« TieVie-kouluttajakoulutus
Verkkojaksojen korvaavat suoritukset
Pedagoginen muutos -verkkojakson
(12.5. - 6.6.2003) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan
suorittamatta, niin voit korvata sen tekemällä
alla olevan tehtävän. Jos tiedät, että
sinulta puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, niin
ota yhteyttä Soile Jokiseen, soile.jokinen@oulu.fi,
(p. 08 - 553 4039).
Korvaavat tehtävät
1) Tutustu verkkojaksosta laadittuun yhteenvetoon
(valmistuu 13.6. mennessä) sekä mielellään
myös omassa juonneryhmässäsi käytyyn
keskusteluun (kirjaudu Optimaan).
Tutustu tämän lisäksi vähintään
kahteen jakson oheismateriaalina olleeseen artikkeliin
/ teokseen osoitteessa http://tievie.oulu.fi/pedmuutos_10ov_2003/kirjallisuus.htm.
Kirjoita yhteenvedon ja kirjallisuuden pohjalta ajatuksiasi
oman kehittämishankkeesi pedagogisista ratkaisuista
(laajuus n. 5 sivua). Käytä apunasi mm. seuraavia
kysymyksiä:
- Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin
asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää
huomiota? Mitkä asiat voit jättää
vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit
/ oivalsit lukemistasi keskusteluista?
- Miten verkkojakson yhteenvedossa käsitellyt pedagogiset
periaatteet (esim. sitoutuminen, reflektio, yhteisöllisyys,
dialogi) toteutuvat omassa hankkeessasi? Millaisten
muiden periaatteiden varaan olet omaa hankettasi rakentanut?
Miksi?
- Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla
vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua?
- Mitä ymmärrät pedagogisella muutoksella?
Miten pedagoginen muutos suhteutuu laitoksesi toimintakulttuuriin?
2) Tee aikataulusuunnitelma hankkeesi etenemiselle.
Suunnitelmaa tehdessä voit miettiä mm. seuraavia
kysymyksiä:
- Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan
hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi
etenee ajallisesti? Onko joitakin "dead lineja"
tiedossa? Millaisia työvaiheita hankkeeseesi liittyy?
Mitkä ajanjaksot ovat erityisen tärkeitä
hankkeesi kannalta? Miksi?
- Miten TieVie-kouluttajakoulutus tukee oman hankkeesi
etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella
tavalla hyötyä muista osallistujista?
- Keitä osapuolia hankkeessasi on "toteuttajana/yhteistyökumppanina"?
Entä "kohteena/osallistujana"? Millaista
yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi
voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri
osapuolten välillä sovitaan/organisoidaan?
Mistä saat apua, kun sitä tarvitset?
- Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha,
aika, osaaminen, laitteet, tilat, jne.) hankkeessasi
on olemassa? Ovatko resurssit riittävät? Mitä
olemassa olevilla resursseilla on realistista saada
aikaan? Onko lisäresurssien hankkiminen mahdollista?
Miten esimerkiksi sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi?
Vie kirjoituksesi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi
(http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa).
Otsikoi kirjoitus selkeästi (esim. Pedagoginen muutos
-verkkojakson -korvaava tehtävä). Lähetä
tehtävän valmistumisesta viestiä Soilelle
(soile.jokinen@oulu.fi).
Teknologinen muutos -verkkojakson
(25.8. - 26.9.2003) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä alla olevan
tehtävän. Jos tiedät, että sinulta
puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, niin ota yhteyttä:
Markku Närhiin, mtnarhi@cc.jyu.fi
p. 014 2604127
Korvaava tehtävä (korvaavan tehtävän
kokonaislaajuus on n. 4 sivua)
1) Tutustu Optima
verkkoympäristössä (työtila: TieVie_10:
Teknolog. muutos_03) verkkojakson työskentelyyn,
materiaaleihin ja jaksolla laadittuihin skenaarioihin.
Tutustu myös vähintään oman juontees
i(juonneryhmäparin) pohdintakeskusteluihin.
2) Kirjoita näiden lähdemateriaalien
pohjalta skenaario omasta työ- ja opetusympäristöstäsi
yliopistossa vuonna 2013. Kuvauksen pohjana voit käyttää
jakson skenaario-ohjeen yleisiä kysymyksiä ja
teemoja. Keskity erityisesti teknologian hyväksikäyttöön
opetuksessa ja opiskelussa sekä yliopiston toimintakulttuurin
kuvaamiseen.
Perustele kuvauksesi teknologiset ratkaisut ja toimintamallit,
ja ota myös kantaa verkkojaksolla esitettyihin
skenaarioihin. Pohdi lopuksi verkkojakson antia omalle
kehittämishankkeellesi.
