« TieVie-asiantuntijakoulutus
Portfoliotyöskentely
Koulutus suoritetaan ja oma oppiminen osoittetaan portfoliossa.
Portfolio tarkoittaa oman toiminnan ja osaamisen itsearviointia
ja dokumentointia. Ensisijassa portfolio on työkalu
oman toiminnan kehittämiseen. Portfoliotyö on
pitkäjänteistä, systemaattista oman työn
seuraamista ja kehittämistä, perusteiden pohtimista,
itsearviointia ja palautteen keräämistä
niin omilta opiskelijoilta, kollegoilta, esimiehiltä
kuin muilta yhteistyökumppaneiltakin. Sen tarkoituksena
on auttaa oman asiantuntijuuden kehittymisessä. Portfolion
työstäminen on prosessiluonteista ja tuotos
muotoutuu vähitellen koulutuksen edetessä ja
näkemysten jäsentyessä.
Portfolion merkitys TieVie-asiantuntijakoulutuksessa
on
- toimia osallistujan oman TieVie-asiantuntijakoulutuksen
aikaisen oppimis- ja kehittymisprosessin sekä siihen
liittyvien kokemusten kuvaajana ja jäsentämistyökaluna,
- toimia myös osallistujan oman ammatillisen kehittymisen
ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
asiantuntijuuden hahmottajana ja
- toimia koulutusta, lähiseminaareja ja verkkojaksoja
sekä ennen kaikkea omaa hanketyöskentelyä,
kokoavana työskentelymuotona koko koulutuksen ajan.
Portfoliota työstetään koko TieVie-asiantuntijakoulutuksen
ajan osin ohjatusti ja osin itsenäisesti pohtien
ja kooten. Ensisijassa portfolio on koulutuksen ja oppimisen
jäsentämistyökalu itselle. Portfolio toimii
myös yhtenä TieVie-asiantuntijakoulutuksen suorituksena.
Koulutuksen aikana osallistujat kokoavat henkilökohtaista
portfoliota, josta he jalostavat koulutuksen lopussa Portfolio-verkkojakson
aikana julkisen näyteportfolion.
Koulutuksen aikana osallistujille kertyy paljon materiaalia,
kuten reflektiopäiväkirjamerkintöjä,
verkkojaksojen työskentelyn tuloksia ja vertaisryhmässä
syntynyttä materiaalia, prosessiportfolioon. Kokoa
prosessiportfoliotasi yhteen paikkaan, jotta näyteportfolion
kokoaminen koulutuksen viimeisellä verkkojaksolla
olisi mahdollisimman helppoa. Voit koota materiaalia vaikkapa
TieVie-portaaliin omaan työtilaasi, omalle tietokoneellesi
tai vertaisryhmänne niin sovittua Optimassa olevaan
vertaisryhmän työtilaan.
Mitä portfolio sisältää?
Portfolion muodon ja rakenteen voi jokainen suunnitella
itsensä näköiseksi. Portfolion tulee sisältää
ainakin seuraavat aihealueet:
Portfolion kirjoittaminen ei välttämättä
ole helppoa. Kirjoitettavia asioita on paljon ja olennaisen
materiaalin valitseminen kaikesta olemassa olevasta saattaa
olla vaikeaa. Seuraavassa on kysymyksiä, joita voi
käyttää apuna portfolion laadinnassa. Jos
jotkut kysymykset tuntuvat kaukaisilta, ne voi jättää
väliin. Kysymysten tarkoitus on herättää
ajatuksia - ei ahdistusta.
