata verkkoon
(esim. sanomalehtiartikkeliin pohjautuva harjoitus kielten
opetuksessa -> pitääkö muuttaa tunnistamattomaksi).
Ryhmä 2 keskusteli innokkaasti myös kielikurssien
viemisestä verkkoon. Keskusteltiin siitä, voiko
kielikurssi olla kokonaan verkossa vaiko vain osittain.
Yleisesti ottaen koettiin, että kieltenopiskelu edellyttää
kontakteja ihmisten kanssa kasvotuksin. Näin ollen
kielten opetusta suunniteltaessa pidettiin hyvänä
verkko-opetuksen ja lähiopetuksen yhdistämistä.
Ryhmässä keskusteltiin myös siitä,
minkälaista palautetta verkko-opetuksesta on saatu
opiskelijoilta. Toisin sanoen koettiin, että on tärkeää
kysyä ja kuunnella myös opiskelijoiden mielipiteitä.
Saadun palautteen mukaan verkko-opetukseen suhtaudutaan
innostuneesti, mutta koetaan, että mm. keskusteluteemat
ja -ryhmät pitää määritellä
täsmällisesti.
Kommentteja kehittämishankkeiden pohjalta
Ryhmässä 2 palattiin kommenteissa myös
kursseilla käytävien verkkokeskusteluiden onnistumiseen.
Ehdotettiin sellaistakin ratkaisua, että kurssilla
voisi olla virtuaalipubin tyyppinen vapaaseen keskusteluun
tarkoitettu foorumi ja sen lisäksi newssit, joissa
keskustelu olisi "vakavampaa".
Kommenteissa tuli ilmi myös resurssipula. Tietokoneiden
ja verkkoyhteyksien riittämättömyys on
ongelma monen kurssin toteutuksessa. Laitoksilla ja kieli-
ym. keskuksissa ei ole riittävästi koneita kaikkien
opiskelijoden käyttöön, joten ne joilla
omaa konetta ja verkkoyhteyttä ei ole eivät
voi osallistua täysipainoisesti esim. verkossa tapahtuviin
itseopiskelukursseihin.
Itseopiskelukursseihin liittyen kommentointiin myös
sitä, että opettajan tehtävä on jäsentää
ja aikatauluttaa opiskelijoiden itseopiskelua. Tämä
koetaan tärkeäksi myös verkko-opetuksessa,
samoin kuin se, että jokaisen osasuorituksen jälkeen
saisi mahdollisimman nopeasti palautetta.
Tiedonhaun verkkokurssien toteutuksesta vaihdettiin kokemuksia.
Kommentit liittyivät lähinnä siihen, voidaanko
kurssi viedä kokonaan verkkoon vaiko vain osittain,
ja mitkä osat ovat niitä, jotka verkko-opetukseen
parhaiten soveltuvat. Samoin kommentoitiin vuorovaikutuksellisuuden
toteuttamista näillä kursseilla - mitä
ratkaisuja siihen on kehitetty.
Kommenteissa tuotiin esiin myös sellainen seikka,
joka koskee yhteistyötä verkkokurssien opettajien
kanssa. He tarvitsevat neuvoja ja ehdotuksia erilaisista
vaihtoehtoisista toteutustavoista. Tämä tulee
eteen erityisesti usean kurssin käsittävissä
kokonaisuuksissa, jottei käy niin, että kaikki
opettajat haluavat erilaisen toteutuksen. Yhteistyön
täytyy toimia hyvin. Yhteistyöhön liittyen
koettiin myös, että alan asiantuntijoiden (tutkijat,
työelämän edustajat jne.) integroiminen
opetukseen saattaisi olla helpompaa verkon avulla.
Verkkokurssin rakenteeseen ja sen merkitykseen kiinnitettiin
huomiota. Todettiin, että suunnitteluun menee aikaa,
mutta kun rakenteen saa riittävän yksinkertaiseksi
ja toimivaksi, voi opiskelija käyttää aikansa
tehokkaasti opiskeluun eikä vain linkkiviidakossa
suunnistamiseen.
Esitettyyn mahdollisuuteen korvata perinteinen tentti
verkkotentillä, tuli myös kommentteja. Koettiin,
että periaatteessa se olisi mahdollista, mutta ongelmaksi
muodostuu opiskelijan tunnistamisen vaikeus. Eli miten
tentti olisi järjestettävä, jotta tämä
ongelma poistuisi. Jos tentti suoritetaan valvotusti,
niin että kaikki kuitenkin istuisivat koneen ääressä
ja tekisivät tehtävät koneelle, ongelmaa
ei olisi, mutta tilanne ei juurikaan poikkeaisi perinteisestä
tentistä. Toisaalta koettiin myös, että
kaikkia kursseja ei voi eikä kannata viedä kokonaan
verkkoon. Näin ollen tenttiminen perinteisesti ei
todellakaan ole välttämättä se huono
vaihtoehto.
