Viestin lukeminen ja lähettäminen
Discendum Optima -ympäristössä
Viestien lähettäminen tapahtuu seuraavasti:
Klikkaa juonneryhmäsi kansiossa olevaa valitsemaasi
vietilistapainiketta (teemoittain). Valitse "Lähetä
viesti", jos haluat aloittaa uuden keskustelujuonteen.
Mikäli haluat vastata, jonkun toisen lähettämään
viestiin, klikkaa ensin viestiä ja paina sen jälkeen
viestin alla olevaa "Vastaa viestin lähettäjälle"
(reply) -painiketta.
Kirjoita viestin otsikko Aihe-kenttään ja sisältö
Viesti-kenttään. Voit lähettää
valmiin viestin klikkaamalla Lähetä-painiketta.
HUOM! Koska kyseessä on keskustelualue, kaikki
viestisi ovat muidenkin luettavissa, vaikka osoittaisitkin
sen vain yhdelle henkilölle. Viestisi voivat lukea
kaikki ne henkilöt, joilla on lukuoikeus keskustelualueeseen
(tässä tapauksessa kaikilla osallistujilla on
lukuoikeus kaikille teemakeskustelulistoille). Vastaanottajan
valitsemisella voit siis vain osoittaa, että viestisi
on suunnattu joko kaikille, jollekin tietylle ryhmälle
tai yksittäiselle osallistujalle.
Jos keskustelun käytössä ilmenee ongelmia,
niin ota yhteyttä Soile Jokiseen (soile.jokinen@oulu.fi,
p. 08 - 553 4039).
Viestejä pääset lukemaan kahdella vaihtoehtoisella
tavalla:
a) Klikkaa auki haluamasi ryhmän kansio ja valitse
viestilista. Tällöin näet ko. teeman alla
käydyn keskustelun.
b) Klikkaa Optiman yläosassa kohtaa 'Työpöytä'.
Valitse tämän jälkeen ruudun oikeanpuoleisesta
valikosta kohta 'Viestit'. Tällöin saat kerralla
esiin kaikkien teemojen alla olevat viestit.
HUOM 1! Optima-ympäristössä viestejä
voi järjestää ja lukea usealla vaihtoehtoisella
tavalla. Oletusasetuksena ympäristö näyttää
"Avaamattomat viestit ja kommentit". Mikäli
haluat järjestää viestit esim. puumaisesti,
aiheen mukaan, valitse keskustelualueen riippuvalikosta
'Aiheittain järjestetyt viestit'.
HUOM2! Voit merkitä tärkeäksi kokemasi
viestit erikseen painamalla viestien lukukentässä
kohtaa 'Merkitse tärkeäksi'. Tärkeiksi merkitsemäsi
viestit löydät viestialueen riippuvalikosta klikkaamalla
kohtaa 'Tärkeät viestit'.
|