« TieVie-asiantuntijakoulutus
Pedagoginen muutos -verkkojakson 2004 ajankäyttösuunnitelma
(suositus)
Pedagoginen muutos -verkkojakso (10.5. - 6.6.2004) on
mitoitettu työmäärältään
1 ov:n (40 t) laajuiseksi. Verkkojakson työskentely
aloitetaan Oulun lähiseminaarissa 7.5.2004. Tämän
jälkeen työskentely jatkuu verkossa Discendum
Optima -oppimisympäristössä neljän
viikon ajan alkaen maanantaina 10.5.2004. Varaa riittävästi
aikaa jakson työskentelyvaiheisiin kalenteristasi.
Suosittelemme seuraavanlaista ajankäyttöä:
Viikko
|
Työskentelyn eteneminen
|
Ajankäyttösuositus
|
20 - 21
|
1. vaihe (10. - 23.5.2004): Verkkokeskustelu Oulun
lähiseminaarissa mietittyjen teemojen mukaisesti.
Jokainen julkaisee Optimassa oman pedagogiseen muutokseen
liittyvän tapauksen viimeistään 12.5.
ja osallistuu sekä oman että muiden esittämien
ajatusten käsittelyyn. Keskustelussa ovat aktiivisesti
mukana asiantuntijat ja alumnit.
|
n. 15 t työskentelyä,
1 - 2 t/pv
|
22
|
2. vaihe (24. - 30.5.2004): Oman hankkeen pedagogisten
periaatteiden valinta ja hankkeen aikataulun (hankkeesi
tavoitteet ja niiden suunniteltu toteutumisaikataulu)
suunnittelu aiemmilla viikoilla käydyn keskustelun
pohjalta.
Julkaise molemmat suunnitelmasi Optimassa Pedagoginen
muutos -jaksolla juonneryhmäsi suunnitelmille
varatussa kansiossa.
|
n. 15 t työskentelyä itselle sopivaan
aikaan viikon aikana
|
23
|
3. vaihe (31.5. - 6.6.2004): Vertaispalautteen
antaminen opponenttiparin suunnitelmasta ja palautekeskustelu
vertaisryhmittäin. Oman suunnitelman tarkentaminen
saatujen kommenttien pohjalta. Suunnitelmien vieminen
TieVie-portaaliin omaan työtilaan.
|
n. 1 - 1,5 t työskentelyä päivittäin
(yht. 15 t)
|
Jakson päätteeksi kouluttajat tekevät
yhteenvedon verkkojakson keskusteluvaiheesta (14.6.2004
mennessä).
Pedagoginen muutos -jakson ohjaus- ja arviointikuvaus
Jakson sisällöllinen ohjaus perustuu verkkotyöskentelyyn,
jossa on mukana pedagogisen muutoksen asiantuntijoita
ja TieVie-alumneja. Pedagogiseen muutokseen liittyviä
ongelmia ratkotaan verkkokeskustelussa osallistujien,
alumnien ja asiantuntijoiden kesken. Asiantuntijat jakavat
verkossa sisällöllistä osaamistaan ja kuljettavat
keskustelua tärkeäksi näkemäänsä
suuntaan. Alumnit antavat vanhemman vertaisen tukea hankkeiden
pedagogisten lähtökohtien selvittelyssä.
Asiantuntijoiden ja alumnien kanssa käytyä keskustelua
hyödyntämällä osallistujat tekevät
hankkeeseensa pedagogisen kuvauksen ja hankkeensa aikataulusuunnitelman
luonnoksen. Pedagoginen muutos -verkkojakson prosessin
ohjauksesta vastaa Oulun yliopisto, Paula Vaskuri (paula.vaskuri(a)oulu.fi)
ja Merja Ruotsalainen (merja.peurasaari(at)oulu.fi).
Jakson arviointi perustuu vertaisarviointiin. Pedagogiset
suunnitelmat arvioidaan vertaisryhmässä antamalla
palautetta kollegoille joko pareittain tai koko ryhmässä.
Suunnitelmat täsmentyvät palautteen myötä.
Jakson hyväksyttävästi suorittanut on osallistunut
verkkokeskusteluun, laatinut kuvauksen ja suunnitelman
sekä antanut palautetta vertaisryhmässään.
|