« TieVie-kouluttajakoulutus
2001 - 2002
Portfoliotyöskentely
Portfolio tarkoittaa oman toiminnan ja osaamisen itsearviointia
ja dokumentointia. Ensisijassa portfolio on työkalu
oman toiminnan kehittämiseen. Portfoliotyö on
pitkäjänteistä, systemaattista oman työn
seuraamista ja kehittämistä, perusteiden pohtimista,
itsearviointia ja palautteen keräämistä
niin omilta opiskelijoilta, kollegoilta, esimiehiltä
kuin muilta yhteistyökumppaneiltakin. Sen tarkoituksena
on auttaa oman asiantuntijuuden kehittymisessä. Portfolion
työstäminen on prosessiluonteista ja tuotos
muotoutuu vähitellen koulutuksen edetessä ja
näkemysten jäsentyessä.
Ensisijassa portfolio toimii koulutuksen ja oppimisen
jäsentämistyökaluna itselle, eikä
sen tarvitse olla julkinen koko ryhmälle. Koska portfolio
kuitenkin toimii yhtenä TieVie-koulutuksen suoritusvaatimuksena,
tulee portfolio tai tietyt osat siitä kuitenkin julkistaa
kouluttajille koulutuksen päätteeksi.
Mitä portfolio sisältää?
Portfolion muodon ja rakenteen voi jokainen suunnitella
itsensä näköiseksi. Portfolion tulee sisältää
ainakin seuraavat aihealueet:
Portfolion kirjoittaminen ei välttämättä
ole helppoa. Kirjoitettavia asioita on paljon ja olennaisen
materiaalin valitseminen kaikesta olemassa olevasta saattaa
olla vaikeaa. Seuraavassa on kysymyksiä, joita voi
käyttää apuna portfolion laadinnassa. Jos
jotkut kysymykset tuntuvat kaukaisilta, ne voi jättää
väliin. Kysymysten tarkoitus on herättää
ajatuksia - ei ahdistusta.
Oman kehittämishankeen
prosessin kuvaus
Miten toteutit kehittämishankkeen? Mitä uutta
kokeilit? Toteutuiko hanke toivotulla tavalla vai menikö
jotakin pieleen ja miksi? Mitkä tavoitteet toteutuivat
ja mitkä jäivät toteutumatta? Mitä
tekisit nyt toisin? Mikä kehittämishankkeessa
herätti innostusta, mikä vastustusta, miksi?
Millaisia materiaaleja käytit? Miten otit huomioon
ryhmän toiveet ja tavoitteet, harrastitteko yhteissuunnittelua?
Mitä opit varsinaisen tavoitteen ohessa?
Omien kouluttajantaitojen
itsearviointi
Mitkä asiat koet helppoina kouluttamisessa/opettamisessa?
Mitkä asiat hallitset hyvin? Mikä tuntuu vaikealta?
Miten selvität eteen tulevat ongelmat? Mitkä
asiat saavat sinut tuntemaan varmuutta kouluttajana? Mistä
saat voimia? Mitkä asiat herättävät
pelkoa tai epävarmuutta? Miten arvioit omaa toimintaasi
opettajana/kouluttajana? Millaiset ovat verkko-opetuksen
taitosi? Mitkä ovat vahvuutesi ja kehittämistarpeesi
kouluttajana? Miten huolehdit omasta jaksamisestasi ja
kehittymisestäsi?
Oman koulutusnäkemyksen
kuvaus
Mitä haluat saavuttaa kouluttajana? Millaisia opetusmenetelmiä
suosit mieluiten? Miten saat koulutettavat sitoutumaan
koulutukseen? Miten saat koulutettavat pohtimaan? Mikä
edistää yhteisöllisyyttä koulutuksessa?
Mikä helpottaa dialogin syntymistä tai auttaa
näkemään asiat monesta eri perspektiivistä?
Mikä edesauttaa verkostoituneen työskentelyn
onnistumista? Miten kouluttaa kouluttamaan / opettamaan?
Omaan kehittämishankkeeseen
liittyvää palautetta
Omaan kehittämishankkeeseen liittyvää
palautetta verkkojaksoilta, vertaisryhmältä,
kouluttajilta, tuutoreilta. Miten hankit palautetta opiskelijoiltasi
tai koulutettaviltasi? Miten arvioit heidän oppimistaan?
Miten annat palautetta koulutettavillesi? Mistä tiedät,
että käyttämäsi arviointimenetelmät
ovat toimivia ja antavat tietoa haluamistasi asioista?
