« TieVie-koulutus
Arviointi-verkkojakson 2004 ajankäyttösuunnitelma
(suositus)
A. Lähityöskentelyvaihe
Arviointiverkkojakson työskentely aloitetaan Jyväskylän
lähiseminaarissa 17. - 18.2.2005. Seminaarissa katsotaan
yhteisesti katkelma arvioinnin mystisyyttä käsittelevästä
Katharsis-elokuvasta. Elokuva toimii virikkeenä työskentelyn
avauksessa. Lähiseminaarin ryhmätyöskentelyn
jälkeen aihetta jatketaan sekä itsenäisesti
että verkossa.
B. Verkkotyöskentelyvaihe
Viikko
|
Työskentelyn eteneminen
|
Ajankäyttösuositus
|
Itseopiskelu-
vaihe
vko 9
|
(28.2. - 6.3.) Tutustutaan itsenäisesti verkkojakson
virikemateriaaliin (Arvioinnin
ABC) ja muuhun arviointikirjallisuuteen. Opitun
pohjalta tehdään lyhyt tiivistelmä
(n. 1 sivu) 6.3. mennessä, joka julkistetaan
Optima-oppimisympäristössä.
|
n. 7 t työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan viikon aikana
|
Keskustelu- ja yhteenveto-
vaihe
vko 10
|
(7. - 13.3.) Tutustutaan oman ryhmän muiden
jäsenten tiivistelmiin ja osallistutaan verkossa
tapahtuvaan keskusteluun. Jokaisella ryhmällä
on oma verkkotuutori, joka on mukana keskustelemassa.
Viikon lopussa tuutori koostaa ryhmän keskustelusta
yhteenvedon.
|
n. 1 t/arkipäivä keskusteluun osallistumista
(yht. 5 t)
|
Arviointi-
suunnitelman laatiminen
vko 11
|
(14. - 20.3.) Opitun pohjalta tehdään
arviointisuunnitelma, arviointityökalu tai
kirjallisuuskatsaus oman kehittämishankkeen
tai mielenkiinnon mukaanliittyen.
|
n. 6 t työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan viikon aikana
|
Arviointi- ja opponointivaihe
vko 12
|
(21. - 27.3.) Osallistujat antavat pareittain vertaispalautetta
toisilleen edellisellä viikolla laadituista
arviointisuunnitelmista.
|
n. 2 t työtä kollegan arviointisuunnitelmaan
tutustumiseen ja palautteen kirjoittamiseen
|
Arviointi-jakson ohjaus- ja arviointikuvaus
Jakson sisällöllinen ohjaus perustuu yhteisölliseen
verkkotyöskentelyyn, jossa tuutorit ovat työskentelyn
tuksena. Arvioinnin ongelmia ratkotaan verkkokeskustelussa
osallistujien ja tuutorien kesken. Tuutorit toimivat jakson
aikana sisällöllisinä ohjaajina ja kuljettavat
keskustelua tärkeäksi näkemäänsä
suuntaan. Tuutorien kanssa käytyä keskustelua
ja muilta osallistujilta saamaansa vertaispalautetta hyödyntämällä
osallistujat tekevät arviointisuunnitelmansa. Arviointi-verkkojakson
prosessin ohjauksesta vastaa Oulun yliopisto, Paula Vaskuri
(paula.vaskuri(a)oulu.fi)
ja Merja Ruotsalainen (merja.peurasaari(at)oulu.fi).
Arviointi-verkkojakson arviointi perustuu vertaisarviointiin.
Arviointisuunnitelmat arvioidaan vertaisryhmässä
antamalla palautetta kollegoille pareittain. Suunnitelmat
täsmentyvät palautteen myötä.
Jakson hyväksyttävästi suorittanut on
tutustunut jakson virikemateriaaliin (Arvioinnin ABC)
ja arviointikirjallisuuteen, osallistunut verkkotyöskentelyyn,
laatinut arviointisuunnitelman omaan kehittämishankkeeseen
sekä antanut vertaispalautetta opponenttiparilleen.
|