Harjoituksista, laboraatioista tai muunlaisista käytännön
tehtävistä raportoidaan heti, jopa työskentelyn
kuluessa. Näin opiskelijat kirjaavat ylös sellaisia
seikkoja, ongelmakohtia, epäselviksi jääneitä
alueita ja epävarmuustekijöitä, jotka eivät
ehkä muuten tulisi kirjatuiksi eivätkä myöskään
tarkempaan käsittelyyn.
Tällaisessa työskentelyssä lähestytään
oikeaa tieteellistä prosessia.
"Pikaraportit" antavat opiskelijan työskentelystä
realistisen kuvan. Ne osoittavat, mitä opiskelijat
todella saivat aikaan esim. laboratoriotyöskentelyn
aikana ja kuinka he pystyvät raportoimaan siitä
välittömästi. Lisäksi, koska ne kirjoitetaan
luonnoksenomaisiksi, liiemmin stilisoimatta, ne ovat lyhyitä
selosteita. Tämä on opettajallekin helpotus.
Pikaraportteja voi käyttää myös esim.
keskustelujen pohjana, jolloin keskustelussa voidaan tarkastella
raporteissa vähemmälle huomiolle jääneitä
alueita tarkemmin.
Jonkin laajemman opintojakson tentti voi koostua harjoituksissa
tehdyistä pikaraporteista.
|
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|