Aina uudelleen meidän on kysyttävät
itseltämme:
Kuka sinä olet tässä, tällä kalliolla.
Muut kertovat meille, miltä näytämme.
Keitä olemme, se meidän on tiedettävä
itse.
Lassi Nummi
Kehittyäkseen hyväksi oppimisen ohjaajaksi opettaja
tarvitsee työstään ja toiminnastaan runsaasti
palautetta. Opetuksen ja oppimisjärjestelyjen kehittäminen
ei onnistu pelkästään yksinäisellä
puurtamisella, vaan parhaimpiin tuloksiin päästään
opettajien ja opiskelijoiden yhteistyöllä. Toiminnan
kehittämisessä jatkuvalla monensuuntaisella palautteella
sekä yhteisellä arvioinnilla on tärkeä
rooli. Kursseja tai seminaareja ei pidä arvioida vasta,
kun kurssi on jo ohitse. Loppuarvio auttaa ehkä opettajaa
kehittämään kyseistä kurssia jatkossa,
mutta se ei palvele enää palautetta antavia opiskelijoita.
Kun kurssi on ohi, opiskelijat eivät ole kovin motivoituneita
täyttämään lomakkeita.
Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä
tiedekunnassa on syksyllä 1998 kokeiltu "puolivälin
palautetta". Opiskelijat antoivat palautetta mielellään,
koska saattoivat vaikuttaa vielä käynnissä
olevan kurssin sisältöihin ja toimintatapoihin.
Myös opettajat olivat käytäntöön
tyytyväisiä. He saattoivat hienosäätää
kurssia sekä tarkentaa vaikeita ja ongelmallisia kohtia.
Eräs opettaja kertoi voineensa rentoutua, koska epäilyt
työskentelyn mielekkyydestä osoittautuivat palautteen
pohjalta turhiksi. Pienessä otoksessa kaikkien kurssien
loppuarviot olivat väliarvioita parempia, mikä
saattaa olla osoitus väliarvion korjaavasta vaikutuksesta
työskentelyyn.
Jos vielä opettaja rohkaistuukin ottamaan opiskelijat
mukaan kehittämistyöhön, kollegapalautteen
pyytämisen kynnys on isompi. Opettaminen on yksityisasia,
ja se ei muille kuulu. Kunhan hoidan työni ja opiskelijat
oppivat. Eräs keino palautteen saamisen lisäämiseksi
olisi yhdessä opettaminen. Kun työparina tehdään
töitä, palaute tulee luontevasti sekä suunnittelu-
että toteutusvaiheessa. Kumpikaan ei ole pelkästään
arvioinnin kohteena, tarkkailtavana, vaan tasavertaisina
työtovereina, jolloin palautekin voidaan helpommin
antaa tasa-arvoisesti. Toki kollegan pyytäminen seuraamaan
omaa opetusta on myös hyvä keino, jos kollegalla
vain on rakentavan palautteen antamisen taito ja halu auttaa
työtoveriaan kehittymään.
Rakentavan palautteen ilmapiiri on sellainen, jossa toiselle
viestitetään sanoin ja sanattomasti: olet riittävän
hyvä sellaisena kuin olet, ja jos haluat, voisit tulla
vieläkin paremmaksi. Hyväksyvä, lämmin
ja anteeksiantava ilmapiiri on palautteen antamisen ydin.
Kun tämä on saavutettu, voi palautteen antaja
tarjota omia havaintojaan palautteen saajan avuksi.
Palautteen vastaanottajan, vaikkapa opettajaksi oppijan,
on kohdattava itsessään muuttumisen pelko. On
myönnettävä itselleen, ettei ole täydellinen.
Tätä auttaa, jos palautteen antaja viestittää
hyväksyntää ja ymmärrystä. Jos
palaute on liian voimakasta ja vaatii suurta muutosta, se
voi uhata oppijan minuutta. Oppijalla tulisi säilyä
sellainen tunne, että hän on muuttumassa. Jos
muutosvaatimus on kovin suuri, oppija voi alkaa ajatella:
"Minua ei ole, en ole enää minä".
|
Joissakin oppilaitoksissa kerätään palautetta,
mutta kukaan ei tiedä, mitä niille pitäisi
tehdä. Opettajaksi kehittymisen kannalta olisi tärkeää,
että opettaja voisi keskustella palautteesta sekä
opiskelijaryhmän että jonkun kollegan kanssa.
Kun palautetta arvioi kriittisesti, voi selventää
itselleen, mitkä ovat niitä asioita, mihin minä
opettajana voin vaikuttaa ja missä voisin kehittyä.
Myös kollega tai jokin muu tukihenkilö voi auttaa
keksimään keinoja kehittymiseen ja toiminnan parantamiseen.
Kun arvioinnista tulee julkinen, vaikka vain toisen silmäparin
verran enemmän, se kannustaa muutokseen ja saattaa
estää ehkä itsepetoksen ja arvioinnin defensiivisen
torjunnan. Kaikille meille opettajille on varmasti erittäin
tuttu se mielipaha, mikä seuraa siitä, kun saa
negatiivista, vaikka rakentavaakin palautetta. Toisen henkilön
avulla tähän mielipahaan voi saada suhteellisuutta
ja uusia näkökulmia, ja myös tällöin
toisen ihmisen hyväksyvä tuki on kullanarvoinen.
Mitä opiskelijoilta voi vaatia kurssilla työskentelyn
suhteen, ja miten antaa heille palautetta? Opettaja on opiskelijoille
esimerkki palautteen antajasta ja ilmapiirin luojasta. Opiskelijoille
voi olla uutta, että opettaja vaatii heiltä aktiivisuutta
opintojen ja kurssien kehittämisessä. Vastuun
lisääminen voi tuntua uhkalta ja vaativalta, mutta
toisaalta sillä on myös suuri motivoiva merkitys.
Parhaimmillaan kurssi voi olla yhteinen luova oppimisprosessi.
Kaikessa palautteen antamisessa on muistettava, että
oppijan on sitä itse haluttava. Palautteen "tuputtaminen"
ei yleensä auta. Hyvä tapa on aloittaa oppijan
(oli se sitten opiskelija tai opettaja) itsearvioinnista
sekä siitä, mistä hän erityisesti haluaa
palautetta. Vasta sen jälkeen palautteen antaja tuo
omat havaintonsa oppijan avuksi hyväksyvässä
ja lempeässä ilmapiirissä.
Toimivaan ja monisuuntaiseen palautejärjestelmään
ei ole oikotietä. Jokaisen yhteisössä mukana
olevan on aloitettava itsestään ja jatkuvasti
kehitettävä omia palautteenantamistaitojaan. On
järjestettävä tilanteita, joissa voi saada
henkilökohtaista palautetta, sillä varsinkin negatiivinen
palaute on viisainta antaa kahden kesken. Kehua sen sijaan
voi vaikka koko luokan tai työyhteisön kuullen.
On ymmärrettävä jatkuvan palautteen antamisen
ja saamisen tärkeys oppimisen ja kehittymisen kannalta.
Tällöin on tärkeää, että opettajat
ja opiskelijat ymmärtävät olevansa samassa
veneessä, kaikki oppijoita, jotka hyötyvät
toistensa avusta.
Artikkeli
on julkaistu teoksessa Opetus sydämen asiana.
Tenhula, T. (toim.). Oulun yliopisto. Dialogeja 2.
145 - 148.
|
|