Portfolio tarkoittaa todistusaineiston esittämistä.
Se voidaan myös mieltää esitteeksi, jossa
henkilö dokumentoi osaamistaan, ansioitumistaan, persoonallisuuttaan
tms.
Portfolio on vieras termi suomalaisessa keskustelussa.
Meillä sen vastine voisi olla vaikkapa "ansioluettelo"
tai "työkansio". Portfolion käyttö
on 1990-luvulla yleistynyt yliopisto-opettajien opetuksen
laadun dokumentoinnissa ja arvioinnissa. Sitä voidaan
luontevasti käyttää myös tenttimismenetelmänä,
vaikkapa laajan kokonaisuuden lopputenttinä.
1. Opiskelija kerää pitkähkön opiskelujakson
ajalta näytteitä opintojensa edistymisestä
työkansioon (esim. tutkimussuunnitelmia, työselosteita,
raportteja, omia teoriakehitelmiä, demonstraatioiden
kuvauksia, nauhoitteita, kuvioita, oppimispäiväkirjoja,
opettajan tai toisen opiskelijan tekemän haastattelun
muistiinpanot ym.).
2. Näytteiden määrä ei ole rajattu,
vaan opiskelija voi itse valita, mitä sijoittaa kansioon.
Suositeltavana vaihtoehtona on pitää kahta kansiota:
työkansiota, johon kootaan kaikki opiskelijan tuotokset,
ja arviointia varten koottava kansio. Tähän kansioon
opiskelija yksin tai opettajan kanssa valikoi työkansiosta
edustavimmat näytteet.
3. Sovittuun aikaan mennessä opiskelija luovuttaa
kansionsa saatekirjeineen opettajalle. Saatekirje voi olla
esim. lyhyen oppimispäiväkirjan tapainen pohdinta
omasta oppimisprosessista kyseisenä aikana.
|
Opiskelija lisäksi perustelee saatteessaan, miksi
on valinnut juuri tietyt dokumentit kansioon, mitkä
alueet opiskelija mielestään osaa hyvin ja mitkä
kaipaavat vielä harjoitusta jne.
4. Opettaja arvioi opiskelijan edistymisen kansion sisällön
perusteella.
Työkansion käyttö antaa opiskelijalle vapauden
valita osuvimmat näytteet opiskelunsa kulusta. Kansio
edistää myös opiskelijan itsearviointitaitoja
ja
-valmiuksia.
Näytteet on myös laadittu kontrolloimattomissa
olosuhteissa, jolloin perinteisessä tentissä tavallinen
tenttijännitys ei ole huonontamassa tuloksia. Pitkän
ajan kuluessa kerätty kansio antaa opettajalle realistisemman
kuvan opiskelijan tasosta kuin yksittäinen tentti antaisi.
Portfoliotenttiin voi sisältyä myös lyhyt
suullinen osuus kansion luovuttamisen jälkeen.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|