« Koulutusresurssit
Pedagoginen muutos -verkkojakson yhteenveto
- Pedagogisia näkökulmia henkilöstökoulutukseen
ja opetuksen organisointiin
Tähän
dokumenttiin (pdf-versio)
on koottu TieVie-kouluttajakoulutuksen pedagoginen muutos
-verkkojakson tapauskeskusteluissa esitettyjä näkökulmia
ja ideoita. Keskustelujen teemat syntyivät Oulussa
25. - 26.7.2001 pidetyssä seminaarissa. Varsinainen
keskustelu käytiin TelsiPro-oppimisympäristössä
7.5. - 25.5.2001. Keskustelu perustuuu TieVie-kouluttajakoulutuksen
osallistujien kehittämishankkeisiin liittyviin haasteisiin.
Kouluttajakoulutuksen osallistujat toimivat omissa yliopistoissaan
tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen soveltamisen
resurssihenkilöinä.
Mukana keskusteluissa olivat: Aikonen Risto, Aksela Maija,
Antman Katarina, Byholm Maria, Forslund Tove, Haapaniemi
Tommi, Hautala Mirja, Heino Kirsi, Helin Erkko, Holma
Juha, Honkala Anita, Hyvärinen Marja-Leena, Hyvönen
Risto, Joutsenvirta Taina, Kalliomaa Mika, Kankaanrinta
Ilta-Kanerva, Kankila Jyri, Karjalainen Matti, Karjalainen
Rauno, Kivelä Kimmo, Klintrup Outi, Koillinen Mikael,
Koistinen Katri, Koppinen Katja, Koskinen Leena, Lasonen
Johanna, Lavonen Jari, Leino Timo, Leskinen Markku, Lindfors
Juha, Lindroos Kicka, Lusa Kai, Markkula Marja-Leena,
Mielonen Eevamaria, Miikkulainen Kai, Mikkola Kati, Naarmala
Jyri, Nurkka Annikka, Nybondas Anna, Onnela Tapio, Otala
Leena-Maija, Paltemaa Lauri, Parikka Raimo, Pauniaho Lauri,
Pellikka Ismo, Peltola Kari, Puupponen Hannu, Ristimäki
Kari , Roininen Aimo, Rosin Tuula, Ruippo Matti, Saari
Päivi, Silius Kirsi Syrjäkari Maire, Talikka
Marja, Tervakari Anne, Tuhkanen Totti, Tuononen Kari,
Turunen Hannele, Valli Raine, Walls-Carpelan Mika-Erik,
Vuorela Minna, Häkkinen Päivi, Salovaara Hanna,
Kuure Leena, Heinimo Sanna-Marja, Tenhula Tytti, Willman
Soile, Saarenkunnas Maarit, Taalas Peppi ja Wulff Anu.
Pohdinnan näkökulmista ja ideoista kokosi Maarit
Saarenkunnas (maarit.saarenkunnas@oulu.fi)
Keskustelua on pohdittu kahden eri pääotsikon
alla. Ensimmäinen luku käsittelee tieto- ja
viestintätekniikan pedagogisen soveltamisen koulutukseen
liittyviä kysymyksiä. Toisessa luvussa pohditaan
opetusmenetelmiä ja opetuksen organisointia. Kolmannessa
luvussa esitetään havaintoja verkko-opiskeluprosessista
sekä kouluttajien että osallistujien suulla.
Keskustelu jatkukoon.
I Tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen soveltamisen
koulutus
Perusteita tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle
Visio ajasta ja paikasta vapaasta koulutuksesta ei tunnu
enää riittävältä perustelulta
sille, miksi opettajien pitäisi käyttää
aikaa ja oppilaitosten resursseja tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäyttöön. On todettu, että opiskelu
on aina joka tapauksessa aikaan sidottua. Eikä yksinäinen
puurtaminen ilman paikan ja ryhmän tarjoamaa kiinnekohtaa
ole helppo tehtävä. Itseohjautuvien etäopiskelijoiden
aika ei ainakaan vielä ole koittanut. Muitakin perusteita
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle
löytyy.
Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000 - 2004
on nostanut myös yliopisto opetuksen kehittämisen
entistä kiinnostavammaksi keskustelun kohteeksi.
Tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen soveltamisen
aallossa pääsemme puhumaan opetuksesta ja sen
laadun kehittämisestä ja tätä muutostyötä
myös rahoitetaan tietoyhteiskuntaohjelmien kautta.
Opetuksen laadusta puhutaan entistä enemmän
ja perustellummin. Tavallaan on meneillään opetuksen
kehittämisen etsikkoaika. Myös vaatimukset tiimiopettamisesta
lisäävät keskustelua opetuksesta. Yksin
opetusta toteutettaessa parhaimmillaan palautetta antavana
peilinä toimivat opiskelijat. Ryhmässä
toimiessa omia toimintatapojaan joutuu perustelemaan vankemmin
myös muille opettajille. Uudet opetukselliset innovaatiot
syntyvät helpommin ryhmässä. Teknologian
voisi siis sanoa toimivan jonkin asteisena muutosta sysäävänä
voimana, joka ajan ja uusien käytänteiden sulautumisen
myötä kuitenkin menettää tehoaan.
