Asko Karjalainen
Opetuksen kehittämisyksikkö
Oulun yliopisto
Keskiaikainen maailmankuva on varmasti kaikille tuttu.
Silloinhan uskottiin yleisesti, että maapallo on litteä
kuin pannukakku. Kovin lähelle reunaa ei ollut viisasta
mennä, koska siellä vaanivat lohikäärmeet
ja kaikenlaiset helvetin pedot. Tuollainen käsitys
hymyilyttää nykyihmistä, mutta aikanaan se
oli totisinta totta. Toki keskiajallakin oli toisinajattelijoita,
jotka havaintoihinsa ja laskelmiinsa vedoten väittivät
pannukakkumallia epätodeksi. Moni heistä kuoli
mielipiteensä vuoksi. Tämä kertoo siitä,
miten suuri voima yhteisellä uskomuksella aina on.
Litteään maapalloon uskottiin, koska arkihavainto
vahvisti sen joka päivä todeksi. Tiedämme
hyvin, että vanha kosmologinen käsitys vähitellen
murtui ja uusi astui tilalle. Mutta miten on käynyt
pedagogisen maailmankuvan?
Pedagogiikkamme on yhä litteää. Opetuksen
alueella uskomme luottavaisesti aistiemme tuomaan vakuutukseen.
Omin silmin voimme todeta, että opetustilanteessa opettaja
esittää tietoa, joka siirtyy opiskelijoille. Sitten
pidetään tentti, jossa oppimistulos punnitaan
eli tarkistetaan, onko tietoa siirtynyt tarpeeksi. Satojen
vuosien ajan on totuttu tällaiseen toimintatapaan ja
ajatusmalliin. Näin muistamme sen omilta kouluajoiltamme
ja yliopisto-opinnoista. Näin olemme itsekin opettaneet.
Näinhän se on. Asian esittämisestä seuraa
oppiminen. Lahjakas opiskelija oppii aina. Hyvä opettaja
on hyvä esiintyjä. Tentin pitää olla
muistinvarainen, ja opiskelija huijaa varmasti, jos opettaja
vain antaa siihen tilaisuuden. Kasvatustieteellinen ja psykologinen
tutkimustieto ei ole koskaan tukenut näitä litteän
pedagogiikan uskomuksia.
Viime vuosikymmenenä on tieteellistä näkemystä
opettamisesta ja oppimisesta verraten kiitettävästi
markkinoitu yliopisto-opettajille. Tulostakin on tullut.
Monet ovat oppineet katsomaan tarkemmin ja huomanneet aivan
uusia mahdollisuuksia. Kuitenkin vaikka uusia ajatuksia
sisimmässään elättelevä opettaja
jo jollakin tavalla tajuaisinkin, että opettaminen
ei ole samaa kuin asian esittäminen, niin litteään
luentosaliin astuessa tutkimusmatkailijan rohkeus voi olla
äkkiä tipotiessään.
Vaarallisin kaikista selittämättömien uhkien
ja apokalyptisten kauhukuvien asuttamista vanhan opetusajattelun
reuna-alueista on kuitenkin tenttien ja arvioinnin kolkka.
Siellä litteän pedagogiikan juuret ovat tiukimmassa.
Mikään muu yksittäinen opetukseen ja oppimiseen
liittyvä uudistusajattelu ei herätä niin
paljon pelkoa ja vastustusta kuin puhe vaikkapa arvosanojen
poistamisesta, tenttien muuttamisesta päiväkirjoiksi
ja valvonnan tai kontrollin poistamisesta.
Litteä arviointi?
Perinteinen näkemys arvioinnista omaa pitkän
ja kunniakkaan historian. Olemme kaikki sen kasvatteja.
Olemme oppineet kantapään kautta ja parhaalla
mahdollisella tavalla omakohtaisesti, miten tentissä
ollaan ja miten kysymyksiin vastataan. Olemme tämän
kaiken nähneet ja kokeneet. Tiedämme, kuinka vastauksista
annetaan pisteitä ja kuinka saadaan arvosanoja. Olemme
kokeneet tuon kutkuttavan tyytyväisen tunteen, joka
seuraa hyvästä tenttinumerosta. Tiedämme
myös, miltä tuntuu epäonnistua ja saada huono
tulos. Muistamme tenttisalin omalla tavallaan jopa hartaan
tunnelman; kihelmöivän tiivistunnelmaisen jännityksen,
joka tilanteessa vallitsee. Sellaista ei voi unohtaa. Tentit
ovat piirtyneet mieleemme ja kulttuurimme kollektiiviseen
tajuntaan. Tenttien ilmiselvä perustelu on vuosisatojen
saatossa syövyttänyt itsensä niin jokaisen
opettajan kuin oppilaankin luihin ja ytimiin. Aina vain
syvemmälle. Omatuntoon saakka. Sisäinen ääni
muistuttaa:
1. Aina tarvitaan kontrollia, jotta opiskelija tekisi töitä
ja valvojaa, jotta hän ei tekisi vilppiä.
