Monivalintatenttejä arvostellaan usein siitä,
että ne eivät vaadi opiskelijalta ajattelua, vaan
pelkästään oikean vastauksen tunnistamista
tai tentin laatijan hienovaraisten vihjeiden selvittämistä,
joiden avulla oikeat ratkaisut löytyvät.
Voiko monivalinnoilla edistää oppimista? Voidaanko
ne laatia sellaisiksi, että ne vaatisivat ajattelun
taitoja, päättelyä? Seuraavassa esitetään
kaksi yritystä "syvällistää"
perinteistä monivalintatenttiä.
Kontekstisidonnaiset monivalinnat
Sellaiset monivalintatentit, jotka ovat kontekstisidonnaisia
ja aineistopohjaisia, vaativat opiskelijalta asian ymmärtämistä.
Tällaisen tentin kysymykset sisältävät
oheismateriaalina kuvioita, taulukoita, väitteitä
tutkimusraporteista, valokuvia tms. Voidakseen vastata oikein
opiskelijan täytyy pystyä analysoimaan annettua
materiaalia.
Perusteluja edellyttävät monivalinnat
Jotta tentaattori pääsee selville opiskelijan
ajatuksen juoksusta, monivalintoihin on hyvä liittää
perusteluja edellyttävä osuus. Kysytään
kunkin kysymyksen jälkeen, miksi opiskelija valitsi
tietyn kohdan, miten hän päätyi vastaukseen.
Tämä muuttaa tietenkin monivalintatentin luonnetta,
mutta mielestämme parempaan, oppimista tukevaan suuntaan.
|
Monivalintatenttien arviointi
Monivalintatenttien arvioinnissa voidaan käyttää
toveriarviointia. Tentin jälkeen papereita vaihdetaan,
ja väittämät tarkastetaan nopeasti sapluunoita
käyttäen. Sen jälkeen opiskelijat muodostavat
4-6 hengen ryhmiä. Ryhmissä käydään
tentti perusteluineen läpi. Tarkoituksena on, että
kaikille tulee selväksi, miksi tietty vastaus on oikein
ja miksi muut eivät ole.
HUOM! Kaikkiin tässä esitettyihin traditionaalisen
tentin muunnoksiin voidaan kehitellä pedagogisesti
mielekkäitä variaatioita esim. poistamalla muistinvaraisuus
ja/tai lisäämällä tenttiin sisällöllisen
tentinpalautuksen.
On verraten helppoa suunnitella tehtävät sellaisiksi,
että kirjoja ja muistiinpanoja (tai kollegoja) saa
tai tulee käyttää apuna.
Käsikirjojen, muun ammattikirjallisuuden ja konsulttiavun
käyttö työssä on asiantuntijan jokapäiväiseen
ammattitaitoon olennaisesti kuuluvaa toimintaa. Miksi se
ei siis näkyisi myös opiskelukäytännöissä?
Tenttejä voidaan kehittää siis myös
liittämällä rohkeasti niiden yhteyteen tutorointia
ja ohjausmenettyjä.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|