Draamojen, näytelmien, avulla voidaan mallintaa mitä
erilaisimpia tilanteita. Draaman käyttö opetuksessa
antaa uusia mahdollisuuksia asioiden syvälliseen ymmärtämiseen.
Draaman kautta opiskelija voi kokemuksellisesti oppia tuntemaan
sellaisia asiakokonaisuuksia, ja saada todellisuutta lähestyvän
käsityksen asiasta, josta hänellä ei vielä
ole varsinaisia todellisia kokemuksia.
Menetelmän sovellusmahdollisuuksia on kaikissa tieteissä:
- Terapiatilanteiden näyttely psykologiassa.
- Potilassuhteen simulointi lääketieteen koulutuksessa.
- Pörssin perustaminen taloustieteen osastolle.
- Tulkin roolin esittämisen avulla tapahtuva kielitaidon
kehittäminen ja testaaminen (opintomatkan, ekskursion
yhteydessä ) jne.
|
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|