« TieVie-asiantuntijakoulutus
Koulutuksen tavoite ja teemat
TieVie-asiantuntijakoulutuksen
tavoitteena on syventää ja laajentaa osallistujien
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
asiantuntemusta heidän omassa työssään.
Koulutus antaa valmiuksia toimia esimerkiksi tvt:n opetuskäytön
kouluttajana, konsulttina, ohjaajana, koulutussuunnittelijana,
tukihenkilönä ja verkoston koordinaattorina
tai toimijana. Koulutuksen myötä osallistujat
saavat valmiuksia opetuksen, oman työn ja työyhteisön
kehittämiseen. Asiantuntijuuden kehittymistä
tukee erityisesti mahdollisuus kokemusten ja tiedon jakamiseen
yli korkeakoulurajojen sekä mahdollisuus verkostoitumiseen.
Vuorovaikutus, yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja
verkostoituminen ovat tärkeitä koulutuksen onnistumiseksi.
Koulutuksen aikana jokainen osallistuja toteuttaa kehittämishankkeen.
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön
liittyviä ongelmia ratkotaan yhdessä osallistujien
ja kouluttajien muodostamassa asiantuntijayhteisössä.
Tarkastelun kohteena koulutuksessa ovat organisatorinen
ja pedagoginen kehittäminen korkeakoulussa. Koulutuksen
sisältöihin integroidaan opetuksen laadun näkökulmaa,
ja koulutuksen aikana käydään läpi
tvt:n opetuskäytön laadun kehittämiseen
ja sen arviointiin liittyviä kysymyksiä. Lisäksi
läpi koko koulutuksen kulkevat mukana teknologiseen
kehittämiseen ja verkostoituneeseen työtapaan
liittyvät teemat. Koulutuksessa ei opetella yksittäisiä
teknisiä taitoja. Koulutuksen suoritettuaan osallistujalla
on syvällistä osaamista ja tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytössä.
Organisatorinen muutos
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa
on organisatorinen haaste, jossa pitäisi siirtyä
strategioiden tasolta käytännön toimintaan.
Tämä vaatii korkeakouluja rakentamaan uudenlaisia
pedagogisia ja teknologisia tukipalveluja. Millä
tavalla korkeakoulun työympäristönä
pitää muuttua, jotta se tukee uusien käytäntöjen
syntymistä? Millaisia toimintatapoja tämä
edellyttää korkeakoululta? Millaisia muutoksia
pedagogiset ja teknologiset innovaatiot edellyttävät
oppiaineissa, yksiköissä, laitoksissa, tiedekunnissa
ja korkeakouluissa? Miten tuetaan asiantuntijaryhmien
yhteistyötä? Entä miten koulutuksella tuetaan
organisatorista muutosta?
Pedagoginen muutos
Pyrkimyksessään kouluttaa asiantuntijoita muuttuvissa
oppimiskonteksteissa, korkeakoulu on uudenlaisten pedagogisten
haasteiden edessä. Nykykäsityksen mukaan asiantuntijuus
ei ole pysyvä ominaisuus, joka on kerran saavutettu
koulutuksen ja työkokemuksen kautta. Se on pikemminkin
toimintatapa, jossa yhdistyvät haasteellisiin ongelmiin
tarttuminen, voimakas sitoutuminen ja oman osaamisen kehittäminen.
Osaaminen ei ole ainoastaan yksilön, vaan myös
yhteisön ominaisuus. Parhaiten korkeakouluopiskelijoiden
oppimista tuetaan ottamalla heidät tiedeyhteisön
jäseniksi, mukaan korkeakoulun todelliseen toimintaan.
Millaisia käytännöllisiä pedagogisia
ratkaisuja tämä vaatii korkeakouluopetukselta
ja henkilöstökoulutukselta? Millaisia uusia
haasteita ja mahdollisuuksia verkostoituminen ja teknologia
tuovat mukanaan? Millaisella koulutuksella voidaan parhaiten
vaikuttaa korkeakoulujen opetus- ja oppimiskulttuuriin?