Oman kehittämishankeen
prosessin kuvaus
Laadi kuvaus oman kehittämishankkeesi etenemisestä
koulutuksen kuluessa. Mistä hankkeen suunnittelu
sai alkunsa? Millaisiin ongelmiin lähdettiin etsimään
ratkaisua? Keitä osapuolia hankkeen suunnittelussa
ja toteutuksessa oli mukana, ja mitkä asiat olivat
kenenkin vastuulla? Miten hankkeen toteutus on edennyt,
mitä on valmiina nyt, mitä tehdään
tulevaisuudessa? Toteutuiko hanke toivotulla tavalla vai
menikö jotakin pieleen ja miksi? Millaisen vastaanoton
hanke on saanut laitoksellasi, tiedekunnassasi? Mikä
kehittämishankkeessasi innosti itseäsi? Mistä
muut ovat antaneet kiitosta? Mikä on herättänyt
vastustusta, miksi? Mitkä tavoitteet toteutuivat
ja mitkä jäivät toteutumatta? Mitä
tekisit nyt toisin?
Oman osaamisen itsearviointi
Miten arvioisit omaa toimintaasi kouluttajana/mentorina/tukihenkilönä?
Mitkä ovat omat vahvuutesi? Mitkä asiat koet
helppoina? Mitä hallitset hyvin? Mikä tuntuu
vaikealta? Missä asioissa ovat kehittymisen paikkasi?
Mitkä asiat saavat sinut tuntemaan varmuutta kouluttajana?
Mistä saat voimia? Mikä herättää
pelkoa tai epävarmuutta? Miten selvität eteen
tulevat ongelmat? Miten arvioisit omaa kehittymistäsi
vuosien varrella? Miten huolehdit omasta jaksamisestasi
ja kehittymisestäsi?
Oman koulutusnäkemyksen
kuvaus
Kirjoita portfolioosi näkemyksiäsi siitä,
mikä on kouluttajan, ohjaajan, mentorin, tukihenkilön
työssä oleellista. Millaisten periaatteiden
varaan olet omaa kouluttajuuttasi / työtäsi
rakentanut? Mihin uskot, mitä arvostat tai pidät
tärkeänä omassa työssäsi? Mistä
et ole valmis tinkimään? Millaiseen koulutusnäkemykseen
tai toiminta-ajatukseen työsi perustuu? Miten näkemyksesi
on muuttunut luettuasi esimerkiksi reaktiopaperikirjallisuutta?
Omaan kehittämishankkeeseen
liittyvää palautetta
Palauta mieleesi keneltä ja millaista palautetta
- niin suullista kuin kirjallistakin - olet saanut tämän
koulutuksen aikana omasta kehittämishankkeestasi?
Analysoi saamaasi palautetta, mitä se kertoo sinusta
työntekijänä/kouluttajana/mentorina/tukihenkilönä?
Mitkä saadun palautteen valossa ovat oman kehittämishankkeesi
vahvuudet ja kehittämistarpeet? Miltä saamasi
palaute on tuntunut? Miten se on vaikuttanut työskentelyysi?
Millaisia toimenpiteitä olet tehnyt tai aiot tehdä
palautteen pohjalta? Millaisen vastaanoton hanke on saanut
kollegoidesi keskuudessa / laitoksellasi / tiedekunnassasi?
Juonne- ja vertaisryhmätyöskentelyn
reflektointi
Miten ryhmät tukivat opiskeluasi tässä
koulutuksessa? Mikä oli vertaisryhmän merkitys
omalle oppimisellesi? Muuttuiko vertaisryhmän tavoite
koulutuksen aikana? Missä ryhmänne onnistui,
mitä tekisitte nyt toisin? Mikä auttoi, mikä
tuntui mukavalta tai hyödylliseltä?
Oman oppimisen pohdinta
Mitkä olivat sinulle tärkeimpiä asioita,
kokemuksia, tilanteita, tapahtumia tai antia tässä
koulutuksessa? Miten TieVie-kouluttajakoulutuksen osa-alueet
tukivat oppimistasi? Mikä verkkojaksoilla, seminaareissa
ja juonne- ja vertaisryhmien toiminnassa oli uutta tai
mielenkiintoista? Mikä hämmensi tai tuntui turhalta
tai ristiriitaiselta? Mistä asioista huomasit tarvitsevasi
lisää osaamista/koulutusta? Mitä uutta
opit kouluttajana toimimisesta? Mikä oli sinulle
merkityksellistä? Saitko pedagogisia oivalluksia?
