« TieVie-koulutus
« Lähiseminaarit
ja megakonferenssi
Tiivistelmä megakonferenssista 14.1.2005
Koonnut Taru Jokinen, TKK
Megakonferenssi järjestettiin edellisten vuosien
tapaan monipistevideoneuvotteluna johon tänä
vuonna osallistui 11 eri pistettä: TKK, Turun seutu,
Tampereen seutu, Kuopio, Joensuu, Lappeenranta, Vaasa,
Oulu, Rovaniemi, Jyväskylä ja Helsingin seutu.
Megakonferenssia oli mahdollista seurata myös streemattuna
netistä, mikä mahdollisti myös pienten
paikkakuntien osallistumisen.
Ryhmiä pyydettiin pohtimaan paikkakuntakohtaisissa
lähiryhmissä seuraavia asioita:
1. Millaisia kokemuksia videoneuvottelun käytöstä?
2. Millaiset mahdollisuudet ja taidot käyttää
videoneuvottelua?
3. Millaisia mahdollisuuksia videoneuvottelu voi antaa
opetuksen kehittämiseen?
Alle on yhteenvedon omaisesti koottu eri alueiden pohdintoja
ja kokemuksia. Keskusteluista on pyritty nostamaan keskeisimmät
asiat, mitä ryhmissä oli ilmennyt. Erillisiä
kommentteja ei ole sellaisenaan huomioitu, vaan asioista
on pyritty tiivistämään keskeisimmät,
yhteiset asiat.
Oulun yliopisto
Oululaiset TieVieläiset olivat lähes kaikki
olleet megakonferenssia ennenkin videoneuvottelutilanteessa.
Omaa opetusta videoneuvotteluteitse noin 30:sta oululaisesta
oli pitänyt seitsemän. Yleisesti ajateltiin,
että tiloja ja laitteita videoneuvottelun järjestämiseen
on hyvin. Myös tukea ja koulutusta on tarjolla. Omia
taitoja ei vielä kuitenkaan välttämättä
nähty hyvinä, vaan erilaisista pedagogisista
ratkaisuista ja teknisistä mahdollisuuksista haluttiin
lisää tietoa.
Kokemukset videoneuvottelutilanteista olivat monenlaisia.
Pohdinnoissa mainittiin usein tekniikan riittämättömyys:
videoneuvotteluyhteyttä oli jouduttu usein rakentamaan
ennen neuvottelua pitkän aikaa, äänen kuuluvuus
oli ollut monesti ongelma ja kustannuksia pidettiin vielä
korkeina. Videoneuvotteluna pidetyn opetuksen opiskelijapalautteessa
oli mainittu myös vuorovaikutuksen puute ongelmana.
Videoneuvottelun mahdollisuuksina nähtiin ennen
kaikkea vierailevien luennoitsijoiden tuonti mukaan opetukseen
ilman matkustuskuluja. Vierailevia luennoitsijoita oli
paljon opetuksessa käytettykin. Mahdollisuuksina
mainittiin myös yhteistyö eri yliopistojen välillä
sekä kansainväliset yhteydet niin projekti-
kuin opetustoiminnassakin. Vieraiden kielten opetukseen
lisäväriä saattaisi tuoda aito kielenpuhuja
videoneuvottelun välityksellä. Sairaalassa on
pidetty menestyksekkäästi ongelmatapausneuvotteluja
videoneuvotteluna eri sairaalojen välillä, jolloin
alueellinen vuorovaikutus on selvästi lisääntynyt.
Pohdinnoissa kuitenkin huomautettiin, että tekniikkaa
ei opetukseen pidä tuoda pelkästään
tekniikan vuoksi, vaan sillä pitää olla
oikea perusteltu tarkoitus opetuksen laadun parantamisessa.
Videoneuvottelun käytön ajateltiin lisääntyvän
erityisesti avoimen yliopisto-opetuksessa.
Teknillinen korkeakoulu
Ensimmäisestä kommenttipuheenvuorosta (Kari
Tuononen, HY) ryhmässä kiinnitettiin huomiota
VHS:n korostamiseen. Ryhmä keskusteli ja pohti tarkoittaako
tämä korostaminen sitä, ettei esimerkiksi
DVD:tä ole mahdollista käyttää videoneuvottelun
ohella. Täytyykö siis materiaali olla nimenomaan
VHS-formaatissa. Ryhmä pohti, onko syynä mahdolliset
resoluutio-ongelmat vai johtuuko tämä mahdollisesti
eri laitteistojen yhteensovittamisen ongelmasta.