Miten korkeakouluopetusta voidaan kehittää?
Miten opettajan työnkuva korkeakoulussa muuttuu?
Mitä pedagoginen muutos tarkoittaa korkeakoulussa?
Miten tvt:n mukaan tulo vaikuttaa korkeakoulujen opetus-
ja toimintakulttuuriin?
Tvt:n opetuskäytön laadun kehittäminen
ja arviointi
Opetuksen ja korkeakoulun toiminnan laadun varmistus
on tullut yhä tärkeämmäksi asiaksi
suomalaisissa korkeakouluissa. Tämän vuoksi
yhtenä läpäisevänä sisältönä
TieVie-asiantuntija-koulutuksessa tarkastellaan laatuun
liittyviä kysymyksiä. Korkeakouluissa on tärkeää
lisätä laatuajattelua ja -tietoisuutta verkko-opetuksen
alueella. Verkko-opetusta tulee tarkastella osana korkeakoulun
opetuksen laadun kehittämistä. Laadun hallinta
nähdään toiminnan kehittämisen ja
arvioinnin välineenä. Miten korkeakoulujen toiminnan
laatua voidaan seurata ja arvioida? Millaisia välineitä
ja työkaluja on olemassa verkko-opetuksen prosessien
ja niiden laadun tunnistamiseen ja dokumentointiin? Millaista
lisäarvoa opetukseen tuo tieto- ja viestintätekniikan
hyödyntäminen? Millaisia ovat laadukkaaseen
verkko-opetukseen johtavat toimintaprosessit, mallit ja
laadun indikaattorit?
Teknologinen muutos
Teknologia kehittyy tekniikan kehittäjien ja käyttäjien
kokemusten myötä. Tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön kehittäjät ja tukihenkilöt
tarvitsevat teknologista ymmärrystä, jotta he
pystyvät arvioimaan ja tekemään teknologiaa
koskevia valintoja. Teknologian soveltaminen opetukseen
ja uusien ratkaisujen kehittäminen edellyttää
monialaisten asiantuntijaryhmien yhteistyötä
sekä kykyä osallistua verkko-opetuksen ja opetusmateriaalien
tuotantohankkeisiin. Muuttaako teknologian kehitys korkeakoulujen
asemaa ja tehtävää yhteiskunnassa? Millaisia
teknologisia kehityssuuntia on näköpiirissä
ja mikä niiden merkitys on korkeakouluopetuksen kannalta?
Verkostoitunut toiminta
Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen opetuksessa
muuttaa korkeakoulujen henkilökunnan työtä
verkostomaiseksi. Verkostoituneessa opetuksessa esimerkiksi
vastuu sisällöllisestä asiantuntemuksesta
hajautuu ja opetuksessa korostuu suunnittelu ja organisointi.
Verkostoitunut opetus jopa pakottaa tiimityöhön
opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tieto- ja viestintätekniikan
mahdollistama joustava yhteistyö myös alueellisesti
etäällä olevien toimijoiden kanssa tuo
oman lisänsä verkostotyöhön. Miten
opetusverkostot ja niiden myötä tiimityö,
virtuaalisuus ja tekniikka muuttavat korkeakouluja? Miten
verkostot muuttavat opettajan työnkuvaa korkeakouluissa
ja organisaatioiden toimintakulttuuria? Mitä ongelmia
osallistujat ovat kohdanneet verkostoissa toimiessaan
ja millaisia ratkaisuja ongelmiin on löydetty? TieVie-asaiantuntijakoulutuksen
sisällöissä tarkastellaan verkostoitumiseen
liittyviä kysymyksiä sekä edistetään
ja tuetaan tvt:n opetuskäytön alueen toimijoiden
verkostoitumista ja yhteistoimintaa.
|