Myös asiantuntijuuden jakaminen ja vaihto suomalaisten
yliopistojen kesken tulee helpommaksi tvt:n avulla. Opinnot
voidaan koota yhä laajemmalta tarjottimelta. Mutta
miten varmistamme, että opinnoista syntyy kokonaisuus?
Yksin ei opiskelijoita voi tässäkään
jättää. Kokonaisuuksia voi syntyä
vain, jos verkostoihin perustuvaan opetukseen synnytetään
"yhteisöjä", joissa opettajat ja opiskelijat
keskenään ovat vuorovaikutuksessa ja pystyvät
keskustelemaan kokonaisuudesta. Onnistuuko tämä
verkossa vai pitääkö opiskeluun yhdistää
"betonipohjaista" opetusta, yliopistojen paikallisryhmissä?
Toisaalta pedagogista lisäarvoa voisi löytyä
opiskelijoiden verkostoitumisesta heitä kiinnostavien
asioiden ympärille. Tulevaisuuden työtehtävissä
sosiaalisesti jaetun osaamisen ja verkostoitumisen merkitys
korostuu entisestään. DeSeCo (Definition and
Selection of Competencies)-projektissa määritellään
kolme tulevaisuuden ydinosaamisaluetta: reflektiivinen
ja autonominen toiminta, työkalujen (kieli, tietotekniikka...)
interaktiivinen käyttö ja kyky liittyä
sosiaalisesti heterogeenisiin ryhmiin ja toimia niissä.
Näitä taitoja kohti pitäisi opetuksen tavoitteita
tietoisesti suunnata. Emme voi olettaa, että esimerkiksi
vuorovaikutustaidot (esim. tieteellisen viestinnän
osaaminen visualisoinnista kirjalliseen ja suulliseen
ilmaisuun) syntyisivät itsestään. Näiden
lisäksi keskustelussa nostettiin esille arvo-osaaminen.
Pedagogiset ratkaisut, jotka tukevat opiskelijoiden kasvua
tähän suuntaan tuntuvat siis perustelluilta.
Oppimisen näkökulmasta katsoen opiskelu verkossa
voi parhaimmillaan tukea uudenlaisten oppimiskulttuurien
syntymistä. Verkkotyöskentelyllä voidaan
haastaa opiskelijoita avaamaan ajatteluaan ja osallistumaan
kriittiseen keskusteluun - tehdä oppimisprosessia
läpinäkyvämmäksi. Toisin kuin suullinen
tapahtuva vuorovaikutus, verkkokeskustelut tallentuvat
opiskelun resurssiksi ja niihin voi palata myöhemmin
niitä analysoiden ja arvioiden. Tämä edellyttää
opiskelijalta sitoutumista työskentelyyn. Vastuuta
oppimisesta ei yhäkään voi siirtää
opetusautomaateille.
Positiivista muutosta voi tapahtua vaikkei muita sen
kummempia pedagogisia perusteita tekemisen takana olisikaan
kuin uuteen teknologiaan kohdistuva uteliaisuus. Esimerkiksi
tekstinkäsittely on helpottanut opinnäytetöiden
prosessikirjoittamista, koska muutosten tekeminen ei vaadi
opiskelijoilta enää kohtuuttomasti aikaa ja
vaivaa, kuten kirjoituskoneiden "leikkaa-liimaa -kaudella".
Peruskysymys, josta tulisi lähteä liikkeelle:
mitä toivot opiskelijoiden oppivan?
Millaisella ongelmakentällä yliopistojen tieto-
ja viestintätekniikan pedagogisen henkilöstökoulutuksen
tuottajat toimivat?
Pedagogisena muutosagenttina ja kouluttajana toimiminen
yliopistossa ei ole yksikertaista. Muutospaineet aiheuttavat
vastarintaa ja pelkoa laitosten henkilökunnassa.
Pelätään, että työ lisääntyy
kohtuuttomasti ja että hallinta omaan opetustyöhön
katoaa. Riippuvaisuus teknisestä tuesta kasvaa. Opetuksen
verkostoitumisen ja virtuaaliyliopiston myötä,
myös paineet tiimityöhön ovat lisääntyneet.
Opetus on perinteisesti ollut yksittäisten opettajien
yksityinen asia ja siksi julkinen tiimityöskentely
voi olla vaikeaa. Myös tekijänoikeuskysymykset
mietityttävät monia opettajia. Verkkojen käyttö
opetuksessa koetaan uhkaksi, koska pelätään
että oman työn hedelmät poimii joku toinen.
Lisäksi, teknologiainnostuksen takana nähdään
yksityisten yritysten voitonpyyntiä.
