Vinkkejä verkkoviestintään
ja -opiskeluun
Sujuvan verkko-oppimiskokemuksen edesauttamiseksi tässä
on kerrottu joitakin vinkkejä oman opiskelun ja verkkokäyttäytymisen
tueksi TieVie-asiantuntijakoulutuksen ajaksi.
Vinkki: Suunnittele ajankäyttö verkkotyöskentelyä
varten. Varaa kalenteriisi aikaa, jolloin teet verkkotehtäviä,
käyt verkossa keskustelua tai tutustut itsenäisesti
verkkomateriaaleihin.
Dialoginen ja yhteisöllinen oppimiskulttuuri verkossa
Oppiminen tieto- ja viestintäteknologiaan perustuvassa
virtuaalisessa oppimisympäristössä on toimintakulttuurillinen
oppimisen muutos kohti yhteisöllistä oppimista
ja osallistumista (Enkenberg 2001). Verkkoympäristö
on oppimisen ja oppijoiden toiminnan foorumi, jossa on mahdollista
kuulua ja osallistua erilaisiin oppimisen yhteisöihin.
Oman tuotoksen aikaansaamisen rinnalla yhteisöllisen
osaamisen rakentaminen on keskeistä.
Vinkki: Älä aina yritä lukea kaikkia
viestejä äläkä yritä vastata kaikkiin.
Tee yhteenvetoja, puhuttele eri kirjoittajia, viittaa edellisiin
viesteihin ja kerro oma asiasi konkreettisesti. Näin
pääset helpoimmin asiassa eteenpäin.
Minä ja me verkossa
Avoin, dynaaminen ja yhteisöllinen verkkoryhmän
toiminta edellyttää aktiivista osallistumista
ja sitoutumista, avointa ja vilpitöntä ilmaisua,
kunnioittavaa suhtautumista toisiin sekä vuoropuhelua
ja -kuuntelua . Vuorovaikutuksellinen ja yhteisöllinen
oppiminen edellyttää, että koet kuuluvasi
yhteiseen ryhmään, tunnistat toiset, olet vuorovaikutuksessa
ja pyrit yhteisen tehtävän tai tavoitteen suuntaan.
(Aarnio - Enqvist 2001.)
Verkossa tapahtuvilla keskusteluilla ja tiedon rakentamisella
ryhmässä pyritään tukemaan seuraavia
asioita (Aarnio - Enqvist 2001; Hein 2000; Kalliala 2002):
- kirjoittamisen avulla tapahtuvaa ajattelun ulkoistamista,
- vuorovaikutteista ja osallistumista lisäävää
oppimista,
- aktiivista ja aloitteellista oppimisprosessin etenemistä,
- joustavaa tiedon etsimistä ja keskusteluihin osallistumista.
Vinkki: Kirjoita tarpeeksi napakoita viestejä.
Verkossakaan monologia ei pitkään jaksa kuunnella.
Dialogiin perustuva oppiminen tiedon jakamisena ja
yhteisen ymmärtämisen rakentamisena
Taito oppia toisilta ja taito ajatella yhdessä perustuu
ennen kaikkea dialogiseen osaamiseen (Aarnio - Enqvist 2001;
Aarnio - Enqvist - Helenius 2002). Verkkoryhmissä on
verkkojaksojen aikana tarkoitus käydä oppimiskeskusteluja,
testata omia ajatuksia ja luoda yhteisöllisen oppimisen
ilmapiiri työskentelemällä yhdessä verkossa.
Dialogi verkossa voidaankin ymmärtää tasavertaiseen
osallistumiseen perustuvana yhdessä ajattelemisena
ja perehtymisenä opiskeltavaan asiaan tai toimintaan
(Aarnio - Enqvist 2001; Aarnio - Enqvist - Helenius 2002).
Vinkki: Otsikoi viestisi selkeästi sisältöä
vastaamaan. Tällöin kollegojesi on helpompi valita
viestitulvasta ne, jotka tuntuvat kaikkein kiinnostavimmilta.
Yhteisöllinen dialogi verkossa tekee näkyväksi
oppimiseen sisältyvät ajatusprosessit, oppijayhteisön
luovuuden ja ajattelun aukkokohdat. Dialogissa voit tiedustella
toisilta ryhmäläisiltä muun muassa seuraavia
asioita: faktoja, arvoja, toimintatapoja, käsityksiä,
tunteita, ilmiöitä ja periaatteita, syy-seuraussuhteita,
analogioita ja vertailuja sekä analyysejä ja synteesejä
(Aarnio - Enqvist 2001). Dialogissa uudet puheenvuorot kumpuavat
edellisistä puheenvuoroista: kysyvät, vastaavat,
tarkistavat ja lisäävät (Kalliala 2002).
Vinkki: Kun keskustelusta löytyy itsellesi
uusi ja kiinnostava ajatus, ehkä idea, jota haluat
soveltaa omaan työhösi myöhemmin, jatka aiheesta
keskustelua kysymällä ja kommentoimalla. Poimi
se myös talteen - tee itsellesi portfioliota verkkokeskusteluista.
Viestintä on virtuaalisessa oppimisyhteisössä
sosiaalisen toiminnan edellytys. Verkossa toimiva oppimisalusta
on vuorovaikutuksen ja ongelmanratkaisun tila, joka parhaimmillaan
laajentaa yhteisöllisen oppimisen mahdollisuuksia (Aarnio
- Enqvist 2001). Ryhmän ja yksilön suhde on vastavuoroinen
- osallistumalla suuntaat omaa ja ryhmän oppimista.
Lähteet ja kirjallisuutta
- Aarnio, H. - Enqvist, J. 2001. Dialoginen oppiminen
verkossa - DIANA - malli ammatillisen osaamisen rakentamiseen.
Kehittyvä koulutus 2/2001. Helsinki: Opetushallitus.
- Verkkopedagogiikan kehittäminen ammatillisessa
koulutuksessa ja työssäoppimisessa: DIANA-toimintamalli.
2002. (Toim. Aarnio, H - Enqvist, J. - Helenius, M.) Helsinki:
Opetushallitus.
- Enkenberg, J. 2001. Oppimisesta ja opetusmalleista yliopistokoulutuksessa.
http://sokl.joensuu.fi/verkkojulkaisut/
kipinat/ (Luettu 19.7.2005).
- Hein, I. 2000. Oppiminen verkossa omaksi. Opetus ja
opiskelu modernissa viestintäympäristössä.
http://www.hut.fi/Yksikot/
Opintotoimisto/Opetuki/kirjoitukset/IHOppiminenomaksi%20.pdf
(Luettu 15.4.2004).
Dialogisia oppimisen hetkiä ryhmässä!
TieVie - suunnitteluryhmä
|