2. Aina tarvitaan arvosanoja ja oppimistuloksen mittaamista,
jotta ihmiset voidaan laittaa järjestykseen.
3. Aina on järjestettävä tentti, sillä
niin on aina tehty, eikä kukaan muista aikaa, jolloin
tenttejä ei olisi järjestetty.
Sekä opettajat että opiskelijat voivat järkyttyä
syvästi, jos näitä peruspilareita ruvetaan
horjuttamaan. Ilman valvontaa ja käskemistä jätetty
opiskelija itkee joutuneensa heitteille, ja tentinpidosta
kritisoitu opettajaparka manaa lapsellisessa pelossaan avuksi
kaikkia vanhan tenttimaailman profeettoja ja testiteorian
pieniä paholaisia. Näin avuttomia meistä
on tullut. Avuttomia ja taikauskoisia.
Arvioinnin uusi maailmankuva
Arvioinnin maailma on todellisuudessa pyöreä.
Tämä tarkoittaa sitä, että arviointiin
on olemassa useampia näkökulmia. Perinteinen arviointimalli
tentteineen ja arvosteluineen on vain yksi mahdollinen maailma,
jonka paikka pitää määritellä suhteessa
muihin. Se on vain yksi verraten hyvin tutkittu ja läpeensä
kartoitettu uskomusten manner, jonka voi huoletta jättää
taakseen ja lähteä etsimään uusia maan
ääriä. Lohikäärmeen tulista kitaa
ei tarvitse pelätä. Tämänkään
maailman reunalta ei voi pudota.
|
Mahdollisuuksiltaan hyödyntämätön ja
muutoinkin vielä todella huonosti tunnettu rajaseutu
tavataan autenttisesta arvioinnista. Autenttisen synonyymejä
ovat todellinen, aito ja luonnollinen. Tämän uuden
arviointimaailman yhtenä löytäjänä
pidetään Grant P. Wigginsiä, joka kuvaili
aluetta seuraavin sanoin: arviointi on autenttista, kun
toimijan osaamista - suoriutumista merkityksellisessä
tehtävässä - tutkitaan mahdollisimman suoraan
. Näissä sanoissa onkin paljon mietittävää.
Perinteinen arviointi on todellakin ollut perin epäsuoraa.
Osaamista ei ole katsottu silmästä silmään
vaan paperille raapustettujen tenttivastausten kautta. Opiskelijan
osaamista on tutkittu elämästä irrotetun
tenttitilanteen, tarkasti rajattujen kysymysten ja arvostelijan
mieltymysten välityksellä. Eikö olisi ollut
paljon suorempaa ja järkevämpää laittaa
tenttijä rehdisti tekemään jokin käytännön
toimenpide oikeassa elämässä? Tällöin
ei olisi tarvinnut ryhtyä arvailemaan, kuvastaako tenttijän
suoritus todellista osaamista, eikä olisi nostatettu
reliabiliteetin eikä validiteetin pyhimyksiä heikkouskoisten
palvottavaksi.
Autenttinen arviointi on tuntematon manner ja se on monessakin
mielessä perinteisen arvioinnin vastakohta. Tämä
paljastuu, kun rannikolta edetään kohden sydänseutuja,
uskomuksia ja oletuksia. Autenttisen arvioinnin mukaan itsearviointi
on kaiken arvioinnin perussolu. Ihmisen on aina itse pyrittävä
määrittämään oma tilansa. Ulkoinen
arviointi on nöyrän palvelijan roolissa. Opettaja
ja tentaattori on tästä näkökulmasta
arviointiavun antaja. Äärimmilleen vietynä
tämä voisi tarkoittaa sitä, että Timo
Teekkari tilaa avuliaalta professoriltaan jossakin vaiheessa
opiskelua itselleen tentin, jotta voisi paremmin määritellä
osaamisensa tason. Vaikuttaa varmaan perin kummalliselta,
suorastaan hulluudelta? Niin ja vaaralliselta, aivan kuten
aurinkokeskeinen näkemyskin aikoinaan.
Vieläkin oudompia asioita joudumme kohtaamaan. Perinteisesti
on uskottu, että itsekseen jätettynä opiskelija
hairahtuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä
vilppiin ja selvittää tentin epärehellisin
keinoin. Tästä uskomuksesta johtuen esimerkiksi
kotiesseiden käyttäminen on voinut tuntua arveluttavalta.
