Posteritentti toteutetaan samalla tavoin kuin posteriesitykset
monissa konferensseissa.
1. Opiskelijat valmistavat ryhmissä posterin eli
esittelyjulisteen joltakin alueelta. Esim. laitoksen tutkimusprojektista,
jossa ovat itse olleet mukana, tutkimuskurssin harjoitustutkimuksen
vaiheista, kurssin laboraatioiden suorittamisesta jne.
Posteri voi myös olla "oikea" esim. jossakin
konferenssissa esitetty, jota opiskelijat tutkivat ja kommentoivat.
Se voi myös olla keskeneräinen, jota täydennetään
valmiiksi. Postereista pystytetään näyttely
esim. laitoksen aulaan.
2. Kukin ryhmä esittelee posterinsa muille kommentteineen
ja arviointeineen. Jo tässä vaiheessa ryhmä
voi arvioida omaa esitystään. Arvioinnin kriteereihin
tulee kiinnittää huomio: ei ole tarkoitus saada
aikaan näyttäviä postereita, vaan keskittyä
asiaan ja posterin informatiivisuuteen.
|
3. Osa ajasta varataan yhteiskeskusteluun ja -arviointiin.
Olisi hyvä, jos posteriesitykseen tulisi myös
laitoksen muuta henkilökuntaa kysymyksineen ja kommentteineen.
Tämä tekisi tilanteesta todellisemman tuntoisen.
Posteritentti soveltuu hyvin sellaisille kursseille, joihin
liittyy harjoitustöitä, esim. laboraatioita. Laboraatiot
tehdään usein pienissä ryhmissä, jolloin
vain oman ryhmän jäsenet saavat kokonaiskuvan
omasta aiheestaan. Työvaiheet kuitenkin voisivat kiinnostaa
ja hyödyttää myös muita opiskelijoita.
Opiskelijoita myös motivoi se, että posteri on
esillä kaikkien nähtävillä.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|