Arviointiaavan Sanomat - etusivulle

 « Takaisin  |  Etusivulle   Videoleikkeet  Optima-oppimisympäristöön

Avoimen, provosoivan
ongelman tentti

Tentti toteutetaan niin, että opiskelijoille esitetään kirjoitettu, nauhoitettu, videoitu tms. tehty alku ongelmalle (trigger segment). "Trigger segment" kuvaa tunnepitoista, monimutkaista käytännön työhön, esim. potilastyöhön liittyvää tilannetta. Opiskelijat ryhtyvät ratkaisemaan ongelmaa keskustellen.

Tällaisessa ratkaisutavassa tulee esille enemmän arvoihin, asenteisiin ja tunteisiin liittyviä seikkoja, ja helpommin myös eettisiä kysymyksiä. Tarkoitus on herättää spontaanisti kysymyksiä ja keskustelua. Tilanteet jätetään tarkoituksella avoimiksi ja puutteellisiksi, esim. kaikkea saatavilla olevaa tietoa ei esitetä. Tällaisessa tilanteessa usein käytännön työssäkin joudutaan toimimaan.

1. David on 4-vuotias lapsi. Hänet tuotiin sairaalaan ambulanssilla. Hänet oli löydetty autosta sinisenä tukehtumaisillaan, sillä aikaa kun hänen vanhempansa olivat ostoksilla. Sairaalassa todettiin, että hänen aivonsa ovat vaurioituneet ja että hän ei tule ennalleen. Hän on parhaillaan teho-osastolla hengityskoneessa. Äidin, isän ja hoitavan lääkärin välisessä keskustelussa isä sanoo: "Olen huolestunut lapsesta. Ymmärrättehän, etten halua hänen kärsivän. Hän kärsisi koko loppuelämänsä. Myös hänen kaksi veljeään kärsisivät. Kaikki kiusaisivat heitä. Kuvittele hänen makaavan vuoteessa, kuulevan ja näkevän kaikki, muttei voisi itse tehdä mitään Jos se olisin minä, vetäisin kyllä letkut irti."

2. Tilannekuvaus esitetään opiskelijaryhmälle. Heitä pyydetään kirjaamaan välittömästi kaikki asiat, jotka tulevat heidän mieleensä. Lisäksi heitä pyydetään eläytymään lääkärin osaan ja esittämään kaksi kysymystä tilanteen päähenkilölle, esimerkkitapauksessa isälle, ja oletetut vastaukset.

3. Yksilövastauksia tarkastellaan pienryhmissä. Lopuksi arvioidaan työskentelyn tuloksia ja antia.

Tällaista lähestymistapaa on käytetty lääketieteen opinnoissa, mutta se soveltuu mainiosti myös muille aloille, ainakin muihin ihmistieteisiin.

 Lähde: Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä — Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.

 

« Takaisin | Etusivulle »