Kommenttipuheenvuoron osalta keskusteltiin myös
kysymysten asettelusta. Tässä tapauksessa huomio
kiinnittyi ainakin ryhmän päähämme
hieman heikohkosti kuuluneeseen kysymyksen esittämiseen.
Pohdittiin sitä, kuinka paljon opettajan kysymyksen
toistaminen helpottaa keskustelun seurausta jatkossa.
Tässä tilanteessa, kun keskustelijat jatkoivat
kommentointiaan tyyliin "sen avulla" ja "siihen
on mahdollista" jne. tuomatta esiin kyseistä
keskustelun kohdetta kiinnostus keskusteluun katoaa, jos
vastaanottaja ei ole mukana keskustelun teemassa.
Matti Ruipon (PIRAMK) esimerkkejä pidettiin hyvinä
ja onnistuneina. Konkreettisen toteutuksen esittäminen
koettiin pelkän luennoinnin sijaan mielekkäänä
toteutustapana. Itse teema, musiikki, sai pohtimaan mahdollisia
aineita, joissa toteutusmuoto on mahdollinen. Ryhmämme
mukaan esimerkiksi kielten voisi olettaa olevan yksi tällainen
muoto, jossa videolla on mahdollista laajentaa vastaanottavaa
joukkoa.
Ryhmässä pohdittiin myös, miten pedagogiikkaa
tulisi miettiä tällaisessa monimuotokurssissa.
Opetuksessa tulisi pohtia, mitä lisäarvoa ja
miten erilaiset mediat tuovat. Myös vuorovaikutuksen
roolia, keskustelua ja ennen kaikkea aktivointia tulisi
suunnitella osaksi verkkovälitteistä opetusta.
TKK:lla ei videoneuvottelulaitteistoa ole käytetty
opetuksessa eivätkä osallistujat olleet edes
tietoisia laitteistoin olemassaolosta. Yksi osallistuja
oli omassa opetusharjoittelussaan (kielet) suorittanut
videoluentoa osana koulutustaan ja päässyt näkemään
opetuspuolta. Laitteiston hankaluutena oli tuolloin ollut
kömpelyys ja vanhanaikaisuus, jolloin erilaisten
havainnointimateriaalien käyttö osana opetusta
ei ollut mahdollista
Kielien kohdalla pohdittiin videoluentoa mahdollisuutena
myös harvinaisten kielten opiskelussa silloin, kun
pienet ryhmäkoot eivät anna mahdollisuutta palkata
omaa opettajaa. Näin ollen myös haja-asutusalueiden
kouluissa olisi mahdollista lisätä opetustarjontaa
etäopetuksen muodossa. Ryhmässä pohdittiin
myös erilaisten oppiaineiden mahdollisuuksia taipua
videovälitteiseen opetusmuotoon. Esimerkiksi laskuharjoituksia
sisältävissä kursseissa mahdollisuudet
demoamiseen ovat välttämättömät
ja myös opiskelijoiden osallistumisen on edellytyksenä.
Tästä johtuen videon käyttö ei välttämättä
palvelisi kurssin tarkoitusta.
Yleisesti ryhmässä oltiin sitä mieltä,
että videota ei tulisi pitää ainoana vaihtoehtona
koko kurssin toteutusmuotona. Pelkän videon seuraaminen
ilman omaa aktiivista osallistumista tai mahdollisuutta
kommentointiin rasittaa luento-opetuksen seuraamista huomattavasti
enemmän. Jotakin aktivoivaa osuutta videoluentoon
toivottiin.
Päivän kokonaisuuteen osallistujat olivat tyytyväisiä
ja pitivät kokemusta positiivisena ja mielenkiintoisena.
Turun alueen osallistujien vastauksia
Turun alueella osallistujilla oli eriäviä kokemuksia
videoneuvotteluista. Muutama osallistuja ei ollut aikaisemmin
osallistunut vastaavanlaiseen tilaisuuteen, muutama oli
osallistunut videoneuvottelua käsitteleville kursseille
ja muutamat olivat olleet ainaisemmin mukana itse neuvotteluissa,
osa nykyisessä toimenkuvassaan, osa aikaisemmissa
työtehtävissään. Taitoja olivat miltei
kaikki kiinnostuneet hankkimaan, ainakin jossain määrin.
