|
Opetuksen kehittämisyksikkö
Oulun yliopisto
|
Autenttinen (luonnollinen, todellinen) oppiminen
on nykyaikaisen ja pedagogisesti perustellun kouluttamisen
kivijalka.
Tentit voidaan jakaa toimintarakenteensa mukaan neljään
ryhmään:
- Luonnollinen tentti
- Simuloiva/mallintava tentti
- Murrettu tentti
- Keinotekoinen tentti
ks. kaavio »
Luonnollinen tentti
Autenttinen eli luonnollinen, todellinen
oppiminen on nykyaikaisen ja pedagogisesti perustellun kouluttamisen
kivijalka. Niinpä myös hyvä tentti rakentuu
opittavien tietojen ja taitojen käyttämiseen luonnollisessa
tilanteessa. Tenttisuoritus on aidon alalle ominaisen ongelman
ratkaisua todellisessa suoritustilanteessa. Tentti opettaa
valmiuksia, joita opiskelija joutuisi kohtaamaan omalla
tieteen- ja ammattialallaan.
Lääketieteen
opiskelijat tentissä tehtäväkseen haastatella,
tutkia ja määrätä hoidon potilaalle,
jonka vaivat ovat todellisia. Tentaattori on etukäteen
valinnut potilaat siten, että tietää opiskelijoilla
tulisi olla tiedot ja taidot, joiden avulla tentti suorittaminen
on mahdollista.
Luonnolliseen tenttiin tulisi kuulua myös arkielämään
liittyvä tulosvastuu, vastuu suorituksen onnistumisesta.
Luonnollisen tentin järjestäminen voi vaatia totuttua
enemmän vaivaa, mutta palkitsee sekä opettajan
että opiskelijan. Useimmiten opiskelijoita ei tarvitse
erityisesti motivoida tenttisuoritukseen. He ovat innoissaan
tentistä, sillä he huomaavat, että heidän
opiskelemansa asiat testataan todellisessa elämässä.
Tärkeää tällaisen tentin tekemisessä
on perinpohjainen suunnittelu. Tentin idea jää
vajaaksi, jos tenttisuoritus on vain "näennäisesti
luonnollinen". Pelkät luonnollisista kohteista
keksityt tentit vievät pohjan luonnollisuudesta. Myös
tentin suoritusmuoto (yksin, ryhmässä, useammassa
ryhmässä) ja -tapa (luonnollinen tila, luonnolliset
välineet) vaikuttavat kuinka hyvin tavoite saavutetaan.
Luonnollisen tentin suunnittelun virikkeet löytyvät
usein läheltä. Tentaattori on asiantuntija ja
tuntee tieteen- ja ammattialansa pulmat ja ongelmat. Lähemmäksi
aitoa tilannetta päästään, jos tentaattori
tekee tentistä sellaisen, ettei hän itsekään
tiedä ennalta kuinka oikeaan ratkaisuun päästään
ja millaisia ratkaisumalleja tulisi soveltaa. Jos tentin
suorittamisesta on todellista hyötyä yksilölle
tai yhteisölle lähestytään edelleen
askel todellista elämää.
Arkkitehtiopiskelijoille
järjestetään tehdasalueen suunnittelukilpailu
-tentti, jonka voittanut luonnos toteutetaan yhdessä
käytännössä. Toimeksiantajana on siis
todellinen teollisuuselämän yksikkö. Logopedian
opiskelijoille luonnollinen tentti voisi olla www-sivuston
rakentaminen, joka on suunnattu kielellisessä kehityksessä
viivästyneiden lasten vanhemmille. Tentti suoritettaisiin
työryhmissä, jotka keskittyisivät eri aihealueisiin.
Yksi työryhmä suunnittelisi ja tuottaisi sivuille
kirjallisen informaation, toinen interaktiivisen kielellistä
taitoa kehittävän pelin/harjoituksen ja kolmas
hankkisi kohderyhmältä tietoa (esim. pienimuotoinen
tutkimus) mitä sivuston pitäisi sisältää
jatkossa (jatkosuunnitelmat) ja näin tukisi muita työryhmiä.
Simuloiva/mallintava tentti
Mallintava tentti voitaisiin määritellä
seuraavasti: "Todellisuutta jäljittelevä
tentti vailla todellisen suoritustilanteen tulosvastuuta
(Asko Karjalainen, Tiina Kemppainen)". Joissain
tapauksissa luonnollisen tentin järjestäminen
ei ole tarkoituksenmukaista tai mahdollista. Mallintavat
tentit jäljittelevät luonnollisia tilanteita.
Tentin tulee kuitenkin pyrkiä mahdollisimman todelliseen
tilanteeseen esikuvanaan luonnollinen tentti.
Luonnollisten tilanteiden ja mallintavien tenttien välille
sijoittuu harjoittelu. Harjoittelun avulla voidaan suhteellisen
helposti arvioida osaako opiskelija asiat. Harjoittelua
voidaan käyttää näin ollen myös
tenttinä. Harjoitukset edellyttävät kuitenkin
luonnollisesti uudelleenmuokkaamista. Koska harjoittelun
ja opetuksen raja on häilyvä, opintosuorituksen
arvioinnin painopiste muuttuu jatkuvaksi arvioinniksi perinteisen
loppuarvioinnin sijaan
|
Mallintavista tenteistä voidaan erottaa vielä
produkti- ja prosessisuuntautuneet tentit.