Pohdiskeltiin myös sitä mahdollisuutta, miten
isomman kurssikokonaisuuden suorittaminen onnistuisi muista
kuin järjestävästä yliopistosta. Todettiin
sen olevan lähinnä kiinni yliopistojen välisistä
yhteistyösopimuksista, koska teknisiä esteitä
ei pitäisi olla.
Ryhmä 3
Ryhmän 3 keskustelu oli vilkasta ja monipuolista.
Tuotantoprosessista keskusteltaessa pohdiskeltiin mm.
opetuksellisia ratkaisuja eli sitä mikä on järkevä
tehdä mitenkin. Nähtiin, että tekniset
ratkaisut ja verkon mahdollisimman laaja käyttö
eivät ole pääasia, vaan kurssin suunnittelun
tulee lähteä liikkeelle oppimisesta. Tulee tarkkaan
miettiä, sopiiko suunniteltu kurssi verkkoon, koska
kaikki eivät sovi. Opetuksellisista ratkaisuista
keskusteltiin myös siitä näkökulmasta,
että jokaiselle pitäisi pystyä "antamaan"
jotakin. Todettiin, että tämä voi olla
erittäin vaikeaa kursseilla, joiden osallistujamäärät
ovat hyvin suuria, ja opiskelijat taustoiltaan hyvin erilaisia
jo pelkästään opiskeluhistoriansa suhteen.
Toisaalta haasteelliseksi verkko-opetuksen tekee myös
se, miten materiaalista saadaan niin mielenkiintoista,
että opiskelija jaksaa omalla ajallaan kotonaan paneutua
siihen.
Myös kolmosryhmä nosti keskusteluissa esiin
sen, että verkkokurssin suunnittelussa ja toteutuksessa
tarvitaan paljon erilaista osaamista, eikä asiantuntijoita
aina ole käytössä. Tällöin opettaja
voi joutua tekemään paljon tai kaiken itse.
Tämä rajoittaa ryhmäläisten mielestä
ainakin jossain määrin sitä, mitä
on mahdollista tehdä.
Kolmosryhmäkin mainitsi keskusteluissaan tiimityöskentelyn
hyödyn verkko-opetuksessa. Tiimissä tekeminen
helpottaa paineita, ja koetaan muutenkin mukavana. Myös
ajankäytöstä keskusteltiin ryhmässä;
pohdiskeltiin sitä, paljonko aikaa verkossa pyörivän
kurssin rakentamiseen kannattaa varata. Vastauksena todettiin,
että on mahdotonta sanoa, koska jokaisen kurssin
suunnittelu on oma prosessinsa ja vie aikaa sen minkä
vie. Sitä mieltä kuitenkin oltiin, että
aikaa menee yllättävän paljon, enemmän
kuin esim. luennon valmistamiseen. Kurssin alkaessa pyöriä,
se kuitenkin helpottuu.
Teknologiset ratkaisut tuntuivat puhuttavan kaikissa
ryhmissä. Myös ryhmässä 3 pohdiskeltiin
sitä, mitä seikkoja pitää ottaa huomioon,
jotta materiaali olisi mahdollisimman helppokäyttöistä
useille käyttäjäryhmille.
Tekijänoikeuksista keskusteltiin myös paljon.
Pohdinnan alla olivat mm. se, kuka omistaa verkkomateriaalin
tekijänoikeudet, ja voiko kurssimateriaalia linkittää
jonkun toisen tekemään materiaaliin. Ryhmä
pohdiskeli myös tietoturvakysymyksiä ja verkkomateriaalin
tasoa. Verkkomateriaalista oltiin sitä mieltä,
että se ei täytä samanlaisia laatuvaatimuksia
kuin paperille tuotettu materiaali. Sekaan mahtuu kaikenlaista,
joten materiaalia pitää osata suodattaa, ja
se pitää opettaa opiskelijoillekin.
Kommentteja kehittämishankkeiden pohjalta
Ryhmässä kolme nousi kehittämishankkeiden
pohjalta esiin ajatus opiskelijoiden käyttämisestä
lisäresurssiksi kursseilla, joissa suunnittelu ja
toteutus tuntuu kaatuvan yhden henkilön harteille.
Kokemukset tästä ajatuksesta jakautuivat kahtia;
toisaalta koettiin, että opiskelijat eivät ole
kiinnostuneita moisesta, ainakaan ilmaiseksi, ja koettiin,
että opiskelijat vaativat hurjia summia palkaksi.