Nyt kuitenkin huomaamme ajattelevamme asiasta aivan toisin
päin. Uskomme ja oletamme, että ihminen voi ainoastaan
itse näyttää oman osaamisensa. Kukaan muu
ei voi osoittaa minun osaavan tämän artikkelin
kirjoittamista kuin minä itse. Autenttisen arvioinnin
uskomusjärjestelmässä johdamme tentit ja
arviointivälineet tästä lähtökohdasta.
Suhteellisuutta tämäkin
Arviointiväline on osa kohdettaan. Kurssi portfoliotentin
kanssa on aivan eri kurssi kuin esseen tai monivalintakokeen
kanssa. Tieto siitä, millainen tentti kurssin päätteeksi
järjestetään, vaikuttaa dramaattisesti opiskelijoiden
toimintaan ja valintoihin kurssin aikana. Tentti ohjaa opiskelijoiden
toimintaa ja säätelee oppimista. Tentin ehdoilla
on pakko mennä, sillä muutoinhan kurssista ei
pääse läpi. Tentillä voikin tästä
syystä helposti ohjata opiskelun strategiaa ja oppimisen
syvyyttä.
Tentin ja oppimisen muotojen läheisestä yhteydestä
johtuen erilaiset tenttimallit ovat mahdottomia verrannollistaa.
Erilaiset tentit tuottavat erilaista oppimista. Entä
jos pitäisimme kurssin ilmoittamatta millään
tavoin millainen tentti aiotaan järjestää?
Vasta tenttitilanteessa paljastuisi, miten kurssi suoritetaan.
Tämäkin tenttimenettely väistämättä
vaikuttaisi kurssin oppimistulokseen - olisi oma kummallinen
vaihtoehtonsa. Eri tentit ja arviointimallit perustuvat
eri oletuksille, tuottavat erilaista oppimista eikä
niiden paremmuutta voi mitata, sillä mitään
neutraalia mittapuuta ei löydy. Tästä syystä
onkin jokseenkin vanhanaikaista vaatia tutkimustietoa siitä,
mikä tenttimalli on paras. Ei sellaista voi tutkia.
Koko kysymys on yhtä järjetön kuin vaatia
tarkkaan tutkittavaksi, kuinka monta päätä
maailman reunaa vartioivalla lohikäärmeellä
on. Oikea tapa esittää kysymys on: Mitä sisällöllistä
muutosta erilaisesta tenttimallista seuraa oppimiselle,
osaamiselle, asiantuntijuudelle? Mitä seuraa ulkomuistitentistä?
Mitä seurauksia on kotiesseellä? Millä tavoin
erilaisen ihmisen portfoliotentti tuottaa? Nämä
ovat autenttisia kysymyksiä, ja niihin voi vastata
joko litteän tai pyöreän uskomusjärjestelmän
näkökulmasta. Litteässä pitäytyminen
tarkoittaa sitä, että silmät ummistetaan
osalle todellisuutta. Maailmalle tehdään väkivalloin
aivan tarpeeton raja.
Ei myöskään sovi unohtaa, että litteään
maailmaan uskova opetus tuottaa litteitä opiskelijoita,
joita pyöreys kauhistuttaa. Nämä polkevat
heille tarjottuja palloja parhaansa mukaan pannukakuiksi.
Luonnollisesti. Uuden maailmankuvan oletuksiin pohjautuva
opetus onkin vielä kauan aikaa kiusallisen vaikeassa
tilanteessa, sillä muutos ei tapahdu hetkessä.
Mutta niin se vain on, että muutos tapahtuu eikä
litteään maailmaan ole enää kenenkään
pakko uskoa. On myös tärkeää huomata,
että uusia opetusmenetelmiä ja arviointimalleja
ei voi kokea nojatuolimenetelmällä, vaan vain
soveltamalla ja käytännön työssä.
On uskallettava kokeilla.
Artikkeli on julkaistu teoksessa Opetus sydämen asiana.
Tenhula, T. (toim.). Oulun yliopisto. Dialogeja 2. 149 -
155.
Lähteet:
Karjalainen, A. 2001. Tentin
teoria.
Wiggins, G. P. 1990. The Case for Authentic
Assessment. ERIC Digest ED328611
Wiggins, G. P. 1993. Assessing Student Performance.
Jossey-Bass Publishers. San Francisco.
Terwillinger, J. 1997. Semantics, Psychometrics,
and Assessment Retorm: A Close Look at "Authentic"
Assessments. Educational Researcher 26 (8). 24 - 27.
|
|