Kokemuksia megakonferenssista pidettiin jossakin määrin
väsyttävinä, mutta myös hyvänä
lisänä tavalliseen puhelinneuvotteluun verrattuna.
Videon avulla voi paremmin seurata vastapuolen reaktioita
ja toisten osallistujien näkeminen koettiin mielekkäänä.
Videoneuvottelun arvoa korostettiin erityisesti vierailijaluennoitsijoiden
ja muiden, toisilta paikkakunnilta tulevien luentojen
muodossa.
Mahdollisuuksia videoneuvottelun käyttöön
vastaajat pitivät edellisen kysymyksen tapaan moninaisina.
Osa vastaajista ei tuntunut tietävän, onko yliopistolla
edes olemassa käytettäviä laitteita. Myös
omia taitojaan vastaajat pitivät riittämättöminä,
erityisesti tekniikan osalta. Tähän vastaajat
kaipaisivat mielellään jotakin koulutusta. Videoneuvottelun
käyttöä oli kuitenkin mietitty osaksi opetusta.
Videoneuvottelun mahdollisuuksia opetuksen kehittämiseen
todettiin olevan. Muun muassa vierailijaluennoitsijoiden,
kansainvälisten projektipalaverien, tutkijakoulujen
kurssien ja vastaavien osalta vastaajat pitivät videoneuvottelua
hyvänä vaihtoehtona. Osa vastaajista näki
asian kuitenkin omien kurssiensa kohdalla niin, etteivät
käytäntöpainotteiset ja kontaktiopetusta
painottavat kurssit sovi video-opetukseen. Teknisiä
valmiuksia osallistujat pitivät edellytyksenä
toiminnalle ja myös vuorovaikutteisuutta tulisi neuvottelutilanteessa
käyttää hyväksi. Videoneuvottelun
nähtiin tuovan ratkaisun muun muassa tilanteessa,
jossa muut vaihtoehdot ovat syystä tai toisesta poissuljettavia.
Eräs osallistuja tiedusteli, onko hakkereiden osalta
verkkokursseilla realistista vaaraa.
Tampereen alueen osallistujien (TTY:n ja TaY:n väkeä)
vastauksia
Videoneuvottelutekniikan käytöstä omassa
korkeakoulussa tiedettiin jonkun verran tekniikkaa olevan
käytössä molemmissa yliopistoissa. Lähes
kaikki osallistujat olivat megakonferenssissa ensimmäistä
kertaa itse osallisena tilaisuudessa jossa videoneuvottelua
käytettiin. Osallistujilla oli sellainen mielikuva,
että videoneuvotteluun liittyy paljon mahdollisuuksia,
mutta osallistujat olivat kuulleet, että usein tekniikka
kuitenkin vielä tökkii (tosin tunnustettiin,
että tämä perustuu enemmän huhupuheisiin
kuin tietoon viimeaikaisista kokemuksista).
Oman yliopiston mahdollisuuksia videoneuvottelun käyttöön
ja omiin taitoihin liittyen tiedettiin, että mahdollisuuksia
käyttöön on olemassa ja että välineitä
ja tukea on tarjolla, mutta ei sen tarkempaa (tilaisuudessa
tutustustuttiin TTY:n laitteisiin). Kukaan osallistujista
ei itse ollut käyttänyt videoneuvottelua opetuksessa.
Osallistujat kokivat, että videoneuvottelun käyttö
voisi tarkoittaa erittäin radikaalia oman opetuksen
uudistamista. Haasteena siis paitsi tekniikka myös
pedagogiikka. Osallistujien keskuudessa pidettiin tärkeänä,
että teknistä tukea on saatavilla ja toisaalta,
että tieto hyvistä käytänteistä
kulkisi opetusta antavien tahojen ja tukihenkilöiden
välillä ja kesken (esim. tilojen valaistuksesta
ja teknisistä yms. järjestelyistä).
Oman opetuksen kohdalla videoneuvottelua pidettiin mielenkiintoisena
näkökulmana. Tekniikan nähtiin antavan
mahdollisuuden esim. eri paikkakunnilla olevien ryhmien
ohjaamiseen joustavammin nykyisen matkustamisen sijaan.
