« Etusivu
TieVie-hankkeessa tuotetut koulutusmateriaalit
Opetusministeriön
rahoittama valtakunnallinen virtuaaliyliopiston palveluhanke,
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
koulutusverkosto TieVie toteutti laaja-alaista ja pitkäkestoista
ope.fi II-tasoista koulutusta Suomen yliopistojen opetushenkilökunnalle
vuosina 2001 - 2005. Lukuvuonna 2004 - 2005 järjestettiin
viimeinen valtakunnallinen ope.fi II-tasoinen TieVie-koulutus (5 ov).
TieVie-koulutusten (5 ov) aikana kehittyi tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön koulutusmateriaalia, jota käytettiin
verkkojaksoilla oppimisprosessin osana. Koulutuksen olennaista
antia olivat myös ohjattu verkkotyöskentely,
lähiseminaaritapaamiset sekä paikalliset mentorryhmien
kokoontumiset, joissa tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön teemoja pohdittiin kasvokkaistilanteissa.
Materiaali soveltuu kaikkien korkeakoulujen kouluttajien
käyttöön ei-kaupallisessa tarkoituksessa.
Seuraavat koulutusmateriaalit ovat TieVie-koulutuksen
(5 ov) verkkojaksoilla käytössä olleita
sisältömoduuleita aihepiireittäin.
Materiaalin on kehittänyt Teknillisessä korkeakoulussa
Opetuksen ja opiskelun tuki -projektissa koulutuspäällikkö
Anna-Kaarina Kairamo. Materiaali käsittelee verkko-opetuksen
suunnittelun periaatteita tuotantoprosessin hallinnan
näkökulmasta. Miten verkko-opetuksen suunnittelu
eroaa lähiopetuksen suunnittelusta? Mitä erilaisten
medioiden käyttäminen opetuksessa tarkoittaa
opetuksen suunnittelulle? Voiko kursseja kehittää
opettajatiimeissä?
Materiaali on pääosin Jyväskylän
yliopiston Virtuaaliyliopistohankkeen koordinaattori Antti
Auerin käsialaa. Siinä keskitytään
digitaalisen oppimateriaalin tuotantoon liittyviin kysymyksiin.
Materiaalissa esitellään sisällöntuotannon
malleja, menetelmiä, prosesseja ja välineitä,
sisältöelementtien tuotantoa, verkko-oppimisympäristöjä
ja oppimateriaalin käytettävyyttä ja hallintaa.
Materiaalit ovat syntyneet Turun yliopiston Monimuoto-opetuksen
kehittämistiimissä. Materiaalissa pohditaan
ohjaamiseen liittyviä asioita ja tarkastellaan ohjaamisen
erityispiirteitä verkkoympäristössä:
Minkälainen ohjaus tukee oppimista? Minkälaisia
rooleja ohjaajalla ja ohjattavalla on? Miten ohjausprosessi
etenee? Miten ohjausta voi suunnitella?
Opetuksen ja oppimisen arvioinnin materiaali on syntynyt
Oulun yliopiston opetuksen kehittämisyksikössä.
Pääasiassa sen sisällöstä ovat
vastuussa opetuksen kehittämispäällikkö
Asko Karjalainen ja projektipäällikkö Tytti
Tenhula. Arvioinnin ABC:n avulla voidaan pohtia arvioinnin
vaikutusta oppimisprosessiin, kyseenalaistaa totuttuja
arviointitapoja, suunnitella palautteen keräämistä
ja löytää uusia tapoja oppimisen ja opetuksen
arviointiin. Sivustosta löytyy muun muassa opetuksen
ja oppimisen arviointia käsitteleviä artikkeleita,
tapauskuvauksia, kirjallisuusviitteitä ja videoleikkeitä.
Myös erilaisiin sähköisiin työkaluihin
arvioinnin apuna tehdään katsaus.
TieVie-hanke myös tilasi asiantuntijoilta sisältömoduuleita
koulutusten tueksi.
Oppimisen teoriasta
tukea tieto- ja viestintätekniikan pedagogiseen käyttöön
http://tievie.oulu.fi/verkkopedagogiikka/
Oulun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan koulutusteknologian
tutkimusyksikön tutkija Hanna Salovaara teki TieVielle
materiaalin, jossa tarkastellaan laajasti tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön pedagogisia näkökulmia.
Materiaalissa tarkastellaan tvt:n opetuskäytöstä
sekä teoreettisia lähtökohtia että
käytännön sovelluksia. Materiaali sisältää
Oulun yliopiston professori Sanna Järvelän ja
Jyväskylän yliopiston professori Päivi
Häkkisen erikoisartikkelit.
Verkkotutor
http://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/
Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa
kehitettyä Verkkotutor-sivustoa täydennettiin
verkkopedagogiikka-osiolla ja kehitettiin edelleen TieVien
tarpeisiin. Sisällön kehittämisestä
on ollut vastuussa KM Päivi Mäkinen (Opengate).
Verkkotutor on opas verkossa työskenteleville opiskelijoille
ja opettajille, jotka haluavat perehtyä verkon käyttöön
opiskelussa monesta näkökulmasta. Verkkotutor
esittelee toimintaa avoimissa oppimisympäristöissä
ja antaa eväitä toiminnan ohjaamiseen verkossa.
|