Verkostoituneet opetushankkeet eivät tuo tullessaan
pelkkiä sisällöllisiä, pedagogisia
tai teknisiä ongelmia. Kysymys on laajemmasta kulttuurisesta
muutoksesta, kuin pelkästä uuden välineen
käyttöönotosta. Koko opettajan työnkuva
muuttuu tämän kehityksen myötä. Yksin
sisällön asiantuntijuus ja pedagogisteknologinen
-osaaminen ei riitä, vaan verkostoitunutta opetusta
toteuttavien pitää myös kyetä rakentamaan
uusia organisaatioita hankkeidensa ympärille. Kehittää
pitää siis kovasti myös projektinhallintataitoja,
kykyä käyttää työvälineitä
interaktiivisesti sekä johtaa ja koordinoida toimintaa
verkostoissa. Käytännönläheisiä
hallinnollisiakin haasteita riittää ratkottavaksi
kuten esimerkiksi opetuspalkkiot ja opintoviikkovastaavuudet.
Tilanne ei sinänsä ole uusi, sillä yliopistoa
ovat ravistelleet muutoksen tuulet ennenkin: "Jokainen
uusi projekti vie alussa voimia oli se sitten tutkimuksen
tai opetuksen saralla
muistatte ehkä millaisia
muutamat tutkinnonuudistukset ovat olleet opettajan/suunnittelijan
kannalta. Hurja mullistus ja työmäärä
ja silloin mullistavin teknologinen uudistus minulle oli
pallokirjoituskoneen hankinta laitokselle! Ehkä tätä
"rasitusta" aiheuttaa näissä virtuaalikehittämistöissä
se myytti, että kaikki pitäisi panna kerralla
uusiksi. Minusta oman jaksamisen kannalta on tärkeää
se, että etenee pienesti eikä kahmi koko valtakuntaa
alkajaisiksi. (Leena Kuure 2001, ote verkkokeskustelusta)"
Verkostoituneen opetuksen tuottamisessa tarvitaan
siis monipuolista teknologista, pedagogista ja organisatorista
osaamista sekä kykyä uudistaa omia toimintatapoja
opettajana. Millaista koulutusta/tukea siis nämä
näkökulmat huomioon ottaen pitäisi virtuaalihankkeissa
toimiville opettajille pystyä tuottamaan? Ja ketä
oikeastaan pitäisi kouluttaa? Yksittäisiä
opettajia vai opetusverkostoja?
Pitkäkestoista koulutusta vai lyhyitä kursseja?
Kehittämisen kiirettä pitäisi myös
saada hillittyä, sillä aikaa uuden teknologian
käyttönottoon on runsaasti, ei liitutaululta
kalvoihinkaan siirrytty yhdessä vuodessa. "Teknologis-pedagogisen
reflektiivisen -osaamisen" kehittäminen on hidasta.
Yhden kurssin puitteissa voi tarjota ehkä ituja tähän
kehittämistyöhön. Kouluttaja ei välttämättä
koskaan näe työnsä hedelmiä: kouluttajan
perspektiivi on yhden kurssin kesto, mutta koulutettavat
ovat rakentamassa osaamistaan pidemmällä aika
välillä. Toisaalta koulutettavatkaan eivät
osaamisensa kehittymistä aina tiedosta. Vaikka ahaa-elämyksiä
ja flow-kokemuksia silloin tällöin tulee, kehitystä
tapahtuu myös tiedostamatta. Taaksepäin katsellessa
ja kokemuksia reflektoidessa usein huomaan, että
kehitystä on tapahtunut ja pieniä askelia on
tosiaan tullut otettua.
Koulutettavia on monenlaisia, monessa tilanteessa. Jotkut
tarvitsevat perustaitokoulutusta, jota on järjestettävä
pieninä paloina. Opettajien ja henkilökunnan
työtaakka voi vaihdella aika paljon, joten aina eivät
kaikki jaksa lähteä mukaan koulutukseen. Erillisiä
taitokursseja kannattaa synkronoida opetuksenkehittämisprosessin
lomaan pitemmällä aikajänteellä. Onko
niin, että lukuvuoden kestävä moduloitu
ja integroitu pitkäjänteinen koulutus on parasta
mitä tämänhetkisillä resursseilla
voimme suunnitella ja tarjota opettajille?
Vuorovaikutus teknisen tuen ja opettajien välillä
on tärkeää. Opettajien ongelmat eivät
monesti ole selkeitä, eikä oikeita asioita osata
välttämättä edes kysyä. Teknisen
tuen tehtävä on auttaa opettajia täsmentämään
ongelmaansa ja tekemään kysymyksiä. Teknisessä
tukipalvelussa tarvitaan siis hyviä konsultin taitoja.
Millä keinoin oppijoita kannustetaan pohtimaan
omaa oppimistaan? Useasti vaikeinta tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön koulutuksissa on, että ongelmia
tarkastellaan helposti pelkkänä teknologiataitojen
puutteen. Miten koulutettavia autetaan näkemään,
että ongelmat useasti ovat laajempia? Miten pedagogisia
ja organisatorisia haasteita saadaan käsitellyksi
silloin kun niitä ei mielletä mielekkäiksi
kysymyksiksi?