Toisaalta oltiin sitä mieltä, että kyllä
vähemmälläkin palkalla tekijöitä
luulisi löytyvän, pelkät opintoviikot eivät
kuitenkaan välttämättä motivoi, koska
muitakin harjoitustöitä on tehtävänä,
eikä tällöin pysty keskittymään
täysipainoisesti vain yhteen tiettyyn.
Ryhmässä kommentoitiin myös sitä,
että suunnitellut hankkeet ainakin osittain olivat
kovin samankaltaisia kun asiaa katsoo toteutuksen, strategian
ja tavoitteiden kannalta.Varsinkin tekniikan alan hankkeissa
yhteisenä tekijänä oli se, että teknistä
osaamista ei koettu ongelmaksi vaan pikemminkin se, miten
teknisiä ratkaisuja voidaan mielekkäästi
käyttää opetuksen apuna.
Verkko-oppimisympäristön vaikutusta keskustelun
syntymiseen pohdiskeltiin. Koettiin, että verkko
voi olla yksi väylä saada arimmat ja hiljaisimmat
opiskelijat mukaan keskusteluun. Keskustelun toteutukseen
on kuitenkin verkko-oppimisympäristössäkin
kiinnitettävä huomiota, jotta se ei toimi päinvastoin
ja ole esteenä osallistumiselle.
Nykytekniikan hyväksikäyttöön liittyviin
asioihin oli kiinnitetty huomiota myös. Koettiin
positiivisena mm. se, että verkko mahdollistaa opiskeluprosessin
ohjauksen itseohjautuvaan suuntaan. Toisaalta puhutti
myös opiskelijoiden valmius ja sitoutuminen opiskeluun
verkossa. Etenkin, jos opiskelijat ovat nuoria esim. yläasteikäisiä.
Koettiin kuitenkin, että yläasteikäisiä
kiinnostaa tietokoneen käyttö.Eri asia on sitten
se, miten heidän vanhempansa saadaan asiaan sitoutumaan,
mikä myös oli eräässä hankkeessa
tavoitteena. Vanhempien saaminen mukaan keskusteluun on
varmasti vaikeampaa.
Matemaattisten kaavojen verkkoon laittaminen puhututti
ryhmää. Miten sellainen oppimateriaali kannattaisi
verkkoon laittaa, jotta jälki olisi siistiä?
Tähän asiaan tuli vinkkejä ja ajatuksia
kokemuksiin pohjautuen.
Kommenteissa nostettiin esiin myös kohderyhmien
heterogeenisyyden mukanaan tuoma haaste. Miten sivuista
saadaan sellaiset, että ne palvelevat hyvin erilaisia
kohderyhmiä, kuten eräässä hankkeessa
on tarkoitus. Otetaanko sivujen testausvaiheessa mukaan
kaikkien kohderyhmien edustajia, joilta kerätään
palautetta? Tällaisen sivun tekeminen koetaan haasteelliseksi
sekä rakenteen suhteen että sisällöllisesti.
Ryhmä 4
Ryhmässä 4 syntyi runsaasti keskustelua liittyen
tuotantoprosessin käsitteeseen. Ihmeteltiin sitä,
miksi tässä yhteydessä puhutaan tuotantoprosessista,
ja miten se eroaa opetuksen suunnittelusta. Koettiin,
että tuotantoprosessi viittaa siihen, että on
olemassa jokin lopputulos/tuote. Toisaalta nähtiin,
että tuotantoprosessi käsitteenä kuvastaa
itse prosessia ja tuotetta paremmin kuin pelkkä opetuksen
suunnittelu. Verkkokurssin tekeminen nähtiin prosessina,
joka vaatii monta tekijää ja asiantuntijaa,
ja se eroaa siinä mielessä perinteisestä
opetuksen järjestämisestä. Kaiken kaikkiaan
huomauteltiin terminologian epäloogisuudesta sekä
siitä, että kasvatusalalla omaksutaan pedagogiikan
ulkopuolelta termejä, joita ryhdytään viljelemään.
Ryhmä 4 keskusteli vilkkaasti myös tiimityöstä.
Oltiin voimakkaasti sitä mieltä, että osaajat
on saatava mukaan verkkokurssien toteuttamiseen. Yliopistojen
tärkeäksi tehtäväksi nähtiin
verkkokurssien toteuttamiseen tarvittavan tuen järjestäminen
opettajille. Teknisen tuen puute koettiin ongelmana, samoin
kuin se, että opettajalla pitäisi siitä
syystä olla hurja osaaminen itsellä. Nähtiin
myös mahdollisena se, että tiimin jäsenistä
osa voi olla kokemattomampia, ja oppia tiimissä mukana
ollessaan. Heillä on varmasti tarjota uusia näkökulmia
ja ideoita kokeneemmille jäsenille. Tiimityöhön
haluttiin mukaan koko koulutukseen osallistuva porukka
suunnitteluvaiheesta lähtien, jotta suunnittelu ja
toteutus eivät olisi liikaa erillään.
