Ulkopuolisen henkilön arvioinnit, itsearviointi ja
erilaiset arviointiprosessit voivat tuoda ilmi sellaisia
asioita, joiden pohjalta eri projekteja, kursseja tai prosesseja
voidaan työstää ja jatkaa mielekkäällä
tavalla eteenpäin. Palaute on näin ollen siis
dialogia, joka vähitellen sisäistyy yhä enemmän
palautteen saajan omaksi sisäiseksi dialogiksi, itsearvioinniksi
(Lammela et al., 2000). Arvostelun sijasta palautteen tulisi
olla opiskelua ja opettamista inspiroivaa, tukevaa ja ohjaavaa.
Palautteen antamisessa ei ole tärkeää vain
se, että sitä annetaan. Oppimisen ja kehityksen
kannalta on olennaista, että palaute on muotoiltu siten,
että se hyödyttää vastaanottajaa. (Lammela
et al. 2000.) Palautteen tulisi auttaa opiskelijan tai opettajan
tavoitteiden ja odotusten selkiytymistä sekä lisätä
itsetuntemusta ja henkistä kasvua (Willman, 2000).
Anna palautetta kysymällä
- Tee kysymyksiä, joihin ei voi vastata yhdellä
sanalla.
- Älä siirry liian nopeasti asiasta toiseen.
Palautekeskustelu ei ole revolverihaastattelua.
- Käytä aikaa ja tee jatkokysymyksiä. Tarkista
tulkintojesi todenperäisyys opiskelijalta.
- Kuuntele sanojen lisäksi ilmeitä
ja eleitä.
- Älä ymmärrä ennenkuin opiskelija
on ehtinyt sanoa sanaakaan.
- Käytä kieltä, jota opiskelija ymmärtää.
- Tunnustele vaihtoehtoja, älä tarjoa vastauksia
tai valmiita ratkaisuja. Älä vastaa opiskelijan
puolesta.
- Tarkista riittävän usein kysymyksillä,
miten opiskelija on ymmärtänyt antamasi palautteen,
sillä asioita ei yleensä voi kertoa niin yksiselitteisesti,
etteivätkö ihmiset ymmärtäisi niitä
eri tavoin. (Kaukiainen et al., 1995.)
Lähteitä:
Lammela, P., Lappalainen, M., Norvanto, T., Oinonen,
P., Piiparinen, S., Siltari, E. & Tuohela, K.,
2000. Palautteet puntarissa. Opintosuoritukset ja
kirjallinen palaute. Turun yliopiston täydennyskoulutuksenjulkaisuja
A:75. Painosalama:Turku.
Kaukiainen, A., Aalto, P., Lappalainen, M. &
Lindberg, J., 1995. Kasvokkain. Palautteen antaminen
oppijalle. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus,
sarja A:34. Painosalama Oy: Turku.
Willman, A., 2001. Yhteistyön ristiriitaiset
puhetavat. Diskurssianalyyttinen näkökulma
luokanopettajien tulkintoihin tiimityöstä.
Kasvatustieteiden tiedekunta. Oulun yliopisto.
|
|