« TieVie-asiantuntijakoulutus
« Portfoliotyöskentely
Portfolio-ohjeet TieVie-asiantuntijakoulutuksessa
Taru Jokinen ja Anna-Kaarina Kairamo, TKK
Yleisohjeet
Portfoliotyöskentely tapahtuu koko koulutuksen ajan
Optimaan perustetussa TieVie 15: Portfolio 05 -työtilassa.
Työtilasta löytyy jokaisen osallistujan omalla
nimellä varustettu henkilökohtainen kansio koulutuksen
aikana tuotettujen materiaalien keräämiseen.
Työskentely koulutuksessa on pääsääntöisesti
itsenäistä, oman työn reflektointia. Koulutuksen
loppupuolella osallistujat muokkaavat muille osallistujille
julkaistavan näyteportfolion kokoamastaan materiaalista.
Tämän vuoksi Optimassa jokaisen osallistujan
omassa kansiossa on mahdollista säilyttää
materiaaleja, joissa luku- ja kirjoitusoikeudet on määritelty
ainoastaan itselle. Katso ohjeet
dokumentin tuomisesta omaan kansioon.
Koulutuksessa on käytössä erilaisia oppimisalustoja.
Verkkojaksokohtaiset alustat on liitetty TieVie-portaaliin
TieVie-asiantuntijakoulutuksen rakennekuvan
yhteyteen. Vaikka koulutuksen aikana työskennellään
eri oppimisympäristöissä, kootaan kaikki
verkkojaksokohtaiset tuotokset portfoliotyötilaan.
Portfoliotyötilaan kootaan myös mahdolliset
lähiseminaarien korvaavat tehtävät. Lähiseminaarit
muodostavat tärkeän osan koulutusta ja niihin
osallistuminen on sen tähden pakollista. Koska osallistuminen
ei aina ole mahdollista, seminaarien korvaaminen on mahdollista
korvaavia tehtäviä laatimalla.
Työskentelyohjeet
Portfoliotyöskentelyn tavoitteena on koota koulutuksen
aikana tehdyistä tuotoksista kansio, joka sisältää
erillisten dokumenttien lisäksi pohdintaa omasta
työskentelystä ja kehittymisestä TieVie-asiantuntijakoulutuksen
aikana. Portfolio rakennetaan pääasiassa oman
työskentelyn materiaalipankiksi, suljetuksi varastoksi,
josta räätälöidään Arviointi-verkkojaksolla
muille osallistujille julkaistava näyteportfolio.
Aikaisempien vuosien koulutuksesta poiketen portfoliotyöskentelylle
ei ole erillistä jaksoa, vaan työskentely tapahtuu
jatkuvasti koulutuksen ohessa. Työskentely on pääasiassa
itsenäistä, mutta työskentelyä tukevat
oman vertaisryhmän jäsenet ja koulutuksen kaikki
tehtävät. Portfoliotyöskentelylle on rakennettu
niin sanottuja tsekkauspisteitä lähiseminaarien
yhteyteen. Lisäksi verkkojaksoilla käydään
palautekeskusteluja, joista kannattaa aineksia siirtää
omaan portfolioon.
Portfolio viimeistellään ohjatusti, kun Arviointi-verkkojakson
puolessa välissä siirrytään työstämään
omaa kehittämishanketta ja kokoamaan näyteportfoliota.
Tällöin työskennellään vertaisryhmän
kanssa orientoivan materiaalin, pienryhmäohjauksen
ja vertaispalautteen äärellä. Seuraavassa
kuvassa on havainnollisesti kuvattu portfoliotyöskentelyn
prosessimaista luonnetta.
(tulossa)
KUVA 1. Portfoliotyöskentely TieVie-asiantuntijakoulutuksessa
Tuotokset
Koulutuksen tuotokset koostuvat kutakin lähiseminaaria
varten kirjoitettavasta, yhteensä neljästä
reaktiopaperista,
eri verkkojaksoilla tehdyistä tuotoksista, koulutuksen
edetessä dokumentoitavasta kehittämishankkeesta
sekä yleisestä koulutusta koskevasta pohdinnasta.
Erityisesti pohdintaa varten ja mahdollisesti sitä
helpottamaan omat tuotokset kannattaa nimetä selkeästi
siten, että näyteportfolion koontivaiheessa
erillisten dokumenttien hallinta ei käy liian työlääksi.