Myös newsseissä keskustelemista pohdittiin.
Ongelmaksi koettiin se, että keskustelun alkuun pääseminen
ja asiassa pysyminen on vaikeaa. Tämä koettiin
turhauttavaksi jo siitä syystä, että aikaa
on vähän, ja jos keskustelu rönsyilee,
sitä on turhauttava seurata. Toisaalta nämä
vastaan tulleet ongelmat nähtiin myös mainiona
oppimistilanteena; omissa suunnitelmissa pitäisi
juuri näihin seikkoihin kiinnittää huomiota,
jotta vastaavilta ongelmilta vältyttäisiin.
Keskusteluttaminen verkkokursseilla nähtiin haasteena,
jonka onnistumiseksi vaaditaan huolellista suunnittelua.
Ryhmä keskusteli myös verkkokurssin kohderyhmän
tuomista ongelmista ja ratkaisuista niihin. Koettiin,
että osallistujat voivat olla hyvin erilaisen taustan
omaavia, mikä aiheuttaa myös sen, että
tietotekniikkataidoissa, laitteissa ja niiden käyttömahdollisuuksissa
on huomattavia eroja. Tämä näkyy erityisesti
avoimen yliopiston kursseilla. Osallistujien heterogeenisyys
vaikeuttaa tietysti myös kohderyhmän mukaista
suunnittelua. Ratkaisuksi tarjottiin mm. mahdollisimman
"kevyttä" ja kaikkien avattavissa olevaa
materiaalia sekä mahdollisesti jopa jonkinlaista
kohderyhmäanalyysiä.
Kommentteja kehittämishankkeiden pohjalta
Ryhmässä 4 kommentoitiin mm. pbl-menetelmän
sopivuutta verkkopohjaiseen oppimisympäristöön.
Todettiin, että hyvin suunniteltuna ja ohjattuna
pbl-menetelmä soveltuu myös verkkoon. Menetelmä
tuntui kiinnostavalta.
Hankkeista yleisesti tuotiin esiin sellainen näkemys,
että ne ovat kovin samanlaisia. Hankesuunnitelmien
samankaltaisuuden arveltiin johtuvan omien aiempien kokemusten
ja mallien vaikutuksesta ja nähtiin, että uusien
ideoiden saamiseksi pitää ottaa opiskelijat
mukaan virtuaaliopetuksen kehittämiseen.
Se, mikä tuntui herättävän kysymyksiä
oli, että miksi niin monessa suunnitelmassa painotetaan
keskustelua? Sehän olisi mahdollista luokkaympäristössäkin.
Yhtenä vastauksena tähän annettiin se,
että opiskelijat eivät välttämättä
kykene tai halua reagoida nopeasti luennolla herääviin
kysymyksiin, vaan tarvitsevat aikaa muotoillakseen mielipiteensä
tai kannanottonsa. Verkkokeskustelu antaa tilaisuuden
palata näihin asioihin, ja tuoda mielipiteensä
esiin sitten kun tuntee olevansa valmis siihen ja on saanut
ajatuksensa selkiytettyä.
Koettiin, että verkko-opetuksessa ongelmat ovat
enemmän pedagogisia kuin teknisiä, ja perinteisiin
lähiopetusmenetelmiin verrattuna uudistus tulee lähinnä
pedagogiikan uudesta soveltamisesta teknisiin mahdollisuuksiin.
Hankkeen suunnittelussa huomattiin asetettavan ihan samoja
tavoitteita kuin opinnoille yleensä, eli tekniikan
tuoma lisäarvo lienee suurin vasta sitten, kun esimerkiksi
etäopetukseen ja -oppimiseen on todellinen tarve.
Myös ryhmässä 4 kommentoitiin kohderyhmän
heterogeenisyyttä ja sen vaikutuksia kurssin toteutukseen.
Tässä tapauksessa koettiin, että kurssin
osittainen suorittaminen verkossa on hyvä ratkaisu.
Jos kyseessä on kovin heterogeeninen osallistujajoukko
kuten esimerkiksi avoimen yliopiston kursseilla, on vähittäinen
siirtyminen verkkoon mielekästä.
Hankkeiden läpikäymistä yleisesti kommentoitiin
myös. Työtilojen läpikäyminen ja oman
ryhmän ihmisten paikantaminen koettiin työläänä.
Nimen perään kaivattiin ryhmämerkintää,
ja hankkeista toivottiin myös jonkinlaista koodia
tai vastaavaa hakusanoittamista tai ryhmittelyä,
jotta tietäisi suunnilleen millaisesta hankkeesta
on kyse. Tällöin olisi helpompi etsiä ne
hankkeet, jotka itseä eniten kiinnostavat.
|