« TieVie-asiantuntijakoulutus
Koulutuksen tavoite ja teemat
TieVie-asiantuntijakoulutuksen
tavoitteena on kouluttaa tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön asiantuntijoita, kuten kouluttajia,
ohjaajia, koulutussuunnittelijoita, tukihenkilöitä
ja mentoreita yliopistoihin. Koulutuksessa tarkastellaan
verkostoituneen työtavan hyötyjä ja ongelmia.
Koulutus antaa välineitä oman työn kehittämiseen.
Koulutuksen suoritettuaan osallistujalla on syvällistä
osaamista tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä.
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön
liittyviä ongelmia ratkotaan yhdessä osallistujien
ja kouluttajien muodostamassa asiantuntijayhteisössä.
Tarkastelun kohteena koulutuksessa on pedagoginen, teknologinen
ja organisatorinen muutos korkeakoulussa. Vuorovaikutus,
yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja verkostoituminen
ovat tärkeitä koulutuksen onnistumiseksi. Koulutuksen
aikana jokainen osallistuja toteuttaa kehittämishankkeen.
Pedagoginen muutos
Pyrkimyksessään kouluttaa asiantuntijoita muuttuvissa
oppimiskonteksteissa, korkeakoulu on uudenlaisten pedagogisten
haasteiden edessä. Nykykäsityksen mukaan asiantuntijuus
ei ole pysyvä ominaisuus, joka on kerran saavutettu
koulutuksen ja työkokemuksen kautta. Se on pikemminkin
toimintatapa, jossa yhdistyvät haasteellisiin ongelmiin
tarttuminen, voimakas sitoutuminen ja oman osaamisen kehittäminen.
Osaaminen ei ole ainoastaan yksilön, vaan myös
yhteisön ominaisuus. Parhaiten korkeakouluopiskelijoiden
oppimista tuetaan ottamalla heidät tiedeyhteisön
jäseniksi, mukaan korkeakoulun todelliseen toimintaan.
Millaisia käytännöllisiä pedagogisia
ratkaisuja tämä vaatii korkeakouluopetukselta
ja henkilöstökoulutukselta? Millaisia uusia
haasteita ja mahdollisuuksia verkostoituminen ja teknologia
tuovat mukanaan? Millaisella koulutuksella voidaan parhaiten
vaikuttaa korkeakoulujen opetus- ja oppimiskulttuuriin?
Miten opettajan työnkuva korkeakoulussa muuttuu?
Mitä pedagoginen muutos tarkoittaa korkeakoulussa?
Teknologinen muutos
Teknologia kehittyy tekniikan kehittäjien ja käyttäjien
kokemusten myötä. Tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön kehittäjät ja tukihenkilöt
tarvitsevat teknologista ymmärrystä, jotta he
pystyvät arvioimaan ja tekemään teknologiaa
koskevia valintoja. Teknologian soveltaminen opetukseen
ja uusien ratkaisujen kehittäminen edellyttää
monialaisten asiantuntijaryhmien yhteistyötä
sekä kykyä osallistua verkko-opetuksen ja opetusmateriaalien
tuotantohankkeisiin. Muuttaako teknologian kehitys korkeakoulujen
asemaa ja tehtävää yhteiskunnassa? Millaisia
teknologisia kehityssuuntia on näköpiirissä
ja mikä niiden merkitys on yliopisto-opetuksen kannalta?
Organisatorinen muutos
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa
on organisatorinen haaste strategioiden tasolta käytännön
toimintaan. Tämä vaatii yliopistoja rakentamaan
uudenlaisia pedagogisia ja teknologisia tukipalveluja.
Millä tavalla yliopiston työympäristönä
pitää muuttua, jotta se tukee uusien käytäntöjen
syntymistä? Millaisia toimintatapoja tämä
edellyttää yliopistolta? Millaisia muutoksia
pedagogiset ja teknologiset innovaatiot edellyttävät
oppiaineissa, laitoksissa, tiedekunnissa ja yliopistoissa?
Miten tuetaan asiantuntijaryhmien yhteistyötä?
Entä miten koulutuksella tuetaan organisatorista
muutosta?
|