Mitä hyötyä portfolion työstämisellä
oli omalle oppimisellesi? Mikä kehittämishankkeen
toteuttamisessa oli vaikeinta? Missä onnistuit tai
epäonnistuit? Johtuiko onnistuminen/epäonnistuminen
itsestäsi, muista ryhmän jäsenistä,
järjestelmästä vai jostakin muusta? Mihin
asioihin haluaisit tulevaisuudessa paneutua? Mikä
jäi askarruttamaan?
Palautetta koulutuksesta
Mikä oli sinulle tärkein asia, kokemus, tilanne,
tapahtuma tai anti tässä koulutuksessa? Miten
arvioisit verkkojaksotyöskentelyä, lähiseminaareja,
vertaisryhmätyöskentelyä ja taitokursseja?
Oliko koulutuksessa tarpeeksi tilaa omille valinnoillesi?
Tarjosiko koulutus mahdollisuuksia työskennellä
yhteisöllisesti? Mikä innosti, mikä suututti,
mikä tuntui pelottavalta, ahdistavalta tai kokeilemisen
arvoiselta? Mikä sai sinut hakeutumaan koulutukseen
ja sitoutumaan siihen? Millaisena koit oman vertaisryhmäsi
toiminnan? Miten koulutuskokonaisuuden organisointi mielestäsi
onnistui? Oliko tiedostus riittävää? Tukiko
koulutusmateriaali oppimistasi? Miten hyvin tunsit olevasi
mukana kurssilla, olevasi osa oppimisyhteisöä
ja kuuluvasi TieVie-ryhmään? Miten koulutus
auttoi verkostoitumaan? Saitko riittävästi tukea
koulutuksen aikana? Mikä koulutuksessa oli oman ajattelun
kehittymisen ja oman kehittämishankkeen kannalta
hyödyllisintä tai tarpeellisinta? Mitä
voisi huoletta jättää vähemmälle?
Miten kehittäisit TieVie-koulutusta kokonaisuutena?
Kehittämisnäkymiä
oman yliopiston, tiedekunnan tai laitoksen tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytölle
Millainen on mielestäsi oman laitoksesi, tiedekuntasi
ja yliopistosi tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
nykytila? Millaisena näet tulevaisuuden? Millaista
pedagogista ja teknologista tukea laitoksessasi tarvittaisiin?
Millaista yhteistyötä tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön kehittäminen edellyttää?
Millaisiin verkostoihin kuulut?
Mistä palautetta portfolioon?
Vaikka jokainen laatii käytännössä
oman portfolionsa itse, on sen työstämisvaiheessa
apua, jos voi jakaa ajatuksensa ja ideansa muiden saman
problematiikan parissa kamppailevien kanssa. Näkemysten
opettamisesta ja kouluttamisesta ei tarvitse olla samoja
- erilaiset näkemykset rikastuttavat omaa ajattelua.
Matkan varrella on suositeltavaa kerätä ja
tallentaa erityyppistä palautetta. Palautetta voi
pyytää kaikilta osapuolilta, jotka ovat jollakin
tavalla kosketuksissa omaan kehittämishankkeeseesi
- toisilta TieVie-kouluttajakoulutuksen osallistujilta,
omilta opiskelijoilta, kollegoilta, esimiehiltä,
asiakkailta, käyttäjiltä, tilaajalta. Myös
omaa TieVie-vertaisryhmää kannattaa hyödyntää
palautteen antajana portfolioprosessin aikana. Portfoliotyön
tukeminen onkin yksi vertaisryhmän tehtävistä.
Portfolion palauttaminen
Valmiit portfoliot toimitetaan 10.4.2005 mennessä
kouluttajille. Ks. tarkemmat ohjeet kohdasta suorittaminen
ja arviointi.
|