TieVie
- Valtakunnallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
koulutus
Arviointi-verkkojakso
23.2. - 19.3.2004
Aikataulu
ja tehtävät
A.
Lähityöskentelyvaihe
(Vaiheet
1 - 5 käytiin läpi Jyväskylän lähiseminaarissa
12. - 13.2.2004)
1.
Virikemateriaali (Katharsis-elokuva)
ja käsitteiden selventäminen
- Oliko
elokuvassa käsitteitä, jotka jäivät epäselväksi?
2.
Ongelman tai kuvattavan ilmiön määrittäminen
- Mikä
Katharsis-elokuvassa kiinnosti?
- Millaisia
arviointiin liittyviä ajatuksia, ongelmia, ilmiöitä
heräsi?
- Ryhmä
sopii alustavan otsikon/työnimen ongelmalleen/ilmiölleen.
3.
Aivoriihi
- Millaisia
ajatuksia, ideoita, näkökulmia, käsitteitä jne.
liittyy ryhmän valitsemaan alustavaan ongelmaan?
- Jokainen
kirjoittaa ajatuksensa kritiikittömästi lapuille (yksi
ajatus/lappu) ja sanoo ideansa ääneen samalla kun vie
lapun fläppitaululle (voidaan myös valita sihteeri, joka
kokoaa laput fläpille).
4.
Ongelman analysointi
- Alustavan
rakenteen (käsitekartan) työstäminen tutkittavalle
ilmiölle.
- Samaan
teemaan liittyvät tai toisiaan lähellä olevat ideat
ryhmitellään fläppitauluun lähelle toisiaan.
- Lyhyt
keskustelu siitä, puuttuuko käsitekartasta vielä
joitakin näkökulmia.
5.
Oppimistavoitteiden muodostaminen
- Tuotetuista
näkökulmista valitaan yksi tai kaksi eniten kiinnostavaa
teemaa ja niistä muodostetaan ryhmän yhteinen oppimistavoite
jaksolle.
- Tavoitteena
on, että oppimisen kohteeksi valittavasta asiasta on konkreettista
hyötyä osallistujien omille kehittämishankkeille.
- Lopuksi
ryhmässä jaetaan hyödyllisiä kirjallisuusvinkkejä
yms., jos tiedossa sellaisia on.
B.
Verkkotyöskentelyvaihe
vk
9. Itseopiskeluvaihe (23. - 29.2.)
- Tutustu
itsenäisesti verkkojakson virikemateriaaliin (Arvioinnin
ABC) ja arviointikirjallisuuteen. Etsi materiaalista ja kirjallisuudesta
vastauksia ja uusia näkökulmia ryhmänne valitsemaan
oppimistavoitteeseen. Virikemateriaalista
löytyy muun muassa arviointiin liittyviä videoleikkeitä,
linkkejä ja kirjallisuusviitteitä, joiden kautta arviointi-teemaan
voi syventyä.
- Tee
oppimastasi lyhyt tiivistelmä (n. 1 sivu) 29.2. mennessä,
jossa nostat esiin ryhmässä sopimaanne oppimistavoitteeseen
liittyvät keskeiset havainnot, löydökset ja näkökulmat
sekä niiden pohjalta heränneet omat oivallukset. Kirjaa
tiivistelmään myös käyttämäsi lähteet.
Tiivistelmä tehdään Optima-ympäristöön
oman pienryhmän Tiivistelmät-kansioon (ks. ohje).
vk
10. Keskustelu- ja yhteenvetovaihe (1. - 7.3.)
- Tutustu
oman pienryhmäsi muiden jäsenten tiivistelmiin ja osallistu
oman ryhmäsi keskusteluun Optima-ympäristön Keskustelu-alueella
(ks. ohje). Myös ryhmän
tuutori on mukana keskustelemassa. Pohtikaa
ryhmässä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
1.
Miten käsityksesi valitsemastanne oppimistavoitteesta ja
arviointi-ilmiöstä yleisemminkin on muuttunut jakson
aikana? Mitkä kysymykset sinua edelleen askarruttavat arviointiin
liittyen? Mitä haluaisit tarkentaa? Mikä on merkittävin
oivallus, jonka olet saanut tämän jakson aikana?
2.
Mitä uusia ajatuksia ja näkökulmia tiivistelmien
ja keskusteluiden pohjalta heräsi oman hankkeen arviointiin
liittyen (miten arvioit opiskelijoiden oppimista omalla kurssillasi,
miten opettajana saat kehittävää palautetta työstäsi,
jne.)?
3.
Millaista lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka voisi
tuoda tai miten sitä voisi hyödyntää arvioinnissa
(omassa kehittämishankkeessasi)?