Produktisuuntautuneissa tenteissä arvioidaan
opiskelijan tuottamaa tuotetta, esim. tietokoneohjelmaa
tai konepiirustusta. Arvioinnissa ei tarkastella sitä
kuinka opiskelija päätyi lopputulokseen. Ajatellaan,
että jos opiskelija päätyy arvioijaa tyydyttävään
lopputulokseen, myös välivaiheet ovat olleet asialliset.
Prosessisuuntautuneissa tenteissä arvioidaan
opiskelijan työskentelyä, tehtyjä valintoja,
perusteluja, jne. Tällaisessa tentissä itsearviointi
on keskeisessä osassa. Arviointi on syytä suorittaa
prosessinaikana, sillä jälkeenpäin tehty
arviointi ei ole yhtä hedelmällistä.
Simulointi tarkoittaa todellisuuden prosessin tai
tapahtumaketjun jäljittelyä. Prosessin osavaiheet
voidaan erottaa toisistaan. Simulointi tapahtuu kontrolloiduissa
olosuhteissa. Useimmiten prosessin tapahtumat voidaan keskeyttää
tarkastelua tai analysointia varten.
Simulointia käytetään useissa ns. vaarallisten
ammattien koulutuksessa (lento-opetus, sotilaskoulutus,
avaruuslennot). Tietotekniikan nopea kehittyminen on tarjonnut
simulointiin oivat työvälineet. Virtuaalitodellisuus
on tietokoneen luoma simuloitu todellisuus. Tila voi olla
niin todellisuutta vastaavaa, että henkilö voi
erehtyä pitämään sitä aitona. Aitouden
tunteen voi kuitenkin kokea myös ilman tietokonetta.
Kuvat, maalaukset ja teatteriesitykset tarjoavat virikkeet,
joissa ihminen voi eläytyä niin voimakkaasti,
että unohtaa olosuhteet.
Murrettu
tentti
Murrettu tentti on keinotekoisen (ks. alempaa) ja mallintavan
tentin välimaastossa. Keinotekoisen ja mallintavan
tentin ero voi olla kovinkin pieni, joten määrittely
on ontuva. Yleistäen voidaan kuitenkin sanoa:
Mitä enemmän perinteisen tentin toimintarakennetta
murretaan sitä enemmän tenttimalli lähestyy
todellisten toimintojen harjoittelua ja simulointia. On
kuitenkin muistettava, että niin kauan kun tentillä
ei ole tentin ulkopuolista itsenäistä käyttöarvoa,
tentti säilyy keinotekoisena.
Otetaan
esimerkiksi kotitentti. Miksi tentti täytyy suorittaa
luentosalissa? Kotona tehty tentti vähentää
opiskelijan ahdistusta ja parantavat suoritusta. Opiskelija
saa aikaa tietojen etsimiseen, pohdintaan ja jäsentelyyn.
Tentistä tulee korostetusti oppimistilanne. Myös
tenttituotoksen laatu usein paranee. Kotitentin tuotoksen
palauttamisen jälkeen on kurssiin helppo liittää
asianmukainen henkilökohtainen palaute.
Keinotekoinen tentti
Keinotekoiset tentit ovat rakennettuja tilanteita, joilla
ei ole toimintarakenteidensa puolesta vastaavuutta todellisen
elämän kanssa.
Keinotekoisten tenttien historia ulottuu ilmeisesti ensimmäisen
vuosituhannen puolenvälin paikkeille Kiinaan. Valtion
virkaan pyrkivien kirjurikokelaiden oli muistettava ja kirjoitettava
virheettömästi uskomaton tietomäärä
suoriutuakseen tentistä. Jokainen kokelas oli sijoitettu
omaan koppiinsa ja kutakin valvottiin tarkasti. Kyseisen
kaltainen järjestelmä kehittyi myös Eurooppaan.
Kuulustelut perustuivat opittujen asioiden ulkoaopetteluun.
Ulkoaopetteluun perustuva oppiminen oli muinoin hyvinkin
perusteltu. Ihmisaivot olivat lähes ainoa ainakin
tärkein tiedon ja kulttuuriperinnön varasto
ennen kirjapainon keksimistä. Vielä pitkän
aikaa kirjapainon keksimisen jälkeenkin kirjoja oli
vähän. Tietoa oli myös kovin vähän
verrattuna nykyiseen. Niinpä entisaikaan ulkomuistitestitentit
olivat täysin tarkoituksenmukaisia.
Yliopisto-opiskelijan
kirjatenttiin on vaatimuksena lukea 2 kirjaa. Nämä
käsittelevät kurssin sisällön keskeisiä
aiheita. Opiskelija lukee kirjat ja vastaa tenttaattorin
kysymyksiin, jotka koskevat kirjassa esiintyviä aihealueita.
Opiskelija pyrkii hyödyntämään lukemansa
tekstit muistiaan apuna käyttäen. Tentissä
onnistuminen riippuu tietojen ja taitojen lisäksi vahvasti
myös tuurista: kysytäänkö niitä
asioita jotka muistan tarkasti?
ks.
erilaisia tenttimuotoja etusivulta »
Lähde:
Karjalainen, A. & Kemppainen, T. 1994. Vaihtoehtoisia
tenttikäytäntöjä. Ohjeita ja ideoita
yliopistotenttien kehittämiseen.
|
|