Ideakortit ovat ymmärtämistä ja asioiden
laaja-alaista tarkastelua virittävä ja helpottava
"korttipakka". Se koostuu kysymyksistä kuten
"Millä muulla nimellä voit kutsua sitä,
sano se toisin sanoin".
Ideakortit mallintavat tieteellistä ajattelua
Edellinen kysymys esim. vanhan idean tai käsitteen
yhteydessä saattaan muuttaa näkökulman toiseksi
ja jopa laajentaa sitä, kun keksitään uusia
nimityksiä idealle tai käsitteelle. Merkitykset
muuttuvat, ja mahdollinen ongelmatilanne ehkä ratkeaa.
Idean kehittely edistyy.
Ideakorttien valmistaminen tarkoittaa tieteenalalle
tyypillisten päättelymekanismien työstämistä
esiin. Kortit tulisi valmistaa tietyn oppiaineen eksperttien
laitoksen opettajien ja tutkijoiden yhteistyönä.
Myös opiskelijat voivat osallistua ideakorttien laadintaan.
Kortit voivat olla teemoittain tai hierarkisesti jäsennettyjä
siten että tietylle näkökulmalle, teemalle,
abstraktiotasolle jne. soveltuvat kortit ovat omina kokonaisuuksinaan
Ideakortteja voidaan käyttää joko projektin
tai opintojakson alussa, lukkiutuneessa ongelmatilanteessa
tai kurssin päätyttyä tenttinä.
|
Tentti voidaan toteuttaa esim. siten, että kaikilla
opiskelijoilla on ideakortit valmiina. Tenttitilanteessa
opettaja esittää ongelman(t), jo(i)hin opiskelijat
vastaavat ideakorttien pohjalta. Jos ideakortteja on suuri
määrä, voidaan edeltä sopia, että
vain 6-10 korttia tarvitaan lopullisessa vastauksessa. Opiskelija
saa itse valita ne kortit joiden pohjalta hän ongelman
ratkaisee, laatii esim. kirjallisen raportin.
Muitakin sovelluksia on mahdollista laatia. Matemaatikon
ideakortit ovat luonnollisesti erilaisia kuin prosessi-insinöörin,
psykologin tai biologin. Korttien avulla yritetään
auttaa sellaisten ongelmanratkaisumekanismien syntyä,
jotka ekspertillä ovat hioutuneet luonnollisen ammattitaidon
osaksi. Kortit mallintavat tutkijan ja asiantuntijan loogista
ajattelua.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|