Perinteinen tentti
Perinteinen tentti on luennosta ja opiskelutilanteesta
irrallinen muistinvarainen kuulustelutilanne. Sen tavoitteena
on opitun asian pääosin määrällinen
kontrollointi palautteen antamiseksi niin opiskelijalle
kuin opettajallekin.
Opiskelijalle annettu palaute ei ole sisällöllistä
vaan pelkkä arvolause (hyväksytty/hylätty;
1-3, 1-5 tms). Suomalaisessa tenttikulttuurissa tämä
malli on yhäkin eniten käytetty:
Tentti toteutetaan seuraavalla tavalla:
1. Opiskelija kertaa luennon aihepiiriä tai lukee
teosta tai opintokokonaisuutta omalla ajallaan.
2. Tentaattori valmistaa luennosta ja/tai teoksesta
yhden laajan tai useita suppeita kysymyksiä. Osa kysymyksistä
on mahdollisesti vaihtoehtoisia. Kysymykset voivat olla
myös monivalintoja.
3. Ennalta sovittuna ajankohtana opiskelija saapuu tenttiin.
Tenttitilanne on valvottu mahdollisten vilppien (lunttaus
tai yhteistyö) ehkäisemiseksi. Tentissä opiskelijalla
saa olla mukanaan vain kirjoitusvälineet.
4. Tentin aikana (2-3 tuntia) opiskelija muistinsa pohjalta
vastaa annettuihin kysymyksiin.
5. Tentaattori arvioi vastaukset ja ilmoittaa tuloksen
tietyn ajan sisällä tentin ajankohdasta.
Materiaali mukana aineistotentti
Teokset, luentomuistiinpanot tms. oheismateriaali saa olla
mukana tentissä. Muuten tentti toteutetaan kuten edellä.
Tehtävänanto on sellainen, että kirjoista
ei löydy suoraa vastausta, vaan opiskelijan on kyettävä
yhdistelemään ja päättelemään.
Kirjoista löytyy vain vinkkejä ja faktoja.
Aineistotenttiin valmistautumisesta opiskelijalle kannattaa
antaa hyvä ohje ennen tenttiä. Jos näin ei
tehdä, niin ensimmäisellä kerralla opiskelija
tulee tenttiin valmistautumatta kuvitellen, että tentissä
ehtii selailla. Tällöin tentti yleensä tulee
hylätyksi tai "täydennettäväksi",
sillä tentissä ei enää ole aikaa lukea
teoksia.
Tehtävät etukäteen
Kysymykset annetaan opiskelijoille etukäteen tiedoksi.
Kysymyksiä voi olla suuri joukko, josta tenttikysymykset
(esim. 2-3 kysymystä) tulevat.
Tämän tarkoituksena on vähentää
tenttistressiä ja varmistaa, että opiskelija työskentelee
opintojakson kannalta olennaisten aihepiirien parissa.
Suullinen kuulustelu
Opiskelija valmistautuu tenttiin traditionaaliseen tapaan.
Tenttitilanne on keskustelutilanne, jossa tentaattori arvioi
opiskelijan tietämyksen tasoa.
Tentaattorilla on lukuisia mahdollisia tenttikysymyksiä,
joista hän tiettyjen kriteereiden perusteella valitsee
kullekin opiskelijalle sopivat kysymykset.
Tällaisen tentin tavoitteena on saada selville opiskelijan
todellinen osaaminen ja tiedon aukkopaikat. Suurin ongelma
tällaisessa perinteisessä suullisessa tentissä
on tilanteen psyykkinen kuormittavuus sekä opiskelijan
että opettajan kannalta.
Jos tämän kaltaisia tenttejä pidetään,
tulisi tentissä käyty keskustelu olla luonteeltaan
opetuskeskustelua, ei kuulustelua.
Luentoa tukeva tentti
Kun 3/4 luennon ajasta on kulunut, pidetään traditionaalisen
tentin kaltainen tentti. Tentti palautetaan korjattuna ja
luento jatkuu luennoijan saaman palautteen pohjalta.
Jos osaaminen on ollut heikkoa, painottuu luennon loppuaika
kertaamiseen ja aihepiirien syventelyyn. Jos tenttitulokset
ovat hyviä, edetään vielä uuteen asiaan.
Opiskelija velvoitetaan osallistumaan tentin jälkeisille
luentokerroille.
