Mikäli käytännön taitoja ei voi arvioida
luonnollisessa asetelmassa, on ratkaisuna simulaatioiden
käyttö. Lääketieteen opinnoissa on käytetty
menestyksellisesti menetelmää, jossa opiskelijat
tutkivat simuloituja potilaita.
Potilaat ovat esim. kansalaisopiston näytelmäpiiristä,
ylioppilasteatterista jne. Muut opiskelijat eivät välttämättä
ole hyviä potilaiden simuloijia. Näytelmäpiiriläiset
ovat todennäköisesti hyvin innostuneita tällaisesta
mahdollisuudesta harjoitella.
Tilanteet voivat muodostua hyvin autenttisen kaltaisiksi,
eikä näyttelijöitä välttämättä
voi erottaa oikeista potilaista. Toisin kuin oikeita potilastapauksia,
näitä voi toistaa samankaltaisina kerta toisensa
jälkeen, jolloin on mahdollista vertailla eri opiskelijoiden
vastaanottoja. Lisäksi näin menetellen voidaan
harjoitella turvallisesti ongelmia, jotka todellisessa tilanteessa
voisivat koitua potilaalle raskaaksi. (Esim. kuinka kertoa
potilaalle, että hän sairastaa pitkälle edennyttä
syöpää).
Simuloidut potilaat antavat opiskelijalle välitöntä
palautetta pääasiassa kommunikointiin ja asennoitumiseen
liittyvistä seikoista. Opiskelijoiden mielestä
simuloitujen potilaiden käyttö havainnollistaa
erittäin hyvin kliinisen metodin käsitteitä.
Diagnoosin teko oli kokeilussa heidän mielestään
mielenkiintoista, opettavaista ja todentuntoista.
|
Menetelmä toteutuu seuraavasti:
1. Opiskelija ottaa vastaan simuloidun potilaan.
Tilanne videoidaan.
2. Video analysoidaan pienryhmissä, joissa
ohjaaja on mukana. Opiskelija ja ohjaaja voivat analysoida
sen myös kahden. Nauha pysäytetään usein
ja opiskelija saa selittää, miksi toimi tietyllä
tavalla. (esim. Mitä diagnoosia harkitsit tässä
vaiheessa? Miksi? Miksi kysyit juuri näin?)
3. Huomio analyysissa kiinnitetään seuraaviin
seikkoihin:
a) tiedot: yksityiskohdat diagnooseista, tutkimuksen
suorittamiseen liittyvät yksityiskohdat, lääketieteen
osa-alueiden (esim. anatomian, fysiologian, patologian,
mikrobiologian, farmakologian epidemiologian ja psykologian)
tarpeellinen huomioonotto ja hyödyntäminen.
b) taidot: tiedonkeruu ja tulkinta, asianmukainen
potilastutkimus ja fyysisten oireiden tulkinta, lääkkeiden
määräämiseen ja jatkotoimenpiteisiin
liittyvät seikat, kommunikointi (kuuntelu, selvennys,
selittäminen, vakuuttaminen), kyky ennaltaehkäisevään
hoitoon.
c) asenteet: epävarmuuden kohtaaminen, paljonko
kertoa potilaalle ja milloin, kokonaisvaltaisuus, jatkuva
hoito, ennaltaehkäisevä hoito.
Tavoitteiden mukaan arvioinnissa voidaan painottaa joitakin
osa-alueita toisia enemmän.
Kuvattua menetelmää on käytetty lääketieteessä
mutta se soveltuu hyvin myös muihin ihmistieteisiin.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|