- Viikon
lopuksi ryhmän tuutori tekee käydyn verkkokeskustelun
pohjalta ryhmän yhteisen yhteenvedon alkuperäiseen oppimistavoitteeseen
liittyen ti 9.3. mennessä. Yhteenveto julkaistaan Optima-ympäristön
Tiivistelmät-kansiossa.
vk
11. Arviointisuunnitelman / -työkalun laatiminen (8. - 14.3.)
- Tee
oppimasi pohjalta arviointisuunnitelma tai -työkalu omaan kehittämishankkeeseesi.
Suunnitelman sisältö ja luonne riippuvat täysin omasta
hankkeestasi. Voit pohtia esimerkiksi sitä, millaisen tentin
toteutat omalla kurssillasi, miten arvioit opiskelijoiden oppimista
tai miten hankit ja hyödynnät palautetta opetuksessasi
tai vaikkapa oppimateriaalin kehittämisessä. Vaihtoehtoisesti
voit myös tehdä hankettasi tukevan arviointityökalun
(palautelomakkeen, arviointimatriisin, tms.). Suunnitelmaa tai työkalua
tehdessäsi voit hyödyntää esimerkiksi jakson
materiaalia (Arvioinnin
ABC) ja Virtuaaliyliopiston tarjoamia palveluja (ks. linkit).
Arviointisuunnitelma tai kuvaus arviointityökalusta viedään
Optimassa olevaan Tuotokset-kansioon (TieVie_5: Tuotokset_03).
Huomioi, että voit myös tehdä esimerkiksi linkin
www-sivulle, jossa suunnitelma tai työkalu on (ks. ohje).
HUOM! Viedessäsi arviointisuunnitelmasi tai työkalusi
Tuotokset-kansioon, muista antaa kaikille lukuoikeudet ja lisäksi
myös kommentointioikeudet!
-
Suunnitelman
julkaiseminen ja kommentointioikeuden antaminen tapahtuu seuraavasti:
-
Mene
sisään Tuotokset-työtilaan (TieVie_5: Tuotokset_03)
-
Klikkaa
auki oma henkilökohtainen kansiosi Tuotokset-työtilassa
-
Klikkaa
"Uusi objekti" -painiketta
-
Tuo
suunnitelmasi Optimaan omalta koneeltasi (Omalta tietokoneelta
/ Linkki internetiin / Tekstidokumentti)
-
HUOM!
Lisää raksi kohtaan "Kommentti" (Kommentointityökalu
näkyy tuodun dokumentin nimen perässä keltaisena
puhekuplana. Työkalua tarvitaan ensi viikolla olevan palautekeskustelun
aikana, ks. vk 12)
-
vk
12. Palaute- ja opponointivaihe (15. - 19.3.)
-
Tutustu
oman opponenttiparisi arviointisuunnitelmaan
Optimassa Tuotokset-työtilassa (TieVie_5: Tuotokset_03).
Anna parillesi vertaispalautetta hänen suunnitelmastaan
tai arviointityökalustaan. Pyri antamaan kannustavaa ja rakentavaa
palautetta (mitkä ovat arviointisuunnitelman vahvuudet ja
erityispiirteet, miten hankkeen arviointia voisi vielä kehittää).
Myös suunnitelmassa / työkalussa ilmeneviä epäselvyyksiä
tai ristiriitaisuuksia voi nostaa esiin. Kirjoita palautteesi
opponenttiparisi dokumentin perässä olevaa kommentointityökalua
(keltainen objekti) apuna käyttäen 19.3. mennessä.
Kommentointityökalun
käyttäminen tapahtuu seuraavasti:
- Lue
opponenttiparisi suunnitelma.
- Klikkaa
suunnitelman perässä olevaa kommentointi-painiketta
(keltainen objekti). Jos dokumentin perässä ei näy
keltaista objektia, ota yhteyttä joko opponenttipariisi
tai Paula Vaskuriin (paula.vaskuri(a)oulu.fi).
(Kommentointityökalun päällelaittamisesta on
ohjeet edellisen viikon tehtävänannossa, ks. vk
11.)
- Klikkaa
"Lisää kommentti" jos haluat aloittaa uuden
keskustelujuonteen dokumentin alla. Jos haluat vastata toisen
esittämään kommenttiin, klikkaa auki haluamasi
kommentti ja paina "Vastaa", jolloin lähettämäsi
kommentti näkyy hierarkisesti edellisen kommentin alla.
- Klikkaa
"Ok".
Lopuksi
- Jakson
loputtua ainakin palautteenantovuorossa olevat (aakkosissa S-Y)
antavat palautetta verkkojaksosta TieVie-portaalissa olevalla palautelomakkeella.
Muidenkin mielipiteet ovat tervetulleita! Kaikki kommentit, kehut
ja kehittämisideat ovat tarpeen jakson kehittämisessä.
- Jaksosta
tehtävä yhteenveto julkaistaan sekä TieVie-portaalissa
että tässä Optima-ympäristössä (ks.
yhteenveto, valmistuu viim. 31.3.).
|