Miten muutoksen mukanaan tuomia ongelmia kohdataan?
Keskusteluissa tuotettiin mm. seuraavanlaisia ideoita:
- Opettaja ovat valmiita ottamaan uusia teknisiä
apuvälineitä käyttöönsä,
jos niistä on selkeä hyötyä. Koulutuksissa
tulisikin siis käsitellä kysymystä "mitä
hyötyä tieto- ja viestintätekniikasta
voisi olla minun oppiaineessani"?
- Erityisesti suurten yhteisten projektien kyseessä
ollessa (esim. laitoksen portaali) pitää neuvotella
yhteisistä yleislinjoista ja päätavoitteista.
Se, joka pelkäämättä heittäytyy
keskusteluun ja yhteisen tavoitteen muokkaamiseen, saa
tästä työstä todella paljon itselleen.
- Laitosten henkilökunnan on helpompaa sitoutua
esimerkiksi opetusportaalien kehittämishankkeisiin,
jos mahdollisimman monille saadaan nimitetyksi "oma
tontti" tulevasta portaalista. Omien tuotosten
kautta web- ympäristössä esiintyminen
koetaan meriitiksi, eikä ylimääräiseksi
painolastiksi.
- Jos laitosten johto on sitoutunut hankkeeseen, päästään
neuvottelemaan myös ajankäytön hallinnasta.
- Tuottamiskynnyksen alentaminen auttaa kasvattamaan
kiinnostusta. Helppokäyttöisyyden lisäksi,
voisi jokaiselle kehittämistyöhön osallistuvalla
nimetä yhteistyöhenkilö, jonka kanssa
pulmia voi selvittää.
- Tekijänoikeus kysymyksistä pitää
sopia: kenelle oikeus materiaalin käyttämiseen
jää ja kuka materiaalia saa muokata. Näkökulma
voi olla myös se, että kun tekijä julkistaa
materiaalinsa (verkossa), niin hän saa siihen tekijänoikeuden,
eikä materiaalia voi enää varastaa syyllistymättä
epäeettiseen toimintaan (vrt. tutkimuksen julkaiseminen).
- Tarvitaan hyviä esimerkkejä onnistuneista
kokeiluista. Ei välttämättä suurta
teknistä taitoa vaativista: yksinkertaiset esimerkit
kannustavat yrittämään.
- Tiimityöskentelyä pitää tukea.
Myös koulutus voisi lähteä liikkeelle
tiimien kouluttamisesta.
- On hyvä muistaa, että muutos tapahtuu hitaasti,
mutta usein yllättävästi harppaillen.
Ajaako muutosta teknologian kehitys vai pedagogiset
tarpeet?
Pedagogiikka ja teknologia käyvät jatkuvaa
dialogia. Tarjolla on ympäristöjä, jotka
on rakennettu tietyn pedagogisen mallin ympärille.
Toisaalta on myös teknologisia innovaatioita, jotka
sopivat koulutuksen tarpeisiin hyvin vaikkei niitä
olisikaan kehitetty oppimista silmällä pitäen.
Tarve tvt:n käyttöön ja sitä tukevaan
koulutukseen tulee lähteä opetuksen kehittämisen
tarpeista, ei tvt:n itseisarvoa korostamalla. Koulutuksesta
hyötyvät eniten ne opettajat, joilla on jonkinasteinen
oma idea verkko-opetuksen tarpeesta. Jos kuitenkin kaikki
koulutus rakennetaan pedagogisten mallien ympärille
ongelmaksi nousee myös se, että laitosten opetuksen
tulisi tapahtua samaan tyyliin. Opiskelu ja opetuskulttuurit
eri tieteenaloilla vaihtelevat. Pedagogiset mallit, jotka
parhaiten sopivat ihmistieteisiin, eivät välttämättä
sellaisenaan istu luonnontieteiden tai tekniikan koulutukseen.
Tai ainakin työtä joudutaan kovasti tekemään
opiskelijoiden ja opettajien oppimis- ja opettamisnäkemysten
kanssa. Syystä voidaan kysyä, että saako
pedagogi kumminkin jotain nappulakoulutuksestakin: jossain
oppimisen vaiheessa asioiden tarkastelu irrallaan kokonaisuudesta
voi olla avartavaa.
Pioneerihenkeä ja innostusta uusien teknologisten
innovaatioiden kokeilemiseksi ja kehittämiseksi tarvitaan.
Esimerkiksi reaaliaikaiset virtuaaliset luokkahuoneet
ja mobiilioppiminen ovat innostava visio, mutta tämän
päivän koulutusta ei kuitenkaan voi rakentaa
yksin uusimpien keksintöjen ympärille. Tarvitaan
myös koulutusta, jossa tarkastellaan sitä arkista
ja vielä kehityksen alkupoluilla olevaa opetusteknologiaa,
joita yliopistoissa nyt on helposti tarjolla. Tekstiperustaiset
verkko-oppimisympäristöt ja yksinkertaiset www-sivut
ovat käyttökelpoisia opetuksen apuvälineitä.