Tavoitteena on antaa sekä opiskelijalle että
opettajalle sisällöllistä palautetta. Opiskelija
saa selville tekemänsä virheet ja saa vastauksen
virinneisiin kysymyksiin ja ilmenneisiin ongelmiin. Tentaattori
saa selville opetuksensa puutteita ja voi vielä korjata
tilannetta.
Arviointi: arvosana määräytyy tentin pohjalta.
Jos opiskelija haluaa esim. korottaa saamaansa arvosanaa,
hän voi sopia luennoijan kanssa sopivasta kirjallisesta
lisätyöstä tai vastauksen täydentämisestä.
Pienet luentotehtävät
Luennon aikana opiskelijoille annetaan useita pikkutehtäviä,
joihin he saavat vastata 10-15 minuutin ajan. Vastaukset
kootaan pois, ja käydään läpi luennon
aikana. Luento ohjautuu näiden vastausten sisältämän
palautteen pohjalta. Tentti koostuu kokonaisuudessaan näistä
pitkin luentoa tehdyistä tehtävistä.
Opiskelijoille tulee tarjota mahdollisuus täydentää
kurssin lopuksi tuotostaan, jos he eivät ole suoritukseensa
tyytyväisiä.
Kirjatentti alkutenttinä
Opintojaksoon kuuluva kirjallisuus tentitään
traditionaaliseen tapaan ennen kurssia. Luennot painottuvat
saatujen tulosten mukaan opiskelijoiden vaikeiksi kokemiin
alueisiin.
Lähtötasotentti ennen luentoja
1. Ensimmäisellä luentokerralla järjestetään
"lähtötasotentti", joka on esim. edellisen
vuoden luentotentti. Opiskelija voi näin itse todeta
tietonsa tason ja sen, mitä hänen tulee luentojen
aikana oppia.
2. Lähtötentin kysymyksiin vastataan vähitellen
luentosarjan edetessä ja harjoitusten aikana. Alkutentti
virittää opiskelijoissa kysymyksiä ja keskustelua.
3. Varsinaisena luentokuulusteluna järjestetään
perinteinen luentotentti, joka eroaa perinteisestä
siinä, että opiskelijat ovat aktiivisesti valmistautuneet
siihen koko luentosarjan ajan.
|
Ryhmissä tehtävä tentti / vastausjäsennysten
käyttö
1. Tenttiin valmistaudutaan kuten perinteiseen tenttiin.
2. Tentaattori valmistaa neljä soveltavaa laajaa
kysymystä, joista opiskelijat vastaavat kolmeen 2-3
hengen ryhmissä.
3. Opiskelijat keskustelevat ja neuvottelevat kysymyksistä
ryhmissä, suunnittelevat yhteiset vastauksensa, ja
kokoavat ne pöytäkirjanomaisesti niin, että
toisetkin saavat niistä käsityksen.
4. Sitä mukaa kun vastaukset ovat valmiita, opiskelijat
menevät lukemaan opettajan laatimia "vastausjäsennyksiä",
millä aikaa opettaja luki ryhmän vastaukset.
5. Opettaja antaa ryhmälle välittömän
palautteen: oikaisee väärinkäsitykset, osoittaa
puutteet ja kysyy perusteluja.
6. Lopuksi, kun kaikkien vastaukset on käyty läpi,
kokoonnutaan yhdessä arvioimaan työskentelyä.
Suullinen kuulustelu, johon opiskelijat itse tekevät
kysymykset ja vastaavat ryhmissä
1. Opiskelijat valmistautuvat tenttiin tavalliseen tapaan
sillä erotuksella, että he valmistavat kokonaisuudesta
hyviä tenttikysymyksiä esim. 5 kpl/opiskelija.
2. Kysymykset kootaan erillisille paperilapuille ja
kukin opiskelija vuorollaan nostaa itselleen kysymyksen.
Itse tehtyyn kysymykseen ei saa vastata. Ryhmän on
oltava kohtuullisen pieni, max. 12 opiskelijaa.
3. Opiskelijat vastaavat heille sattuneeseen kysymykseen
välittömästi. Vastauksen ei tarvitse olla
"täydellinen", vaan tarkoitus on, että
toiset opiskelijat keskittyvät vastaukseen sitä
täydentäen.
4. Lopuksi vastaus jäsennetään yhteistyössä
valmiiksi.
5. Kun kaikki opiskelijat ovat vastanneet yhteen (tai
mahdollisesti myös useampaan) kysymykseen päätetään
arvioinnista yhteisesti keskustellen.
