Opetuksen kehittämisyksikkö,
Oulun yliopisto
Arvioinnin perusmuotodot ovat sisältyvä arviointi,
osallistuva arviointi ja tarkkaileva arviointi. Huomioitavaa
on, että arvioinnissa muodot voivat esiintyä yksin
tai yhdistelminä.
Sisältyvä arviointi - nimensä mukaisesti
- sisältyy kaikkeen toimintaan. Tämä on itsearviointia
kuvaava käsite. Arvioija ja arvioitava toimija ovat
yksi ja sama henkilö.
Esimerkiksi
taiteilija arvioi kokoajan omaa toimintaansa ja kehittää
sitä oman itsearviointinsa perusteella.
Osallistuva arviointi on kahden tai useamman henkilön
yhteistyössä suorittamaa arviointia. Tämä
on työelämän yleisimmin käytetty arviointimuoto.
Toimijoilla on yhteinen ongelma, jonka ratkaisemiseksi kaikki
ovat sitoutuneet. Arvioinnin kohde on yhteistyön prosessi
tai toiminta. Yleisesti voidaan sanoa, että osallistuva
arviointi on välttämätön osa kaikkea
yhteistoimintaa.
Yhteistyökumppanit ovat yhteisesti sovitut toiminnan
seurannan, kehittämisen ja arvioinnin välineet.
Esimerkkinä
käy jalkapallo-joukkue, joka pyrkii ylemmälle
sarjatasolle. Joukkue toimii yhdessä, käy jatkuvia
neuvotteluja pelistrategiasta ja tarkastelee omaa toimintaansa
joukkueena (myös sisältyvä arviointi toteutuu
yksilötasolla!). Ongelmat ja toiminnan tavoitteet ovat
yhteisiä (otteluvoitto, nouseminen ylempään
sarjaan).
|
Tarkkaileva arviointi on kenties silmiinpistävin
piirre oppilaitosten tenttikäytännöissä.
Varsinkin tenttitilanteessa korostuu toiminnan ulkoapäin
seuraavaa, observoiva arviointi. Tarkkailija ei ole osa
toimintaa, eikä varsinainen toimija. Usein arviointi
on kriittistä ja kyseenalaistavaa.
Esimerkkinä
tarkkailevasta arviosta sopii matematiikan tentti. Tentaattori
antaa tehtävät opiskelijan ratkaistavaksi. Tentti
suoritetaan tilassa, jonne saapuminen ja poistuminen on
rajoitettua. Tentin aikana tarkkaillaan suoritusta ja toiminnan
suoritusta arvioidaan jälkeenpäin. Arvioitsija
on itse alan asiantuntija.
Kolmen edellä mainitun perusmuodon yhdistelmää
voitaisiin kutsua arviointiratkaisuksi. Tässä
arviointi muotoutuu jatkuvasti ajan, paikan ja toiminnan
mukaan erilaiseksi kokonaisuudeksi. Se ei siis säily
samanlaisena, vakioisena.
Lähde:
Karjalainen, A. 2001. Tentin
teoria.
(.pdf, suuri tiedosto!)
|
|