Portfoliotyö voi olla itsearviointia sekä
perusta palautekeskustelulle
Portfoliotyön keskeisiä periaatteita ovat oman
työn tutkiminen, ajatusten ja työn julkistaminen
ja jakaminen muiden kanssa, yhteistyö, työ- ja
opiskeluprosessien jatkuva arviointi sekä niiden dokumentointi.
Portfolioiden sisällöt, muoto, työtavat ja
arviointikäytännöt nousevat laatijoiden omasta
työstä. (Saarenkunnas et al., 2000.)
Oman portfolion työstäminen voi alkaa tietojen,
kokemusten, uskomusten ja niihin liittyvien tunteiden muistelulla.
Ajattelua voi auttaa eteenpäin henkilökohtaisten
päiväkirjojen, pohdintojen ja kehittämissuunnitelmien
kautta.
Henkilökohtainen kirjoittaminen on hyvä reflektointityökalu,
mutta visuaaliset menetelmät, joissa yhdistetään
ajatusten jakaminen ja kehittely yhdessä saattavat
auttaa ajatuskulkuja yllättävillekin uomille.
Esimerkiksi metaforien kanssa leikittely, käsitekarttojen
piirtäminen ja oman työn kuvaaminen saattavat
auttaa arjen ongelmiin paikoilleen juuttuneen prosessin
uudelleen lentoon. (Saarenkunnas et al., 2000.)
Portfoliosta voi olla apua esimerkiksi työnhakutilanteessa
sekä tietysti oman kehittymisen ja oman työn kehittämisen
kannalta.
Opetusportfolio
Oman opetusportfolion työstäminen aloitetaan
esimerkiksi siten, että muistellaan omaa opetushistoriaa
ja etsitään omaa opetusfilosofiaa. Sen jälkeen
voidaan siirtyä itsearviointiin ja kollegapalautteen
keräämiseen. Seuraavassa on muutamia apukysymyksiä,
joiden avulla voit miettiä kohtia oman työsi/opetuksesi
kannalta. Kohdat perustuvat teokseen Akateeminen opetusportfolio,
1996.
Opetusfilosofia: Mikä on näkemyksesi hyvästä
opettamisesta ja oppimisesta? Miten opetusfilosofiasi näkyy
käytännön opetustilanteessa? Mihin tavoitteisiin
opetuksellasi pyrit?
Opetushistoria/opetuskokemus: Miten ja miksi sinusta
tuli opettaja? Missä ja milloin olet opettanut? Kenelle?
Kokemuksiasi opinto-ohjauksesta, tuutoroinnista, opinnäytteiden
ohjauksesta? Miten olet kehittynyt sellaiseksi opettajaksi
kuin nyt olet? Miksi opetat niin kuin opetat? Voitko liittää
portfolioosi joitain dokumentteja opetustyöhösi
liittyen?
|
Itsearvio omasta opetuksesta: Mitkä ovat vahvuutesi/erityispiirteesi
opettajana? Entä heikkoutesi? Mihin suuntaan sinun
tulisi kehittää omaa opetustasi?
Palaute opiskelijoilta ja kollegoilta: Minkälaista
palautetta olet kerännyt/saanut? Kuinka usein ja millä
menetelmällä olet palautetta kerännyt? Mitä
palaute kertoo opetuskestasi? Löytyykö palautteesta
tietoa koko opetussuunnitelman tai laitoksen kehittämiseen?
Miten olet hyödyntänyt saamaasi palautetta?
Tuotettu oppimateriaali: Millaista materiaalia olet
tuottanut opetuksesi tueksi? Miten materiaali on toiminut?
Korkeakoulupedagoginen aktiivisuus: Millaista pedagogista
koulutusta sinulla on?
Opetuksen kehittäminen: Miten opetuksesi on
kehittynyt ajoista, jolloin aloitit opetustyön? Millaisia
kokeiluja sinulla on ollut opetuksessasi? Millaisia suunnitelmia
sinulla on lähitulevaisuudelle?
Portfolio verkkoon
Portfoliotyöhön soveltuvat erityisen hyvin erilaiset
verkko-opiskeluympäristöt, jotka tekevät
mahdolliseksi yksityisen ja yhteisen työn, sekä
tuotosten tallentamisen pitkällä aikavälillä.
Portfolion kannalta olisi tärkeää, että
dokumenttien luku- ja kirjoitusoikeudet voitaisiin määritellä,
koska julkisen näyteportfolion takana on aina oma yksityinen
perusportfolio. (Saarenkunnas et al., 2000.)
Lähteet:
Saarenkunnas, M., Kuure, L., & Salovaara,
H., 2000. Web-weaving. Verkkoportfolio. Ongelmien
ratkonta. Kolme tapaa työskennellä verkossa.
Ote - opetus ja teknologia. 2. 4-9.
Tenhula, T., Kuure, L., Koponen, L., & Karjalainen,
A., 1996. Akateeminen opetusportfolio yliopisto-opetuksen
itsearvioinnissa ja meritoinnissa. Oulun yliopisto.
Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali 5.
|
|