Yksinkertaiset ja tutut ratkaisut voivat jopa kannustaa
opettajia kokeilemaan rohkeammin, kuin kehityksen kärjessä
tulevat uudet teknologiat. Pieni siis on yhäkin kaunista.
Millaista teknologiaa verkostoituneen koulutuksen
tuottajille pitäisi opettaa? Mikä palvelisi
parhaiten verkostoyliopistojen opetuksen kehittämistä?
Miten pitkälti tulisi ottaa huomioon tieteenalojen
erilaiset toimintakulttuurit ja mitä on se oppimista
koskeva perustieto, joka on yhteistä kaikille?
Miten eri tieteenalat hyötyvät toistensa näkökulmista?
II Opetusmenetelmät ja opetuksen organisointi
Tieto- ja viestintätekniikan pedagogisessa soveltamisessa
ei tavoitella kaiken opetuksen siirtämistä tietokoneiden
ja tietoverkkojen varaan. Tavoitteena yhdistää
joustavasti verkko- ja lähityöskentelyn muotoja
niin, että opetuksen laatu paranisi - että opiskelijat
oppisivat paremmin. Uudet menetelmät eivät pelkästään
korvaa vanhoja vaan niitä saatetaan käyttää
hyvien vanhojen menetelmien rinnalla toisiaan täydentäen.
Arviointi
Keskustelussa pohdittiin mm. seuraavia kysymyksiä:
Millaisia arviointikriteerejä verkkotyöskentelylle
voisi asettaa? Kenen tehtävä on tuottaa kriteeristö?
Voiko kriteerejä tuottaa yhteistyössä opiskelijoiden
kanssa? Millaisia arviointimuotoja verkkotyöskentelyssä
voi käyttää?
Arviointikriteerit:
- Arviointikriteerit neuvotellaan yhdessä opiskelijoiden
kanssa: Mitkä ovat keskustelun onnistumisen edellytykset?
Millainen osallistuminen edistää yhteistä
tiedonrakenteluprosessia? Millaisia ovat erinomaisen,
hyvän, tyydyttävän oppimisen kriteerit?
- Mahdollisia kriteerejä oppimisen näkökulmasta:
a) tietoa muokkaava, syvällinen oppiminen näkyy
huolellisena ongelma-analyysinä ja tavoitteiden
asetteluna, kirjoittaja pystyy pohdiskelemaan, analysoimaan,
tekemään analogioita ja johtopäätöksiä,
b) tietoa toistava oppiminen näkyy ulkokohtaisuutena,
asioiden irrallisuutena, vähäisenä ongelmakeskeisyytenä.
Arvioinnin muotoja:
- Vertaisarvioinnissa opiskelijat antavat palautetta
toisilleen muutamalla rivillä. Palautteiden jakaminen
helpottaa myös itsearviointia.
- Itsearviointi eri muodoissaan: oppimispäiväkirja,
portfolio.
- Erilaiset raportit ja harjoitustyöt.
Miten verkoston tuottamasta koulutuksesta tehdään
kokonaisuus?
Kun kursseja tuotetaan useiden opettajien tiimeissä
on syytä pitää huolta siitä, että
opiskelijat kokevat opiskelevansa kokonaisuutta toisiinsa
liittymättömien palasten sijaan. Keskustelussa
tuotettiin erilaisia ideoita siitä, kuinka kokonaisuuden
tuntua voidaan luoda. Opettajilla olisi syytä olla
hyvä käsitys siitä, mitä muilla jaksoilla
tehdään ja yhteiset neuvottelut/suunnittelu
opintojen sisällöstä on suotavaa. Opiskelijalle
kerrotaan heti opintojen alussa, millaisista osista kokonaisuus
rakentuu ja miten ne liittyvät yhteen. Kurssista
voi tuottaa myös käsikirjoituksen, kartan tai
kuvan, jossa kokonaisuus esitetään.
Kurssille kannattaa myös luoda punainen lanka, joka
yhdistää eri osaset. Ja vaikka tämä
juoni olisikin selvää opettajille ja he sen
pystyisivät opiskelijoille selittämään,
kurssiin olisi hyvä liittää myös tehtäviä,
jotka aktivoivat opiskelijat tekemään synteesiä
kokonaisuudesta. Tällaisena integroivana osuutena
voi toimia yhteinen seminaari ja siihen liittyvä
seminaarityö. Kokonaisuutta auttaa hahmottamaan myös
portfoliotyö, jossa pohditaan miten kurssit liittyvät
toisiinsa, mikä niitä yhdistää sekä
analysoidaan kurssin sisältöä ja työskentelyprosessia
(esim. millaisia asioita omassa opiskelussaan ja ryhmän
vuorovaikutuksessa havaitsi). Myös opettajien pohdintoja
kurssikokonaisuudesta voi nostaa esille esimerkiksi opettajien
yhteisessä paneelikeskustelussa kurssin päätteeksi.