Optiman portfoliotyötilaan tuodut dokumentit tulee
nimetä niin selkeästi, että muutkin osallistujat
voivat selkeästi löytää toisten osallistujien
tehtävät esimerkiksi vertaispalautetta antaessaan.
Pääsääntönä on, että
portfolioon tuodaan kaikki koulutuksen aikana lähiseminaareja
varten tuotetut reaktiopaperit. Reaktiopapereita on mahdollista
ja usein kannattaakin täydentää seminaarien
jälkeen ja lisätä paperiin muun muassa
seminaarissa saatuja kommentteja. Verkko- ja lähijaksojen
lopputuotokset liitetään portfolioon erillisten
jaksolla annettujen ohjeiden mukaisesti.
Omat pohdinnat
Koska portfoliotyöskentely on pääosin
itsenäistä oman hankkeen kuvauksen ja erillisten
materiaalien tuottamisen dokumentointia, on hyvä
välillä pysähtyä myös arvioimaan
oman toiminnan etenemistä ja työskentelyn onnistumista.
Tälle pohdinnalle on hyvä jäsentää
oma osa portfoliotyöskentelystä. Omat pohdinnat
muodostavat yhden asiantuntijuuden kehittämisen välineen
TieVie-asiantuntijakoulutuksessa. Pohdinnan avulla asiantuntijuuttaan
täydellistävä toimija syventää
älyllistä ja emotionaalista läsnäoloaan
työnsä tekijänä osana työn henkistä
ja fyysistä toimintaympäristöä. Sen
avulla toimija voi pysähtyä havaitsemaan, tiedostamaan
ja pohtimaan päivittäiseen työkäytäntöön
liittyviä isoja ja pieniä asioita. Tuntemukset,
kokemukset, aavistukset, arviot, ideat, suunnitelmat ja
kritiikitön ajatusten virta kuuluvat oman työskentelyn
reflektointiin.
Omien pohdintojen avulla kannattaa tarkastella myös
onnistumisen ja epäonnistumisen tuntemuksia ja tulkita
työprosessien synnyttämiä tunnetiloja ja
mielikuvia monipuolisesti. Pohdinta kannattaa ajatella
henkilökohtaiseksi hiljaiseksi avustajaksi, jonka
puoleen käännytään aina tarvittaessa.
Sen voi ajatella myös päivittäiseksi keskustelukumppaniksi,
sisäisen puheen foorumiksi. Siihen kannattaa kirjata
lähiseminaareista, verkkojaksoilta, vertaisryhmätyöskentelystä,
taitokursseilta ja kirjallisuudesta saatuja ideoita, ajatuksia
ja kommentteja. Myös omat aforismit, runot, ajatelmat,
piirrokset ja muukin taiteellinen ote sopii päiväkirjatyöhön
rikastuttamaan ammatillista ja persoonallista kehitystä.
Pohdinnan voi liittää osaksi omaa kansiota
luomalla erillisen kansion jäljessä tulevien
ohjeiden mukaisesti. Kuten seuraavissa ohjeissa todetaan,
on pohdinta osallistujalle itselleen suunnattu, eikä
muille osallistujille tarvitse antaa lukuoikeuksia henkilökohtaiseen
oman työskentelyn arviointiin.
Näyteportfolio
TieVie-asinatuntijakoulutuksen lopputyönä kootaan
koulutuksen aikana syntyneestä portfoliosta näyteportfolio,
ja se julkaistaan Arviointi-verkkojakson päätteeksi
omassa kansiossa Optiman Portfolio-työtilassa. Näyteportfolioon
kootaan kaikki koulutuksen aikana tehdyt tuotokset henkilökohtaisesti
valitussa muodossa. Osallistuja voi halutessaan tuoda
kansioonsa linkin esimerkiksi omille www-sivuilleen, jos
portfolio on toteutettu sellaisessa muodossa. Opiskelija
voi myös halutessaan muokata materiaaleista erillisen
dokumentin, kunhan muistaa tarkistaa dokumentin luku-
ja kirjoitusoikeudet (ks. ohje).
Teknisiä
ohjeita portfolion työstämiseen »
|