Miksi tentissä sellainen henkilö, joka tietää,
OPETTAJA , kysyy vastausta henkilöltä, joka ei
tiedä OPISKELIJALTA?
Dialogitentissä asetelma on juuri päinvastainen.
Luentodialogitentin tavoitteena on edistää luennon
sisällön ymmärtämistä systemaattisen
ja temaattisesti ohjatun keskustelun avulla. Tentti on luentoon
saumattomasti liittyvä oppimistilanne.
Dialogitentti toteutetaan seuraavalla tavalla:
1. Opiskelija valmistaa keskeiseksi tai erityisen
kiinnostavaksi tai vaikeaksi kokemaansa luennolla käsiteltyä
aihepiiriä tai asiakokonaisuutta tutkivan KOMMENTIN,
KRITIIKIN tai POHTIVAN KYSYMYKSEN. Tekstin pituus on 1-2
sivua.
2. Tenttitilaisuuteen saapuessaan kukin opiskelija
jättää kopion esseestään tentaattorille.
3. Kukin opiskelija vuorollaan kiteyttää
omin sanoin (5 minuuttia yleensä riittää)
esseensä sisällön ja ongelma-alueet. Muut
opiskelijat ja tentaattori kommentoivat.
Esseet käsitellään teemoittain, kunnes kaikki
ongelmanasettelut on käyty läpi.
4. Arvioinnista opiskelijat ja tentaattori päättävät
yhdessä. Keskustellaan siitä, arvioidaanko koko
ryhmä kokonaisuutena vai jokainen erikseen. Päätetään
myös, miten arvioinnissa painotetaan esseen ja keskustelun
osuutta.
Tavallinen käytäntö on, että jos opiskelijat
haluavat yksilöarvion niin arvioinnin pohjana tällöin
toimii kirjallinen tuotos. Seuraavaksi otetaan huomioon
opiskelijan puheessaan ja keskustelussa mahdollisesti esittämät
merkittävät tai ansiokkaat ideat ja oivallukset.
|
Yksilöarviota ei yleensä pystytä täysin
kiteyttämään tenttitilanteessa, vaan tentaattori
tekee sen perinteiseen tapaan tentin jälkeen tuotosten
ja muistiinpanojensa perusteella.
Ryhmäarviossa taas painotetaan ryhmän keskustelun
tasoa ja intensiteettiä. Yleisperiaate tässä,
kuten kaikissa dialogitenteissä, on että tentissä
tulisi päästä mahdollisimman syvällisesti
arvioimaan kurssin tiedon sisältöä ja pätevyyttä.
Mitä paremmin tämä toteutuu, sitä "arvokkaampaa"
työskentely on.
Jos osallistujia on yli 20, opiskelijat tai osa heistä
voi valmistaa esseen 2-3 hengen ryhmissä. Nämä
pienryhmät arvioidaan tällöin omana kokonaisuutenaan.
Jos luentoon sisältyy kirjallisuutta, siitä tehdään
vastaavasti essee, joka käsitellään kuten
edellä. Keskustelukierros käydään erikseen
luentojen ja kirjallisuuden pohjalta. Jos asiat kovasti
kietoutuvat toisiinsa voi teosten ja luentojen käsittelyn
toki myös yhdistää.
Luentodialogitenttiin kuluu aikaa 4-6 tuntia opiskelijamäärästä
riippuen. Tavallisesti tenttiin on varattu 2 tuntia aikaa.
Ylimenevä aika otetaan tässä tapauksessa
luentoajasta.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|