Verkkokeskustelu työskentelyotteena
Tärkeä motiivi verkkokeskusteluun perustuvan
opetuksen järjestämisessä on asiantuntijuuden
jakaminen ja yhteinen tiedonrakentelu. Joskus tuntuu kuitenkin,
että osallistujat puhuvat lähinnä toistensa
ohi. Näyttää siltä, etteivät
samoissa keskustelujuonteessa olevat viestit liity toisiinsa
kuin pinnallisesti. Yhteisiä kiinnostuksenkohteita
ei tunnu löytyvän tai hyvätkään
ideat eivät mene kaupaksi. Vaikutelmaksi jää,
että verkkokeskustelua lähinnä suoritetaan
pois, kuten mitä tahansa opettajan asettamaa tehtävää.
Osallistujilta puuttuu yhteinen kieli ja yhteinen tavoite.
Osin verkkokeskustelun ilmeistä koheesion puutetta
tuntuu selittävän se, etteivät lukijat
rakenna keskusteluun mieltä/merkitystä yhden
keskustelujuonteen sisällä. Näyttää
siltä, että osallistujat piipahtelevat eri keskusteluissa
ja kokoavat aineksia omiin kontribuutioihinsa monista
eri juonteista. Useasti ainoa joka koko keskustelujuonteen
keskittyneesti lukee läpi, on kurssin opettaja. Vaikka
keskustelusta joskus tuntuukin puuttuvan yhteinen punainen
lanka, saattavat osallistujat kuitenkin saada siitä
paljon irti. Keskustelun ei tulisikaan olla ainoa lähde
oppimista arvioitaessa. Keskustelu on vain osa opiskeluprosessia,
eikä se anna täydellistä kuvaa siitä
mitä osallistujat ovat oppineet.
Verkkokeskusteluun osallistuminen voi toimia tärkeänä
reflektiovälineenä. Muille kirjoittaessaan tulee
tarkemmin pohtineeksi ja perustelleeksi omia näkökantojaan.
Toisten viestit toimivat ikään kuin peilinä
tai katalysaattorina omalle ajattelulle. On tärkeää,
että verkkotyöskentelystä kerätään
oppimiseen kohdistuvaa palautetta: millaisia olivat merkittävimmät
oppimisen kokemukset tällä jaksolla? Aina eivät
osallistujat oppimistaan tiedosta. Opettajan on hyvä
pitää mielessä, se mikä havaitaan
"opituksi" eli ymmärretään syvällisemmin
ja konkreettisemmin ei välttämättä
tule vielä näkyviin tai tiedostetuksi lyhyellä
aikavälillä.
Erilaisia keinoja aktivoida ja syventää keskustelua
syntyi paljon. Yleisesti todettiin kuitenkin, että
määrä ei korvaa laatua. Viestejä pitää
kuitenkin syntyä sen verran, että tuntuu siltä,
että keskustelussa tapahtuu. Varsinaisen sisällön
lisäksi on hyvä pohtia opiskelun reunaehtoja
yhdessä opiskelijoiden kanssa. Keskustelu opiskeluprosessista
on tärkeä tuki.
Ideoita opiskeluprosessin tukemiseksi:
- Keskustelu työskentelyn tavoitteesta.
- Yhteisesti sovittu aikataulu ja toiminnan struktuuri.
- Keskustelu ryhmässä tapahtuvan kanssakäymisen
merkityksestä omaan ja toisten oppimiseen, kannustaminen
ajatteluun ja sen ulkoistamiseen.
- Keskustelu verkkokeskustelun onnistumisen edellytyksistä:
mikä saa keskustelemaan, mikä pitää
keskustelua yllä (tyhjentävät vastaukset
voivat tukahduttaa), mikä saa osallistumiskynnyksen
riittävän matalalle (ei tarvitse kirjoittaa
esseitä), milloin on turvallista osallistua, millainen
on hyvää verkkokeskustelua (keskustelun poissuorittaminen
ei välttämättä ole, yhteisen ymmärryshorisontin
tai yhteisen kielen rakentaminen tapahtuu antautumalla
verkkokeskusteluun).
- Sopimukset kielenkäytöstä: puhekielen
omaista keskustelua vai kirjoitetun kielen sääntöjä
noudattavaa viestimistä (esim. keskustelu ja aivoriihi
vaiheessa käytetään epämuodollista/puhekielenomaista
kieltä, ja reflektointi ja yhteenveto vaiheessa
edellytetään muodollisempaa kielenkäyttöä)?
- Monipuoliseen vuorovaikutukseen kannustaminen: välillä
pitkiä pohdintoja, mutta lyhyitä kommentteja
ja kysymyksiäkin kaivataan. Opiskelijoita tulisi
rohkaista, että kommenttien ei tarvitse olla niin
loppuun asti mietittyjä painavia puheenvuoroja
vaan kyseleminen ja ideointikin on ihan sallittua.
- "Kysymys- ja vastauskulttuurin välttäminen",
kannustaminen väittelyyn ja haastamiseen.
