« TieVie-kouluttajakoulutus
2001 - 2002
Koulutuksen tavoite ja teemat
Kouluttajakoulutuksen tavoitteena on kouluttaa
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
kouluttajia ja tukihenkilöitä yliopistoihin.
Koulutuksessa tarkastellaan verkostoituneen työtavan
hyötyjä ja ongelmia. Koulutus antaa välineitä
oman työn kehittämiseen. Koulutuksen suoritettuaan
osallistujalla on syvällistä osaamista tieto-
ja viestintätekniikan opetuskäytössä.
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön
liittyviä ongelmia ratkotaan yhdessä osallistujien
ja kouluttajien muodostamassa asiantuntijayhteisössä.
Tarkastelun kohteena koulutuksessa on pedagoginen, teknologinen
ja organisatorinen muutos yliopistossa. Vuorovaikutus,
yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja verkostoituminen
ovat tärkeitä koulutuksen onnistumiseksi. Koulutuksen
aikana jokainen osallistuja toteuttaa kehittämishankkeen.
Pedagoginen muutos
Pyrkimyksessään kouluttaa asiantuntijoita muuttuvissa
oppimiskonteksteissa, yliopisto on uudenlaisten pedagogisten
haasteiden edessä. Nykykäsityksen mukaan asiantuntijuus
ei ole pysyvä ominaisuus, joka on kerran saavutettu
koulutuksen ja työkokemuksen kautta. Se on pikemminkin
toimintatapa, jossa yhdistyvät haasteellisiin ongelmiin
tarttuminen, voimakas sitoutuminen ja oman osaamisen kehittäminen.
Osaaminen ei ole ainoastaan yksilön, vaan myös
yhteisön ominaisuus. Parhaiten yliopisto-opiskelijoiden
oppimista tuetaan ottamalla heidät tiedeyhteisön
jäseniksi, mukaan yliopiston todelliseen toimintaan.
Millaisia käytännöllisiä pedagogisia
ratkaisuja tämä vaatii yliopisto-opetukselta
ja henkilöstökoulutukselta? Millaisia uusia
haasteita ja mahdollisuuksia verkostoituminen ja teknologia
tuovat mukanaan? Millaisella koulutuksella voidaan parhaiten
vaikuttaa yliopistojen opetus- ja oppimiskulttuuriin?
Miten yliopisto-opettajan työnkuva muuttuu? Mitä
pedagoginen muutos tarkoittaa yliopistossa?
Teknologinen muutos
Teknologia kehittyy tekniikan kehittäjien ja käyttäjien
kokemusten myötä. Tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön kehittäjät ja tukihenkilöt
tarvitsevat teknologista ymmärrystä, jotta he
pystyvät arvioimaan ja tekemään teknologiaa
koskevia valintoja. Teknologian soveltaminen opetukseen
ja uusien ratkaisujen kehittäminen edellyttää
monialaisten asiantuntijaryhmien yhteistyötä
sekä kykyä osallistua verkko-opetuksen ja opetusmateriaalien
tuotantohankkeisiin. Muuttaako teknologian kehitys yliopistojen
asemaa ja tehtävää yhteiskunnassa? Millaisia
teknologisia kehityssuuntia on näköpiirissä
ja mikä niiden merkitys on yliopisto-opetuksen kannalta?
Organisatorinen muutos
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa
on organisatorinen haaste strategioiden tasolta käytännön
toimintaan. Tämä vaatii yliopistoja rakentamaan
uudenlaisia pedagogisia ja teknologisia tukipalveluja.
Millä tavalla yliopiston työympäristönä
pitää muuttua, jotta se tukee uusien käytäntöjen
syntymistä? Millaisia toimintatapoja tämä
edellyttää yliopistolta? Millaisia muutoksia
pedagogiset ja teknologiset innovaatiot edellyttävät
oppiaineissa, laitoksissa, tiedekunnissa ja yliopistoissa?
Miten tuetaan asiantuntijaryhmien yhteistyötä?
Miten koulutuksella tuetaan organisatorista muutosta?
|