3) Vie kirjoituksesi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi
(http://www.tievie.fi ->
Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). Otsikoi
kirjoitus selkeästi (esim. Teknologinen muutos -verkkojakson
-korvaava tehtävä). Lähetä tehtävän
valmistumisesta viestiä Markku Närhille mtnarhi@cc.jyu.fi
Organisatorinen muutos
-verkkojakson (3.11. - 5.12.2003) korvaava suoritus
Tutustu Suomen virtuaaliyliopiston tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön strategiapalveluun ja sen sisältämiin
materiaaleihin osoitteessa: http://www.virtuaaliyliopisto.fi/strategiapalvelu/
1) Ota selvää ja kuvaile lyhyesti strategiatyön
nykyistä tilaa omassa työyhteisössä.
Onko laitoksella tai tiedekunnassa tehty tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäyttöön liittyvää strategiatyötä?
Etsi oman työyhteisösi tieto- ja viestintätekniikkaan
liittyvä strategia (tiedekunta- tai laitoskohtainen).
Mitkä ovat omat kytkentäsi strategiaan ja strategiaprosessiin?
Pyri kuvailemaan erikseen strategian sisältö
ja prosessi. Koita löytää strategiatekstistä
omaa työtäsi koskevia asioita. Miten strategia
toteutuu arjessa? Kytke mukaan myös lyhyt selostus
oman hankkeesi mahdollisista vaikutuksista
organisaatioosi. Listaa esimerkiksi hankkeesi aiheuttamat
muutostarpeet resursseissa, työnjaossa ja yhteistyötahoissa.
Apuna kannattaa käyttää Strategiapalvelun
työkalupakista löytyvää materiaalia.
Lopputuloksena tulee olla noin sivun mittainen teksti,
jossa pohditaan edellä mainittuja asioita.
2) Kirjoita tämän lisäksi noin kahden
sivun mittainen pohdiskeleva teksti jostakin itseäsi
kiinnostavasta strategiatyöhön liittyvästä
näkökulmasta. Arvioi esimerkiksi oman työyhteisösi
strategiaa ja strategiaprosessia materiaalista löytyvän
arviointityökalun avulla
(http://www.virtuaaliyliopisto.fi/osahankkeet/strategiapalvelu/tyokalupakki/
prosessinarviointi.html), tutustu muiden kokemuksiin
(http://www.virtuaaliyliopisto.fi/osahankkeet/strategiapalvelu/kokemuksia.html)
ja vertaile niitä oman työyhteisösi kokemuksiin.
Tekstin tueksi kannattaa käyttää strategiapalvelun
materiaalin lisäksi verkkojakson aikana käytyjä
keskusteluja (http://erinys.it.helsinki.fi:8900/public/TieVie/index.html).
Kirjaa tuottamasi tekstit omaan työtilaan TieVie
portaaliin. (http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa).
Otsikoi kirjoittamasi tekstit selkeästi, esimerkiksi
"organisatorinen muutos -verkkojakson korvaava tehtävä,
osa 1 ja osa 2".
Portfolio-verkkojakson (2.2.
- 5.3.2004) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä alla olevan
tehtävän. Jos tiedät, että sinulta
puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, niin ota yhteyttä
Heli Branderiin, heli.brander@utu.fi,
(p. 02 - 333 5019).
Korvaavat tehtävät:
1) Tutustu verkkojakson oppimisympäristössä
WebCT:ssä (http://salima.tkk.utu.fi)
jakson aikana käynnissä olleesseen oman juonneryhmäsi
viikoittaiseen työskentelyyn viikkojen 6 - 9 keskustelufoorumeissa
ja reflektoi käytyä keskustelua omien näkökulmiesi
valossa (=kommentoi esimerkiksi mistä asioista olet
samaa mieltä, mistä eri mieltä, mitä
haluaisit kysyä, mikä jäi mietityttämään
jne.) Kirjaa reflektointisi ylös (n. 2 x A4) ja vie
kirjoituksesi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi
(http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa).
Otsikoi kirjoitus selkeästi (esim. Portfolio -verkkojakson
korvaava tehtävä). Lähetä tehtävän
valmistumisesta viesti Heli Branderille, heli.brander@utu.fi.
2) Tutustu verkkojakson oppimisympäristössä
WebCT:ssä jakson aikana tuotettuihin 'Oheismateriaalit'
-ikonin alta löytyviin portfoliota koskeviin artikkeleihin.
Kommentoi, miten itse ensisijaisesti näet portfolion
mahdollisuuden palvella itseäsi oman työsi ja
ammattitaitosi kehittämisessä. (n. 1 x A4)
Tutustu myös 'Oheismateriaalit' -ikonin alta löytyviin
esimerkkeihin portfolioista sekä portfolioluonnoksiin
viikon 10 keskustelufoorumissa. Arvioi näitä
tuotoksia kriittisesti kooten samalla arvioistasi muistiinpanoja
(n. 1-2 x A4). Suunnittele näiden muistiinpanojesi
pohjalta oma portfoliosi ja kuvaile sen rakenne ja sisältö
otsikkotasolla/käsitekarttana (n. 1 x A4).
|