- Kannustaminen ihmettelyyn ja "tyhmien kysymysten"
tekemiseen ("niin toimivat myös hyvät
tutkijat").
- Keskustelu tehtävät, joissa oman kokemuksen
kertominen on tärkeää synnyttävät
tekstiä helpommin.
- Erilaiset osallistujaroolit: sekä toiminnallisia
(yhteenvetäjä, aloittaja, kysyjä, kannustaja,
kuvittelija) että erilaisia asiantuntijuuden alueita
kattavia rooleja.
- Erilaiset kommentointiohjeet, esim. kerro ensin kolme
kiitosta ja kysy sitten kysymys.
- Kysymyksenasettelut, joiden ratkaisemisessa ryhmä
on tärkeä, aito ryhmätehtävä,
jota ei voi mitenkään toteuttaa ilman jokaisen
ryhmän jäsenen panosta.
Opintojen toteutuksessa voidaan soveltaa yhteisöllisiä,
erityisesti keskusteluun perustuvia pedagogisia lähestymistapoja.
Tässä keskustelussa mainittiin mm. seuraavanlaiset
verkkotyöskentelyn mallit:
Ongelmana kopiointi
Toisten töiden kopiointi on verkkoaikakaudella helpottunut,
mutta hakukoneiden (esim. http://www.findsame.com)
avulla tekstin aitoutta on myös helppoa tutkia. Prujaamisen
perinne on saanut alkunsa sota-aikana, kun luennoille
päässeet naisopiskelijat lähettivät
muistiinpanojaan sodassa oleville opiskelutovereilleen.
Kyseessä on siis eräänlainen ajasta ja
paikasta vapaan opiskelun esimuoto. Prujaaminen ei ole
sinänsä negatiivinen ilmiö. Prujujen tuottaminen
on hyvä oppimistehtävä, mutta tiivistäminen
ja keskeisten asioiden kirjaaminen palvelee eniten sitä,
joka prujun laatii. Myös toisten töiden lukemista
voisi jopa suositella opiskelijoille.
Jotta opintojen suorittaminen "copy-paste -menetelmällä"
ei olisi mahdollista, pitäisi opiskelijoille annettujen
tehtävien vaatia tiedon soveltamista sen kopioinnin
sijaan. Myös aitoa yhteistyötä vaativat
tutkimustehtävät tekevät suorittamisen
ilman ajattelua vaikeammaksi. Erityisesti silloin kun
opiskelijoilta vaaditaan paljon tuotoksia ja aikaa on
vähän, myös perinteisten seminaariesseiden
tuottamisesta muodostuu helposti rutiininomainen toiminta.
Siksi olisi hyvä varioida tehtäviä.
Ehkäpä yksi ratkaisuaihio on siinä, että
opiskelijat ymmärtäisivät aktiivisen tiedon
kanssa työskentelyn tärkeyden oppimisen kannalta.
Opiskelijat ovat aikuisia toimijoita, joiden tulisi vastata
itse omista tekemisistään. Yliopistossa voidaan
toki vaatia opiskelijoita itsenäiseen vastuulliseen
toimintaan ja oman oppimiskykynsä hyödyntämiseen.
Vaatimuksen toteutumista lienee kuitenkin vaikeaa kontrolloida.
Pitäisikö kopioinnista puhua enemmän
ja avoimemmin opiskelijoiden kanssa?
Kansainvälinen koulutusyhteistyö
Lyhyessä keskustelussa jaettiin kokemuksia monimuotoisesta
kansainvälisestä koulutusyhteistyöstä.
Ratkaisuehdotukset, joita keskustelussa tarjottiin soveltuvat
myös kansallisiin verkostoituneisiin yhteistyöhankkeisiin.
Koko ryhmän työskentelyä ei välttämättä
tarvitse järjestää samalla tavalla eikä
välttämättä edes täysin yhtenevistä
sisällöistä. Koko oppimisyhteisölle
voi järjestää osin yhteistä ja osin
eriävää opetusta. Esimerkiksi seuraavan
mallin todettiin toimineen.
Yhteiset opiskelumuodot:
- Muutama yhteinen videoneuvottelu (ip tai isdn): Ei
yksin kalvojen välittämiseen ja luennointiin.
Videoneuvottelun tärkeimmät funktiot tällöin
ovat kokemus ryhmästä, yhteisen tilan jakaminen
kurssilaisten kanssa, joita muuten tavataan vain viesteinä
verkossa ja mahdollisuus keskusteluun kasvokkain.
- Jaettu verkkotyöskentely, erilaisia verkkotyöskentelyn
tapoja hyödyntäen (kts. yllä luku miten
aktivoidaan verkkokeskustelua).
Paikalliset ryhmät:
III Ensimmäinen verkkojakso vuoden kestävässä
prosessissa: palautetta ja pohdintaa
Joillekin jakson työtapa, tapauskeskustelu, tuntui
sopivan hyvin. Viestitulva (398 viestiä) ei juuri
haitannut, vaan lähinnä antoi toiminnan tuntua.