Yhdessä luentojen aikana sovitut tenttikysymykset
1. Tunnin, parin välein luennoilla esim. pienryhmissä
kerrataan tärkeimmät asiat ja mietitään,
minkälaisen tenttikysymyksen alueesta voi tehdä.
2. Luentosarjan lopussa kysymykset kootaan yhteen ja
kopioidaan kaikille.
3. Tentissä esitetään näin syntyneistä
kysymyksistä esim. neljä, joista opiskelija vastaa
kahteen.
Tenttitehtävien kommentointi ja selvennys ennen
tenttiä
Vaikka etukäteisohjeet tenttitehtävistä
olisivat kuinka selkeät, osa opiskelijoista ymmärtää
ne kuitenkin puutteellisesti. Tästä syystä
on tärkeää, että opiskelijalle aina
annetaan aikaa tutustua tehtäviin ja työskentelyohjeisiin,
sekä mahdollisuus selvennyksiin.
Tämän ajattelun pohjalta voidaan rakentaa myös
itsenäinen tenttimalli:
1. Tenttitehtävä(t) määritellään
ja sovitaan tenttipäivästä luennon tai kurssin
vielä kuluessa. Jokainen opiskelija valitsee itselleen
tehtävän.
2. Tenttipäivää edeltävällä
kokoontumiskerralla ohjaaja pyytää opiskelijoita
laatimaan 3 kysymystä tehtävän suorittamisesta.
Lisäksi pyydetään opiskelijaa arvioimaan
kriittisesti tehtävän sisältöä
ja muotoilua.
3. Tentti. Muodostetaan 4-6 hengen ryhmiä. Kullakin
jäsenellä on kolme tenttikokonaisuuteen liittyvää
kysymystä ja arvio, jotka annetaan ohjaajalle.
4. Opiskelijat aloittavat työskentelyn tenttitehtävän
parissa. Ohjaaja tutustuu kysymyksiin, valikoi niistä
olennaisimmat ja vastaa niihin sekä arvioihin lyhyesti.
Tämän jälkeen opiskelijat ryhtyvät
"tosissaan", ilman ohjaajan apua ratkaisemaan
tenttitehtäviä joko yksin tai ryhmissä.
Monivalintatentit
Monivalintatenttejä arvostellaan usein siitä,
että ne eivät vaadi opiskelijalta ajattelua, vaan
pelkästään oikean vastauksen tunnistamista
tai tentin laatijan hienovaraisten vihjeiden selvittämistä,
joiden avulla oikeat ratkaisut löytyvät.
Voiko monivalinnoilla edistää oppimista? Voidaanko
ne laatia sellaisiksi, että ne vaatisivat ajattelun
taitoja, päättelyä? Seuraavassa esitetään
kaksi yritystä "syvällistää"
perinteistä monivalintatenttiä.
Kontekstisidonnaiset monivalinnat
Sellaiset monivalintatentit, jotka ovat kontekstisidonnaisia
ja aineistopohjaisia, vaativat opiskelijalta asian ymmärtämistä.
Tällaisen tentin kysymykset sisältävät
oheismateriaalina kuvioita, taulukoita, väitteitä
tutkimusraporteista, valokuvia tms. Voidakseen vastata oikein
opiskelijan täytyy pystyä analysoimaan annettua
materiaalia.
Perusteluja edellyttävät monivalinnat
Jotta tentaattori pääsee selville opiskelijan
ajatuksen juoksusta, monivalintoihin on hyvä liittää
perusteluja edellyttävä osuus. Kysytään
kunkin kysymyksen jälkeen, miksi opiskelija valitsi
tietyn kohdan, miten hän päätyi vastaukseen.
Tämä muuttaa tietenkin monivalintatentin luonnetta,
mutta mielestämme parempaan, oppimista tukevaan suuntaan.
Monivalintatenttien arviointi
Monivalintatenttien arvioinnissa voidaan käyttää
toveriarviointia. Tentin jälkeen papereita vaihdetaan,
ja väittämät tarkastetaan nopeasti sapluunoita
käyttäen. Sen jälkeen opiskelijat muodostavat
4-6 hengen ryhmiä. Ryhmissä käydään
tentti perusteluineen läpi. Tarkoituksena on, että
kaikille tulee selväksi, miksi tietty vastaus on oikein
ja miksi muut eivät ole.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|