1. Johdanto
Tämän materiaalin tarkoituksena on valottaa
tiiviiden teoreettisten artikkeleiden avulla oppimisteoreettista
ajattelua ja tarjota näin aineksia pedagogisten käytäntöjen
analysointiin ja kehittämiseen. Materiaalissa esitellään
myös konkreettisella tavalla oppimistutkimuksesta nousevia
pedagogisia käytäntöjä. Useista näissä
pedagogisissa käytännöissä tieto- ja viestintätekniikalla
on merkittävä rooli oppimisen tukena. Materiaali sisältääkin
sekä oppimisen teoreettisia linjauksia sekä oppimisteoreettisten
ideoiden käytännön sovellutuksia. Myös asiantuntijuuteen
liittyviä teemoja käsitellään, koska viimeaikainen
tutkimus kertoo oppimis- ja asiantuntijuusprosessien samankaltaisuudesta.
Lisäksi formaalin koulutuksen tarkoituksena on kouluttaa eri
alojen asiantuntijoita, eivätkä oppimisen prosessit rajoitu
formaaliin koulutukseen. Tieto- ja viestintätekniikkaa sivuavissa
osioissa on käytetty ja esitetty pääosin sellaista
käsitteistöä, joita myös oppimisen tutkimus
käyttää. Näin ollen yritysmaailmassa laajalti
käytettyjä käsitteitä (kuten e-learning) ei
ole käsitelty, koska materiaalin sisältö painottaa
oppimisen teoriaa sekä tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen
käytön taustalla olevia näkökulmia. Materiaali
sisältää myös kaksi pitkään alalla
tutkimustyötä tehneen asiantuntijan, professori Päivi
Häkkisen ja professori Sanna Järvelän laatimat erikoisartikkelit.
Materiaalin kohderyhmään kuuluvat siis
oman opetustyönsä kehittämisestä kiinnostuneet,
tieto- ja viestintätekniikan pedagogiseen täydennyskoulutukseen
osallistuvat, oman oppimisensa tehostamisesta kiinnostuneet sekä
pedagogiikkaa eri tahoilla opiskelevat.
Tämän verkkomateriaalin taustalla on
ollut itseni sekä professori Sanna Järvelän 1997
opettajankoulutuksen tarpeisiin laatima oppimistutkimuksen historiaa
sekä ajankohtaisia teoreettisia teemoja käsittelevä
verkkomateriaali. Sitä on tässä teoksessa laajennettu
ja ajankohtaistettu erityisesti uusimman oppimistutkimuksen sekä
tieto- ja viestintätekniikan pedagogisten sovellusten suuntaamana.
Lähtökohtana kehitystyössä ovat olleet Valtakunnallisen
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutuksen
(TieVie, http://tievie.oulu.fi/)
tarpeet.
Koska kyseessä on oppimateriaali, jossa on
pyritty helppolukuisuuteen ja tutkimuksesta nousevien näkökulmien
välittämiseen tiiviissä muodossa, tieteellisen kirjoittamisen
mukaisia viittauskäytäntöjä ei ole noudatettu.
Kunkin artikkelin yhteyteen on sen sijaan koottu käsiteltyyn
aihepiiriin liittyvä valikoima tieteellisesti korkeatasoista
ja ajankohtaista kirjallisuutta, jota on myös hyödynnetty
tekstiä laadittaessa. Erityisen huomion lähdeteosten joukossa
ansaitsee Kai Hakkaraisen, Kirsti Longan sekä Lasse Lipposen
teos Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen
sytyttäjinä (2004), jota voin suositella luettavaksi tässä
verkkomateriaalissa käsitellyistä teemoista kiinnostuneille
lukijoille.
Oulussa 6.9.2004
Hanna Salovaara
Tutkija, Oulun Yliopisto
Materiaalin kirjoittaja Hanna Salovaara työskentelee tutkijana
Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa koulutusteknologian
tutkimusyksikössä. Hänen tutkimuksensa liittyy oppimiseen
teknologiapohjaisissa konteksteissa, oppimisen strategioihin, motivaatioon
sekä yhteisöllisen oppimisen pedagogisiin kysymyksiin.
|