Oliko miljoona vuotta sitten tenttejä? Näin
voisi lapsi kysyä. Onko kysymys lapsellinen? Ei oikeastaan.
Olihan ihmisten elämä jo miljoona vuotta sitten
täynnä ongelmatilanteita. Luonto asetti ihmisen
vähän väliä vaikeuksiin, joista hänen
täytyi selviytyä tietonsa ja taitonsa avulla.
Tentin perustana ongelmatilanne
Yhteisöelämän rakentuessa ihmiset alkoivat
tahallisesti rakentaa toisilleen ongelmatilanteita, joiden
läpäisy oli ehtona yhteisön jäseneksi
hyväksymiseen.
Tunnetuimpia
näistä ovat ns. miehuuskokeet. Niissä nuorukaisen
täytyy osoittaa selviytyvänsä itsenäisesti
jostakin heimolle tärkeästä luonnollisesta
ja usein jokapäiväisestä tehtävästä.
Esim. bushmannin täytyy osoittaakseen olevansa
mies metsästää vähintään
antiloopin kokoinen riistaeläin ja tuoda se heimolleen.
Tentin luonnollinen perusta on siten ongelmatilanteessa,
ja jos haluamme tenttiä kehittää, meidän
tulee kehittää sitä nimenomaan ongelmatilanteena.
Miksi ylipäänsä koulutamme? Siksi että
pystyisimme paremmin ratkomaan todellisen elämän
ammatillisia ja tieteellisiä ongelmia. Näin ajatellen
on äärimmäisen järkevää, että
opiskelijat ja koululaiset osana koulutusta totutetaan tiedon
käyttöön ongelman-ratkaisussa. Tentit ovat
koulutuksen sisään rakennettuja ongelmatilanteita
ja sellaisina niiden järjestäminen on hyvin arvokas
ja tarpeellinen asia. Ainakin jos ne valmentavat tiedon
käyttöön todellisen elämän ongelmatilanteissa.
Tässä onkin suunta tentin järkevälle
kehittämiselle. Tentin tulee mahdollisimman hyvin vastata
"tentin ulkopuolisen" elämän ongelmatilanteita.
Miten tällainen vastaavuus saataisiin aikaan?
ks.
tietoisku »
Toimintarakenne ja sisältö
Mistä tekijöistä ongelmatilanne koostuu?
Sisällöstä ja toimintarakenteesta eli sisällöl-lisestä
ongelmasta ja ongelman ratkaisun työvälineistä
sosiaalisine sääntöineen ja toimintaohjeineen.
Molemmat asiat vaativat toimijalta osaamista. Ongelma pitää
osata ratkaista ja annettuja työvälineitä
pitää osata käyttää sen ratkaisemiseksi.
Jotta tentti mahdollisimman hyvin täyttäisi luonnollisen
tehtävänsä, sen tulisi sekä sisällöltään,
että toimintarakenteeltaan olla mahdollisimman lähellä
todellista ongelmatilannetta. Jos tenttinä käytetään
todellisen elämän asettamaa tehtävää,
jonka ratkaisussa opiskelijalla on täysi tulosvastuu,
tentti on luonnollinen. Jos sekä tehtävänanto,
että ratkaisun työkalut ja sosiaaliset säännöt
ovat olemassa vain tenttitilanteessa, jos niillä ei
ole vastaa-vuutta todellisen elämän ongelmatilanteiden
kanssa, tenttimalli on keinotekoinen. Tällä välillä,
luonnollisesta keinotekoiseen, on suuri määrä
mahdollisuuksia. Jos keinotekoisen tentin toimintarakennetta
muutetaan vaikka vain yhden asian suhteen luonnollisempaan
suuntaan, saamme "murretun" tenttimallin. Jos
tentissä jäljittelemme todellisen ongelmatilanteen
rakennetta ja ongelmanasettelua, toteutamme "mallintavan"
tentin.
Tenttiemme tyypillinen heikkous on usein ollut, että
ne sekä sisällöltään että
rakenteeltaan ovat olleet keinotekoisia. Tällöin
niissä on korostunut myös arvioinnin vaikeus.
Keinotekoiset tentit ovat lisäksi omalta osaltaan kärjistäneet
kysymystä koulutuksen uskottavuudesta. Voitko luottavaisin
mielin astella lääkärin ommeltavaksi, joka
on juuri tenttinyt haavakäsittelyn perinteisellä
tentillä kiitettävästi?
ks.
tietoisku »
Arviointi?
Missä piilee arvioinnin luonnollinen perusta? Maailman
monimutkaisuudessa. Jos maailma olisi rakenteeltaan sellainen,
että ihmisen toiminta "automaattisesti" johtaisi
toivottuun tulokseen, arviointia ei tarvittaisi. Arvioinnin
luonnollinen perusta siten palautuu toiminnan tuloksellisuuden
arviointiin. Ensisijainen arvioinnin muoto on itsearviointi.
Toimijan tulee itse kyetä seuraamaan ja suuntaamaan
toimintaansa.
Itsearviointi on toiminnan omaehtoista säätelyä
ja tilanteiden tiedostamista, ja se sisältyy aina kaikkeen
toimintaan. Itsearvioinnin voima on kuitenkin rajallinen.