Videoneuvotteluvälineiden nähtiin antavan mahdollisuuden
myös opettaja- ja asiantuntijavaihtoon ja yliopistojen
väliseen tieteenalakohtaiseen yhteistyöhön
myös kansainvälisesti, Ryhmä mietti videoneuvottelun
lisäarvoa ja sitä, huonontaako se opetuksen
tasoa. Toisaalta ryhmässä palattiin siihen,
että joskus se voi olla vaihtoehto sille, ettei olisi
mitään opetusta. Ja joskus se voi mahdollistaa
muuten kalliiden huippuasiantuntijoiden kuulemisen laajemmalle
joukolle yms.
Helsingin alueen (HKKK, TaiK, Hanken, SibA, HY) osallistujien
vastauksia
Helsingin kauppakorkeakoulussa videoneuvottelun käytöstä
oli jonkin verran kokemuksia, puolesta ja vastaan. Yleensä
ongelmat koettiin liittyvän tekniikkaan, joskus luennot
koettiin videovälitteisesti hankaliksi seurata ja
ei-tarkoituksenmukaisesti suunnitelluiksi. Tekniikan kanssa
oli joskus ollut ongelmia siten, ettei kuva ollut näkynyt
vaikka ääni kuului, mutta ongelmat oli pystytty
hoitamaan joustamalla tilanteen mukaan. Helsingin yliopistolla
(lääketieteellinen tdk.) on ollut käytössä
lähinnä satelliitti tv-yhteys, jossa ollut mukana
sähköpostikommentointi, videonauha on ollut
saatavissa jälkikäteen. Tiedekunnassa on ollut
mm. väitöstilaisuuksia ulkomaille videovälitteisesti
(vastaväittäjä Suomessa, väittelijä
Englannissa). Mahdollisuuksia olisi kyllä, mutta
oma laitos on vasta hankkimassa laitteistoa. Taideteollisessa
korkeakoulussa videoneuvottelua oli jonkin verran hyödynnetty.
Luennon seuraamista osallistuja piti aika uuvuttavana,
jolloin näki tarpeelliseksi todella miettiä,
milloin videoneuvottelun käyttö on tarpeen.
Videoneuvottelu nähtiin kuitenkin hyvänä
ulkomaisten yhteyksien ylläpitämisessä
taidealalla, vaikkakin usein pedagogisesti raskaana menetelmänä.
Myös TaiKissa videoneuvottelua oli käytetty
väitöstilaisuuksissa. Hankenissa oli kokemuksia
videotyyppisestä neuvottelusta verkostoissa, joissa
kommentointi on hoidettu chatilla. Tämän oli
todettu toimineen hyvin. Sibelius akatemiassa videoneuvottelua
oli käytetty ainakin jonkin verran yhteistyöneuvotteluissa
Kuopion yksikön henkilöstön kanssa. Myös
tämän oli todettu toimineen ihan hyvin.
Yleisesti osallistujien mukaa olisi hyvä, jos kaikki
videoneuvottelun kommentoijat ja kysymysten esittäjät
saisi aina nopeasti kuvaan mukaan, jos osallistujia on
paljon (zoomaus ko. henkilöön). Videoneuvottelutilanteiden
ei todettu aina olevan kovin luontevia ja tekniikan todettiin
aiheuttavan usein ongelmia, joita perinteisempien menetelmien
kohdalla ole. Videoneuvottelutilanteissa tarvitaan aina
teknisten tukihenkilöiden resursseja, koska useimmat
opettajat eivät pysty järjestämään
videoneuvottelutilanteita yksin.
Kaikissa em. korkeakouluissa todettiin olevan mahdollisuus
käyttää videoneuvottelulaitteistoja ja
kaikki osallistujat myös tiesivät, miten laitteiston
saa omassa yksikössä käyttöön
tarvittaessa ja kehen ottaa yhteyttä videoneuvottelua
suunniteltaessa (tekninen tuki).
Kehittämismahdollisuuksina nähtiin entistä
laajemman yhteistyön käyttö eri toimijoiden
välillä:
- benchmarkkaus ja suunnittelukokoukset
- kansalliset luennot tieteenalaverkostoissa
- etäpienryhmien hyödyntäminen
- etyöhaastattelut
- väitöstilaisuudet
- vaihtoehtona puhelinneuvotteluille ja matkustamiselle
Myös jo keskusteluissa esiin nousseet ulkopuolisten
asiantuntijoiden käyttö, yritysvierailijat sekä
esim. leikkaussalidemot, todellisten tilanteiden esittäminen
reaaliaikaisena (mahdollisuus kommentointiin, kysymyksiin
jne.) koettiin mahdollisina kehittämiskohteina.
|