Kirjadialogitentti käy myös oppikurssin vaihtoehtoiseksi
suoritustavaksi
Tavoitteena on auttaa opiskelijaa löytämään
ja ymmärtämään opintokokonaisuuden ydinsisällöt
ja keskeisimmät ongelmat.. Menetelmä soveltuu
erityisen hyvin vaikeisiin kirjapaketteihin.
Kirjadialogitentti toteutetaan seuraavalla tavalla:
1. Opiskelija valmistaa teosten kokonaisuutta pohtivan
lyhyen (2-5 sivua) tutkielman (esseen). Tutkielman aiheen
ja näkökulman opiskelija valitsee itse. Esseestä
tulee käydä ilmi tentittävät teokset.
Teosten tekstikohtiin viitataan yleisen käytännön
mukaisesti. On hyvä sopia, että jokaista teosta
täytyy esseessä hyödyntää, kommentoida
ja arvioida.
Esseen ei tarvitse olla valmista kerrontaa vaan pikemminkin
keskeisten ja/tai vaikeasti ymmärrettävien asioiden
esiintuomista. Tentistä tulee antaa opiskelijalle selkeä
kirjallinen ohje, jossa rohkaistaan kritisoimaan ja tuomaan
esiin myös oman osaamisen ja ymmärryksen puutteita.
2. Opiskelija vie esseen tentaattorille ja sopii keskustelun
ajankohdan (yleensä viikon kuluttua luovutuspäivästä).
|
3. Noin 30 minuuttia kestävä keskustelu on luonteeltaan
opetuskeskustelu. Opiskelijan esseen pohjalta lähtien
analysoidaan, järjestellään, selvennetään
ja arvioidaan teosten ja opintokokonaisuuden sisältöjä.
Opiskelijaa rohkaistaan kysymään ja hänen
kysymyksiinsä vastataan mahdollisimman hyvin.
4. Arviointi: Tentaattori ja opiskelija kiteyttävät
arvosanan yhdessä keskustelun päätteeksi.
Tentaattori on velvollinen tuomaan arvioinnin kriteerit
julki. Opiskelijalla tulisi olla niistä tieto jo ennen
tenttiä.
Tentissä kriteereistä vielä keskustellaan
ja niitä selkiytetään. Opiskelijan perustelut
ja itsearviointi tulee myös aina ottaa huomioon.
Epäselvien ja ymmärtämättä jääneiden
asioiden paljastamisesta tulee opiskelijalle tässä
tenttimallissa aina antaa plussaa.
Sopimuksen mukaan kirjadialogitentti voidaan tehdä
myös parityönä. Suurempien ryhmien kanssa
tilanne ei välttämättä toimi ja myös
ajankäyttö tuottaa ongelmia.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|