Keinoja palautteen antamiseen verkossa antaa case-työskentelyn
malli, joka pohjautuu ongelmakeskeisen oppimisen periaatteisiin
(Problem Based Learning). Case-työskentely tapahtuu
kokonaan tai vain osittain verkossa.
Case-mallissa ajatellaan, että asiantuntijoita ovat
kaikki keskusteluun osallistuvat.
Keskustelun onnistumisen kannalta on tärkeää,
että kaikki ideat ja kysymykset, niin tyhmät kuin
rikkiviisaatkin, tuodaan esille. Kokemusten ja näkemysten
jakaminen on arvokasta. Vuorovaikutusrooleista voi olla
apua keskusteluun osallistumisessa. Seuraavat ideat voisivat
olla apuna verkkotyöskentelyssä.
1. Tue
”Kysymyksesi on tärkeä”
2. Kysy ja kyseenalaista
”Voitko perustella näkemyksesi?”
3. Neuvo
”Eikös X kirjoittanutkin tästä ongelmasta”
4. Mallinna
”Ratkaisisin itse samanlaisen ongelman näin:
Ottaisin x:n ja lisäisin siihen y:n.”
|
5. Ohjaa prosessia
”Voisitko tehdä yhteenvedon, mitä tästä
on sanottu.” ,”Anna lisäperusteita argumentointisi
tueksi.”
6. Auta tutkimaan ja tarjoa teoriaa
”Voisit varmaan kirjoittaa x:lle saadaksesi lisätietoa.”,
”Ehkäpä x:n verkkosivuilta löytyisi
lisää aineksia.”
7. Auta reflektoimaan
”Miten tämä vaikuttaa sinun oppimisnäkemykseesi?”
8. Tue dialogin syntymistä
”Onko kenelläkään vastakkaisia näkemyksiä?
Millaisia? ”
Lähde:
Saarenkunnas, M., Kuure, L. & Salovaara,
H., 2000. Web-weaving. Verkkoportfolio. Ongelmien
ratkonta. Kolme tapaa työskennellä verkossa.
Ote - opetus ja teknologia. 2: 4-9.
|
|