|  
                       
 « Etusivu TieVie-hankkeessa tuotetut koulutusmateriaalit Opetusministeriön 
                        rahoittama valtakunnallinen virtuaaliyliopiston palveluhanke, 
                        tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön 
                        koulutusverkosto TieVie toteutti laaja-alaista ja pitkäkestoista 
                        ope.fi II-tasoista koulutusta Suomen yliopistojen opetushenkilökunnalle 
                        vuosina 2001 - 2005. Lukuvuonna 2004 - 2005 järjestettiin 
                        viimeinen valtakunnallinen ope.fi II-tasoinen TieVie-koulutus (5 ov).
 TieVie-koulutusten (5 ov) aikana kehittyi tieto- ja viestintätekniikan 
                        opetuskäytön koulutusmateriaalia, jota käytettiin 
                        verkkojaksoilla oppimisprosessin osana. Koulutuksen olennaista 
                        antia olivat myös ohjattu verkkotyöskentely, 
                        lähiseminaaritapaamiset sekä paikalliset mentorryhmien 
                        kokoontumiset, joissa tieto- ja viestintätekniikan 
                        opetuskäytön teemoja pohdittiin kasvokkaistilanteissa. 
                        Materiaali soveltuu kaikkien korkeakoulujen kouluttajien 
                        käyttöön ei-kaupallisessa tarkoituksessa. 
                        Seuraavat koulutusmateriaalit ovat TieVie-koulutuksen 
                        (5 ov) verkkojaksoilla käytössä olleita 
                        sisältömoduuleita aihepiireittäin. Materiaalin on kehittänyt Teknillisessä korkeakoulussa 
                        Opetuksen ja opiskelun tuki -projektissa koulutuspäällikkö 
                        Anna-Kaarina Kairamo. Materiaali käsittelee verkko-opetuksen 
                        suunnittelun periaatteita tuotantoprosessin hallinnan 
                        näkökulmasta. Miten verkko-opetuksen suunnittelu 
                        eroaa lähiopetuksen suunnittelusta? Mitä erilaisten 
                        medioiden käyttäminen opetuksessa tarkoittaa 
                        opetuksen suunnittelulle? Voiko kursseja kehittää 
                        opettajatiimeissä? Materiaali on pääosin Jyväskylän 
                        yliopiston Virtuaaliyliopistohankkeen koordinaattori Antti 
                        Auerin käsialaa. Siinä keskitytään 
                        digitaalisen oppimateriaalin tuotantoon liittyviin kysymyksiin. 
                        Materiaalissa esitellään sisällöntuotannon 
                        malleja, menetelmiä, prosesseja ja välineitä, 
                        sisältöelementtien tuotantoa, verkko-oppimisympäristöjä 
                        ja oppimateriaalin käytettävyyttä ja hallintaa. Materiaalit ovat syntyneet Turun yliopiston Monimuoto-opetuksen 
                        kehittämistiimissä. Materiaalissa pohditaan 
                        ohjaamiseen liittyviä asioita ja tarkastellaan ohjaamisen 
                        erityispiirteitä verkkoympäristössä: 
                        Minkälainen ohjaus tukee oppimista? Minkälaisia 
                        rooleja ohjaajalla ja ohjattavalla on? Miten ohjausprosessi 
                        etenee? Miten ohjausta voi suunnitella? Opetuksen ja oppimisen arvioinnin materiaali on syntynyt 
                        Oulun yliopiston opetuksen kehittämisyksikössä. 
                        Pääasiassa sen sisällöstä ovat 
                        vastuussa opetuksen kehittämispäällikkö 
                        Asko Karjalainen ja projektipäällikkö Tytti 
                        Tenhula. Arvioinnin ABC:n avulla voidaan pohtia arvioinnin 
                        vaikutusta oppimisprosessiin, kyseenalaistaa totuttuja 
                        arviointitapoja, suunnitella palautteen keräämistä 
                        ja löytää uusia tapoja oppimisen ja opetuksen 
                        arviointiin. Sivustosta löytyy muun muassa opetuksen 
                        ja oppimisen arviointia käsitteleviä artikkeleita, 
                        tapauskuvauksia, kirjallisuusviitteitä ja videoleikkeitä. 
                        Myös erilaisiin sähköisiin työkaluihin 
                        arvioinnin apuna tehdään katsaus.  TieVie-hanke myös tilasi asiantuntijoilta sisältömoduuleita 
                        koulutusten tueksi. Oppimisen teoriasta 
                        tukea tieto- ja viestintätekniikan pedagogiseen käyttöönhttp://tievie.oulu.fi/verkkopedagogiikka/
 
 Oulun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan koulutusteknologian 
                        tutkimusyksikön tutkija Hanna Salovaara teki TieVielle 
                        materiaalin, jossa tarkastellaan laajasti tieto- ja viestintätekniikan 
                        opetuskäytön pedagogisia näkökulmia. 
                        Materiaalissa tarkastellaan tvt:n opetuskäytöstä 
                        sekä teoreettisia lähtökohtia että 
                        käytännön sovelluksia. Materiaali sisältää 
                        Oulun yliopiston professori Sanna Järvelän ja 
                        Jyväskylän yliopiston professori Päivi 
                        Häkkisen erikoisartikkelit. Verkkotutorhttp://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/
 
 Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa 
                        kehitettyä Verkkotutor-sivustoa täydennettiin 
                        verkkopedagogiikka-osiolla ja kehitettiin edelleen TieVien 
                        tarpeisiin. Sisällön kehittämisestä 
                        on ollut vastuussa KM Päivi Mäkinen (Opengate). 
                        Verkkotutor on opas verkossa työskenteleville opiskelijoille 
                        ja opettajille, jotka haluavat perehtyä verkon käyttöön 
                        opiskelussa monesta näkökulmasta. Verkkotutor 
                        esittelee toimintaa avoimissa oppimisympäristöissä 
                        ja antaa eväitä toiminnan ohjaamiseen verkossa.
   |