Keskustelusta koettiin saadun paljon uusia näkökulmia.
Jotkut taas kokivat keskustelun rönsyilevyyden ja
viestien suuren määrän ahdistavana, eikä
työtapa tuntunut omalta. Suuressa osallistujamäärässä
on hyvät puolensa. Materiaalia omille pohdinnoille
syntyy paljon ja keskustelussa on vauhdin tuntua. Pienemmissä
ryhmissä toteutettuna keskustelu olisi mahdollisesti
rönsyillyt vähemmän, mutta olisiko keskustelu
silloin pysynyt yhtä hyvin lennossa?
Vaikka jokainen keskustelun aloitus synnyttikin joitakin
ajatuksia, kaikki keskustelut eivät saaneet tuulta
alleen. Osa keskusteluista tarjosi paljon käytännöllisiä
ja teoreettisia näkökulmia esitettyihin haasteisiin.
Joissakin keskusteluissa eksyttiin aiheesta sivupolulle,
jota yhteenvedon tekijät sitten kommentoivatkin.
Toisaalta, vaikka esitetty ongelma ei tuntunutkaan vetävän,
antoivat myös sivupolut runsaasti pohtimisen aihetta.
Yhteenvedoissa todettiin myös, että aktiivisempi
osallistuminen oman tapauksen kehittelyyn olisi voinut
viedä keskustelua paremmin toivottuun suuntaan.
Tapaukset tuotettiin ryhmässä koska vertaisryhmien
toimintaa haluttiin käynnistellä myös näin.
Yhteisen kysymyksen etsiminen vie ryhmää lähemmäksi
yhteisten tavoitteiden löytämistä. Varjopuolena
tästä ratkaisusta voisi todeta, että todennäköisesti
tapaukset olisivat olleet konkreettisempia ja paremmin
kiinni osallistujien arjen ongelmissa, jos jokainen osallistuja
olisi julkaissut oman tapauksensa. Silloin kun tapaus
koetaan omaksi, osallistutaan myös sen kehittelyyn
aktiivisesti ja näin muodoin saadaan siitä myös
eniten irti. Tapauskeskustelun yhteenvetovaiheessa tehty
reflektioraportti on tärkeä työvaihe ja
auttaa osaltaan punaisen langan löytymisessä.
Kaikki eivät yhteenvetoja tuottaneet. Jotkut ovatkin
ilmoittaneet palavaansa keskusteluiden pohdintaan myöhemmin.
Pohdintoja voi vieläkin kirjoittaa omaan portfolioon.
Keskustelussa kuulutettiin sekä käytännöllisiä
ideoita että pedagogista ajattelua. Kursseja rakentaessa
tulisi miettiä pedagogisia kysymyksiä. Toisaalta
pitäisi pystyä koulutettaville kertomaan miten
kursseja todella tehdään. Kysyttiin myös,
että mitä nämä käytännölliset
asiat olisivat ja mitä käytännölliset
vinkit pitäisivätkään sisällään?
Kuten jo useasti on todettu, yksin teknologiset kysymysten
käsittely ei riitä. Maanläheinen lähestymistapa
voi olla myös kysymys "mitä sinun opiskelijasi
tulisi oppia". Vasta sitten kysymme, miten oppimista
tuettaisiin tieto- ja viestintätekniikalla. Käytännöllisiä
vinkkejä tuli paljon. Mielenkiintoista palautteiden
valossa kuitenkin on, että kaikille nämä
ideat eivät näyttäytyneet käytännöllisinä.
Jakso yhdessä ensimmäisen seminaarin kanssa
saattoi alkuun vuoden kestävän opiskeluprosessin.
Tapauskeskustelussa tarkasteltiin monipuolisesti haasteita
joita tvt:n pedagogisen soveltamisen henkilöstökoulutukseen
ja opetuskäyttöön liittyy. TVT:n opetuskäyttö
ja siihen kouluttaminen on monisyinen ja haasteellinen
tehtävä. Kuten keskusteluissa todettiin, ei
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä
voi tarkastella puhtaasti pedagogisesta näkökulmasta,
vaan tähän konkreettiseen ongelmaan liittyy
aina myös teknologinen ja organisatorinen puoli,
olemmehan kehittämässä yliopistojen koko
toimintaympäristöä. Haemme sekä "hyviä"
opetuksen käytänteitä eri medioihin että
opetusta ja tutkimusta avustavia tukirakenteita. "Karrikoiden
voisi sanoa, että tämän kaiken kehittämisen
keskellä tärkeintä on, että opettaja
on varmakäyttöinen ja selkeä, koneista
ja strategioista viis" (Peppi Taalas, ote verkkokeskustelusta).
Kuluvan vuoden aikana teknologisen ja organisatorisen
muutoksen teemojen alla tätä vireästi alkanutta
ajatustenvaihtoa on hyvä jatkaa. Näin aloitimme
ja jatkamme uusin työtavoin, uusissa ympäristöissä,
teknologisen ja organisatorisen muutoksen näkökulmista.
|