|  
                       
 « TieVie-asiantuntijakoulutus Pedagoginen muutos -verkkojakson 2004 ajankäyttösuunnitelma 
                        (suositus) Pedagoginen muutos -verkkojakso (10.5. - 6.6.2004) on 
                        mitoitettu työmäärältään 
                        1 ov:n (40 t) laajuiseksi. Verkkojakson työskentely 
                        aloitetaan Oulun lähiseminaarissa 7.5.2004. Tämän 
                        jälkeen työskentely jatkuu verkossa Discendum 
                        Optima -oppimisympäristössä neljän 
                        viikon ajan alkaen maanantaina 10.5.2004. Varaa riittävästi 
                        aikaa jakson työskentelyvaiheisiin kalenteristasi. 
                        Suosittelemme seuraavanlaista ajankäyttöä: 
                         
                          | Viikko
 | Työskentelyn eteneminen | Ajankäyttösuositus |   
                          | 20 - 21 | 1. vaihe (10. - 23.5.2004): Verkkokeskustelu Oulun 
                              lähiseminaarissa mietittyjen teemojen mukaisesti. 
                              Jokainen julkaisee Optimassa oman pedagogiseen muutokseen 
                              liittyvän tapauksen viimeistään 12.5. 
                              ja osallistuu sekä oman että muiden esittämien 
                              ajatusten käsittelyyn. Keskustelussa ovat aktiivisesti 
                              mukana asiantuntijat ja alumnit. | n. 15 t työskentelyä, 1 - 2 t/pv
 |   
                          | 22 | 2. vaihe (24. - 30.5.2004): Oman hankkeen pedagogisten 
                              periaatteiden valinta ja hankkeen aikataulun (hankkeesi 
                              tavoitteet ja niiden suunniteltu toteutumisaikataulu) 
                              suunnittelu aiemmilla viikoilla käydyn keskustelun 
                              pohjalta. Julkaise molemmat suunnitelmasi Optimassa Pedagoginen 
                              muutos -jaksolla juonneryhmäsi suunnitelmille 
                              varatussa kansiossa.  | n. 15 t työskentelyä itselle sopivaan 
                              aikaan viikon aikana  |   
                          | 23 | 3. vaihe (31.5. - 6.6.2004): Vertaispalautteen 
                              antaminen opponenttiparin suunnitelmasta ja palautekeskustelu 
                              vertaisryhmittäin. Oman suunnitelman tarkentaminen 
                              saatujen kommenttien pohjalta. Suunnitelmien vieminen 
                              TieVie-portaaliin omaan työtilaan. | n. 1 - 1,5 t työskentelyä päivittäin 
                              (yht. 15 t) |  Jakson päätteeksi kouluttajat tekevät 
                        yhteenvedon verkkojakson keskusteluvaiheesta (14.6.2004 
                        mennessä). Pedagoginen muutos -jakson ohjaus- ja arviointikuvausJakson sisällöllinen ohjaus perustuu verkkotyöskentelyyn, 
                        jossa on mukana pedagogisen muutoksen asiantuntijoita 
                        ja TieVie-alumneja. Pedagogiseen muutokseen liittyviä 
                        ongelmia ratkotaan verkkokeskustelussa osallistujien, 
                        alumnien ja asiantuntijoiden kesken. Asiantuntijat jakavat 
                        verkossa sisällöllistä osaamistaan ja kuljettavat 
                        keskustelua tärkeäksi näkemäänsä 
                        suuntaan. Alumnit antavat vanhemman vertaisen tukea hankkeiden 
                        pedagogisten lähtökohtien selvittelyssä. 
                        Asiantuntijoiden ja alumnien kanssa käytyä keskustelua 
                        hyödyntämällä osallistujat tekevät 
                        hankkeeseensa pedagogisen kuvauksen ja hankkeensa aikataulusuunnitelman 
                        luonnoksen. Pedagoginen muutos -verkkojakson prosessin 
                        ohjauksesta vastaa Oulun yliopisto, Paula Vaskuri (paula.vaskuri(a)oulu.fi) 
                        ja Merja Ruotsalainen (merja.peurasaari(at)oulu.fi). Jakson arviointi perustuu vertaisarviointiin. Pedagogiset 
                        suunnitelmat arvioidaan vertaisryhmässä antamalla 
                        palautetta kollegoille joko pareittain tai koko ryhmässä. 
                        Suunnitelmat täsmentyvät palautteen myötä. 
                        Jakson hyväksyttävästi suorittanut on osallistunut 
                        verkkokeskusteluun, laatinut kuvauksen ja suunnitelman 
                        sekä antanut palautetta vertaisryhmässään.
 |