1. Annetaan käytännön ongelman
alku.
2. Opiskelijat saavat ratkaista sen itse. Ensin he kirjaavat
kontrolloimatta sen tiedon ja ajatukset, joita heillä
liittyy ongelmaan.
3. Sitten vaihtoehtoja aletaan punnita esim. 3-4 opiskelijan
ryhmissä perustellen. Jokainen ryhmä työstää
mielestään parhaan ratkaisun.
4. Lopuksi tentaattorin johdolla työstetään
ryhmien esityksiä kommentoiden ja arvioiden suositeltavin
vaihtoehto.
|
Esimerkiksi
lääketieteen opintojaksolla tenttitehtävä
voi olla seuraavanlainen: "53-vuotias mies kertoi lääkärintarkastuksessa
saaneensa sydänkohtauksen edellisenä vuonna."
Opiskelijoiden tulee koota tarpeelliset kysymykset ja toimenpiteet,
jotka he tekisivät miehelle terveystarkastusta varten.
Kirjataan myös sellaiset asiat, jotka ovat olennaisia
ongelman ratkaisun kannalta, mutta joita opiskelija ei todennäköisesti
todellisessa tilanteessa kuitenkaan toteuttaisi.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|