Miten arvioit omaa toimintaasi kouluttajana? Mitä
saamasi palaute kertoo sinusta kouluttajana? Miten koet
toisilta saadun palautteen vaikuttaneen työskentelyysi?
Vertaisryhmätyöskentelyn
reflektointi
Miten ryhmän tavoite muuttui työskentelyn aikana?
Mikä onnistui, mitä tekisit nyt toisin? Mikä
auttoi, mikä tuntui mukavalta tai hyödylliseltä?
Oman oppimisen pohdinta
Mikä verkkojaksoilla, seminaareissa, vertaisryhmien
toiminnassa oli uutta tai mielenkiintoista? Mikä
hämmensi tai tuntui ristiriitaiselta? Mistä
asioista huomasit tarvitsevasi lisäkoulutusta? Mitä
asioita voisit kokeilla omassa opetuksessasi? Mitä
uutta opit kouluttajana toimimisesta? Mikä oli sinulle
merkityksellistä? Mitä uutta opit opettamisesta?
Koitko pedagogisia oivalluksia? Mitä portfolion tekeminen
sinulle merkitsi? Mitä hyötyä siitä
oli omalle oppimisellesi? Mikä kehittämishankkeen
toteuttamisessa oli vaikeinta? Missä onnistuit tai
epäonnistuit? Johtuiko onnistuminen/epäonnistuminen
itsestäsi, muista ryhmän jäsenistä,
järjestelmästä vai jostakin muusta? Mihin
haluaisit tulevaisuudessa paneutua? Missä asioissa
tarvitset koulutusta? Mikä jäi askarruttamaan?
Palautetta koulutuksesta
Mikä oli sinulle tärkein asia, kokemus, tilanne,
tapahtuma tai anti tässä koulutuksessa? Miten
arvioisit verkkojaksotyöskentelyä, lähiseminaareja,
vertaisryhmätyöskentelyä ja taitokursseja?
Oliko koulutuksessa tarpeeksi tilaa omille valinnoillesi?
Tarjosiko koulutus mahdollisuuksia työskennellä
yhteisöllisesti? Mikä innosti, mikä suututti,
mikä tuntui pelottavalta, ahdistavalta tai kokeilemisen
arvoiselta? Mikä sai sinut hakeutumaan koulutukseen
ja sitoutumaan siihen? Millaisena koit oman vertaisryhmäsi
toiminnan? Miten koulutuskokonaisuuden organisointi mielestäsi
onnistui? Oliko tiedostus riittävää? Tukiko
koulutusmateriaali oppimistasi? Miten hyvin tunsit olevasi
mukana kurssilla, olevasi osa oppimisyhteisöä
ja kuuluvasi TieVie-ryhmään? Miten koulutus
auttoi verkostoitumaan? Saitko riittävästi tukea
koulutuksen aikana? Mikä koulutuksessa oli oman ajattelun
kehittymisen ja oman kehittämishankkeen kannalta
hyödyllisintä tai tarpeellisinta? Mitä
voisi huoletta jättää vähemmälle?
Miten kehittäisit TieVie-koulutusta kokonaisuutena?
Kehittämisnäkymiä
oman yliopiston, tiedekunnan tai laitoksen tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytölle
Millainen on mielestäsi oman laitoksesi, tiedekuntasi
ja yliopistosi tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
nykytila? Millaisena näet tulevaisuuden? Millaista
pedagogista ja teknologista tukea laitoksessasi tarvittaisiin?
Millaista yhteistyötä tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön kehittäminen edellyttää?
Millaisiin verkostoihin kuulut?
Mistä palautetta portfolioon?
Vaikka jokainen laatii käytännössä
oman portfolionsa itse, on sen työstämisvaiheessa
apua, jos voi jakaa ajatuksensa ja ideansa muiden saman
problematiikan parissa kamppailevien kanssa. Näkemysten
opettamisesta ja kouluttamisesta ei tarvitse olla samoja
- erilaiset näkemykset rikastuttavat omaa ajattelua.
On suositeltavaa hyödyntää esim. omaa TieVie-vertaisryhmää
portfolioprosessin aikana. Portfoliotyön tukeminen
onkin yksi vertaisryhmien tehtävistä.
Valmiit portfoliot toimitetaan 2.4.2002 mennessä
kouluttajille. Jokainen osallistuja saa henkilökohtaisen
palautteen tuotoksestaan 17.5.2002 mennessä.
|