Kun ihminen ei enää pysty itse määrittämään
onko hän oikeilla jäljillä, hän tarvitsee
arviointiapua. Tässä on perustelu esim. tentaattorin
suorittamalle arvioinnille - se on arviointiapua.
|
Eksyksissä?
Kuvittele,
että opittava asia on kuin aarniometsä, jonka
läpi opiskelija suunnistaa. Liikkeelle lähdettyään
hän pian huomaa eksyneensä. Hän ei enää
tiedä, hakeeko hän ratkaisua oikealta suunnalta.
Mitä tehdä? Eksyneen on aina ensin itse koetettava
selvittää, missä suunnistus on mennyt vikaan.
Jos tämä ei auta, on pyydettävä arviointiapua.
Hän ampuu hätäraketin. Arvioija tulee paikalle,
tarkkailee, katselee ja mittailee, ja antaa eksyneelle arvosanan
1+ ja poistuu. Suunnistaja on edelleen eksyksissä eikä
tiedä mihin suuntaan lähteä. Hän tietää
vain olevansa "pahasti eksynyt". Tarkkailevasta
arvioinnista ei kulkijalle ollut siten paljonkaan hyötyä.
Osallistuvassa arvioinnissa asiantuntija ja suunnistajamme
yhdessä selvittävät kuljetun reitin ja virheelliset
valinnat löytyvät. Tällaisen arvioinnin jälkeen
suunnistaja voi jälleen järkevällä tavalla
jatkaa matkaansa. Toimintaa edistävän arvioinnin
ydin on siten palautteisuus. Sellaista arviointia voimme
nimittää myös luonnolliseksi arvioinniksi.
Jos arviointi ei anna sisällöllistä palautetta,
se on keinotekoinen suhteessa perustehtäväänsä.
Arvostelu ei ole mittaamista
Jos arvosanoja annetaan, se ei voi olla mittaamista siinä
merkityksessä, jossa mittaamisesta puhutaan tieteellisessä
kielenkäytössä. Tenttitulos ei ole mittaluku,
koska emme voi kontrolloida siihen liittyviä virhelähteitä.
Kuvittelemme, että tenttitulos kertoo osaamisesta,
mutta missä määrin siinä on mukana esim.
- tentistäselviytymiskeinoja
- tenttijä mielialan ja tilannetekijöiden vaikutusta
(hänhän voi osata asian tenttitilanteen ulkopuolella,
mutta oli tentin aikana lukossa väsymyksen, sairauden,
jännittämisen tms. vuoksi)
- tentaattorin mielialan ja tilannetekijöiden vaikutusta
(tentaattori on inhimillinen väsyvä ja paitsi
ajatteleva, myös tunteva olento. Kaikki paperit eivät
saa samaa kohtelua)
- jne.
Millään tieteenalalla ei hyväksytä
näin paljon kontrolloimattomia virhelähteitä
mittaamisessa. Arvosanan antaminen ei ole siten mittaamista
vaan kriteerinvaraista luokittelua, jossa on tärkeää
molemminpuolinen tieto sovelletuista kriteereistä.
Tentaattorin tulee tiedostaa ja kirjoittaa auki, mitä
tarkoittavat arvolauseet 1, 2, 3, jne. ja kerrottava niiden
sisältö opiskelijoille ennen tenttiä ja arvostelua.
Ilman tätä arvostelu on paitsi äärimmäisen
keinotekoinen myös rakenteellisesti epäoikeudenmukainen
tapahtuma. Salattujen kriteerien käyttö on myös
yliopistolain vastaista. "Salattujen kriteerien"
ongelma on leimallinen nimenomaan suomalaiselle tenttikulttuurille.
Näyttää myös siltä, että sekä
opiskelijat, että opettajat sanattomasti hyväksyvät
nykyisen käytännön, koska siinä "päästään
helpolla".
Yliopistotentit ovat osa tiedeyhteisöä
Yliopisto ei ole koulu, jossa opettajat kontrollikeinoin
koettavat tartuttaa tietämystään oppilaisiin.
Yliopisto on tiedeyhteisö, jossa varttuneet ja aloittelevat
tutkijat tekevät yhteistyötä. Tärkeää
on yhteinen vastuu toiminnan järkevyydestä ja
tuloksellisuudesta. Opettajina meidän tulee huolehtia
siitä, että parhaalla mahdollisella tavalla tuemme
yhteisön jäsenten oppimista.
Tiedeyhteisön toimintarakenteen perusta on ongelmakeskeisyydessä.
Sen todelliset ongelmat ovat uuden tiedon tuottamisen tehtäviä.
Sama luonnollinen toimintarakenne tulisi kuvastua myös
yliopistollisiin tenttikäytänteisiin. Niissähän
on kysymys, kuten juuri opimme, mielekkäiden ongelmatilanteiden
rakentamisesta koulutuksen sisälle.
Yliopistossa on tärkeää totuttaa opiskelijat
vaikeisiin ongelmatilanteisiin, todellisiin ongelmatilanteisiin.
Yliopisto vaatii jäseniltään syvällisintä
mahdollista osaamista, osaamista joka mahdollistaa uuden
tiedon tuottamisen. Tästä syystä keinotekoiset
tenttikäytännöt sopivat erityisen huonosti
yliopiston toimintaympäristöön.
Lähde:
Karjalainen, A. 2001. Tentin
teoria.
(.pdf, suuri tiedosto!)
|
|