« TieVie-koulutus
Verkko opetuksen suunnittelu -verkkojakson 2004 ajankäyttösuunnitelma
(suositus)
Viikko
|
Työskentelyn eteneminen
|
Ajankäyttösuositus
|
23.9.
|
1) Orientoitumistehtävä: vertaisryhmittäin
Oulun lähiseminaarissa.
|
Oulun lähiseminaarissa 0,5 h.
|
vko 41 - 42
4.10.-17.10.
|
2) Hankkeen kytkökset -kuvaustehtävä
ja roolikeskustelu: vertaisryhmätyöskentely
|
Varaa kalenteristasi 4 h työskentelyä
itsellesi parhaiten sopivaan aikaan noin viikon
aikana.
|
vko 42 - 43
11.10.-21.10.
|
3) Verkkojakson materiaaliin tutustuminen ja projektisuunnitelman
laatiminen: itsenäinen työskentely
|
Varaa kalenteristasi 10 h työskentelyä
itsellesi parhaiten sopivaan aikaan noin viikon
aikana.
|
vko 43 - 44
22.10.-31.10.
|
4) Projektisuunnitelman julkaisu ja palautteen
antaminen: vertaisyhmätyöskentely
|
Varaa kalenteristasi 6 tuntia työskentelyä
itsellesi parhaiten sopivaan aikaan viikon aikana.
|
31.10. mennessä
|
5) Itsearviointilomakkeen täyttäminen
|
|
15.11. mennessä
|
Verkkoryhmäkohtaiset yhteenvedot luettavissa
|
|
Verkko opetuksen suunnittelu -jakson ohjaus- ja arviointikuvaus
Verkko-opetuksen suunnittelu-verkkojaksolla osallistujien
tavoitteena on luoda suunnitelma omalle kehittämishankkeelleen.
Suunnittelussa rakennetaan kokonaiskuvaa hankkeesta sekä
pohditaan toteutuksen ja suunnittelun erilaisia rooleja
ja mahdollisia muita toimijoita. Rooleja pohditaan sekä
omasta että työyhteisön näkökulmasta
(' kytkökset toisiin toimijoihin). Ryhmässä
osallistujien on tarkoitus käydä läpi mahdollisia
eri toimijarooleista johtuvia ongelmatilanteita, joita
he itse ovat matkalla kohdanneet ja pohtia ratkaisuehdotuksia
tällaisiin tilanteisiin. Tavoitteena olisi myös
pohtia, miten ongelmatilanteilta voitaisiin välttyä.
Jakson päätteeksi osallistujat kokoavat omaa
hankettaan varten "Hyvät käytänteet"-listan
ongelmatilanteita ajatellen
Jakson arviointi perustuu opiskelijoiden itsearviointiin
(Optiman itsearviointilomakkeen täyttäminen
ja loppupalauteen antaminen), vertaiskeskusteluun (omien
hankaluuksien/ongelmien kuvaus, toisten ongelmiin reagoiminen,
yhteinen ratkaisuehdotusten pohdinta) sekä tutoreiden
ja ohjaajien antamaan palautteeseen verkkokeskusteluissa.
Opiskelija on suorittanut jakson hyväksytysti, kun
hän on osallistunut verkkokeskusteluihin aktiivisesti,
muodostanut suunnitelman omalle kehittämishankkeelleen
ja pohtinut roolitusta, tutustunut vertaisryhmässään
muiden osallistujien suunnitelmiin, roolikuvauksiin ja
ongelmakeskusteluun, käynyt läpi oheismateriaalia
tarvitsemaltaan osin sekä osallistunut palautteen
antoon verkkojakson osalta.
Verkkojakson tutoreina toimivat Heikki Hallantie (heikki.hallantie@dipoli.hut.fi)
ja Taru Jokinen (taru.jokinen@hut.fi).
Tutorit osallistuvat keskusteluun sekä antavat verkkojakson
päätteeksi kokoavan palautteen ryhmien työskentelystä.
Tutoreiden puoleen voi kääntyä myös
ongelmatilanteissa.
|