« Verkkojaksot
Teknologinen muutos -verkkojakso
Tavoite ja toteutus
Jakson tavoitteena on auttaa osallistujia hahmottamaan
tieto- ja viestintätekniikan merkitystä yliopistojen
toiminnassa. Osallistujat arvioivat sekä kokonaiskehitystä
että teknologioiden merkitystä oman toimintaympäristönsä
ja kehittämishankkeensa näkökulmasta. Menetelmällisesti
jakso rakentuu skenaariotyöskentelylle, jotka vertaisryhmät
tuottavat osin lähiseminaarin, mutta pääosin
verkkotyöskentelyn tuloksena. Seminaarissa käynnistetään
Skenaariotyöskentelyn tuloksena kukin vertaisryhmä
tuottaa kaksi vaihtoehtoista skenaariota yliopistolaitoksen
kehityksestä ja teknologian merkityksestä siinä.
Toinen skenaario on tavoitetilaskenaario ja toinen todennäköisen
kehityksen skenaario.
Ennakkomateriaali ja kysely 13. - 21.8.2001
Jakso käynnistyy lyhyellä WWW-kyselyllä,
jolla kartoitetaan yleisellä tasolla osallistujien
käsityksiä siitä, miten yliopistolaitos muuttuu
ja millainen on virtuaaliyliopiston asema yliopistolaitoksen
kokonaiskentässä 5 - 10 vuoden tähtäyksellä.
Osallistujat vastaavat kyselyyn itsenäisesti ilman
ennakkokeskustelua. Kyselyn tuloksista tehdään
yhteenveto, joka esitellään jakson seminaarissa.
Ennen lähiseminaaria osallistuville esitellään
esimerkki skenaariotyöskentelystä.
Lähiseminaari Tampereella 23. - 24.8.2001
Skenaariotyöskentely käynnistetään
lähijaksolla. Seminaarissa esitellään lähemmin
skenaariotyöskentelyn sisältö ja eteneminen.
Ensimmäisessä vaiheessa pohjana työskentelylle
toimivat ennen seminaaria toteutetun kyselyn tulokset. Seminaarin
luento-osuuksilla esitellään teknologian kehityksen
suuntia ja eri tekniikoiden kehitystä. Luennot pohjustavat
osaltaan jatkotyöskentelyä. Ryhmät joutuvat
seminaarin ryhmätyöskentelyssä mm. ottamaan
kantaa siihen, mikä on erilaisten uusien ja vanhempien
tekniikoiden merkitys opetuksen ja opiskelun kehityksessä
(esim. mobiilitekniikka, digiTV jne.).
Verkkojakso 27.8. - 14.9.2001
Skenaariotyöskentely jatkuu verkkojaksolla. Kukin
ryhmä työskentelee aluksi itsenäisesti ja
tuottaa kaksi vaihtoehtoista skenaariota. Ryhmien on myös
perusteltava skenaarionsa. Miksi esimerkiksi tavoiteskenaario
ja todennäköinen skenaario eroavat/eivät
eroa toisistaan? Työskentelyn toimeksiannossa esitetään
myös kysymyksiä ja väitteitä, joihin
ryhmien työskentelyssään tulee ottaa kantaa.
Kun ryhmät ovat tuottaneet kaksi vaihtoehtoista skenaariota,
kukin ryhmä tutustuu muiden ryhmien tuotoksiin ja havainnoi
eroja oman ryhmän tuotoksiin. Tämän jälkeen
käynnistetään verkkokeskustelu, jossa arvioidaan
ja perustellaan oman ryhmän tuotosta suhteessa muiden
ryhmien tuotoksiin. Keskustelun jälkeen laaditaan vielä
yhteenveto jakson tuloksista. Työskentely pohjustaa
myös seuraavaa jaksoa, jolla pyritään rakentamaan
polku ja toimenpiteet tavoiteskenaarion toteuttamiseksi.
Jakson työskentely antaa pohjaa osallistua myös
tieto- ja viestintätekniikan strategiatyöskentelyyn
omassa organisaatiossa.
|