Nykysuomen sanakirja määrittelee esseen lyhyeksi,
tavallisesti yleistajuiseksi esitykseksi, tutkielmaksi joltakin
tieteen, taiteen tms. alalta. Oxford English dictionaryn
mukaan essee on kohtuullisen mittainen kirjoitelma jostakin
erityisestä aiheesta. Alunperin se on ollut "vaikeasti
sulatettavan asian" keskeneräinen luonnos. Nykyään
se kuitenkin käsitetään tyyliltään
joltisenkin viimeistellyksi, laajuudeltaan rajatuksi kirjoitelmaksi.
Esseen voi lyhyesti ja kuvaavasti määritellä
pohdiskelevaksi kirjoitelmaksi. Essee perustuu lähdeaineistoon,
jota kirjoittaja tarkastelee omalla persoonallisella tyylillään.
Olennaista on se, että kirjoitelmassa tulee esille
kirjoittajan oma näkemys sekä perehtyneisyys aiheeseen.
Nämä näkyvät esseessä siten, että
kirjoittaja pystyy irrottautumaan lähdeaineistosta
ja tarkastelemaan sitä omakohtaisesti, lopulta tieteellisesti
argumentoimaan aihetta. Esseen kirjoittajalla on oltava
aiheesta sanottavaa. Essee on näin enemmän kuin
referaatti. (Vrt. esseevastaukset traditionaalisessa tentissä:
ne ovat valitettavan usein pelkästään muistin
varassa kirjoitettuja referaatteja. Niistä puuttuvat
esseelle tunnusomaiset piirteet: oma kannanotto aiheeseen
sekä tieteellinen argumentointi.)
|
Esseen kirjoittaminen on varsin vaativaa ja aikaavievää
puuhaa. Kirjoittajan on varattava runsaasti aikaa lähdeaineistoon
perehtymiseen, aiheensa valintaan ja rajaukseen, sekä
aiheen pohdiskeluun. Aiheen tunteminen syvällisesti,
omakohtainen näkemys ja persoonallinen ote vaativat
asian kypsyttelyä mielessä.
Essee on laajuudeltaan "lyhyehkö", muutamasta
liuskasta pariinkymmeneen liuskaan aiheen valinnasta, rajauksesta
ja tyylistä riippuen. Kirjoitustyyli on esseessä
vapaa. Yleisohjeena voisi pitää sitä, että
esseen tulee olla yleistajuinen. Kirjoittajan tulee ottaa
huomioon, että mahdolliset lukijat eivät tunne
kehyskertomuksia tai taustoja.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|