« TieVie-asiantuntijakoulutus
Organisatorinen muutos -verkkojakson 2005 ajankäyttösuunnitelma
(suositus)
Organisatorinen muutos -verkkojakso (29.8.- 2.10.2005)
on mitoitettu työmäärältään
noin kahden opintopisteen laajuiseksi. Verkkojakson työskentely
aloitetaan Oulun lähiseminaarissa 26.8.2005, jossa
esitellään verkkojakson aikataulutus, sisältö
ja tehtävät. Verkkojakson varsinainen työskentely
tapahtuu verkossa WebCT-ympäristössä ja
jatkuu viiden viikon ajan alkaen seminaarin jälkeisenä
maanantaina 29.8.2005. Varaathan aikaa jakson työskentelyyn
kalenteristasi. Ajankäyttösuosituksemme näet
alla.
Viikko
|
Työskentelyn eteneminen
|
Ajankäyttösuositus
|
35
|
Orientaatioviikolla tutustutaan ohjelmaan, aikatauluun
ja materiaaleihin, ryhmäydytään chatissa
sekä valitaan roolit.
|
n. 5 t
|
36
|
Keskustelu käynnistyy. Teemana yksikön
opetuksen kehittäminen; nykytilan arviointi
ja tavoitteiden asettaminen.
|
n. 10 t
|
37
|
Keskustelu opetuksen kehittämisestä jatkuu
viikon puoleen väliin. 14.9. siirrytään
pohtimaan käytännön toimenpiteitä.
|
n. 10 t
|
38
|
Keskustelu toimenpanosuunitelmasta jatkuu. Sovitaan
palautekeskustelun aika (kaikille sopiva!).
|
n. 10 t
|
39
|
Jakson yhteenveto- ja palautekeskustelu chatissa.
Oman kehittämishankkeen tarkastelu verkkojakson
teeman näkökulmasta portfoliossa.
|
n. 10 t
|
Verkkojakson päätyttyä jakson vetäjä
laatii yhteenvedon verkkojaksosta.
Organisatorinen muutos -jakson ohjaus- ja arviointikuvaus
Organisatorinen muutos -verkkojakson ohjaus perustuu
ryhmien itseohjautuvaan työskentelyyn, jota jakson
vastuuhenkilö ja tuutorit tukevat. Tuutoreiden roolina
on osallistujien kannustaminen sekä ryhmien tukeminen
erityisesti jakson alussa roolityöskentelyn käynnistämisessä
ja keskustelun avauksessa. Lisäksi tuutorit selventävät
ohjeita tarvittaessa,
seuraavat ryhmien keskustelua sekä huolehtivat siitä,
että ryhmät pysyvät aikataulussa.
Jakson arviointi perustuu ryhmien aktiivisuuteen, tehtävien
suorittamiseen ja tuutoreiden arvioon ryhmien toiminnasta.
Jakson lopussa roolikeskustelun pohdintoja peilataan jokaisen
omakohtaisiin kokemuksiin opetuksen kehittämistyöstä
sekä omiin kehittämishankkeisiin. Pohdinnat
kirjataan portfoliota varten. Jakson hyväksytysti
suorittanut on:
- osallistunut ryhmänsä suunnittelukokoukseen
chatissa,
- keskustellut aktiivisesti jakson keskusteluteemoista
oman ryhmänsä
keskustelualueella annetun strategiaroolin kautta,
- osallistunut yhteenveto- ja palautekeskusteluun chatissa
sekä
- tallentanut pohdintansa Optiman (https://optima.oulu.fi/)
Portfolio-työtilaan.
Verkkojakson vastuuhenkilö: Helsingin yliopisto,
Sini Lehto (e-mail: sini.m.lehto(a)helsinki.fi).
|